bloedlijnen lusitano's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:37

Jessix schreef:
Nou nee, voor mij is dat niet logisch en waarom ik dat vind heb ik reeds onderbouwd in mijn voorgaande post. Twee moeilijke nichtjes maken nog geen verkeerde familie. Om eerlijk te zijn snap ik ook niet waarom je zo bezig bent met het willen vinden van oorzaak of reden, dat veranderd immers niets aan wat je nu hebt. Focus op de toekomst en probeer die te verbeteren. :)

Waarom ik oorzaak zoek?
Ik probeer de oorzaak te achterhalen waarom ze zo stijf in de spieren worden om ze te kunnen behandelen natuurlijk, bekken kantelt en ruggegraad geblokkeerd raakt. De osteo vind het uitzonderlijk dat ze allebei krek dezelfde problemen hebben, van de ene is het dermate ernstig dat ze nooit meer bereden kan worden, ze is nu 4 jaar oud.... Ze zijn al een eind onderzocht geweest in dierenkliniek maar daar vinden ze niets, behalve chronische vit E tekort (na ettelijke onderzoeken, spierbiopten en allerlei andere tests. Dus ik zoek gewoon door tot ik weet wat het is en hoe ik ze moet behandelen.
Ook de vader, die had ernstige gezondheidsklachten en is hieraan gestorven (vlak nadat wij de paarden gekocht hadden). De fokster had me verteld dat dit kwam doordat hij in de vorige fokkerij (Massa) te zwaar belast is en teveel shows moest lopen, of dat waar is heb ik nu m'n twijfels over...... Hij had ook longproblemen. Dus ja, ben ik beetje bang dat het zwakke genen zijn. Kan ook zijn van niet, kan zijn van wel, maar dan kan ik daar niet zoveel aan doen als het genetisch is, snap je? Dan moet ik niet meer blijven zoeken om hen te behandelen en hoef ik me niet zo schuldig te voelen. Beter is dan misschien laten inslapen, maar die stap kan ik helaas niet nemen, ben daar zelf te gevoelig voor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 08:28

misschien dan eens contakt opnemen met massa hun zullen je veel kunnen vertellen over de hengst als die van hun is geweest

Jessix

Re: bloedlijnen lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:31

Inderdaad, vraag het dan bij de bron, Massa.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:35

Denk je dan dat ik dit nog niet gedaan heb? Ik zei het al: ik heb vanalles gedaan om het uit te pluizen. Denk je echt dat Massa iets zou lossen mochten ze iets weten? En al zeker de Fransen niet :D , ze zouden het nog eerder afliegen dat er ooit maar iets geweest is!! Je moet namelijk weten dat ze daar nog een dochter hebben van deze hengst, ze zullen niets lossen, wees daar maar gerust van.
Ik heb ondertussen al een mailtje gekregen dat het wel degelijk kan van iemand die zelfde ervaring had en exact hetzelfde gedrag vertoonde.
Nu, we gaan eraan werken, volgens iemand kan de stijfheid verbeteren met grondwerk en academische dressuur aan lange lijnen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:04

Cambiar, ik vind die gedachtegang behoorlijk ver gezocht.
Je hebt het hier over zusjes, afkomstig van dezelfde fokkerij. Dan is de kans dat een omgevingsfactor ermee te maken heeft, net zo groot.

Zelfs met afwijkingen die onderzocht zijn en bewezen erfelijk kunnen zijn (Zomereczeem, OCD etc... om er maar enkele te noemen) is het geen exacte wetenschap. Daar komen ook altijd nog andere factoren bij kijken.

Om een voorbeeld te geven. Ik heb een merrie met ernstige zomereczeem. (Geen Lusitano hoor) Haar ouders en fokker zijn bij mij bekend.
En zowel in haar moederlijn als langs vaders kant, komt er geen eczeem voor. En toch had mijn merrie het al als 2-jarige.
En van haar fokker hoorde ik later dat een merrieveulen uit dezelfde moeder (andere vader) ook een eczemer bleek en ook al op zeer jonge leeftijd. (als jaarling al)
Dus 2 zusjes met eczeem, wat aangetoond erfelijk kan zijn. (men spreekt van een extra risico van 20% langs de moeder)
Dan zou het voor mij wel heel makkelijk zijn om het op de moeder te steken, toch? Of de oma of opa te noemen als de bron van het probleem? Terwijl beide zusjes geboren zijn op dezelfde weide, bij dezelfde fokker. Misschien komt het dan wel door de voeding als veulen, of door iets wat aanwezig was op de weide of... Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos.
Er is helemaal niemand die mij zekerheid kan geven over de oorsprong van dit probleem.

