Cruzado nog zo smalletjes..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:46

Ik weet dat hier al een tijd niet is gereageerd,
Tijdje terug bij af geweest. Mevrouw heeft een hoefsmid alle ribben gebroken, Nu gelukkig een heel lieve geduldige smid weten te vinden.
Balkjes oefenen was ook geen succes, mevrouw vond het zo eng dat ze me in de armen is gesprongen. Ik ook weer bont en blauw. Nu zijn we rustig bezig met beleren. Stemcommando's zadeltje erop. Ik heb er 1x opgezeten maar omdat ze nog zo iel is staat dat op een laag pitje. haar angst voor water is over. Heb haar zondag helemaal kunnen wassen. Ze is ook weer iets gegroeid.

Afbeelding

nombrado

Re: Cruzado nog zo smalletjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:56

beleren? balkjes? ze is net 3?
Lekker terug zetten in het land met soortgenootjes en pas met 4 1/2 beginnen
het is echt nog een baby

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:00

Wat een leukie!

Mijne is nu 4.5 en staat nog op het land ivm maagzweer, ze staat al bijna 5 maanden hierdoor stil.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 17:25

Beleren en inrijden zijn verschillende dingen. Ik laat haar niet springen of zo. Alleen kennis maken met verschillende dingen. Balkjes bijten in haar ogen dus probeer ik haar hier langzaam aan te laten wennen. Beleren bestaat nu voornamelijk aan wennen aan een zadel stemcommando,s aanleren. Vertel mij maar wat hier verkeerd aan is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:33

Mandy schreef:
Beleren en inrijden zijn verschillende dingen. Ik laat haar niet springen of zo. Alleen kennis maken met verschillende dingen. Balkjes bijten in haar ogen dus probeer ik haar hier langzaam aan te laten wennen. Beleren bestaat nu voornamelijk aan wennen aan een zadel stemcommando,s aanleren. Vertel mij maar wat hier verkeerd aan is

gewoon af en toe even borsteltje, hoefjes, stukje wandelen is al voldoende.
zadel wennen? vind ik nog wel een beetje jong.
met 4 jaar is dat vroeg zat
dan kan je beginnen met rustig aan longeren , stemcommando's en andere dingen als voorbereiding op het rijden.
nogmaals....het is nog een grote baby, 3 jaar. Leren nu nog van andere paarden, en door te kijken wat jij doet met andere paarden.
Kvind het echt nog veel te jong.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:41

Ik denk dat je niet kan zeggen of 3 wel of niet te jong is, ik denk dat je heel erg moet kijken naar hoe het paard is. Botten groeien en ontwikkelen bij alle paarden het zelfde, maar de body etc is compleet verschillend. Zou ook nog even wat rust geven, lekker jong laten zijn, ze is nog zo puppy! Natuurlijk is kennismaken met dingen nooit fout als je het met geduld doet, tuurlijk, alleen maar handig als ze later alles gewend is en je nergens problemen mee hebt, maar er op gaan zou ik even laten voor wat het is nog.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:52

omdat andalusiers laatbloeiers/groeiers zijn en ze idd nog echt puppypaard is had ik ze tot de winter lekker op de wei gelaten en pas vanaf de winter heeel rustig aan aan de dingen laten wennen en volgend jaar zomer pas aan het werk zetten (van longeren tot inrijden) dan heeft ze de tijd gekregen om te groeien

edit: het is wel een heel knap paardje :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:56

Nombrado, zo lang ze haar nog niet door rijdt is er toch helemaal niks aan de hand? Wat voor kwaad kan een zadeltje nou als er alleen aan gewend wordt? En waarom zou je met een 3 jarige niet rustig met balkjes kunnen beginnen en wat grondwerk. Natuurlijk moet je het rustig aan doen en met een beetje beleid, maar het zijn geen veulens meer.
Mijn ervaring is dat hoe vroeger je begint met alle poes pas van een volwassen paard (en dan bedoel ik niet met 1,5 jaar als aansingelen etc...) maar rustig laten wennen, het alleen maar kalmer en minder stressvol wordt als het paard eenmaal ingereden moet worden.
Mijn 2 jarige draagt heel af en toe na een poetsbeurt ook even 5-10 minuutjes een barebackpad met vaste singel (niet aangesingeld) en dat vind ze geweldig! Ook heeft ze al (zonder singel) een boomloos zadel op haar rug gehad tijdens het poetsen. Ze vind het prachtig.

