Friezen - Nerveuze en ongeduldige paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:53

De ene fries die ik rijd is aardig heet onder het zadel. Totaal niet gemeen, maar wel erg gevoelig. In de omgang is het echt een schatje. Heel relaxed. Ook buiten is ze relaxter dan als we trainen.

De andere, een ruin is heel relaxed en cool. Vindt wel eens wat spannend, maar doet dan een pasje op zij. Is verder ook nog niet zoveel gewend dus dit moet ook groeien. Maar reageert nergens op verder en vindt alles prima en doet zijn ding.

Friso_lover

Re: Friezen - Nerveuze en ongeduldige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:56

In het begin van dit topic werd gezegd dat de luxere friesjes veel heter waren, dit klopt wel aardig vind ik :j
Mijn opa fokt al jaren met Friezen en vroeger waren dat echt van die mooie stevige barokke types. Deze kon ik als kind al zelf vasthouden zonder ouderlijk toezicht wanneer ze bijvoorbeeld de paarden aan het inspannen of uitspannen waren. Tegenwoordig staan de luxe types te springen op stal wanneer ze er een dagje niet uit zijn geweest, dit komt bij de barokke types totaal niet voor (in mijn ervaring dan). Dus ja, ik denk dat het eraan ligt welk type Fries je hebt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:49

Bepaalde Friese hengsten staan erom bekend dat ze een wat moeilijker karakter kunnen vererven (Tsjerk is daar eentje van geloof ik?). Dan krijg je wat hetere paarden. Sowieso heb je natuurlijk het sport type en het meer oudere type Fries. Om een dressuurgerichte Fries te krijgen moet je er ook een ander karakter in zien te fokken.

Mijn paard bewandelt de gulden middenweg :D Heel alert op de omgeving en wil ontzettend graag aan de slag onder het zadel, maar als hij dan eens schrikt is hij ook weer redelijk snel weer onder controle te krijgen, dat was ook wel anders toen hij jong was..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:37

Hebben jullie weleens bokkende friezen gereden/gehad?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:54

Jaa. -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:57

Ik dacht nl dat ze niet zo snel bokten totdat ik een exemplaar heb leren kennen die het bijna alleen maar doet..? in draf en galop ohz en in galop aan de longe..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:10

Die van mij bokt de laatste tijd bij het aanspringen in galop wel eens.
Maar volgens mij meer omdat ze dat gewoon heel moeilijk vindt.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:40

Die van mij bokt de laatste ook meer dan hij gedaan heeft. Ik denk dat het een combi is van kouder worden/donker met rijden waardoor frisser en dat hij moeite heeft met aanspringen in galop.
Met een buitenrit heeft hij absoluut geen last.

Melaniee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:37

Mijn fries is juist erg rustig, soms wat ongeduldig, maar volgens mij niet meer dan andere rassen...

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:19

Ik heb een Friese ruin van 10jaar, heb hem sinds zijn drie.
Hij is het kalmste paard dat ik ooit gereden heb, vrees dat ik zo een dutsje nooit meer ga vinden :)
Ook op wandeling is hij de kalmste van de groep, schrikt van niets en is 200% te vertrouwen.
Hij is eig maar op 1 moment nerveus, als ik met de voeremmer te voorschijn kom... ;)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:09

Die van mij mag ook graag bokken hoor! Voornamelijk vorige week, maar toen was het ook weer een stuk kouder.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:22

Ik ken een aantal Friezen paarden die inderdaad iets nerveuzer zijn maar ze doen nooit lelijk, er gaat hooguit de kop er op(en mega showen) en over in de bulldozer modus, maar nog steeds te sturen en te rijden. Ik heb meer moeite met nerveuse warmbloed paarden die het na geschrokken te zijn het soms echt blind op het lopen willen zetten, of spontaan veranderen in hertjes inclusief de 4 benen tegelijk in de lucht techniek.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:46

Mijn Fries geeft ook wel eens een bok weg, met name als ik iets van hem vraag wat ie moeilijk vindt. Op dit moment is dat geslotenheid in galop en toch blijven ondertreden. Dan wil hij wel eens in protest komen :+