En verder heb jij het ook nog eens over een oudere hengst.
Dan is het maar logisch dat je weet hebt van enkele gezondheidsproblemen. Mankementen komen nu eenmaal met de leeftijd.
Zo heb ik bijvoorbeeld een oude fokmerrie staan. Het beestje is 22 en zwaar atactisch, heeft artrose en is dampig. Simpelweg omdat ze "op" is en ze er een zwaar leven op heeft zitten.
In haar leven heeft ze om en bij de 15 veulens gehad. En dat zijn allemaal mooie en gezonde nakomelingen. Als nu één van die nakomelingen ook dampig zou worden of artrose zou krijgen of... Zou het ook maar makkelijk zijn om naar de moeder te wijzen.
Maar of dat dan terecht is...??

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:43

Ik heb nog een andere Lusitanomerrie (hoogst percentage veiga nochtans, ook gevoelig, maar na wat training echt super braaf, volgzaam en rustig!), uit zelfde fokkerij, andere bloedlijn. Die heeft... absoluut niets.
Ik zeg niet dat Zaïre de boosdoener is, Bailador zit er ook in .. maar toch treffend dat ze alle twee zo extreem gevoelig zijn, ook qua voeding. Ik heb het gewoon over het feit dat al die elementen een oorzaak kunnen hebben in de afstamming, dat is totaal niet vergezocht. Je kan evengoed zeggen: het kan wel, als het kan niet. Als je met zo'n moeilijk probleem zit, dan ga je automatisch zoeken. Als je dan nog eens gelijkaardige verhalen hoort van andere mensen, dan lijkt het me logisch dat ik in overweging neem dat het erfelijk is. Wezens krijgen de genen mee van hun ouders, evident dat ze zaken erven, goed zowel slecht, dus ik zou niet zomaar durven beweren dat dit te vergezocht is van mij.
Die hengst waar ik het over heb was aangekocht met gezondheidsproblemen, maar niets erfelijks zei de fokster me, hij zou in z'n jeugd ergens te zwaar moeten werken hebben, had longproblemen. Dat is dus niet uit ouderdom dat hij dit probleem gekregen heeft, hij had het al van jongsaf aan.

In feite bevestig je het zelf. Als de moeder geen zomerexceem heeft, is er kans dat het veulen het heeft veel kleiner dan dat ze het wel heeft. Als de ouders wel zomerexceem hebben, dat is er juist zéér veel kans dat het veulen het zal hebben (veel ervaring mee jammer genoeg van in het verleden) .
It has long been believed that susceptibility to IBH is a genetic trait, inherited from generation to generation. This is based on the observation that sweet itch is much more common in certain breeds, especially Icelandic horses, and has been confirmed by recent population studies in Shetland ponies.
The inheritance of IBH is not, however, as simple as a single gene being inherited from the sire or dam. Scientists have identified several genes that make individual horses more susceptible to sweet itch and these work in a highly complex manner. http://www.equinevetclinic.co.uk

Dus als het probleem in de genen ligt dan kan dat een verklaring zijn voor het probleem van beide zusjes. Meer nog, het kan een generatie overslaan. Hier waren Bailador en Zaïre grootouders, dus het kan ook zijn dat ze het gewoon van de grootouders geërfd hebben en dat de vader dit probleem niet had, maar bvb een ander probleem door bvb overbelast te zijn in z'n jeugd. Dat kan natuurlijk ook...

Dus als de ouders ergens een zwakte in de genen hebben, grotere kans dat het veulen het wél zal hebben.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-03-13 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:14

2 van mijn 4 paarden hebben 'longproblemen'... Dat is een veelvoorkomend iets bij paarden. Eén verwaarloosde verkoudheid en wat pech, en je hebt het al zitten.

