Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:05

gossa4ever schreef:
misschien een stomme vraag maar welk proef nummer word er deze maand gereden in de B ?

staat vooraan in je proevenboekje ;)

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:12

Ja maar als je maar 1 proef moet rijden? Is het dan de 1ste? Dus nr 3?

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:24

Ik ben met een fries van goede vrienden gestart in de M1. Ik rijd hem sinds april 2013 en ben in oktober begonnen. Waar het super gaat thuis gaat het op wedstrijd (nog) niet echt lekker. Omdat ik zelf al verder ben had ik de keuze gemaakt om M1 te starten gezien het paard 12 is kan hij dit qua lichaam ook makkelijk aan, oefeningen had ik er zo op dus dacht "kat in bakkie" .
Helaas klapt die op wedstrijd helemaal dicht, hij raakt zo onder de indruk dat hij gewoon niet meer loopt, letterlijk stil gaat staan en geen stap meer zet.
Daardoor de keuze gemaakt om hem nog even "thuis" te houden en te gaan trainen op het rijden in binnenbakken en vreemde situaties. IMO is het namelijk echt geestelijk, hij raakt gewoon zo onder de indruk van alles wat hij ziet dat hij bevriest.
Ik hoop me feb / maart terug in de ring te bevinden en dan hopelijk vanaf het buitenseizoen echt te gaan scoren.

hier een foto'tje van onze eerste wds, dit was in oktober 2013 (eerste proef binnen 2e proef buiten)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 9447_o.jpg

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:03

knap paard! Maar wat een bak! :wow:
@gossa4ever als er in het boekje staat 4 en 3, moet je de eerste proef 4 rijden en de 2e proef 3. Dus op volgorde van lezen. Staat er bv 12 en 13, moet je de 1e proef 12 rijden en de 2e 13. Snappie?

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:09

Ja de bak was toen een beetje overstroomd. Was echter niet glad, anders was ik niet gestart.

Tamara81
Berichten: 186
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: Vlakbij Rotterdam

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:45

Hallo meiden, mag ik me hier ook aansluiten? Ik heb komende zondag mijn B debuut met mijn friese ruin van Fabe.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:52

Dat de jury het toelaat in zn bak := Wel een mooie foto hoor!!

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:10

De stukken die die wel loopt in de ring heeft ie gelukkig genoeg balans, buiten loopt hij sowieso beter binnen gaat hij stambeeld modus. Denk dat als het gevaarlijk zou zijn de jury de proeven niet zou laten door gaan :D Binnenfoto's mislukken helaas altijd, zijn nooit scherp ;)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:03

ik mag morgen in oenkerk starten met tinka fan stal lyts bekkum, de merrie van mijn staleigenaresse.
Ik ben nummer 13 en mijn stalgenote start als nummer 12 met femke fan stal lyts bekkum

Het is inderdaad proef 3 en 4 en als je een proef rijd dan rij je proef 3.
rij je ze beiden dan is proef 1 nummer 3 en proef 2 nummer 4....

Darrie79
Berichten: 49
Geregistreerd: 06-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:14

Succes dames!

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:36

Wie start er in Geldrop de 26e? :D
Ik ben daar hele dag vrijwilliger :)

patrick1994

Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:34

Gisteravond laat weer met Yselina van de Applonia Hoeve op Concours geweest in Tolbert. Eerste proef reden we 187 en de tweede proef 191 en een 4e prijs!! Ik ben super trots ik rij haar nu ongeveer drie a vier maandjes en ze pakt het allemaal zo goed op! Stand is nu al B+5 *\o/*

Maaike_Ma
Berichten: 1259
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:09

zo weer terug van wedstrijd helaas erg laag gejureert. 174 & 2e met 173

Caro_MarjaH
Berichten: 956
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:49

Ik meld mij hier ook. Ik start sinds oktober 2011 met mijn fries. Ik was toen een newby, had nog nooit wedstrijden gereden, mijn fries had M1 +3 gereden maar we moesten natuurlijk in de B beginnen.
Nu rijden we M1 met inmiddels 2 wp. Even een rustpauze gehad omdat paardje niet helemaal goed in haar vel zat na een bezoek aan de chiropractor in oktober. Inmiddels is ze voor de 2e keer behandeld en gaat alles weer aardig goed dus zijn we weer met de training verder gegaan. Half februari gaan we ons wedstrijdschema weer oppakken.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:05

Ik ook nieuw hier! Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst gestart met mijn fries in Oenkerk. Heb een merrie van 7 jaar een Arjen x Leffert.
We hebben eigenlijk niet echt een doel, ja kijken hoever we komen, maar als ik of mijn paard er geen plezier meer in heeft stoppen we gelijk.
Nog genoeg andere dingen die we leuk vinden, zoals boscrossen, tochten maken en in enkelspan voor de kar.

