Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliaka

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:51

Maar castreren is inderdaad ook een optie.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 16:26

Allemaal trouwens bedankt voor de reacties! hier kan ik wat mee!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:06

Ja je moet echt gewoon mailtjes versturen aan de stalhouders/fokkers, dan mag je altijd langskomen. Dat is goed om te vergelijken en je beeld te vormen van wat je zelf wilt. En het is gewoon heel leuk! Kan wel zijn dat de reacties nu wat uitblijven, vanwege aankomende keuring.. Iedereen is al volop aan het voorbereiden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:28

Ik zou hengsten niet uitsluiten, omdat je ze kan castreren... Heb zelf ook tijd geleden een hengst aangekocht en gelijk gecastreerd.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:14

Batlow schreef:
Ik zou hengsten niet uitsluiten, omdat je ze kan castreren... Heb zelf ook tijd geleden een hengst aangekocht en gelijk gecastreerd.

Ja, ik was eigenlijk alle hengsten aan het vermijden, maar castreren is inderdaad een goed idee!

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:18

Even een update(plan is lichtelijk veranderd) : Ik wil een Lusitano ruin, tussen 5 en 8 jaar oud, 1.60-1.65 lang, voornamelijk om dressuur mee te doen, af en toe eens springen, en buitenritjes mee kunnen maken!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:19

juliaka schreef:
Batlow schreef:

Ja, ik was eigenlijk alle hengsten aan het vermijden, maar castreren is inderdaad een goed idee!

Je hebt natuurlijk verschillende vormen en de prijs ligt daar ook aan. Ik heb 1 x een paard staand op poetsplaats laten castreren, 110 euro en mijn andere paard in de kliniek, voor 190 euro

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:43

juliaka schreef:

Je hebt natuurlijk verschillende vormen en de prijs ligt daar ook aan. Ik heb 1 x een paard staand op poetsplaats laten castreren, 110 euro en mijn andere paard in de kliniek, voor 190 euro[/quote]

En vond je de een beter dan de ander of maakte dat niet veel uit?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 00:37

juliaka schreef:
juliaka schreef:

Je hebt natuurlijk verschillende vormen en de prijs ligt daar ook aan. Ik heb 1 x een paard staand op poetsplaats laten castreren, 110 euro en mijn andere paard in de kliniek, voor 190 euro

En vond je de een beter dan de ander of maakte dat niet veel uit?[/quote]
Ze leven allebei en zijn er even goed uitgekomen... In de kliniek is het natuurlijk sterieler. Dit hadden we daar gedaan ivm aankoop. Verkopers wilde een hengst verkopen wij een ruin kopen. Een deal gemaakt maar wel castratie in kliniek omdat dat het veiligste was. Op stal ging het allemaal wat botter. Prik erin, ff wachten, praam erop open snijden. Eerste bal eraf werd zo op de grond gemikt waarna de stalhond hem op at. Even rust en 2e bal eraf.. Ook op de grond geflikkerd, ook de 2e bal heeft gesmaakt bij de hond :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 00:59

iiiieeeeeuuuw gatverdamme :r

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:18

Hahaha ja ik vond het erg komisch

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:20

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:14

Ik weet wel een paar zeer mooie Lusitano's te koop, o.a. een zoon en een dochter van onze hengst Ultramar. Beide paarden zijn zwart en hebben ook hele goede moederlijnen. Zijn allebei in de groep opgegroeid maar te jong; 2,5 jaar oud.
Er zijn hier al veel namen genoemd van handelaren in Nederland; wel eens gedacht om in Portugal te gaan kijken? Daar is de keuze natuurlijk veel groter dan hier.
Ik weet dat er in Dalen een Lusitano hengst te koop staat, grote maat, 5 jaar oud. Geen idee van vraagprijs;
http://www.stalvreedenburgh.nl/pages/30/verkoop/
Voor het budget wat je hebt zal je flink moeten zoeken, zeker nu de zomer ten einde loopt.
Op de keuring op 8 september zijn meestal ook wel verkoop paarden aanwezig, misschien in ieder geval een plek om je eens verder te verdiepen en oriënteren in dit ras.

In Duitsland ken ik ook een aantal mensen die op regelmatige basis Lusitano's te koop hebben staan, in diverse prijsklassen; misschien ook een optie. Meer info via PB.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:17

afgelopen voorjaar ben ik voor enkele weken in brazilie geweest en heb naast het ras wat ik zelf fok, ik diverse lusitano kruisingen gereden, zalig, fijne gangen, super temperament en veelzijdig.
wellicht een idee om ook naar kruisingen te kijken?
De kruisingen die ik gereden heb waren gekruist met de Mangalarga Marchador.
nu zit er ook spaans en portugees bloed in de Mangalarga marchador, waardoor deze combi ook mooi bij elkaar bleek te passen.

Succes met je zoektocht.

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:10

Ben je nog in Ermelo geweest voor de keuring?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:29

Ben ik ook heel benieuwd naar en of je al hebt gevonden wat je zocht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:42

Kwas ook op de keuring...super leuke paarden gezien, en mijn hart verloren aan een bruin merrie veulen (wat een plaaaaaaaaaaaaaaaatje)
Verder nog wel veel moois gezien hoor. Leuk om eens te zien een Lusitano keuring (kben toch zelf altijd van de PRE's geweest) ;-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:49

islera? 8-)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:52

Nouvel schreef:
islera? 8-)

Dacht ik ook al gelijk!