Uiteraard zie je in de nakomelingen de eigenschappen terug van de voorouders. Anders zou doordacht fokken überhaupt geen enkele zin hebben. Maar het is niets absoluut hé.
Het is simpelweg niet zo zwart-wit dat je gewoon de naam van een hengst kan noemen. En besluiten dat het zijn schuld is.
Dat is net die hele nature-nurture discussie. En de wisselwerking tussen beiden. Je kan zoiets niet benoemen. Het is geen exacte wetenschap.
Ik kan veel dingen verzinnen waardoor jouw paarden een overgevoeligheid ontwikkeld kunnen hebben. Voeding in de jeugd bijvoorbeeld, of de manier van spenen, het feit dat ze geïmporteerd zijn, ziektes die ze misschien als veulen hebben doorgemaakt etc...
En misschien dat er inderdaad wel ergens een genetische factor is die hen er vatbaarder voor maakte. Waardoor een uitwendige factor meer invloed heeft dan bij enig ander willekeurig paard.
Maar de mogelijkheden zijn echt eindeloos hoor...

En ik snap dat jij het wil benoemen. Maar dat moet je echt loslaten. Niemand gaat jou dat kunnen vertellen.
Want wat je nu doet is simpelweg andermans paarden zwart maken...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:22

Je kan inderdaad veel zaken verzinnen, maar het is gewoon frappant. Dan zouden de andere geïmporteerde paarden het ook moeten hebben, want voor hen was de invoer net zo traumatisch. Una die onderaan de rang staat, die zou dan nog meer kans moeten hebben om stress over te houden, maar die is gezond.
Loslaten kan je met zo iets niet, omdat je ermee geconfronteerd wordt. Je zoekt naar oorzaken om het juist te kunnen loslaten.

Ik heb hier niemand z'n paard zwart gemaakt. Het is over mijn merrie's dat ik het heb, over hun specifieke afstamming en heb het totaal niet over iemand anders z'n paard. Ik begrijp jouw probleem echt niet, jij zit er niet mee, ik wel. Sorry dat je je aangesproken voelt, maar vind dit nogal ver gaan dat ik hier niet mag over schrijven. De hengst is dood, dus waar zit dat probleem dan ????????????????????

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:33

Jawel, je noemt hengsten. Die hadden ook eigenaars en daar lopen nog andere nakomelingen van rond, die ook eigenaars hebben.
Als jij nu schrijft paard X is een rotbok en hij vererft het want ik heb 2 nakomelingen ervan staan en dat zijn ook rotbokken.
Tja kijk, dan schaad je daar indirect mensen mee. Want iemand zou maar eens een paard uit die bloedlijn te koop hebben of een kind ervan ter dekking aanbieden of... Een geïnteresseerde hoeft dan maar even de naam van dat paard in te geven op Google met de zoekterm Lusitano hengst ofzo. En Voilà, dan kan hij ook lezen dat het een rotbok is.
Maar of dat dan terecht is of niet???

Jij "wilt" dat dit genetisch is. Zodat je het zelf kan loslaten.
Het is makkelijk om iets op slechte genen te steken, want daar kan en hoef je dan niets aan te veranderen.
Dat is begrijpelijk, maar ik betwijfel of het je echt gaat helpen.

repelsteel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:27

Ik volg deze discussie op een afstand, maar wil even reageren op de stelling dat er niet zondermeer aangenomen kan worden dat bepaalde factoren terug te voeren zijn op de voorouders.
Ik heb net als Cambiar te maken gehad met lusitanos waarvan de gebreken en karaktereigenschappen terug te vinden waren bij de ouders en kinderen daarvan. Bij een van de paarden was dit zo opvallend en van een ernstige aard, dat dit is uitgezocht. En inderdaad waren gebreken terug te vinden in deze bloedlijn, net als het hysterische karakter. Bij een andere lusitano kwam ik wederom overeenkomsten tegen die kennelijk bij de bloedlijn horen. Ik zou willen dat ik deze informatie eerder had gekregen, had me heel veel verdriet bespaard, over het geld dat ik heb gespendeerd aan dierenartsen maar niet te spreken. En het karakter, tja, ze waren allebei anders van aard, maar wel met eigenaardigheden dat de omgang wat gecompliceerd was. Ik reken dit mezelf ook zeker niet toe omdat het over verschillende gedragingen ging.

