Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:56

Tsja, wat het ras betreft....mijn droom was ooit een eigen fries, die droom is uitgekomen. Ik heb een eigen fries, een voor mij superlief en mooi paard waarmee ik een onbreekbare band heb. Helaas moet ik me wel aansluiten bij velen die zeggen dat je met een fries op moet passen. De mijne moet nog 17 worden, ik heb hem inmiddels 8 jaar waarin ik veel gedoe met zijn gezondheid heb gehad (en nog). Ook hij wordt helaas vroeg oud met allerlei gebreken van dien en het is al vaak spannend met hem geweest of we hem er doorheen konden krijgen. Ieder jaar is er weer 1, dit is mijn once-in-a-lifetime-horse en ik zou hierna nooit geen fries meer kopen (karakter en looks zijn geweldig, maar ik heb er ook een spaarpot op benen voor teruggekregen waar ik ontzettend veel zorgen over heb).

Uiteraard kun je dit bij ieder ras treffen en is het voor een deel ook geluk hebben, maar hou wel in e achterhoofd dat friezen over het algemeen niet gracieus oud worden....

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 07:35

MonteKarlo schreef:
Venmenoens schreef:
Oke, vandaag de knoop doorgehakt en wat mails verstuurd naar fokkers van Friezen voor prijzen. Ietsje boven mijn budget, dus nu de schone taak om te zoeken naar de juiste (kruising) fries. Ik heb besloten te gaan voor 8-13 jaar, minimaal 1.60m, goed ingereden, hopelijk iets betuigd, kerngezond en lief en betrouwbaar. Papieren maken me niet zoveel uit. Budget rond €3000. Maar nu? Marktplaats staat er soms wel een op maar die is zo weer weg of mankeert wat, op bokt houd ik het natuurlijk ook in de gaten, fb heb ik al een oproep gezet..... iemand nog ideeen? Is er hier op bokt een speciaal "ik zoek.." topic ofzo? Ben niet zo geduldig, als ik iets wil wil ik het nu, en ik wil ook niet dat manlief er toch ineens vanaf gaat zien!

Misschien kun je hier je vraag stellen:
[HK] Nieuw paard kopen, deel XX

Omdat ik nieuw ben kan ik wel meelezen maar niet plaatsen in dit topic.

Venmenoens

Re: Oudere fries aanschaffen als eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 07:37

Door alle ervaringen hier heb ik besloten een fries een beetje los te laten, mede ook omdat idd de aankoopprijs er niet om liegt en voor hetgeen wij ermee willen doen een ander paardje ook prima is. Alleen dan wat? Mijn dochter wil dolgraag een haflinger, maar die zijn over het algemeen niet zo hoog, ik dacht misschien aan een tinker maar dat vindt mijn dochter niets haha, wat een dilemma's

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:40

Niet alleen de hoogte telt.
Als je een breed gebouwde hafllinger hebt dan klopt het plaatje met een langer iemand vaak ook wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:40

Een kruising fries oid is misschien wel interessant wbt het budget. Of een papierloze fries..

Wat zijn jullie wensen precies in een paard? dan kunnen wij beter mee denken welke rassen geschikt zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:03

Venmenoens schreef:
Door alle ervaringen hier heb ik besloten een fries een beetje los te laten, mede ook omdat idd de aankoopprijs er niet om liegt en voor hetgeen wij ermee willen doen een ander paardje ook prima is. Alleen dan wat? Mijn dochter wil dolgraag een haflinger, maar die zijn over het algemeen niet zo hoog, ik dacht misschien aan een tinker maar dat vindt mijn dochter niets haha, wat een dilemma's

De stokmaat van een Haflinger kan tot ongeveer 1.55 uitlopen, dus niet echt heel klein. Als je daarbij optelt dat de meesten nogal rond geribd zijn, dan is het best goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:11

