Niet PRE dekken met PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:30

Sammyoo

Re: Niet PRE dekken met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:39

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:04

Klein puntje wat betreft de Frederiksborger (zonder dat ik ook maar iets negatiefs wil zeggen over de prachtige PRE's die hier voorbijkomen hoor!!) Ik ben bang dat het een misverstand is dat de Frederiksborger een tuigpaard is (waar ook niets mis mee is :) ) Als je alleen al kijkt naar de hengsten die wij hebben staan dan zouden ze in het tuig vast niet misstaan, zoals zovele barokke paarden. Maar dat is niet het specifieke fokdoel. De genoemde hengst Moravita's Valentin BDN springt fantastisch en zal dit voorjaar in het Z dressuur starten, waarbij we zeker zijn dat het daar niet bij blijft. Maar natuurlijk blijft het altijd een kwestie van persoonlijke smaak! Wilde alleen even iets rechtzetten ;)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:40

Sammyoo; dochtertje van Seni-Lleno? Prachtige hengst hé. Hij heeft ook mijn hart gestolen, echt een genot om naar te kijken die hengst.

Moravita, fijn dat je dat hier even rechtzet. Zo leer ik ook nog wat bij over de Frederiksborger!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:43

neile, dat klopt :j Ik ben ook helemaal weg van Lleno. Hij heeft een barokke uitstraling met mooie, ruime gangen en natuurlijk die prachtige kleur.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:50

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:17

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:47

En als je een mooie lusitano zou overwegen zou ik zeker eens bij Chawwa Visser gaan kijken.

Ik vind Quilo echt een super hengst kwa beweging, uiterlijk en karakter.

http://lusitano.nu/?page_id=49

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 10:48

Bedankt voor alle tips, zijn er hier nog mensen die verstand hebben van Lusitano's en mij daar wat meer over kunnen vertellen. Ik vind het bovenstaande paard echt een plaatje om te zien, maar ik weet verder niet veel van het ras. Wat zijn de grootste verschillen met een PRE?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:03

Veel lusitanos worden gefokt voor het stierenvechten en word er niet echt opgelet naar bijv een hele ruime draf daar zou ik goed naar kijken , ik woon in Spanje dus heb geen idee naar kwaliteit in NL

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:01

jus schreef:
Veel lusitanos worden gefokt voor het stierenvechten en word er niet echt opgelet naar bijv een hele ruime draf daar zou ik goed naar kijken , ik woon in Spanje dus heb geen idee naar kwaliteit in NL

Dat is nu natuurlijk alang niet meer zo, de meeste Lusitano's worden gefokt voor de sport ( dressuur. working equitation, etc). De tendens van het moment in de Lusitano is veel al meer maat en betere, ruimere gangen. Daarbij is de Lusitano door de jaren heen duidelijk als " werkpaard" gefokt met een zeer werkbaar karakter, een goede rug en achterhand, vooral in dat laatste onderscheid de Lusitano zich nogal eens in positieve zin van de veel PRE, die wel veel front hebben maar geen/ weinig kont. De PRE is, passend bij de Spaanse traditie, veel vaker een showpaarde geworden.
Daarbij is de PRE hengsten keuring een wassen neus, gelukkig wordt dat nu aangepast, met als gevolg dat er nogal wat minder goede " dekhengsten" rondlopen.
Er staan op het moment in Nederland een paar goede Lusitano's ter dekking van het moderne type met maat, gangen en sportprestaties/ kwaliteiten.

Stierenvechters paarden worden nog op beperkte schaal gefokt ( zowel onder PRE en Lusitano's) maar zijn juist vaak geen " volbloed" Lusitano's of PRE.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:36

Ik heb het ook over Spanje en zit er midden in tussen fokkers en stierenvechters :D , weet niet wat voor Lusitanos in NL staan kwa hengsten , werd hier gevraagd waar naar te kijken en dan zou ik toch zeker hier na kijken. In WE kijken ze of het paard een goede galop heeft draf word natuurlijk gewerkt maar is niet noozakelijk in een WE circuit en hoeft niet te zijn zoals bij een sportpaard (dressuur).