Ik vind het jammer dat er een welles/nietes discussie is ontstaan. Bij kwpn'ers word er altijd over de eigenschappen van de vader gesproken en hoe opvallend dit terugkomt bij de kinders. En laten we eerlijk zijn, als we vooraf weten dat een hengst bepaalde zaken doorgeeft en je bent vooraf op de hoogte van dit risico, maakt dat de keus gemakkelijker. Jammer voor de fokker, maar de nieuwe eigenaar word zo ook een hoop sores bespaard. Als een eigenaar met eenzelfde afstamming hiervan in de stress schiet, is niet in verhouding tot de ellende die een andere eigenaar met zo'n zelfde paard meemaakt en uiteindelijk vroegtijdig afscheid moet nemen. Ik had het zelf toch maar al te graag geweten dat de hengst van mijn paard een rotbok was....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:26

Bedankt om te reageren, ik herken je gevoelens to zo'n zaken maar al te goed.
Ik heb wellicht wat emotioneel gereageerd, maar toen ik dit las van Zaïre viel m'n mond open. Ik geloofde het ook eerst niet omdat de fokster me zei toen ik in Frankrijk was, dat dit zeer goeie afstamming was en haar paarden vooral op karakter gefokt waren, opgegroeid in natuurdomein voor goede gezondheid.
Ik heb het dus al die tijd geloofd en alles op mij genomen wat er gebeurd is met hun gezondheid. Ik heb letterlijk een depressie gedaan toen een alternatieve osteopate me kwam vertellen dat ik de paarden zou ziek maken en waardoor ze zo verkrampt raken, omdat ik m'n stress op hen projecteer. Ik durfde op de duur niet meer naar hen kijken.
Dat hysterische herken ik ook, maar ik moet wel zeggen dat dit de eerste keer is dat ik zo'n band heb met m'n paarden. Ik heb eigenlijk geen spijt dat ik hen leerde kennen, want heb heel veel van ze bijgeleerd, ook over mezelf. In feite ben ik de enige die bepaalde zaken met ze kan doen (ze zijn enorm eenhandig), dat is toch ook een teken dat we het niet zo slecht samen doen.
Qua band en karakter gaat het nu erg goed, dus wil niet negatief overkomen, maar de gezondheid is voor mij persoonlijk een ongelofelijke verantwoordelijkheid. Ik twijfelde om hen terug naar de geboortestreek te doen, maar als het iets erfelijks is, dan zal dat ook niet helpen en moet ik gewoon hier thuis zorgen dat ze zo goed mogelijk verzorgd en getraind worden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:38

Luckystory schreef:
Jawel, je noemt hengsten. Die hadden ook eigenaars en daar lopen nog andere nakomelingen van rond, die ook eigenaars hebben.
Als jij nu schrijft paard X is een rotbok en hij vererft het want ik heb 2 nakomelingen ervan staan en dat zijn ook rotbokken.
Tja kijk, dan schaad je daar indirect mensen mee. Want iemand zou maar eens een paard uit die bloedlijn te koop hebben of een kind ervan ter dekking aanbieden of... Een geïnteresseerde hoeft dan maar even de naam van dat paard in te geven op Google met de zoekterm Lusitano hengst ofzo. En Voilà, dan kan hij ook lezen dat het een rotbok is.
Maar of dat dan terecht is of niet???

Jij "wilt" dat dit genetisch is. Zodat je het zelf kan loslaten.
Het is makkelijk om iets op slechte genen te steken, want daar kan en hoef je dan niets aan te veranderen.
Dat is begrijpelijk, maar ik betwijfel of het je echt gaat helpen.

Ik reageer op een stukje die ik elders gevonden hadhttp://forum-acheval.net/topic.asp?TOPIC_ID=19133. Ik ben niet zomaar in het wilde weg hengsten gaan benoemen.
Dit probleem duurt al vier jaar, ik heb het alles behalve op de genen willen steken, meer nog, ik heb al die tijd gedacht dat het aan mij lag, enorme schuldgevoelens, dat weet jij maar al te goed, dus grof om dit zo te stellen.
Als je zo'n zaken leest, dan begin je wel eens na te denken, dat het misschien niet mijn fout was....zoals sommige dat wel proberen doen. Het kan misschien zijn, maar laf om alle verantwoordelijkheid op de eigenaar te schuiven die denk ik, toch z'n uiterste best doet voor ze!!!
Ik ben dan heel erg blij dat ik kan zeggen dat ik nog twee andere paarden heb die niets hebben en dezelfde weg doorlopen zijn en onder dezelfde omstandigheden leven met mij als verzorger, want op den duur zou ik het nog gaan geloven ook dat ik hen ziek maak!!!!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:55

repelsteel2 schreef:
Ik had het zelf toch maar al te graag geweten dat de hengst van mijn paard een rotbok was....

