wat is dat met die pre's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Re: wat is dat met die pre's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:54

wat vinden jullie van doma hipica in naarden?

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:01

PRE is ook echt mijn nieuwe liefde. Ik heb altijd "sportpaarden" gereden. Voornamelijk KWPN-ers, NRPS nog 't maar op. Heb van de zomer voor het eerst op een PRE gereden. Ik was per direct verkocht, wat een onwijs gaaf ras is dat zeg. Ooit komt er bij mij ook 1.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:57

Mijn PRE heeft gelukkig geen last van het eten en heeft ook geen zomerexceem. Wel is hij echt kriegel voor vliegen, in de zomer staat hij dan ook altijd met vliegendeken (zonder hals, zonder deken gaat hij heen en weer rennen om van de vliegen af te komen).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:08

Ik heb t zelf ook al ervaren en verzorg en rijd nu soms een Pre dekhengst (dekt nu niet meer)hij is zo braaf en rustig al is en blijft t wel een hengst en merk je dit ook. Maar er zit absoluut niks kwaads in

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:11

Veel hengsten zijn inderdaad erg goed te hanteren. Toen mijn ruin nog hengst was (hij dekte ook), was hij echt super braaf aan de hand en onder het zadel, ook bij merries in de buurt. Helaas was hij los in de paddock alleen maar aan het rennen, en liep hij zichzelf helemaal leeg (en mager). Dat was de reden om hem toch te ruinen, verder was het als hengst echt een schat van een paard.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 17:50

Evelienepien schreef:
Ik ben stiekem wel benieuwd of er dadelijk nog meer een hype gaat komen als E. scholtens met de hare gaat starten :j enne wat de prijzen dan gaan doen :D !

Heb je hem gezien? Die gaat als een tierelier zeg! Wat een paard!

Voor mij hoeft een paard niet het hoogste aan vermogen te hebben. Ik wil gewoon een fijn werkpaard. Een die wil lopen en niet te flauw is.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:18

Nou echt wel! Ik heb ook wel kwpn'ers gereden en ook zelf een gehad. Ik vind andalusiers veel fijner. Die van mij is heel koel in het hoofd, wel pittig maar ook eerlijk. Hij is gewoon ook heel vriendelijk.

nurlaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:01

ik heb ben zelf 3 jaar geleden van een Arabier naar een Andalusier gegaan en wist niet wat me overkwam ik kon dit gewoon geen paard noemen ze zijn zo anders in de omgang zoveel makkelijker en hechten zichzelf echt heel snel aan je wil zelf nooit meer anders.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:36

Wat er zo bijzonder is aan een PRE? wat is er niet bijzonder aan een PRE :D
Eigenlijk alles <3
Het zijn bijna mensen!
Gouden karakter, zeer mensgericht, slim, ijverig, cool, bomproef
en zo gevoelig dat ze je gedachten kunnen lezen
Daarbij zitten ze ook nog eens als een luie stoel!
Voor mij ook nooit meer een ander ras..

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:07

Gisteren na ongeveer 2 jaar weer even op de oudste merrie (18 jaar) gezeten.
Eventjes gelongeerd met zadel, gaf geen kick. Eventjes hangen en hupsen naast haar, ze gaf geen kick en keek me aan van 'Baas dit ken ik toch allang allemaal!'. Dus toen er maar gewoon opgegaan en een rondje gestapt en een stukje gedraaft. Zo fijn kunnen ze zijn! <3

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:28

Vandaag ook weer een PRE merrie gemasseerd ( en ik heb er ondertussen al heel wat gedaan)
Ondanks de pijn (door een zeer slecht passend zadel) zo ontzettend braaf en meewerkend!
Wat hebben ze toch een gouden karakter!!

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:48

Eens een PRE altijd een PRE. Heb er 2 gehad, beide erg verschillend qua karakter. Je moet idd alles afleren wat je in eerste instantie geleerd hebt, dus vooral minder doen en puur op gevoel rijden. Temperament, werkwilligheid, karakters zo puur, eerlijk, the looks, intelligentie: wat wil je nog meer?
Helaas kan ik geen paard meer bekostigen, anders was het wel weer een PRE geworden!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:15

Voor de kenners hier? Welke verschillen zijn er in karakter e.d. tussen een PRE en een lusitano?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:53

Denk dat er weinig verschil in is
Ken wel lastige Lusitano's maar ook PRE 's die niet heel makkelijk zijn.
Maar ook heel brave/lieve
Lusitano's bewegen doorgaans wel met minder knieactie en lijken achter soms meer kracht te hebben
maar ik ken er zelf te weinig om daar een waarde aan te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:56

Hier nog iemand!

