Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MonteKarlo schreef:Venmenoens schreef:Oke, vandaag de knoop doorgehakt en wat mails verstuurd naar fokkers van Friezen voor prijzen. Ietsje boven mijn budget, dus nu de schone taak om te zoeken naar de juiste (kruising) fries. Ik heb besloten te gaan voor 8-13 jaar, minimaal 1.60m, goed ingereden, hopelijk iets betuigd, kerngezond en lief en betrouwbaar. Papieren maken me niet zoveel uit. Budget rond €3000. Maar nu? Marktplaats staat er soms wel een op maar die is zo weer weg of mankeert wat, op bokt houd ik het natuurlijk ook in de gaten, fb heb ik al een oproep gezet..... iemand nog ideeen? Is er hier op bokt een speciaal "ik zoek.." topic ofzo? Ben niet zo geduldig, als ik iets wil wil ik het nu, en ik wil ook niet dat manlief er toch ineens vanaf gaat zien!
Misschien kun je hier je vraag stellen:
[HK] Nieuw paard kopen, deel XX
Venmenoens schreef:Door alle ervaringen hier heb ik besloten een fries een beetje los te laten, mede ook omdat idd de aankoopprijs er niet om liegt en voor hetgeen wij ermee willen doen een ander paardje ook prima is. Alleen dan wat? Mijn dochter wil dolgraag een haflinger, maar die zijn over het algemeen niet zo hoog, ik dacht misschien aan een tinker maar dat vindt mijn dochter niets haha, wat een dilemma's
sneeuwpop schreef:RoyceMack schreef:Ik zou geen ouder paard nemen.
Dat zou alleen effectief zijn als jij of je dochter niet goed konden rijden, dan zou ik het aanraden.
Wil je nog jaren plezier hebben van een dier, dan zou ik geen dier kopen wat ouder is dan 12/13 jaar.
Neemt niet weg dat zij niet nog 10 jaar meer kunnen gaan, maar bij een wat jonger dier kun je meegroeien.
Met een heel jong dier 3-6 jaar maak je de hele ontwikkeling mee en ben jij verantwoordelijk voor alles wat het dier leert en meemaakt en hoe het daarmee omgaat.
Vanaf 6 jaar heeft het als het goed is al weer veel dingen gezien en kan het echt kilometers gaan maken en ervaring op gaan doen. Het gedrag van friezen kennende (de onverschrokkenen dan) zijn die met een jaar of 8/9 wel bepakt met veel ervaring en doen hun eigen ding zonder dat je daar nog veel aan moet sturen.
Ik heb als eerste eigen paard een veulen van 11 maanden gekocht, een barock pinto (fries x tinker).
En ik kan je vertellen dat ik het echt niet anders had gewild. Het was lang wachten tot hij klaar was om de serieuze taken te leren, maar ik had toch mijn studie en carriere die dan even voorrang konden pakken.
Nu heb ik alles op de rit en na deze zomer kan ik mijn lieverd in gaan rijden. Hij is dan ruim 3,5 jaar oud en dan kunnen we gaan beleren.
Met een ouder dier heb je het nadeel dat het niet volledig naar jouw hand wordt gezet. Ik heb met een ander paard gemekrt dat ik het echt fantastisch vind als een dier zich met mij samen gaat ontwikkelen en dat je op ten duur echt kunt lezen en schrijven.
Dat naar je hand zetten en samen ontwikkelen is zo onrealistisch romantisch.
Het gaat om passende karakters en dan maakt de leeftijd echt niks uit. En bij het opleiden van een paard, gaat het om ervaring. Want zeg nu eerlijk, hoe aardig een leraar of lerares kan zijn, als die het slecht uit legt, ga je er geen bal van snappen en motivatie zal snel verdwijnen. Je zal afgeleid zijn en geen zin hebben om mee werken...
