Dat ligt aan de fokker. Waar mijn PRE vandaan komt, loopt de hengst ook wel in de kudde. Daarnaast lopen de jonge hengsten in de vrijgezellenkudde

.
On topic: mijn hengst is ondertussen bijna 14, was op 4-5 jarige leeftijd een grote druktemaker, woonde toen op een grote pensionstal/manege. Heb ondertussen diverse stallen gezien en we zijn wat jaren verder. Overal was ie goed te hanteren, maar duidelijk hengst. Moet wel zeggen dat hij niet persé drukker was/is naar merries, eerder naar andere hengsten en ruinen en onbekende paarden. Overigens is hij wel opgegroeid in de kudde; weet niet hoe dat met die van TS is? Dat maakt wellicht wel verschil.
Ondertussen woont mijn paard op een kleine privéstal, is nog steeds hengst, staat naast z'n vriendinnetje (!) op stal, naast de kleine kudde merries + ruin in het land met een draadje ertussen. Hij is echt hengst, ook in z'n gedrag, dus ja, hij staat wel eens op zn achterbenen. Maar in het werk idd altijd hanteerbaar, werk is werk, spelen is spelen. En goed te corrigeren aan de hand als je hem maar snapt en in zn waarde laat. En hij is happy, vindt het prima zo.
Belangrijk is dat je paard contact heeft met de andere paarden en kennelijk is dat zo, zelfs dat ie met een vriendje in de paddock gaat. Op een kleine stal is het overzichtelijker en rustiger voor een hengst, dus mocht je hem hengst houden is dat nog een overweging. Het belangrijkste is of jij je safe voelt, of je paard gelukkig is en of de omgeving met hem om kan gaan.