Molfre schreef:Nombrado, zo lang ze haar nog niet door rijdt is er toch helemaal niks aan de hand? Wat voor kwaad kan een zadeltje nou als er alleen aan gewend wordt? En waarom zou je met een 3 jarige niet rustig met balkjes kunnen beginnen en wat grondwerk. Natuurlijk moet je het rustig aan doen en met een beetje beleid, maar het zijn geen veulens meer.
Mijn ervaring is dat hoe vroeger je begint met alle poes pas van een volwassen paard (en dan bedoel ik niet met 1,5 jaar als aansingelen etc...) maar rustig laten wennen, het alleen maar kalmer en minder stressvol wordt als het paard eenmaal ingereden moet worden.
Mijn 2 jarige draagt heel af en toe na een poetsbeurt ook even 5-10 minuutjes een barebackpad met vaste singel (niet aangesingeld) en dat vind ze geweldig! Ook heeft ze al (zonder singel) een boomloos zadel op haar rug gehad tijdens het poetsen. Ze vind het prachtig.
Dit zijn dingen die je per paard moet bekijken en er zijn inderdaad 3 jarigen waar ik nog niet eens een balkje bij in de buurt zou willen zien, maar ik denk dat die beslissing prima aan TS besteed is.
Mijn ervaring is (en zelfs met hengsten) hoe langer je geduld hebt, hoe meer je er uiteindelijk voor terug krijgt.
Nombrado keek, als ik met de andere beter was. Daar leerde hij al van.
Met 4 1/2 wilde hij echt wat doen...toen ben ik pas begonnen.
Hoe meer geduld je hebt, hoe langer je van je paard kan genieten.
Nooit kreupel, nooit blessures, nooit probleemgevallen of overbelasting. Gewoon sterkere paarden die de tijd hebben gehad in hun lijf te ontwikkelen.
Geduld is een schone zaak!