PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:11

Ragdollcat schreef:
Toch zijn er hengsten die gewoon lekker bij de merries lopen.

Bij de stoeterijen met kostbare hengsten dat dan weer niet, maar ze mogen wel dekken en zijn goed opgevoed.

Klopt...zon paard heb ik hier gehad en was helemaal leeeeeeeeeeeeeeeeeg...kon niet meer.
werd belaagt door het jonge spul in de kudde en de manen en staart waren door die jonkies opgepeuzeld.
Had het druk met de omgeving, moest altijd op zijn hoede zijn voor misschien sterkere.
paard was helemaal geen leidershengst kwa type (in de natuur had hij geen kudde gehad)
hij kon ook in het begin geen merrie meer zien hahahahahahaah arme!
Hij heeft de eerste maanden alleen maar languit liggen pitten in zijn verse strobedstal.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:12

NienkeNiels schreef:
Hmm fijne reacties! Het klopt dat hij inderdaad best wild kan worden van een merrie. Wel controleerbaar als ik hem aan de hand heb maar is hij los dan in hij druk bezig zich zelf te laten horen en zien. Tijdens training kunnen er gerust merries bij hem in de piste rijden en vlak langs hem lopen hij is dan erg gefocused op mij zaols ik al eerder melden. Ook komt hij gewoon dagelijks buiten met mijn andere paard.

Mijn jongste volwassen man was doodbraaf. zelfs na de eerste merrie dekken. Na de 2e en 3e (die 2 een jaar later in dezelfde week) ging ie echter van 4-voeter naar 2-bener. Hij is absurd gefocussed op de dames, ziet de meeste knullen als concurrentie en loopt alleen bij mij nog vrij braaf mee aan de lijn :')

En hij is, jawel, sociaal opgevoed :j

Ze kunnen enorm veranderen door het dekken....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:17

nombrado schreef:
Ragdollcat schreef:

Bij de stoeterijen met kostbare hengsten dat dan weer niet, maar ze mogen wel dekken en zijn goed opgevoed.

Klopt...zon paard heb ik hier gehad en was helemaal leeeeeeeeeeeeeeeeeg...kon niet meer.
werd belaagt door het jonge spul in de kudde en de manen en staart waren door die jonkies opgepeuzeld.
Had het druk met de omgeving, moest altijd op zijn hoede zijn voor misschien sterkere.
paard was helemaal geen leidershengst kwa type (in de natuur had hij geen kudde gehad)
hij kon ook in het begin geen merrie meer zien hahahahahahaah arme!
Hij heeft de eerste maanden alleen maar languit liggen pitten in zijn verse strobedstal.

Hahaha dan heeft hij echt een gezinsleven gehad hahaha. Blij dat ie nu bij jou is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:23

nombrado schreef:
Zolang ze kunnen kijken? niets aan de hand. Leren ze alleen maar van

Maar dan moet je het ze wel leren.
Kijken, snuiven en leren zich gedragen is prima, over een hek klimmen/springen en brullen als een malle niet.
En dan zeker niet zeggen; laat maar lekker gaan, daar leert ie van.

TS; niet bang zijn dat de bespiering eraf gaat. Het meeste wat hij heeft kan er niet eens meer af, hij gaat hooguit wat spek uit zijn nek verliezen maar daar hebben PRE's over het algemeen meer dan genoeg van.
Alles wat je er met training aan krijgt, gaat er niet zomaar meer vanaf, en zeker niet als je laat castreren.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:50

Iemand hier in de buurt heeft ook een PRE hengst en wil hem graag laten castreren maar durft het niet omdat ze bang is voor een omgevallen manenkam...

Idra

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:35

Dat omvallen van de nek is een genetische afwijking en dat gaat echt niet gebeuren na castratie, wel integendeel want dan krijgen ze minder een kap op hun hals...

NienkeNiels, als je je hengst niet kan geven wat hij nodig heeft (een kleinschalige pensionstal, met weinig verloop en dus weinig afleiding en veel rust) dan zou ik hem castreren. Het klinkt niet alsof hij het er zelf makkelijk mee heeft. Ik heb 4 PRE-hengsten staan thuis en die zijn allemaal heel makkelijk, maar die staan aan huis en hebben veel structuur, regelmaat, sociaal contact met elkaar. Maar op een pensionstalling ben ik er zeker van dat 3 van de 4 van deze hengsten plots niet meer zo makkelijk zouden zijn.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:36

Nee precies Idra dat heb ik ook al tegen haar gezegd!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:29

Ragdollcat schreef:
nombrado schreef:

nee hoor, ze kijken wel uit om hun waardevolle Semental in de kudde merries te laten
die gaan gewoon aan het handje en halstertje dekken.
en daarna weer braaf naar bed :D :o (stal)

In Portugal wel in elk geval. Meestal niet als ze ook nog veel gebruikt worden als rijpaard, maar als het echt dekhengsten zijn en ze hun sporen onder het zadel wel hebben verdient dan mogen ze met de merries het land op. En ik heb het dan zeker niet over de goedkope dekhengsten.