Maar wie zegt dat het een rotbok is? Dat is toch zo subjectief als de pest?
Een paard waar ik goed door 1 deur mee kan, is niet noodzakelijk een paard dat jij ook leuk vindt. En andersom.
En ook de paarden zelf kunnen zich anders gedragen afhankelijk van de situatie waarin ze zich bevinden en de manier waarop men er mee omgaat. En dat is dan niet negatief bedoeld. Maar niet elke omgeving is geschikt voor elk paard.

Ik ben het zeker met je eens dat je het temperament en het karakter van de voorouders kan terugvinden in de nakomelingen.
Maar ik heb een probleem met de veralgemening. En dat er zo snel conclusies getrokken worden.
Zelfs met wetenschappelijk aangetoonde erfelijke gebreken, is men daar een stuk voorzichtiger in.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:04

Cambiar schreef:
Ik reageer op een stukje die ik elders gevonden hadhttp://forum-acheval.net/topic.asp?TOPIC_ID=19133. Ik ben niet zomaar in het wilde weg hengsten gaan benoemen.
Dit probleem duurt al vier jaar, ik heb het alles behalve op de genen willen steken, meer nog, ik heb al die tijd gedacht dat het aan mij lag, enorme schuldgevoelens, dat weet jij maar al te goed, dus grof om dit zo te stellen.
Als je zo'n zaken leest, dan begin je wel eens na te denken, dat het misschien niet mijn fout was....zoals sommige dat wel proberen doen. Het kan misschien zijn, maar laf om alle verantwoordelijkheid op de eigenaar te schuiven die denk ik, toch z'n uiterste best doet voor ze!!!
Ik ben dan heel erg blij dat ik kan zeggen dat ik nog twee andere paarden heb die niets hebben en dezelfde weg doorlopen zijn en onder dezelfde omstandigheden leven met mij als verzorger, want op den duur zou ik het nog gaan geloven ook dat ik hen ziek maak!!!!

Hola, hola, ik heb nergens de schuld bij jou gelegd. Ik weet inderdaad wel welke moeilijkheden je al hebt gehad met je paarden en ik snap zeker ook dat je zo wanhopig op zoek bent naar een verklaring.
En ik kan mij ook best indenken dat je schrikt, wanneer je zoiets leest op internet over 1 van de voorouders van je merries.
Ik wil alleen maar waarschuwen dat het misschien niet slim is om zomaar conclusies te trekken uit iets wat in 2006 eens ergens op een forum geschreven is. Alleen maar omdat het herkenbaar is voor jou.
Het is namelijk goed mogelijk dat andere mensen andere ervaringen hebben. (De fokker waar je je paarden vandaan hebt bijvoorbeeld? Zij heeft die hengst jaren in eigendom gehad en er waarschijnlijk wel meer dan 2 veulens mee gefokt? Waarom zou ze dat gedaan hebben als het zo'n probleempaard was geweest?)
En de slechte verhalen worden makkelijker onthouden dan de positieve.

En je schreef zelf dat je wil dat het iets genetisch zou zijn. Dat is geen verwijt van mij naar jou. Ik herhaalde alleen wat je zelf geschreven hebt. (eerste bericht op deze pagina)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:15

repelsteel2 schreef:
Ik volg deze discussie op een afstand, maar wil even reageren op de stelling dat er niet zondermeer aangenomen kan worden dat bepaalde factoren terug te voeren zijn op de voorouders.
Ik heb net als Cambiar te maken gehad met lusitanos waarvan de gebreken en karaktereigenschappen terug te vinden waren bij de ouders en kinderen daarvan. Bij een van de paarden was dit zo opvallend en van een ernstige aard, dat dit is uitgezocht. En inderdaad waren gebreken terug te vinden in deze bloedlijn, net als het hysterische karakter. Bij een andere lusitano kwam ik wederom overeenkomsten tegen die kennelijk bij de bloedlijn horen. Ik zou willen dat ik deze informatie eerder had gekregen, had me heel veel verdriet bespaard, over het geld dat ik heb gespendeerd aan dierenartsen maar niet te spreken. En het karakter, tja, ze waren allebei anders van aard, maar wel met eigenaardigheden dat de omgang wat gecompliceerd was. Ik reken dit mezelf ook zeker niet toe omdat het over verschillende gedragingen ging.