PRE worden (bijna) nooit gebruikt in het stierenvechten.

Heb hier 3 lusitano hengsten ter dekking (van vriend) maar er zou er bijv maar 1 zijn die ik persoonlijk aan zou raden bij een kruizing met een sportpaard kwa maat en bewegingen andere zou dan een probeersel worden en dat is natuurlijk gokken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:15

Ja, dan zullen daar hoofdzakelijk stierenverchters paarden worden gefokt. Een WE paard zal hoofdzakelijk galoperen maar de dressuur gefokte Lusitano's worden tegenwoordig ook al op een, ruime, draf gefokt.
Wij hebben natuurlijk zelf een Lusitano ter dekking ( zie onderschrift) die al een heel stuk de dressuur kant op gaat en in kruizingen met Quarters hele mooie Azteca's heeft geproduceerd, maar ook zijn Lusitano kinderen hebben maat, massa en gangen.
In Drente staat sinds kort Trovador, de voormalige Lusitano hengst van Bruno Rodrigues da Silva die zowel in de WE ( op EK niveau) en in de dressuur hele hoge ogen gooit.
Persoonlijk denk ik dat in een kruising met een sportpaard een goede, niet heel barokke, Lusitano een prima sportpaard oplevert. Maar een en ander hangt natuurlijk in hoge mate ook van de merrie af, die zal toch ook de nodige kwaliteit moeten doorgeven en bij een dergelijke kruising zal vooral goed gelet moeten worden op de mindere punten van hengst en merrie, de goede punten blijven meestal wel hangen maar de slechte punten versterken wil je natuurlijk niet!
Lusitano's en PRE zijn vaak wat korter in de rug dan een sportpaard, dus als dat sportpaard ook kort is wordt het lastig zoeken naar een passende barokke hengst, etc. etc.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:25

Hier de link van Yeguada Alegria http://www.spaanse-paarden.com/
Het is geen recente site maar over de 3 dekhengsten kun je heel wat informatie vinden :)
Ik ben daar elke dinsdag op stage (vandaag niet door die stomme sneeuw)
Alle paarden ken ik nu wel redelijk goed en vooral de dekhengst Zujar vind ik prachtig ! Zowel van karakter als met het rijden is het een grote schat :D hij heeft geen hengstenmanieren, hij bijt niet, blijft rustig als er merries passeren en maakt zich niet druk bij andere hengsten, ook wilt hij altijd knuffelen en kun je zo bij hem liggen in de stal als hij ligt te slapen ^^
Als je interesse zou hebben voor een hengst bij Yeguada Alegria kan ik je ook altijd helpen :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:26

Iedereen bedankt voor de tips en informatie.
Dit is de merrie (lelijke foto, net bij ons wat mager onbespierd en half in wintervacht) https://photos-1.dropbox.com/t/0/AADG3- ... e=1024x768

hier een kort filmpje waar je een redelijk beeld van haar beweging krijgt, dit is op de oefen cross in baarle afgelopen weekeind waar we echt voor de lol aan mee deden. Ik rijd haar nu ong. 3 mnd voornamelijk dress. dit was echt voor de lol.
http://www.youtube.com/watch?v=a2WnqT0b ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=ggrBZDIlezY hier haar draf (dit was de 3e x dat ik er op zat)

Als er tips zijn waar ik op moet letten betreft bouw van de merrie en PRE / Lusitano / andere barokke hengst dan hoor ik het graag. Ik vind haar zelf niet zo heel kort in de rug. Zij is kleiner dan mijn PRE en heeft kwa rug de zelfde deken maat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:43

De foto doet het niet en op de filmpjes is niet te zien hoe haar bouw is. Aan de hand daarvan is advies geven erg moeilijk.
Goede standfoto's en filmpjes los in draf/ galop zouden een beter beeld geven.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 17:48

Ik zal dit weekeind als we met zn 2tjes zijn foto's en filmpjes maken

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:50

Leuke merrie , wil je met het veulen gaan allrounden of echt alleen aan dressuur denken ?