Dit zijn dingen die je per paard moet bekijken en er zijn inderdaad 3 jarigen waar ik nog niet eens een balkje bij in de buurt zou willen zien, maar ik denk dat die beslissing prima aan TS besteed is.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:12

tja ze staat in een kudde gewoon dag en nacht op het land. ze wordt er 3/4 keer per week uitgehaald om de hoeven te checken en ff te poetsen en zo. zo ongeveer 1x in de week wordt er verder iets mee gedaan. Dat wil niet zeggen dat ze altijd en gelongeerd en een zadel op en balkjes doet. wanneer de balkjes er liggen loop ik er gewoon eens omheen en een keertje over heen. Niks over vragen inderdaad met veel beleid, het is inderdaad nog echt een baby maar kan echt een krengetje zijn als ze zich verveelt, probeer haar daarom ook wat afwisseling te geven. echt wandelen is nog niet van toepassing. ze raakt erg in paniek als ze bij de kudde weggaat daarom probeer ik de tijd uit de kudde om haar te poetsen wel steeds wat langer te maken en steeds een stukje verder weg te gaan poetsen. Uiteindelijk komt dat ook wel goed. Planning is dat ze rond haar volgende verjaardag ingereden gaat worden. Mits ze daar aan toe is. Haar welzijn is het allerbelangrijkst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:53

Molfre schreef:
Nombrado, zo lang ze haar nog niet door rijdt is er toch helemaal niks aan de hand? Wat voor kwaad kan een zadeltje nou als er alleen aan gewend wordt? En waarom zou je met een 3 jarige niet rustig met balkjes kunnen beginnen en wat grondwerk. Natuurlijk moet je het rustig aan doen en met een beetje beleid, maar het zijn geen veulens meer.
Mijn ervaring is dat hoe vroeger je begint met alle poes pas van een volwassen paard (en dan bedoel ik niet met 1,5 jaar als aansingelen etc...) maar rustig laten wennen, het alleen maar kalmer en minder stressvol wordt als het paard eenmaal ingereden moet worden.
Mijn 2 jarige draagt heel af en toe na een poetsbeurt ook even 5-10 minuutjes een barebackpad met vaste singel (niet aangesingeld) en dat vind ze geweldig! Ook heeft ze al (zonder singel) een boomloos zadel op haar rug gehad tijdens het poetsen. Ze vind het prachtig.

Dit zijn dingen die je per paard moet bekijken en er zijn inderdaad 3 jarigen waar ik nog niet eens een balkje bij in de buurt zou willen zien, maar ik denk dat die beslissing prima aan TS besteed is.

Mijn ervaring is (en zelfs met hengsten) hoe langer je geduld hebt, hoe meer je er uiteindelijk voor terug krijgt.
Nombrado keek, als ik met de andere beter was. Daar leerde hij al van.
Met 4 1/2 wilde hij echt wat doen...toen ben ik pas begonnen.
Hoe meer geduld je hebt, hoe langer je van je paard kan genieten.
Nooit kreupel, nooit blessures, nooit probleemgevallen of overbelasting. Gewoon sterkere paarden die de tijd hebben gehad in hun lijf te ontwikkelen.
Geduld is een schone zaak!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:54

Mandy schreef:
tja ze staat in een kudde gewoon dag en nacht op het land. ze wordt er 3/4 keer per week uitgehaald om de hoeven te checken en ff te poetsen en zo. zo ongeveer 1x in de week wordt er verder iets mee gedaan. Dat wil niet zeggen dat ze altijd en gelongeerd en een zadel op en balkjes doet. wanneer de balkjes er liggen loop ik er gewoon eens omheen en een keertje over heen. Niks over vragen inderdaad met veel beleid, het is inderdaad nog echt een baby maar kan echt een krengetje zijn als ze zich verveelt, probeer haar daarom ook wat afwisseling te geven. echt wandelen is nog niet van toepassing. ze raakt erg in paniek als ze bij de kudde weggaat daarom probeer ik de tijd uit de kudde om haar te poetsen wel steeds wat langer te maken en steeds een stukje verder weg te gaan poetsen. Uiteindelijk komt dat ook wel goed. Planning is dat ze rond haar volgende verjaardag ingereden gaat worden. Mits ze daar aan toe is. Haar welzijn is het allerbelangrijkst.

dat is geen beleren, maar gewend raken aan jou als mens. Niets mis mee :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:00

Het puppy straalt er inderdaad nog wel echt duidelijk vanaf. Verder prima om je paard aan vanalles te laten wennen, maar hou het wel bij af en toe, want naast het lijf wil je ook het koppie gezond en fris houden :)

Balkjes lopen en een zadel erop leggen vind ik wel kunnen, als het maar op rechte lijnen is, en voor een paar minuutjes per week.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:56

Ze ziet er inderdaad al beter uit, maar het is ook echt nog een puppy.
Daar is niks mis mee, gewoon lekker de tijd geven en mee bezig zijn in de zin van poetsen, wandelen, wat hand/grondwerk, schriktraining, etc...
Een een keer een zadeltje erop en een bitje in kan ook prima, maar ik zou nog even wachten met echt belasten en laten werken...

