Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:01

Authentic schreef:
Dat zal denk ik ook nog wel kunnen liggen aan de hoeveelheid Quarter die erin zit :P

hoe bedoel je

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:41

In de praktijk vind ik veel Quarters erg gemoedelijk, bijvoorbeeld mijn merrie die kan je prima bij iemand zetten die niet zo sterk in z'n schoenen staat. Voorbeeldje: mijn vriend zonder ervaring met (en eerlijk gezegd ook kennis van :P ) paarden die kan haar in een rijbak ( 20 bij 40) longeren, zonder lijn, zonder dat ze gekke fratsen uithaalt of van de cirkel af gaat. Ze is zo braaf dat een ander het 'saai' zou noemen en graag wat meer pit zou zien. :P

Het karakter van de hengst maakt natuurlijk ook uit, maar als je met zo'n merrie fokt is de kans dat er een draak van een paard ( bij wijze van spreken :D ) uit komt natuurlijk kleiner. Het Quarter gedeelte zal ook z'n sporen nalaten binnen het Azteca stamboek aan gedrag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:54

keona schreef:
erg leuk dat ze veel karakter tonen.onze lusitano heeft ook al enorm veel karakter,en ik vind dit erg fijn.maar bij mensen die niet stevig in hun schoenen staan en niet duidelijk zijn,moeten nooit aan zo'n paarden beginnen want dan nemen hun wel de leiding.dus zo zal een azteca ook wel zijn

Ik ken haar afstamming goed en dus ook meerder paarden uit die lijnen. Als ze ook maar iets op d'r ouders lijkt zal ze absoluut karakter hebben, maar alleen maar in positieve zin. Een Lusitano wil het juist voor je doen. Kijk naar Quiosque, daar kunnen zelfs kinderen mee wegrijden. Een paard die je heet kan maken om een stier mee aan te vallen en daarna kan laten uitstappen door een 6 jarig kind, top paard! Zo ver bekend vererfd hij dat aan zijn kinderen.

Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:58

Jessix schreef:
keona schreef:
erg leuk dat ze veel karakter tonen.onze lusitano heeft ook al enorm veel karakter,en ik vind dit erg fijn.maar bij mensen die niet stevig in hun schoenen staan en niet duidelijk zijn,moeten nooit aan zo'n paarden beginnen want dan nemen hun wel de leiding.dus zo zal een azteca ook wel zijn

Ik ken haar afstamming goed en dus ook meerder paarden uit die lijnen. Als ze ook maar iets op d'r ouders lijkt zal ze absoluut karakter hebben, maar alleen maar in positieve zin. Een Lusitano wil het juist voor je doen. Kijk naar Quiosque, daar kunnen zelfs kinderen mee wegrijden. Een paard die je heet kan maken om een stier mee aan te vallen en daarna kan laten uitstappen door een 6 jarig kind, top paard! Zo ver bekend vererfd hij dat aan zijn kinderen.

Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.

goed omschreven.het is inderdaad nu al een pittige tante die weet wat ze wil

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:30

Moderatoropmerking:
Het is al een paar keer gevraagd, maar ook ik wil jullie verzoeken on topic te blijven. TS vraagt om informatie over de azteca

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:40

Ja en een Azteca is toch een Lusitano x Quarter? Daar hebben we het toch over?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:48

Ik heb een veulen uit een half-Quartermoeder en een Lusitanovader.
Bij de moeder zit er volbloed tussen door (Anglo-Arab) waardoor het veulen dus geen 'echte' Azteca is.
(Maar QH zijn natuurlijk net zo goed ontstaan uit Volbloeden, dus op zich is de bloedvoering nu ook weer niet zo enorm afwijkend. )
En de vader was Veiga, geloof ik.
Dus het idee erachter is nogal gelijkaardig.

Ik ben alleszins erg blij met mijn veulen. Hij is 8 maanden nu en qua karakter vind ik hem super.
Hij is zowat verkeersmak geboren en enorm stoer en cool in zijn hoofd! (En dat heeft hij niet van zijn mama. Want alhoewel ik daar zelf geen probleem mee heb, heb ik mij laten vertellen dat dat toch geen simpele zou zijn. :+ )
Dus het kan bijna niet anders dan dat hij dat stoere/coole van zijn vader heeft meegekregen?
Hij heeft nu al meer beweging dan mijn merrie. En qua bouw is hij veel minder de grond in gebouwd.
Moeilijk te zeggen natuurlijk van een veulen, maar ik geloof dat hij best aardig in elkaar steekt.
The best of both worlds. :D Beter dan ik had durven hopen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:32

Citaat:
in mexico staan naar mijn mening de mooiste en beste PRE

Helemaal waar , beste gaan iid naar Amerika .