Ik zou eerlijk gezegd om te beginnen het stukje over we willen een fries, een haflinger of een tinker los laten. Ik open het topic en lees dat jullie een fries willen en 4 dagen later wil je dochter een haflinger. Ik weet niet waarom jullie perse fries/haflinger/tinker (koudbloed) willen? Maar ik heb zelf 5 jaar een arabier gehad en het eerste paardje daarna die ik verzorgd heb was een haflinger, die haflinger was net zo oud als mijn paardje toen ik die verkocht maar 20 keer zo pittig. Hou daar dus rekening mee dat koudbloed niet altijd hoeft te betekenen super rustig/braaf etc. Daarom zou ik gewoon eens rond gaan kijken naar wat je aan spreekt, ga eens ergens kijken, hebben jullie haast? Zo nee neem er dan ook echt de tijd voor, ga desnoods 2 keer ergens kijken of kijk bij verschillende paardjes, verschillende rassen. Maar vastbinden op 2 bepaalde rassen vind ik niet verstandig eerlijk gezegd.

Kwa leeftijd, ik heb mijn pony gekocht op 12 jarige leeftijd, die had haar hele leven nog vrij weinig gedaan en moest eigenlijk opgeleid worden zoals bij een 3/4 jarige.. Heb er heel veel plezier aan gehad en zou gewoon kwa leeftijd inderdaad toch wel aanraden rond de 14/15 te zoeken, laten we zeggen 13-17, maar 18 of ouder zou ik niet doen.. Bedenk wel des te ouder het paard des te meer gebreken en dingetjes kunnen ze krijgen, kies je toch een paard van 18 dan moet je niet na een half jaar denken oei slechte keuze omdat ze van alles krijgen. Oudere paarden krijgen nou eenmaal wel sneller problemen en dingetjes..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:14

Ik zou ook niet naar ras gaan zoeken maar naar braaf karakter en allround en verkeersmak.
Je wil ook een paard wat makkelijk is op de trailer. Vraag daar naar!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:24

ik zou ook niet gaan zoeken naar een ras. Hou jullie doelen in gedachten (eerlijk is eerlijk, als je wil doorgroeien in de dressuur of springsport is een zwaar gebouwde tinker/haflinger misschien niet de beste keus. Maar ook dat hoeft je niet tegen te houden, ik zelf rij klassieke dressuur met mijn trekpaarden, en het gaat niet zo snel en vloeiend en elegant, maar er raken doen we wel hoor, en ondertussen heb ik heel veel plezier van mijn dikkerdjes.)
Maar cruise gewoon rond, bekijk paardjes in jullie budget, als er iets je aanspreekt vanuit de omschrijving en foto's, ga gewoon eens kijken, het enige wat je verliest is een beetje tijd.
en vroeg of laat bots je op de perfecte match!

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:09

Wij zijn zeker niet op zoek naar een ras. Wel hebben we voorkeur qua uiterlijk/bouw. En dat is een wat grover paard, zoals fries, tinker, haflinger. Niet zo breed als een Shire of clydsdale. De rassen noem ik om aan te geven welk ras dus qua bouw past bij onze wensen. Wij zijn ons ervan bewust dat natuurlijk ieder paard zijn eigen karakter heeft, en dat koudbloed/warmbloed ook niet alles zegt. We hoeven ook zeker geen fantastische papieren bij het paard, we willen graag een lief en gezond dier.
Onze dochter heeft het al langer over een haflinger, dus dat komt niet uit de lucht vallen, maar we hebben samen besloten eerst te kijken naar een iets hoger paard. Een haflinger van 1.55m kan idd best wel, maar heeft gewoon niet mijn voorkeur.
Wat we in ieder geval allebei willen is dus een wat hoger, wat grover gebouwd paard, rond 8-12 jaar zonder gebreken en goed ingereden en doorgereden. Betrouwbaar, verkeersmak, beetje geduldig met drukke moet alleen naar buiten kunnen of in ieder geval zonder andere paarden. We zullen het paard laten keuren, er hoeft geen stamboek bij te zitten, en het zal 24/7 op het land komen te staan in een fijne kudde. Ik geloof erin dat als we het juiste paard tegenkomen, we het gelijk weten (of ik hoop het in ieder geval).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:22