Ik vind het jammer dat er een welles/nietes discussie is ontstaan. Bij kwpn'ers word er altijd over de eigenschappen van de vader gesproken en hoe opvallend dit terugkomt bij de kinders. En laten we eerlijk zijn, als we vooraf weten dat een hengst bepaalde zaken doorgeeft en je bent vooraf op de hoogte van dit risico, maakt dat de keus gemakkelijker. Jammer voor de fokker, maar de nieuwe eigenaar word zo ook een hoop sores bespaard. Als een eigenaar met eenzelfde afstamming hiervan in de stress schiet, is niet in verhouding tot de ellende die een andere eigenaar met zo'n zelfde paard meemaakt en uiteindelijk vroegtijdig afscheid moet nemen. Ik had het zelf toch maar al te graag geweten dat de hengst van mijn paard een rotbok was....

Wie ben jij dat je lid wordt van bok om speciaal hierop te reageren? En over welke bloedlijn heb je het?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:18

Cambiar schreef:

Ik snap werkelijk niet waar jij je zo druk om maakt. Denk wat je wilt. Als het jou een beter gevoel geeft om te denken dat het genetisch is dan moet je dat vooral denken. :) Je hoeft ons verder niet te overtuigen hoor. Soms zijn mensen het gewoon niet met je eens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:25

Cambiar schreef:
Denk je dan dat ik dit nog niet gedaan heb? Ik zei het al: ik heb vanalles gedaan om het uit te pluizen. Denk je echt dat Massa iets zou lossen mochten ze iets weten? En al zeker de Fransen niet :D , ze zouden het nog eerder afliegen dat er ooit maar iets geweest is!! Je moet namelijk weten dat ze daar nog een dochter hebben van deze hengst, ze zullen niets lossen, wees daar maar gerust van.
Ik heb ondertussen al een mailtje gekregen dat het wel degelijk kan van iemand die zelfde ervaring had en exact hetzelfde gedrag vertoonde.
Nu, we gaan eraan werken, volgens iemand kan de stijfheid verbeteren met grondwerk en academische dressuur aan lange lijnen.

Oh ik ken de Massa heel anders. Hele schappelijke kerel die je graag en goed te woord staat. Een die net zo makkelijk de min punten als de pluspunten opnoemt van zijn paarden. En om nu alle Fransen de schuld te geven...?? :') Je gaat wel een beetje ver hoor..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:57

Ah Jessix, heb je aandelen bij Massa :D ?
Neen serieus, denk je nu echt dat Massa zo dom is om me het verhaal van Fuzilador (Zaïre/Bailador) even uit de doeken te doen, terwijl ze deze hengst al jaren geleden verkochten hebben aan de fokkerij waar ik m'n paarden kocht, terwijl die al jaren dood is ook en terwijl Massa nu nog altijd een dochter en een kleinzoon van die hengst staan heeft?
Denk toch eens na en stop met zaken te verdedigen waar je geen belangen bij hebt.
Ik viseer Massa niet, ik zeg alleen dat zij me niet vertellen wat er aan de hand was met Fuzilador. Het is ook hun probleem niet en dat begrijp ik, zij hebben de hengst al jaren geleden verkocht, dus daarmee is de kous af. Zij hebben mijn paarden ook niet gefokt, ik neem niemand iets kwalijk. Wil alleen graag een antwoord en daar heb ik recht op na al deze ellende en kostelijke dierenkliniek opnames om te weten wat er juist aan de hand is.
Voor mij mag de discussie gesloten worden, dankzij deze topic heb ik iemand gevonden die het wil helpen uitpluizen. We zien wel...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:57

Ik heb geen enkel paard van de Massa, ken hem slecht van de keuringen. En als hij jouw paarden niet eens heeft gefokt is hij jou ook geen enkele verklaring schuldig.

En mijn belang hierbij is dat ikzelf hengstenhouder ben en vele fokkers om me heen heb die ook indirect geconfronteerd worden door dit soort beschuldigingen. En dan zal het wel aan de hengst liggen. :roll: Pas als jij uitzoekt hoeveel nakomelingen deze hengst heeft, deze allemaal heb benaderd en daarbij is 80% niet goed, heb je wat mij betreft een reden om zoiets op internet te verspreiden.