Om eerlijk te zeggen zou ik eerder aan een lusitano denken (als je wil gaan crossen etc) , maar iedereen zo zijn smaak :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:57

Hoi :D
Zelf ben ik in het bezit van een vd bewust gefokte cruzado's van de Woeste Hoeve.
Ik kan geen tips geven gezien bouw, kleur, gangen ed alleen weet ik wel dat er vd 9 stuks met dezelfde vader (PRE Grelo = schimmel) en kwpn moeder (Iroko = spring = vos) 4 bruine, 1 vos en geloof 4 schimmels zijn uitgekomen. Qua bouw zijn ze ook niet echt te vergelijken :n
Er zitten grote barok gebouwde bruine tussen, slanke kwpn bruine en schimmels en barokke kleinere schimmel types tussen; echt een mengelmoes. Qua beweging verschilt dit ook ...

Niveau van bovenstaanden verschilt van EK aangespannen (!) tot recreatief tot basisdressuur.
De mijne is Z1 startgerechtigd, rij ermee bitloos, recreatief, beetje springen; je kan het zo gek niet verzinnen :+

Op wedstrijden heb ik nog nooit het "gevoel"gehad "afgestraft"te zijn om "wie hij is" :n Hiervoor had ik een Jazz van 1.75 en daar reed ik net zo goed/slecht mee als deze dus ik geloof niet zo in die verhalen daarin :n

In het begin werd hier ook aangehaald door iemand dat pre's niet zo veel werden gekocht als kwpner. Nee, in mijn ogen is dat logisch :j Ga even de prijzen na :$ Je hebt iets aparts en daar betaal je ook meer voor en niet iedereen heeft daarvoor het budget. Niets mis mee maar geen vergelijking (in mijn ogen dan).
Een cruzado kan een mooie tussen oplossing zijn dan :D

Veel succes met je keuze en ik hoop dat je over een aantal jaar ook een paard hebt staan met het beste v 2 werelden :oo := _O- +:)+

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 18:00

jus schreef:
Leuke merrie , wil je met het veulen gaan allrounden of echt alleen aan dressuur denken ?

Om eerlijk te zeggen zou ik eerder aan een lusitano denken (als je wil gaan crossen etc) , maar iedereen zo zijn smaak :D

Ik wil wedstrijd gericht alleen maar dressuur rijden. Cross e.d doe ik puur voor de lol. Betreft jonge paarden stap ik overal op maar als ik een hindernis moet springen dan bedenk ik me al snel dat ik geen 16 meer ben, tegen de tijd dat het veulen oud genoeg is om mee op wedstrijd te gaan ben ik in de 30 (ooo dat klinkt al zo oud haha) dus ik denk dat ik dan helemaal geen held meer ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:11

Met PRE's fok je volgens mij lastig hoogte erin, ik ken ze vaak niet groter dan 1.65 mtr. of iemand ander moet daar andere ervaringen in hebben?

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:24

De wat jongere PRE's zijn wel een stuk groter dan de wat oudere (uitzonderingen daargelaten)... Ken er toch wel een aantal van rond de 1.70... 1.72 is dan wel de max. voor de APTO..

Kijkend naar mijn eigen 'jonkie' die zit met zijn bijna 3 jaar al tegen de 1.60 aan..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 18:52

Ik hoef niet perce heel veel groter maar meer body zou het veulen dan wel moeten krijgen. Mijn eigen pre 1.62 en eigenlijk niet zo heel barok en dat gaat ook prima.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:39

Nou een PRE van 1.65 (en breed) is echt groot zat!
Groter worden het echt mannenpaarden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:15

Ik denk dat een Lusitano meer body heeft dan een PRE?? Een PRE vind ik er vaak best klein uitzien met een wat langere ruiter erop.