Maar niet alle stoeterijen doen dat hoor. Ik heb het wel gezien en het zag er wel geweldig uit, zo'n leventje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:32

Wat ik me afvraag, hoeveel zin heeft het nou om in Nederland nog een PRE dekhengst te hebben? Hoeveel dekkingen heb je per jaar?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:39

Een hengst heeft nu eenmaal nèt even iets meer!
En als het niet hoeft, waarom zou je het dan doen?
(het merendeel van de mannen dekt ook niet, zou een beetje raar zijn die dan ook maar te castreren?;-) )
Een hengst leert er prima mee omgaan, mits de goede begeleiding van de mens.
Mijn paarden doen regelmatig zelfbevrediging om zo het allemaal in stand te houden (mocht het ooit nodig zijn!) :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:51

De gemiddelde man wordt dan ook niet zwart voor de ogen als hij een lekker wijf ziet lopen.
Ik vind het kinderachtig als 'een hengst heeft net even meer' de enige reden is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:55

anneliesdj schreef:
De gemiddelde man wordt dan ook niet zwart voor de ogen als hij een lekker wijf ziet lopen.
Ik vind het kinderachtig als 'een hengst heeft net even meer' de enige reden is.

kinderachtig?
die ballen heeft onze lieve heer ze gegeven
een hengst heeft zeker met rijden nèt even iets meer! dat is niet kinderachtig, dat is zo.
Overigens vind ik het een beetje kortzichtig dat een hengst zwart voor de ogen wordt als hij een lekker wijf ziet lopen.
Wat heb jij voor een beeld van Hengsten?
Mijn ervaring is wel degelijk anders.
Die hengsten zijn niet gek hoor :(

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:55

nombrado schreef:
Ragdollcat schreef:
Ja, als er gedekt mag worden laten ze zelfs bij elkaar in een kudde ofzo. Hengsten hebben het daar beter als in de meeste gevallen in N

nee hoor, ze kijken wel uit om hun waardevolle Semental in de kudde merries te laten
die gaan gewoon aan het handje en halstertje dekken.
en daarna weer braaf naar bed :D :o (stal)

Dat ligt aan de fokker. Waar mijn PRE vandaan komt, loopt de hengst ook wel in de kudde. Daarnaast lopen de jonge hengsten in de vrijgezellenkudde ;-).

On topic: mijn hengst is ondertussen bijna 14, was op 4-5 jarige leeftijd een grote druktemaker, woonde toen op een grote pensionstal/manege. Heb ondertussen diverse stallen gezien en we zijn wat jaren verder. Overal was ie goed te hanteren, maar duidelijk hengst. Moet wel zeggen dat hij niet persé drukker was/is naar merries, eerder naar andere hengsten en ruinen en onbekende paarden. Overigens is hij wel opgegroeid in de kudde; weet niet hoe dat met die van TS is? Dat maakt wellicht wel verschil.
Ondertussen woont mijn paard op een kleine privéstal, is nog steeds hengst, staat naast z'n vriendinnetje (!) op stal, naast de kleine kudde merries + ruin in het land met een draadje ertussen. Hij is echt hengst, ook in z'n gedrag, dus ja, hij staat wel eens op zn achterbenen. Maar in het werk idd altijd hanteerbaar, werk is werk, spelen is spelen. En goed te corrigeren aan de hand als je hem maar snapt en in zn waarde laat. En hij is happy, vindt het prima zo.