Per toeval in bezit van een PRE gekomen maar wat een ras...
Eerlijker en rechtvaardiger kom je ze gewoon niet tegen!

Mijn merrie gaat voor mij door het vuur, voor de rest wat minder :+ Maar als ze eerlijk zijn naar haar is ze doodbraaf!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 03:04

Ik vond het ook altijd maar onzin, die fabeltjes over die oh zo fijngevoelige paardjes. Een soort knorrende worsten op stokpootjes met maaiknietjes. Maar ook ik ben om.
PRE's en Lusitano's, ja hoor, onder het zadel inderdaad niet voor iedere ruiter weggelegd (niet als je hersenloos gewoon zo snel mogelijk naar het Z wil) maar wauw.
Ik weet nog dat ik een jonge Lusitano merrie reed en als ik naar beneden keek stond ze gewoon stil :+ Ja, ik heb heel veel van ze geleerd.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 03:14

ik ben ook helemaal verkocht aan het ras maar helaas heb ik een klein budget en zijn deze paarden toch vrij duur :(

Verschrikkelijk zonde vind ik het dat ik een standaard KWPN meot kopen :')

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:47

Elienee schreef:
ik ben ook helemaal verkocht aan het ras maar helaas heb ik een klein budget en zijn deze paarden toch vrij duur :(

Een topper is nog steeds aan de prijs.
Maar gezien de crisis staan er toch vaak erg leuke paarden te koop (in Spanje) voor heel weinig geld
Transport is max 1000 euro dus dat is heel goed te doen

@Lisitano
Herkenbaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:45

Staan regelmatig erg leuke paarden op marktplaats voor onder de 4000...

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:04

unamie schreef:
Elienee schreef:

Een topper is nog steeds aan de prijs.
Maar gezien de crisis staan er toch vaak erg leuke paarden te koop (in Spanje) voor heel weinig geld
Transport is max 1000 euro dus dat is heel goed te doen

@Lisitano
Herkenbaar :D

Bekijk je ze via een spaanse site dan? of koop je ze dan wel op Marktplaats of sporthorses oid... :)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:15

Ik zoek overal een beetje naar een spanjaard maar aangezien ik +165cm zoek is de keuze al heel snel beperkt.. en naar spanje gaan zie ik nog niet direct zitten helaas

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:36

Hm ik heb eigenlijk veel verschillende gehad. Eerst een fries toen een kwpner en nu een pre. Al kan ik geen hele verhalen erover vertellen. Ik haal hem namelijk morgen pas op!

Maar wauw, wat zijn het gave paarden om te rijden. Het is ook een echte vrijdoos :)
Voor mij moet het avontuur nog beginnen, maar ik ben wel om hoor!

Kwa prijs verschilt het heel erg... Ze staan ook voor 5000 in Spanje. Die zijn ook best wel oke!
Alleen het naar Spanje gaan.. dat vonden mijn ouders een grap.

Maar nu gewoon in Nederland geslaagd, niet voor de boven genoemde prijs overigens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:47

Elienee schreef:
Ik zoek overal een beetje naar een spanjaard maar aangezien ik +165cm zoek is de keuze al heel snel beperkt.. en naar spanje gaan zie ik nog niet direct zitten helaas

ik ken een super leuke 4 jarige tank, van 1.72 hoog :D
staat idd nog wel in spanje, ticket spanje is niet zo veel. En auto huren kost ook geen drol.
Voor 200 euro (reis verblijf auto) extra kan je in spanje super rondkijken.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:17

Ik ben weer terug van een geweldige vakantie, en ik ben helemaal van gedachte veranderd. Volgend jaar ga ik terug :D en dan komt er eentje mee!
Ik ga sowieso voor een jong paard (jaar of 2) dat ik alles lekker zelf kan doen! Bij mijn huidige paard ook gedaan en dat vind ik gewoon super :)

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:10

Hier nog een PRE-fan! Heb drie jaar geleden mijn eerste PRE gekocht.
Dat ze geweldig waren wist ik wel, maar elke dag ben ik weer blij dat ik mijn fries heb verkocht en mijn PRE heb gekocht! Ik wil nooit meer een ander ras.
Hij is zo geweldig in omgang en rijden. Ik heb hem gekocht toen hij 4 jaar oud was (net ingereden)en reed een week later in het bos.
Wat ik wel jammer vind is de vooroordelen die men heeft over dit ras. Als ie een keer druk door de paddock loopt dan is men gelijk bang dat ie door het draadje heen gaat! Terwijl hij gewoon een beetje aan het showen is voor de merries. In vergelijking met andere rassen ziet dat er ook imposant uit maar om hem gelijk te bestempelen als gevaarlijk! In Spanje zouden ze er beter mee om kunnen gaan denk ik.