Hoeveel ervaring hebben jullie? zag er namelijk twee die wellicht wel aan jullie wensen voldoen op de Boktmarkt. {kruising fries/ kwpn en kruising fries/ tinker} maar beide paarden hadden wel duidelijke leiders nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:24

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 07-06-17 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:29

Een ouder paard kan prima, maar mijn ervaring is dat Friezen wel degelijk eerder"oud"zijn dan andere paarden. Wij hebben er hier 26, en je hebt natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen hebben ze toch relatief vaak last van bv artrose.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:50

Als eens gekeken naar welsh cobs?
Nu heb ik daar 2 van gekend, met heel verschillende karakters....dus blijft opletten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:48

sneeuwpop schreef:
RoyceMack schreef:
Ik zou geen ouder paard nemen.
Dat zou alleen effectief zijn als jij of je dochter niet goed konden rijden, dan zou ik het aanraden.
Wil je nog jaren plezier hebben van een dier, dan zou ik geen dier kopen wat ouder is dan 12/13 jaar.
Neemt niet weg dat zij niet nog 10 jaar meer kunnen gaan, maar bij een wat jonger dier kun je meegroeien.

Met een heel jong dier 3-6 jaar maak je de hele ontwikkeling mee en ben jij verantwoordelijk voor alles wat het dier leert en meemaakt en hoe het daarmee omgaat.
Vanaf 6 jaar heeft het als het goed is al weer veel dingen gezien en kan het echt kilometers gaan maken en ervaring op gaan doen. Het gedrag van friezen kennende (de onverschrokkenen dan) zijn die met een jaar of 8/9 wel bepakt met veel ervaring en doen hun eigen ding zonder dat je daar nog veel aan moet sturen.

Ik heb als eerste eigen paard een veulen van 11 maanden gekocht, een barock pinto (fries x tinker).
En ik kan je vertellen dat ik het echt niet anders had gewild. Het was lang wachten tot hij klaar was om de serieuze taken te leren, maar ik had toch mijn studie en carriere die dan even voorrang konden pakken.
Nu heb ik alles op de rit en na deze zomer kan ik mijn lieverd in gaan rijden. Hij is dan ruim 3,5 jaar oud en dan kunnen we gaan beleren.

Met een ouder dier heb je het nadeel dat het niet volledig naar jouw hand wordt gezet. Ik heb met een ander paard gemekrt dat ik het echt fantastisch vind als een dier zich met mij samen gaat ontwikkelen en dat je op ten duur echt kunt lezen en schrijven.

Dat naar je hand zetten en samen ontwikkelen is zo onrealistisch romantisch.
Het gaat om passende karakters en dan maakt de leeftijd echt niks uit. En bij het opleiden van een paard​, gaat het om ervaring. Want zeg nu eerlijk, hoe aardig een leraar of lerares kan zijn, als die het slecht uit legt, ga je er geen bal van snappen en motivatie zal snel verdwijnen. Je zal afgeleid zijn en geen zin hebben om mee werken...
Paarden leren sneller dan mensen, dus men zegt niet voor niets groen en groen, geeft bont en blauw. Niks samen leren, paard leert sneller dus je loopt achter... Paard wil een leider en als dat niet wordt aangeboden krijg je onzekerheid en dat ze zelf gaan leiden.
Er zijn uitzonderingen, maar ik zou het er niet op wagen...
Vind het paard onvriendelijk ook.

dan had ik een romance met mijn bijrijdpaard?
Ik neem aan dat beide ruiters al een ruime ervaring hebben? Anders raad ik soieso een jong paard af, maar ruiters hebben dan al voorsprong.
Met samen ontwikkelen bedoel ik ook met name, je paard vaardigheden aanleren en jij gaat jouw vaardigheden finetunen. Aanpassen naar het karakter van je paard.
Dat is ook ontwikkelen. Als je inderdaad vanaf (bijna) nul moet beginnen moet je het misschien niet doen.
Overigens denk ik dat als je denkt dat je het kunt dat je zeker de gok gewoon moet wagen en gewoon schijt moet hebben en wat 'voorgeschreven' wordt door anderen.
Want inrijden moet je door iemand laten doen die ervaring heeft, maar hoe is die persoon ooit aan ervaring gekomen.?? Juist gewoon proberen.
Heb je vertrouwen in je paard dan gewoon proberen.