Belangrijk is dat je paard contact heeft met de andere paarden en kennelijk is dat zo, zelfs dat ie met een vriendje in de paddock gaat. Op een kleine stal is het overzichtelijker en rustiger voor een hengst, dus mocht je hem hengst houden is dat nog een overweging. Het belangrijkste is of jij je safe voelt, of je paard gelukkig is en of de omgeving met hem om kan gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:57

haantjes gedrag (naar andere ruinen en hengsten hahahaha)

Jessix

nombrado schreef:
Een hengst heeft nu eenmaal nèt even iets meer!
En als het niet hoeft, waarom zou je het dan doen?
(het merendeel van de mannen dekt ook niet, zou een beetje raar zijn die dan ook maar te castreren?;-) )
Een hengst leert er prima mee omgaan, mits de goede begeleiding van de mens.
Mijn paarden doen regelmatig zelfbevrediging om zo het allemaal in stand te houden (mocht het ooit nodig zijn!) :-)

Klopt wat je schrijft. Ik heb veel gelezen over hengsten en hun natuurlijke gedrag. Het merendeel van de hengsten in de natuur zal ook nooit dekken. Enkele zullen een kleine harem hebben, maar de meeste hengsten blijven hun leven lang in de bachelor kudden. Veel ervan zullen niet eens proberen een harem te stelen van een andere hengst. Dat is niet voor elke hengst weggelegd. Dus zielig hoef je het niet te vinden.

Cassidy

Onze lieve Heer heeft niet verzonnen dat we op paarden gaan rijden, ze met velen op veel te kleine oppervlakte willen houden en dat er nog mensen veilig mee moeten omgaan. Dus hengst laten "omdat het natuurlijk is", mens waar zit je verstand? Ik zie genoeg situaties om me heen wat net aan goed gaat, onlangs een situatie die NIET goed ging, maar waar de betroffen persoon het er levend vanaf heeft gebracht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:59

Equi_libre schreef:
Dat ligt aan de fokker. Waar mijn PRE vandaan komt, loopt de hengst ook wel in de kudde. Daarnaast lopen de jonge hengsten in de vrijgezellenkudde ;-).

On topic: mijn hengst is ondertussen bijna 14, was op 4-5 jarige leeftijd een grote druktemaker, woonde toen op een grote pensionstal/manege. Heb ondertussen diverse stallen gezien en we zijn wat jaren verder. Overal was ie goed te hanteren, maar duidelijk hengst. Moet wel zeggen dat hij niet persé drukker was/is naar merries, eerder naar andere hengsten en ruinen en onbekende paarden. Overigens is hij wel opgegroeid in de kudde; weet niet hoe dat met die van TS is? Dat maakt wellicht wel verschil.
Ondertussen woont mijn paard op een kleine privéstal, is nog steeds hengst, staat naast z'n vriendinnetje (!) op stal, naast de kleine kudde merries + ruin in het land met een draadje ertussen. Hij is echt hengst, ook in z'n gedrag, dus ja, hij staat wel eens op zn achterbenen. Maar in het werk idd altijd hanteerbaar, werk is werk, spelen is spelen. En goed te corrigeren aan de hand als je hem maar snapt en in zn waarde laat. En hij is happy, vindt het prima zo.

Belangrijk is dat je paard contact heeft met de andere paarden en kennelijk is dat zo, zelfs dat ie met een vriendje in de paddock gaat. Op een kleine stal is het overzichtelijker en rustiger voor een hengst, dus mocht je hem hengst houden is dat nog een overweging. Het belangrijkste is of jij je safe voelt, of je paard gelukkig is en of de omgeving met hem om kan gaan.

Eens, wat ik dan wel "eng" vind is als je er af valt, bijvoorbeeld op een wedstrijdterrein... Dan is het niet paard los, maar hengst los. Mijn liefje ging meteen op een drafje naar de ruintjes van de buren.. Liep gelukkig goed af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:00

Cassidy schreef:
Onze lieve Heer heeft niet verzonnen dat we op paarden gaan rijden, ze met velen op veel te kleine oppervlakte willen houden en dat er nog mensen veilig mee moeten omgaan. Dus hengst laten "omdat het natuurlijk is", mens waar zit je verstand? Ik zie genoeg situaties om me heen wat net aan goed gaat, onlangs een situatie die NIET goed ging, maar waar de betroffen persoon het er levend vanaf heeft gebracht.

Tegen wie heb jij het nou?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:05

ja, je hebt nu eenmaal paardenmensen en mensen met paarden.
Als paardenmens, leef je je in in de situatie van het dier.
Overigens zijn er zeker hengsten die er zelf zon last van hebben, dat ze beter gecastreerd kunnen worden (kheb ze echt broodmager gezien, van frustratie en teveel testosteron en vaak verkeerde stal)
Volgens mij kan de TS de bloedlijnen van de vader en moeder goed nazien, om te kijken hoe de vader is als hengst (en volgens mij ken ik die hengst wel, en is super braaf)
zo zijn de Grelo's ook vaak prima hengst te houden.
waar je alleen rekening mee moet houden, is dat je als mens NIET bang moet zijn (en dat is meestal waar het misgaat)
Ik heb ook wel eens een brutaal jonkie bijna in mijn nek gehad in zijn box. (wilde even een robbertje stoeien) tja, dan moet je er éven staan...en duidelijk maken wat MIJN ruimte is, tot hoever hij daarin mag gaan . (dit dier was net 4 en uit de campo) Dat doen de merries precies zo naar die jonge hengsten in de kudde hoor!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:07

nombrado schreef:
haantjes gedrag (naar andere ruinen en hengsten hahahaha)