Maar goed toch afgelopen zaterdag de eerste 2 winstpunten binnen gehaald, en dat terwijl het wel veel beter had gekund.. Volgende wedstrijd is over 3 weken in Bakkeveen.

patrick1994

Berichten: 1184
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Ergens verstopt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:10

Bakkeveen is vlakbij waar ik mijn friezen train

Kirstenn_
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Assen

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:22

Ik ga dit jaar ook starten! De puntjes moeten nog even op de i. Wil mijn debuut in maart in Assen rijden! :)

WenK

Berichten: 10516
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:47

Voorheen startte ik een Erikmerrie in de M1, deze merrie is helaas verkocht. In 2014 hoop ik te gaan starten met een jonge Folkertmerrie. Gelukkig zijn 'onze' koudbloedenwedstrijden ook voor friezen en kan ik haar dus oa daar mee naar toe nemen. Blijven wat mij betreft de meest gezellige wedstrijden.

Qua rare jurering denk ik dat je de ene keer punten krijgt die je niet verdiend en en andere keer niet de punten krijgt die je verdiend. Ik heb met mn tinker heus wel gehad dat er negatief commentaar kwam, maar ook wel eens een 7 op mn uitgestrekte draf met 'knap voor een tinker'! Leuk om te horen, maar een 5 was eerder op zn plaats.

Als jury zie ik vaak dat ruiters met een paard wat qua kunnen zo zn beperkingen heeft ook heel slordig rijden. Ze kunnen vaak veel beter scoren als ze netjes en punctueel hun oefeningen rijden. Want laten we wel wezen, een paard met beperkte beweging zal daar geen 8en op scoren, maar kan gerust een 8 halen op een mooi uitgevoerde gebroken lijn bijvoorbeeld.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:25

Ook ik rijd wedstrijden met mijn friesje!
Momenteel L1.

Echter weet ik niet het verschil, ik heb altijd friese paarden gereden en moet dan ook zeggen dat ik een echt friezen meid ben haha. Maar om eerlijk te zijn heb ik nog nooit op een ander ras gereden dan fries en shetlander, dus daar kan ik je niet bij helpen...

Fotootje:

Afbeelding

Martina1997
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:58

Ik rij nu L1 met Fries paard en merk bijna nooit verschil. Ik vind dat wanneer jij goed rijdt, de jury ook niet om je punten heen kan. Je moet het paard zelf goed rijden, en als dat niet zo is, zullen je punten uiteraard ook tegenvallen. Je kan nooit zomaar de jury de schuld geven van de punten toch?

Sanet

Berichten: 8031
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:16

Liaatje363 schreef:
Ik rij nu L1 met Fries paard en merk bijna nooit verschil. Ik vind dat wanneer jij goed rijdt, de jury ook niet om je punten heen kan. Je moet het paard zelf goed rijden, en als dat niet zo is, zullen je punten uiteraard ook tegenvallen. Je kan nooit zomaar de jury de schuld geven van de punten toch?


Ik heb wel gehad dan ik precies op een wp uit zou komen. Op mijn laatste proef onderdeel hebben ze van een 7 een 6 gemaakt zodat ik precies geen winst had. Bij een jury waarvan meerdere mensen gehoord hebben: Friezen horen voor een kar! :/
Dus naja, ik rij wedstrijden voor mij lol, niet om te bewijzen dat Friezen thuis horen in de wedstrijdsport...

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:26

Het is vaak ook zo dat ze niet mensen dezelfde punten willen geven! Ik heb vaker bij verschillende jury's geschreven en sommige hebben er een hekel aan als twee mensen dezelfde punten hebben en dan veranderen ze wel eens 1 of 2 puntjes. Vooral als het om de prijzen gaat! Dus het gaat niet altijd op.

Ik denk sowieso dat het om een voorkeurssport gaat, maakt niet uit! Ieder persoon heeft zijn eigen mening en als de jury niet op friezen valt, zou hij toch anders beoordelen, wel onbewust, maar het blijft toch iets psychologisch!

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:59

Ik wil vd zomer starten met mijn dan 4 jarige fries! :))

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:48

Iemand heeft wel een keer tegen mij gezegd dat ik alleen in het z kan komen als ik die koudbloeden wedstrijdjes meedeed

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:01

Jamiejoyce schreef:
Iemand heeft wel een keer tegen mij gezegd dat ik alleen in het z kan komen als ik die koudbloeden wedstrijdjes meedeed



Ik heb 3x met een koudbloeden wedstrijd meegereden want die zijn maar 2x per jaar bij de vereniging waar ik graag start. Die pik ik dn altijd mee maar voor de rest rij ik alleen de "normale" wedstrijden. En ik ben nu nog maar 7 punten van de Z1 verwijderd...

Wat ik wel eens zie is dat mensen juist alleen naar de koudbloeden wedstrijden gaan om hun winst te halen en mooie punten rijden en dat ze dan ook een normale wedstrijd gaan rijden en de punten dan heel laag zijn.