Dat merrie veulentje pakt iedereen in hahaha ><

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:14

Het was inderdaad een leuke keuring, die wel een beetje erg veel uitliep qua tijd, en Islera stal zeker de show, wat een mooi paardje!

De WE demo die wij met Ultramar gegeven hebben verliep, bijna vlekkeloos. Jammer genoeg brandde onze Mechanische koe/ cutting machine door en dus moest die "handmatig" bediend worden. Ultramar heeft ook nog meegedaan in de rubriek gereden hengsten, maar zoals we al verwacht hadden met minder succes; hij staat nog in het barokke type en had, door de enorme vertraging, geen zin meer en liet zich allesbehalve van zijn beste kant zien. Zo fijn als hij liep tijdens de demo, zo kl**te liep hij tijdens de gereden rubriek. Blijkbaar is dat niet zijn ding want dat is al eerder gebeurt.
Maar ons maakt het niet zoveel uit, wij hebben een superpaard ( met 10 prachtige kinderen) die zich in de WE helemaal thuis voelt en daar gaat het ons om.
Er zijn overigens diverse foto's gemaakt:
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?path=o62g ... gifototaal

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:31

Ben blij dat te lezen Elcid..ik was er ook een poosje en voor het eerst bij een lusitano keuring en snapte eigenlijk niet heel veel van de jurering.De paarden die mij heel erg aanspraken..{idd de barokke types} werden niet genomen of achteraan geplaatst.
En een hengst die ggk werdt vondt ik net een windhond met alleen spectaculair voorbeen in zijn gangen maar qua lichaam nooit in staat om te "verzamelen".

Ultramar vondt ik trouwens een prachtig paard,heb hem verder niet zien lopen want het liep idd zo uit dat ik naar huis ben gegaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:08

Wij gaan in november naar Golega, het grote paardenfestival in Portugal, en gaan dan weer eens met wat fokkers praten. We zijn heel benieuwd naar wat zij te vertellen hebben en wat hun visie is.

Ik denk dat voor veel Lusitano liefhebbers de lol er wat af gaat ( wij voelen het wel zo en een aantal fokkers die wij kennen net zo) , juist omdat die voor de barokke paarden gaan en minder voor de dressuur types. Het gaat nu te vaak om paarden die vooral maar kunnen strekken, te vaak in de krul worden getrokken en een steekgang laten zien zonder achterhand gebruikt; moderne dressuur( paarden) dus! Wij vonden het ook erg jammer en waren nu, nog meer dan eerdere jaren, verbaasd over hoe er gereden werd; zoveel druk, soms zelfs speciaal beslag en geen natuurlijke gang meer, niks voor ons en niks voor ons paard. Gelukkig hebben we de paarden voor de hobby en hoeft het daarom voor ons niet zo nodig. Het is maar een kleine keuring en we ( en anderen die ik heb gesproken) hadden wel weer het idee dat er "apart en soms erg hoog" gepunt werd. Maar deze tendens zie je op meer plekken; de Friese paarden zijn al slachtoffer geworden hiervan, maar ook bijv. binnen en Paint en Quarter horses zie je tegenwoordig hoogbenige "bloedtypes" , gelukkig blijven de "foundation" paarden daar wel o.a. omdat er dus niet gekeurd wordt en de fokkers daardoor hun eigen beleid bepalen, met toch wel vrij veel succes.
We zien wel waar het schip strand........

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:19

Ik vond de winnaars prachtig!
maar eigenlijk meer als dresuurpaard dan als lusitano...

Het ouderwetse kortbenige wat forsere barokke type komt gewoon helemaal niet meer aan de bod, en dat vind ik persoonlijk niet echt een goede ontwikkeling...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:54

Elisa2 schreef:
Ben blij dat te lezen Elcid..ik was er ook een poosje en voor het eerst bij een lusitano keuring en snapte eigenlijk niet heel veel van de jurering.De paarden die mij heel erg aanspraken..{idd de barokke types} werden niet genomen of achteraan geplaatst.
En een hengst die ggk werdt vondt ik net een windhond met alleen spectaculair voorbeen in zijn gangen maar qua lichaam nooit in staat om te "verzamelen".

Ultramar vondt ik trouwens een prachtig paard,heb hem verder niet zien lopen want het liep idd zo uit dat ik naar huis ben gegaan.

ja, dat viel mij ook op.
De "windhond" had notabene een neerwaarts gebouwde romp! Niet echt graag gezien bij de PRE. En zal idd een groot probleem krijgen bij het verzamelen.
(en ook niet functioneel)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:26

Ik ben blij dat dat jullie ook allemaal opgevallen is en ik hoop echt van harte dat de meeste fokkers hun hart blijven volgen en de barokke paarden ook vooral barok houden.

Bij de friezen zie je het inderdaad helaas ook..de andere rassen heb ik geen sjoege van.Eigenlijk zouden ze bij het kwpn meer barok type moeten gaan fokken ;-}. Dan draaien de juryleden die alleen naar spektakel kijken mischien ook bij..