Yep t is nou eenmaal een haantjeshengst mijn keizerlijke hoogheid ;-). Wel altijd erg hoffelijk naar de dames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:08

Ik ga met anneliesdj akkoord. Als het niet hoeft voor de dekdienst, ballen af.
Goedgekeurd of niet, hij heeft ataxie gehad, blijkbaar zijn bepaalde vormen erfelijk en waarom zou je dan als merriehouder het risico willen nemen om ermee te dekken? Dan moet hij al héél goede papieren hebben en prestaties denk ik om toch de gok te nemen.

Goed hanteerbaar of niet, daar ben je niks mee als hij toch een keer beslist om over het hek heen te gaan. TS heeft er zelf al twijfels over, zij kent haar paard het beste. Als je aan iets twijfelt bij een hengst, castreren hem dan. Zelfs al breken de merries uit om tot bij hem te raken, je zit er iig maar mooi mee! Ik kan mijn jonge kerel van 4,5 jaar ook prima houden in het land met 3 maatjes (shethengstje en 2 ruinen), hij is ook erg relax met de merries op stal maar op locatie, how maar. Nog steeds prima te hanteren, goed te rijden maar je voelt het toch en weet je, veiligheid gaat voor alles dus binnenkort is ie hengst af. Kreeg dit weekend nog complimenten hoe hij in de stal een dinosaurus staat te imiteren en onder het zadel zo goed de klik kan maken en focussen maar nee bedankt.
Hij heeft 1x een uithaal gehad (prima kunnen oplossen) en soms voel ik 1 greintje doorkomen, ik ben er altijd op tijd bij maar ik neem het risico niet. Niet voor mezelf, niet voor het paard en niet voor mijn omgeving.

Qua spieropbouw, als dat het enige is... met goede training hou je dat evengoed netjes hoor :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:09

nombrado schreef:

Briljant, de welbekende dooddoender op Bokt. Om te beginnen is iedereen die een paard heeft een mens met een paard, en in mijn ogen een paardenmens iemand met een haast telepatische gave om met dieren om te gaan en zelfs over kilometers afstand contact met een paard kan leggen. En daar zijn er maar heel, heel, heel erg weinig mensen van die op deze aardbol rondlopen. Henry Blake was er zo een. En ik durf te beweren dat jij dat niet bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:09

Jessix schreef:
Cassidy schreef:

Tegen wie heb jij het nou?

Tegen Nombrado. Gaat een beetje snel hier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:10

Jessix schreef:
Eens, wat ik dan wel "eng" vind is als je er af valt, bijvoorbeeld op een wedstrijdterrein... Dan is het niet paard los, maar hengst los. Mijn liefje ging meteen op een drafje naar de ruintjes van de buren.. Liep gelukkig goed af.

Die van mij zijn door de jaren heen ook wel eens uitgebroken.
zo ook een keer in de stapmolen (iemand had het deurtje open laten staan ;) )
dus
Golos en Gemelo los over het erf....eerst bij elkaar....gil, beenslaan, toen op een lopen over het terrein
en waar gingen ze heen? niet naar de merries, maar een hengst pesten , die in de paddock stond..
kheb ze uiteindelijk in het land kunnen jagen (terrein was daar afgesloten) en ze hadden niks
geen plekkie, geen wondje, terwijl ze beide ook nog vol de mesthoop in liepen .
ach, die apen kijken wel uit.
en springen echt niet zomaar op een merrie ofzo hoor!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:13

Cassidy schreef:
nombrado schreef:

Briljant, de welbekende dooddoender op Bokt. Om te beginnen is iedereen die een paard heeft een mens met een paard, en in mijn ogen een paardenmens iemand met een haast telepatische gave om met dieren om te gaan en zelfs over kilometers afstand contact met een paard kan leggen. En daar zijn er maar heel, heel, heel erg weinig mensen van die op deze aardbol rondlopen. Henry Blake was er zo een. En ik durf te beweren dat jij dat niet bent.

huh? waar heb jij het nou over
wb de hengsten
tis duidelijk dat jij geen ervaring hebt met de PRE hengsten