Ik zie het niet als een romance, ik zie het als een klik.
Maar misschien hebben wij ook andere ervaringen met paarden en jonge paarden en ontwikkelingen en klikken met je dier etc. geen idee:)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:10

RoyceMack schreef:
dan had ik een romance met mijn bijrijdpaard?
Ik neem aan dat beide ruiters al een ruime ervaring hebben? Anders raad ik soieso een jong paard af. Als je inderdaad vanaf (bijna) nul moet beginnen moet je het misschien niet doen.

Overigens denk ik dat als je denkt dat je het kunt dat je zeker de gok gewoon moet wagen en gewoon schijt moet hebben en wat 'voorgeschreven' wordt door anderen.
Want inrijden moet je door iemand laten doen die ervaring heeft, maar hoe is die persoon ooit aan ervaring gekomen.?? Juist gewoon proberen.

Hier spreek je jezelf toch erg tegen. Je raad een jong paard sowieso af als je inderdaad vanaf nul moet beginnen. Maar als je denkt dat je het kan moet je schijt hebben aan wat anderen zeggen.
Helaas zijn er veel mensen die denken dat ze het kunnen en daar erg de mist mee ingaan.
Aan ts, kijk inderdaad naar paarden die je aanspreken op basis van je eisen ipv ras.
Ik zou voor een eerste paard liever inderdaad een tussen de 8 en 16 jaar zoeken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 06:40

Een romantisch idee, geen romance met je paard.
Daarbij zou je moeten beginnen met je eerste jonge paard wanneer je al meer dan voldoende ervaring hebt op meer gevorderde paarden. Samen trainen met een zeer ervaren instructeur en die kan je vertellen wanneer je toe bent aan een groen paard. En dat je dan dan samen met een relatief braaf paard gaat beginnen.

Dat het vaak anders loopt bij veel mensen, dat mensen het gewoon maar proberen zonder de juiste voorbereiding maakt het vaak een onnodig proces van "bloed zweet en tranen".
Over het algemeen willen jonge paarden leren en volgen ze de leider. Echter met iemand die leider wil zijn, zonder genoeg ervaring zijn ze onduidelijk en dan geen goede leider. Dan krijg je verzet.
Het gaat wel eens goed of uiteindelijk goed, maar ik vind het niet eerlijk voor het paard. Zeker wanneer het mis gaat, krijgt de paard de sticker daarbij moeilijk is, terwijl het een stuk opvoeding is dat niet goed is geweest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:06

Huidige paard als 10 maanden oud veulen gekocht.
Ik had al meerdere jaren paarden en ook veulens.
Had zij mijn eerste paard geweest dan had ik in het ziekenhuis geeindigd en zij bij de slager.
En ja ik ken haar door en door en toch verrast ze me na 13 jaar nog wel eens.
Heb ook een 23 jarige pony, die heb ik pas 2 jaar maar daar kan ik mee lezen en schrijven.
Enige verschil tussen die 2 is dat ik van de ene alles weet en van de ander maar een beetje maar qua band maakt het niks uit.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 09:50

Ik ga mijn handen niet branden aan een te jong paard, idd vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard, ik weet dat ik niet weet waar ik aan begin, en ik vind het ook niet eerlijk tegenover mijn kind. Haar plezier en ook haar gezondheid is voor mij belangrijker dan een paard "helemaal naar mijn hand zetten". Wat me waarschijnlijk toch niet gaat lukken omdat ik daar simpelweg niet de kennis voor heb.
Ik kijk niet naar ras, maar ik moet zeggen dat ik wel naar de bouw kijk, en dan spreekt nog steeds de bouw van een fries mij heel erg aan. Kruising fries met bouw van een fries (kleur kan afwijken) spreekt mij ook erg aan. En omdat de gezondheid van een fries dan misschien vaak twijfelachtig kan worden op wat oudere leeftijd vraag ik mij af of een kruising daarin misschien sterker is? Zouden die (over het algemeen genomen dan natuurlijk) minder klachten krijgen?