Fijn dat je iemand hebt gevonden die het met je uit wil zoeken. Ik wens jullie er veel succes mee en nog veel meer succes met je paardjes. Dit is verder niet jouw topic of discussie dus je kan hem ook niet sluiten. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:08

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 09:14

massa heeft dus nog nakomelingen van de hengst,dan zullen hun er geen problemen mee hebben.misschien was de combi hengst merrie van jou paarden gewoon niet zo'n succes en ligt het dus niet aan de hengst.ook vind ik het zo iets om een hengst de schuld tegeven,het moeder dier draagt het veulen en voed het dan nog eens 6mnd op denk dat die een belangrijkere rol speelt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:54

Jessix schreef:
@ luckstory, http://coudelaria-odemira.nl/Index.php?Merries:Odalisca
Deze merrie is een dochter van Quimono. En deze merrie is speciaal aangeschaft voor de kleinkinderen als knuffelpaard! :D

Ja dat geloof ik best!
Ik rijd tegenwoordig wel eens op X ama. (Vriendin van mij heeft die gekocht en heeft er niet altijd even veel tijd voor.)
Zij is een kleindochter van Quimono (langs moeders kant.) En dat is ook zo'n brave.
Vriendin had die trouwens nooit gekocht, moest ze daar ook maar enige twijfel bij gehad hebben qua karakter.
Maar stel nu dat ze die verhalen over Quimono eerst had gelezen op internet. Dan had ze haar misschien helemaal niet gekocht.
Terwijl dit paard net zo goed bij haar past. Dat zou toch jammer geweest zijn?

Later las ik ook dat één van de paarden waarop die verhalen gebaseerd zijn een crusado is. Uit een Anglo-Arabier.
En dan ging er al helemaal een lichtje branden. Mijn merrie is namelijk ook half Anglo-Arabisch en ik werd daar op voorhand al voor gewaarschuwd. Dat dit in combi met een Veiga Lusitano wel eens verkeerd kon uitpakken. Dat er een heel leuk veulen kon uitkomen maar dat je met zo'n kruising wel eens pech kon hebben, als net de verkeerd gecombineerde eigenschappen teveel door kwamen in zo'n veulen. En iemand anders noemde het veulen dat ik wilde fokken, een "oorlogspaard". En zei erbij dat het dan wel héél jammer was, dat ik geen oorlog had om naartoe te gaan. (Bedoelde hij ook mee, dat ik er mijn handen vol mee zou hebben als ik hem niet de uitdaging zou kunnen bieden.) En hij deed er nog wat toffe youtube-filmpjes bij van gekijkaardige kruisingen waar ik al helemaal de bibber van kreeg. :+
Nu is mijn veulen best wel een sok, dus ik maak mij geen zorgen. Maar ik ben die waarschuwingen nog niet vergeten. ;)
En dan stel ik mij ook de vraag of het in het geval van zo'n crusado wel terecht is dat er naar 1 specifieke hengst wordt gewezen?
Maar die verhalen staan wel op internet...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:41

Beetje te vergelijken met de kwpn Jazz verhalen , heb verschillende Jazz gehad voor verkoop en superdieren , belangrijke met fokken zijn beide ouders dus de schuld direct op een hengst te leggen is ook niet eerlijk , misschien hard gezegt maar in elk ras zitten er kneusjes tussen.
Een paard wat oorspronglijk voor stierenvechten werd gefokt hoort karakter te hebben om juist expresief voor de stier te verschijnen en word met veel sumisie gereden om geen fouten te maken.

Jessix

Re: bloedlijnen lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:10

Inderdaad, het paard hoort dapper te zijn en het gevecht aan te gaan, maar tegelijkertijd gehoorzaam en willend naar zijn ruiter, anders zou je de grootste ongelukken krijgen bij het stierenvechten. Het paard moet voor je door het vuur willen gaan. En natuurlijk heb je er mindere tussen zitten of zelfs verkeerde, maar dat kan aan zoveel factoren liggen.

Daarbij is ook niet elk paard geschikt voor elk mens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 19:34

jus schreef:
Beetje te vergelijken met de kwpn Jazz verhalen , heb verschillende Jazz gehad voor verkoop en superdieren , belangrijke met fokken zijn beide ouders dus de schuld direct op een hengst te leggen is ook niet eerlijk , misschien hard gezegt maar in elk ras zitten er kneusjes tussen.
Een paard wat oorspronglijk voor stierenvechten werd gefokt hoort karakter te hebben om juist expresief voor de stier te verschijnen en word met veel sumisie gereden om geen fouten te maken.

precies