Denk dat het altijd wel gokken is maar bijv een paard die voor een doel word gefokt bijv stierenvechten maakt het de ruiter niet veel uit hoe het paard draaft , karakter , galop etc wel , veel van deze paarden draven dus niet correct.
Mijn buurman die een bekende rejoneador is geweest heeft prachtige lusitanos maar staan er tussen die niet echt geschikt zijn voor de moderne (sport) dressuur andere kwijl je dan weer bij hoe ruim die lopen en met wat voor rug gebruik , lijkt me dus heel belangrijk het doeleinde uiteindelijk , zoek je een paard voor WE zoek je natuurlijk een goede galopade , draf werk je wel aan maar is niet einddoel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:56

Luckystory schreef:

Veiga is/ was een fokker/ stoeterij, dus geen hengst. Misschien bedoel je dat ook, maar zo lijkt het net of het om een hengst gaat die zo heette ;)

Op de grote paardenshow in Golega, ieder jaar in November staat o.a. de stoeterij ( coudelaria) van Veiga altijd met een stand met een aantal fokprodukten.
Veiga fokte vroeger hoofdzakelijk stierenvechters paarden, die zijn over het algemeen heter dan Lusitano's die voor de dressuur werden/ worden gefokt. Je ziet bij veel Veiga paarden ook vaker ramshoofden, sommige mensen vinden dat mooi, anderen zien het liever niet.
Binnen de Lusitano fokkerij zijn toch wel veel verschillende lijnen en richtingen, dat zie je ook terug in de karakters. Paarden van de ene fokkerij zijn veel evenwichtiger en minder heeft dan van een andere fokkerij, hangt helemaal van het gebruiksdoel af.
Vergelijkbaar dus met de Quarter Horse fokkerij, ook daar vind je veel verschillende types, fokrichtingen en gebruiksdoelen. Een echt ranch paard is bijv. heel anders uit dan een pleasure gefokt paard, zowel qua maat, bouw en karakter.
Mijn Paint hengst is als performance/ ranch paard gefokt ( zit heel veel Quarter bloed in) en is redelijk aan de maat ( 1.55m), zeer stevig gebouwd met heel veel cowsense en atletisch vermogen. Een echt pleasure paard zal vaak groter en ranker zijn, met een andere halsaanzet, terwijl een typische hedendaagse reiner weer kleiner kan zijn en veel korter.
Bij de Lusitano's lopen nu ook dressuurpaarden van boven de 1.70m die verdacht veel lijken op een warmbloed.

Vandaar dus ook dat niet iedere kruising L/Q een Azteca oplevert; als je een pleasure paard met een dresuur Lusitano kruist krijg je natuurlijk een heel ander type dan wanneer je een meer barokke L. met een ranch Quarter kruist; die laatste zijn werkpaarden, de 1e "luxe" paarden ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:55

Van quarters heb ik helemaal geen verstand maar iid lijkt me ook dat er gefokt word op welke discipline het dier moet doen.

Vaak word er ook gedacht in NL dat men de PRE gebruikt voor Doma Vaquera maar zelden op wedstrijden of werk op het land worden deze gebruikt , zijn kruizingen en het liefst met engels volbloed of arabier , sterker nog zie steeds meer duitse paarden en kwpners , zelfs kampioenn van Spanje 2 jaar terug is een trakehner kruizing.
Dit is 1 van de lusitano dekhengsten van goede vriend (heb ik een veulen van) hier zie je het duidelijke ramshoofd , mijn kruizing met quarter zie je duidelijk aan het hoofd dat er lusitanobloed inzit

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:14

Ik heb zelfs gezien dat er Gelderse types gebruikt werden voor de Doma Vaquera, maar kruisingen zijn voor dat werk inderdaad veel populairder dan volbloed PRE/ Lusitano's.
Ik heb ook wel gehoord dat een goed Doma Vaquero paard ( de kruising) meer waard kan zijn dan de volbloed PRE/ Lusitano.
Ook op shows, bijv. van Jerez, zie je dat er voor de Doma Vaquera kruisingen ( Cruzado's) rondlopen.