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 09:51

sneeuwpop schreef:
Als eens gekeken naar welsh cobs?
Nu heb ik daar 2 van gekend, met heel verschillende karakters....dus blijft opletten.

Vind ik ook leuk, maar mijn dochter wat minder. Maar ook die houd ik in de gaten, want wie weet zit die ene ertussen!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:10

Hoe oud is je dochter?
Want Haflinger samen delen met een jongere dochter, heb ik persoonlijk zeer slechte ervaringen mee.
Ook wij gingen voor de grote, stevig gebouwde Haflinger met mooie, lange manen, ondanks de waarschuwing dat het niet werkt in een volwassene-kind situatie.
Mijn dochter van toen 9 heeft er meerdere keren vliegles op gehad, daarna heeft hij mij de IC op gewerkt.

Je zou verder eens kunnen kijken bij K&K sporthorses, daar zie ik vaak erg leuke paardjes staan voor redelijke prijzen.
Vaak ook wel de iets grovere types.
Ik heb er een paar x contact mee gehad en ze helpen erg fijn.

Overigens waren wij ook op zoek naar een koel paard voor mijn dochter en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een zuivere Arabier :+
Pony is goud waard.
Zelf heb ik een Fries van inmiddels 16 jaar, ik vind het een fantastisch ras.
Zou eigenlijk voor mezelf niet anders willen.
De prijzen van Friezen zijn idd hoger als 5 jaar geleden, maar er is echt nog wel wat leuks te vinden binnen jouw budget.
Gewoon geduld hebben (en vraagprijs is niet altijd de prijs, die je er uiteindelijk voor betaalt. Zeker bij particulieren :o )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:27

sneeuwpop schreef:
Een romantisch idee, geen romance met je paard.
Daarbij zou je moeten beginnen met je eerste jonge paard wanneer je al meer dan voldoende ervaring hebt op meer gevorderde paarden. Samen trainen met een zeer ervaren instructeur en die kan je vertellen wanneer je toe bent aan een groen paard. En dat je dan dan samen met een relatief braaf paard gaat beginnen.

Dat het vaak anders loopt bij veel mensen, dat mensen het gewoon maar proberen zonder de juiste voorbereiding maakt het vaak een onnodig proces van "bloed zweet en tranen".
Over het algemeen willen jonge paarden leren en volgen ze de leider. Echter met iemand die leider wil zijn, zonder genoeg ervaring zijn ze onduidelijk en dan geen goede leider. Dan krijg je verzet.
Het gaat wel eens goed of uiteindelijk goed, maar ik vind het niet eerlijk voor het paard. Zeker wanneer het mis gaat, krijgt de paard de sticker daarbij moeilijk is, terwijl het een stuk opvoeding is dat niet goed is geweest.

Als je een ongeluk krijgt met je paard dan is de romance zo over. Nou kan dat met ieder paard maar met een groen paard is het risico wel groter.Als je goede begeleiding hebt dan kun je natuurlijk wel een avontuur aangaan.Te voorspellen is nooit iets met paarden,dat is ook wel een deel van hun charme!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:39

Venmenoens schreef:
Wij zijn zeker niet op zoek naar een ras. Wel hebben we voorkeur qua uiterlijk/bouw. En dat is een wat grover paard, zoals fries, tinker, haflinger.De rassen noem ik om aan te geven welk ras dus qua bouw past bij onze wensen

Denk dat je daar goed aan doet om je niet blind te staren op 1 enkel ras. In alle rassen vind je wel paarden die wat breder zijn geworden of groffer dan het standaard van dat ras.
Kijk naar de fries, die hebben tegenwoordig veel de luxe types terwijl dat vroeger juist weer de groffe types waren. Heb je al eens gedacht aan een Gelderse? Of een ouder type kwpn-er?
Ik heb kwpn-ers die echt wel grof of fors gebouwd zijn en niet van die luxe types.
De gelderse hebben dat ook en dat zijn erg fijne paarden in de omgang en met rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:08

frisian_love schreef:
Hoe oud is je dochter?
Want Haflinger samen delen met een jongere dochter, heb ik persoonlijk zeer slechte ervaringen mee.
Ook wij gingen voor de grote, stevig gebouwde Haflinger met mooie, lange manen, ondanks de waarschuwing dat het niet werkt in een volwassene-kind situatie.
Mijn dochter van toen 9 heeft er meerdere keren vliegles op gehad, daarna heeft hij mij de IC op gewerkt.