Mijn 3,5 jarige Lusitano ruin loopt nu 1 a 2x in de week zo'n 15 minuutjes aan de longe.
Verder ben ik veel met hem bezig aan de hand, schriktraining, wandelen e.d.
En dan natuurlijk poetsen, voeten optillen, benen afspuiten etc...

Hij is er wel echt aan toe om zulk soort dingen te gaan doen, dat merk je aan zijn gedrag en hij ziet er ook al wel wat steviger uit dan jouw merrie.
Maar veel meer wil ik op dit moment nog niet doen, dit werk wat ik nu doe heel langzaam uitbouwen naar wat vaker en wat langer, maar rustig aan...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:32

Leuk om te zien hoe al die paarden zich ontwikkelen!
Maar inderdaad, ze zwaren gewoon laat uit. Galan is nu 5 en begint nu pas een beetje uit te zwaren, alhoewel hij nog smal in de borst is. Ben benieuwd of dat nog wat breder gaat worden met de jaren.

Ik zie geen probleem in lekker met je paardje dingetjes oefenen. Zeker als ze wat onzeker is of dingen eng vindt. Gewoon lekker laten wennen en ruimmmmm de tijd nemen voor alles.
Niks mis met een zadeltje er op, gewoon speels en gezellig. Heb je straks alleen maar profijt.
Stap je waarschijnlijk zo op en rij je weg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:16

mijn cruzado is nu 4.5 en die begint eindelijk een beetje paard te worden.
ze is ook al flink gegroeid sinds ik haar heb..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:38

Mijn Lusitano was al een behoorlijke beer als 2 jarige. Een mooi ontwikkelde jonge hengst. Natuurlijk is hij nu hij 6 jaar is nog groter en breder geworden, maar iel of een laatbloeier was hij absoluut niet.

Evengoed is hij pas 1 jaar onder het zadel. Op 4 jarige leeftijd ben ik wel grondwerk met hem gaan doen. (Parelli) Longeren vind ikzelf ook belastend voor de gewrichten dus beperk ik tot minimaal. Met Parelli maak ik wel af en toe grote cirkels, maar meest van tijd gebruik ik de gehele bak/wei en wissel ik dus af met veel rechte stukken en alle andere oefeningen. Wat rijden betreft zijn we direct het bos in gegaan, ook weer lekker rechtuit. Nu pas zijn we soms wat in de bak/wei aan het rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:32

Ik doe ook rustig aan, de mijne is in feb 3 geworden, tijd zat, het moet wel leuk blijven voor 'm.
Longeren op 't moment even helemaal niet, bak is losgetrokken en zeker met deze warmte vind ik dat te zwaar.
Werk op de volte is inderdaad best belastend...

Ik ben nu voor het eerst een beetje er achter aan het lopen met lange lijnen aan het bitje, en dat pakt 'ie eigenlijk verrassend snel op!
Gewoon af en toe even een paar minuutjes en verder lekker met z'n vrienden in de wei!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:41

Inderdaad, ze hebben nog een heel leven om rijpaard te zijn, laat ze dan nog maar even een paar jaartjes van hun puppy tijd genieten. ;)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:23

Oh dat betwijfel ik zeer zeker niet. Nu ik niks te rijden heb ik wachten erg moeilijk. Maar zeer zeker wel beter voor Suena. Ik wil wel graag met haar bezig blijven dus vandaar. Binnenkort rustig eindjes gaan wandelen over de weg. Mijn oude paard staat sinds kort op dezelfde plek dus die kan als begeleider mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:01

Buiten rijden kun je gelukkig ook veel andere leuke dingen met ze doen! :j

en als je straks samen kunt gaan wandelen is dat ook onwijs leuk en goed voor ze!

Ik ben met mijn 3 jarige nu net een beetje begonnen met een paar rondjes er achter lopen in de bak met een bitje in, kijken of hij hij sturen een beetje op kan gaan pakken, echt zo cool als er dan stukjes gewoon lukken! <3