Ik vind het ramshoofd bij bovenstaan paard 100% meevallen, sommige oude ( Veiga) types hebben dat veel erger.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:32

ElCid schreef:
Luckystory schreef:

Veiga is/ was een fokker/ stoeterij, dus geen hengst. Misschien bedoel je dat ook, maar zo lijkt het net of het om een hengst gaat die zo heette ;)

Ja weet ik. Uiteraard heet dat paard zo niet. Lijkt mij logisch. :+
Dit is de vader van mijn veulen: http://www.youtube.com/watch?v=o_4K8jihDjM
Wordt momenteel getraind voor de stierengevechten, naar ik vernomen heb.
En als je dan weet dat die hengst in dat filmpje nog maar een dik jaar onder het zadel was en dan al op zo'n niveau gereden wordt. En zo braaf en beheerst reageert. Dan maak ik mij absoluut geen zorgen om het karakter van mijn veulen. :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:46

Ik vind het ramshoofd ook heel erg mee vallen.zelf zie ik graag ramshoofden en dan liever meer dan de hengst hier boven

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:57

Het is zo dat de Azteca niet zo maar even het fokken van een kruising is...er is jaren onderzoek geweest naar "het terug krijgen" van een paard die aan alle disciplines kan voldoen.

met inbreng van de quarter krijg je een paard dat zeer zeker veel invloed heeft op het karakter. :j
zo ook de vraag en onderzoek naar de opvoeding...er is al gebleken dat de quarter moeder in de kortste lijn van een A fokken...een D x B het gewenste resultaat geeft op een all rounder die alles kan op hoog nivo. 8-)
Het doel blijft de A dus hoe korter de lijn van fokken des te beter..

met het fokken voor een B in de lijn D x pre/psl krijg je een B en deze groep Azteca,s worden veel gebruikt
in het stierenvechten en de (klassieke) dressuur.(meer om de "looks" ze lijken op de goede pre/psl ) maar hebben al in de lijn van fokken wat quarter in zich (dus een goed cowsence en spier ontwikkeling van nature) /3

Dat er kruisingen }:0 worden gebruikt bij het stierenvechten met NIET geregistreerd zijn als Azteca (dus geen azteca)

ZEGT dus NIKS over de azteca..hier maken mensen een grove fout
dat is net als de PRE en andalusier
er zijn hele slechte andalusiers }:0 dat zegt niks over het ras PRE.
er zijn slechte haflinger kruisingen }:0 ..zegt niks over het ras ..haflinger :)

Je kan met elke geregisreerde quarter een een apto/apta iberisch paard een erkende Azteca fokken.

MAAR VOOR DE KEURING VAN 3 JARIGE VOOR APTO OF APTA

word niet alleen naar de bloedlijn gekeken ...

ik ben keur meester voor het stamboek in Mexico. :o

wij zijn erg streng in kiezen van onze fok merries, en hengsten
ze moeten echt op hoog nivo een allrounder kunnen voortbrengen, qua karakter, looks, mentaliteit, werkwillig heid, exterieur enz..

wij bekijken/keuren ELK paard dat er op de Wereld word aangeboden voor de fok dienst persoonlijk.

met de hulp van dierenartsen.

Dus het is echt een serieus gefokt ras en met niks te vergelijken als met de Azteca zelf.

amen hihihi :D

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:52

Citaat:
er zijn hele slechte andalusiers dat zegt niks over het ras PRE

Er zijn heeeele slechte PRE die gewoon apto gekeurd zijn , die keuring stelt niks voor. Beetje meetwerk worden niet eens in beweging gezet :(

Veel kruizingen staan iid niet geregistreerd als azteca , denk dat veel mensen ook niet weten dat er een apart stamboek voor is
Mijn paard heb ik gekocht niet omdat hij een kruizing luso/quarter is maar omdat het gewoon een super(berg)paardje is en na een paar keer rijden dacht wat een fijn paard.
Wat je ook wel ziet hier zijn kruisingen met appaloosas , ziet echt leuke barrokke paarden met stippen :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:27