Je zou verder eens kunnen kijken bij K&K sporthorses, daar zie ik vaak erg leuke paardjes staan voor redelijke prijzen.
Vaak ook wel de iets grovere types.
Ik heb er een paar x contact mee gehad en ze helpen erg fijn.

Overigens waren wij ook op zoek naar een koel paard voor mijn dochter en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een zuivere Arabier :+
Pony is goud waard.
Zelf heb ik een Fries van inmiddels 16 jaar, ik vind het een fantastisch ras.
Zou eigenlijk voor mezelf niet anders willen.
De prijzen van Friezen zijn idd hoger als 5 jaar geleden, maar er is echt nog wel wat leuks te vinden binnen jouw budget.
Gewoon geduld hebben (en vraagprijs is niet altijd de prijs, die je er uiteindelijk voor betaalt. Zeker bij particulieren :o )

:D
Zo mooi dit te lezen, dat een Volbloed Arabier super is.
Dat is ook mijn eigen ervaring, ze zijn vaak zeer voorzichtig/ zachtaardig met een mens en cool, al zijn er natuurlijk uitzonderingen en afhankelijk van hoe men ermee omgaat.

Koudbloeden zijn over het algemeen wat lomper en ze zijn niet altijd rustig en braaf, daar komen de mensen helaas pas achteraf achter en kwamen van een koude kermis thuis, haflingers zijn vaak pittig, het zijn dan ook echte werkpaarden die graag iets doen en werken, maar dat is mijn eigen ervaring hoor. Je hebt ze ook heel braaf en cool. Dat heeft een oude vriendin helaas ook moeten ondervinden, ze kon en kan er nog niets mee, en dat terwijl die graag een haflinger wilden omdat het braaf zou zijn.

Dus ik zeg ook: kijk naar meer paarden / pony's en dan kom je vanzelf wel eentje tegen die bij je past. Als iemand perse een fries of een haflinger wilt, pin je dan niet vast op 1 of 2 paarden maar bekijk er meerdere.........er zitten echt wel altijd dieren tussen die een gouden karakter hebben waar je heel veel plezier van hebt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:57

Haflinger, Fries, Volbloed Arabier, Welsh Cob, Tinker, what ever... in elk ras zitten passende en niet passende exemplaren voor de verschillende mensen, kwestie van de juiste kopen. Je kan niet 1 heel ras in zijn geheel weg zetten vanwege allicht minder positieve of juist extreem positieve ervaringen met 1 enkel individu of een paar exemplaren. Elk paard heeft zijn Eigen karakter.

Zo heb ik een niet standaard opwindkip fjord, heerlijk dier, echter geen behang genoeg om haar achter te plakken. Maar goudeerlijk, zal je nooit bewust iets doen, maar aangezien het blij brutaal ei is moet je wel stevig in je schoenen staan en dosis humor bezitten. Verder zou ze het liefst in je broekzak wonen, gewoon omdat dat zo gezellig is. Maar ik vind het echt zeer gelukt exemplaar ze doet alles voor je, maar zou je die meegeven aan een 12 jarige, dan gaat hem dat echt niet worden (over jaar of 5 wel denk ik, d'r moeder was ook zo, wordt vanzelf ooit minder, hoewel deze tikje erger is (Bewust gekozen voor hengst die erg blij was :D ) Terwijl je er wel zo een 12 jarige op kan zetten om te laten rijden, dan is ze echt dood braaf, maar na een week of maand denk ik dat ouders er grijze haren van gaan krijgen.