Paarden leren sneller dan mensen, dus men zegt niet voor niets groen en groen, geeft bont en blauw. Niks samen leren, paard leert sneller dus je loopt achter... Paard wil een leider en als dat niet wordt aangeboden krijg je onzekerheid en dat ze zelf gaan leiden.
Er zijn uitzonderingen, maar ik zou het er niet op wagen...
Vind het paard onvriendelijk ook.
RoyceMack schreef:dan had ik een romance met mijn bijrijdpaard?
Ik neem aan dat beide ruiters al een ruime ervaring hebben? Anders raad ik soieso een jong paard af. Als je inderdaad vanaf (bijna) nul moet beginnen moet je het misschien niet doen.
Overigens denk ik dat als je denkt dat je het kunt dat je zeker de gok gewoon moet wagen en gewoon schijt moet hebben en wat 'voorgeschreven' wordt door anderen.
Want inrijden moet je door iemand laten doen die ervaring heeft, maar hoe is die persoon ooit aan ervaring gekomen.?? Juist gewoon proberen.
) sneeuwpop schreef:Een romantisch idee, geen romance met je paard.
Daarbij zou je moeten beginnen met je eerste jonge paard wanneer je al meer dan voldoende ervaring hebt op meer gevorderde paarden. Samen trainen met een zeer ervaren instructeur en die kan je vertellen wanneer je toe bent aan een groen paard. En dat je dan dan samen met een relatief braaf paard gaat beginnen.
Dat het vaak anders loopt bij veel mensen, dat mensen het gewoon maar proberen zonder de juiste voorbereiding maakt het vaak een onnodig proces van "bloed zweet en tranen".
Over het algemeen willen jonge paarden leren en volgen ze de leider. Echter met iemand die leider wil zijn, zonder genoeg ervaring zijn ze onduidelijk en dan geen goede leider. Dan krijg je verzet.
Het gaat wel eens goed of uiteindelijk goed, maar ik vind het niet eerlijk voor het paard. Zeker wanneer het mis gaat, krijgt de paard de sticker daarbij moeilijk is, terwijl het een stuk opvoeding is dat niet goed is geweest.
Venmenoens schreef:Wij zijn zeker niet op zoek naar een ras. Wel hebben we voorkeur qua uiterlijk/bouw. En dat is een wat grover paard, zoals fries, tinker, haflinger.De rassen noem ik om aan te geven welk ras dus qua bouw past bij onze wensen
frisian_love schreef:Hoe oud is je dochter?
Want Haflinger samen delen met een jongere dochter, heb ik persoonlijk zeer slechte ervaringen mee.
Ook wij gingen voor de grote, stevig gebouwde Haflinger met mooie, lange manen, ondanks de waarschuwing dat het niet werkt in een volwassene-kind situatie.
Mijn dochter van toen 9 heeft er meerdere keren vliegles op gehad, daarna heeft hij mij de IC op gewerkt.
Je zou verder eens kunnen kijken bij K&K sporthorses, daar zie ik vaak erg leuke paardjes staan voor redelijke prijzen.
Vaak ook wel de iets grovere types.
Ik heb er een paar x contact mee gehad en ze helpen erg fijn.
Overigens waren wij ook op zoek naar een koel paard voor mijn dochter en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een zuivere Arabier![]()
Pony is goud waard.
Zelf heb ik een Fries van inmiddels 16 jaar, ik vind het een fantastisch ras.
Zou eigenlijk voor mezelf niet anders willen.
De prijzen van Friezen zijn idd hoger als 5 jaar geleden, maar er is echt nog wel wat leuks te vinden binnen jouw budget.
Gewoon geduld hebben (en vraagprijs is niet altijd de prijs, die je er uiteindelijk voor betaalt. Zeker bij particulieren)
) Terwijl je er wel zo een 12 jarige op kan zetten om te laten rijden, dan is ze echt dood braaf, maar na een week of maand denk ik dat ouders er grijze haren van gaan krijgen.