KLOPT ik heb zon apto gekeurde PRE (nu RUIN) hihihi hij is super, maar echt geen goede, scheef en laat achterbeen, holle rug, onder hals ( maar wel heeel lief )
toen ik op de sicab was dit jaar sprak ik een PRE keur meester hier over. hij zei gebruikt hij zijn achter hand
..ik ja...nou dan is het goed ?????????????

ja ik ben gek op kruisingen..zo ben ik ook aan neo gekomen (had ook nog nooit van de azteca gehoord)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:32

kijk het is niet zo dat wij een fok PRE x Quarter tegen kunnen houden of bij elke dekking kunnen gaan controleren of de hengst goed is...MAAR wij kunnen wel elk fok dier bekijken en dat doen we dus ook :)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:41

ik zie trouwens een foutje in mijn verhaal..ik zeg daar...in de kortste lijn van een A fokken...een D x B het gewenste resultaat geeft op een all rounder die alles kan op hoog nivo.

DAt moet zijn een quarter X azteca B dit is de kortste lijn..

een B heeft 2 x kruisen nodig en dan nog 1 x met de Q. dus een A fokken in 3 kruisingen is optimaal
DIT met als fok doel een A
dat wil niet zeggen dat een D of B niet goed zijn :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:59

eht super interessant.ik heb inderdaad ook gehoord dat ze bij de PRE'S niet zo nou kijken met het goedkeuren,dat is bij de lusitano's toch wel anders.ben nu 2 jr naar de keuring geweest 1x in nl en 2x in belgie,en daar word echt niet alles zomaar goed gekeurd(bij de hengsten)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:08

inderdaad bij de PSL zijn ze veel strenger.

Zo was ik op de sicab op donderdag bij het dressuur rijden en toen zag ik echt allemaal PRE die min. 170 hoog waren met de bovenlijn van de PRE en verder het lijf van en tuigpaard hahahaha ( mijn mening)
grote grove benen,hoeven ..bizar..ik weet niet echt wat ze willen met het ras..ik denk dat ze een paard aan het fokken zijn die kan mee concurreren met de KWPN ( hopen ze) vindt ik jammer , maar goed wie ben ik...:)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:19

Afbeelding

ach misschien ook een moment opname..en ben niet alle dagen geweest.. en heb ik de goeden wel net gemist :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:16

wie weet hahah.ik ben erg benieuwd naar foto's van de verschillende types die binnen het azteca zitten.omzo eens te vergelijken wat het verschil kwa type is voor het oog.heb jij foto's er van

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:34

Mijnheer zit ook niet helemaal lekker op paard |( , wat ik ook vind is dat het karakter ook PRE moet blijven zie tegenwoordig steeds meer die niet het duidelijke nobele karakter hebben maar echt zuur , in 2011 won 1 van onze hengsten bij Sicab de kinderdressuur met een elf jarig meisje , onze hengsten kun je gewoon neerzetten met andere paarden (ook merries) en geven geen kick , dit is ook een rastypisch iets maar eigenlijk ook niet gecontroleerd word bij een apto keuring. Mijn Azteca D ( :D ) is hengst maar heeft echt ook een superkarakter totaal sociaal tegenover andere paarden.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:59

GAAF..jus hij ziet er ook echt heel leuk uit jou azteca D :)
maar ik deel je mening, bij ons n het showteam rijden we ook gewoon met hengsten onder elkaar en komen op ander terrein..gewoon braaf..ja soms als ze ineens een leuke pony zien ahhaha blijft lekker voor hengsten kleine pony,s

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:01

Ik zit nu heel erg te twijfelen, als ik uit mijn merrie een Azteca zou fokken heb ik naar mijn gevoel 2 goede keuzes: met een Azteca B een Azteca A fokken (5/8 Quarter 3/8 Iberisch), of uit een Iberisch paard een Azteca D fokken en dus 50/50.

Mijn merrie is een typische Foundation Quarter merrie (ik overweeg ook om nog FQHA papier aan te vragen voor haar :D ), erg compact gebouwd, hele stevige bilpartij en een hele brede schouderpartij. Ze is wel vrij klein (1.45) en heeft een lage halsaanzet. Als ik níet voor een Quarter hengst zou gaan, maar voor een Iberisch type, dan wil ik ook graag wat hoogte toevoegen en vanzelfsprekend (althans, dat vind ik) een hogere halsaanzet willen zien.

Heb je voorbeelden van Azteca's type A met 5/8 Quarter bloed? :)