Fries ontsokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 04:13

ik vind het persoonlijk zonde om eraf te halen, zeker als het geen medische reden heeft. helaas moet ik bij mijn fries wel steeds de kootholten scheren ivm mijt. als dat niet zou hoeven zou ik het lekker laten zitten, het hoort immers bij het ras. in ieder geval succes met je keuze en als je ze scheert is het misschien leuk om voor en na foto's te plaatsen.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:23

Kinke schreef:
Ik snap niet waarom sommigen zo gebeten reageren. Sokken zijn toch gewoon een raskenmerk voor een Fries? Net als lange manen en een lange dikke staart.

Dat vind ik hetzelfde als zeggen dat alle vrouwen lang haar moeten hebben, omdat dat altijd zo is geweest/zo hoort. Ook een beetje krom, vind je niet? :)

TS: Ben benieuwd wat je doet, ik zou nog altijd gaan voor wat jij het fijnste vind. Ik zelf vind sokken leuker, maar dat is puur persoonlijk,

Kinke

Re: Fries ontsokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:40

Tjonge, wat een vergelijk Enyaa. Zal ik er dan ook nog maar een voorbeeld ingooien? Sokken scheren bij een Fries is hetzelfde als een Dalmatier nemen en hem dan vervolgens zwart verven omdat je die stippen niet mooi vindt.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:43

dat is hetzelfde als een dalmatier nemen omdat je de bouw en het karakter mooi vind ....en verder?...verder niets...
ieder zijn eigen ding toch :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:46

je moet doen wat je zelf wilt bij de benen van je paard.

Voor mijn gevoel heeft de huidige rasfries geen sokken meer maar wat grotere fetlokken. De echte sokken zijn het niet meer die over de hele hoef vallen. Dus vaak vindt ik het niet mistaan bij de fries kale beentjes.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:52

ik vind de sokken ook niet mooi, weet dat het bij t ras hoort maar mij geeft het altijd zon onverzorgd gevoel. Ik heb een tijd een fries gestart voor mensen en was heel blij dat ie relatief weinig behang had :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:01

Kinke schreef:
Mossel, ik vind dat paard ook niet echt als een Fries eruit zien, is een 'sportmodelletje' :)

Ja en? Beetje een vreemd antwoord. Mijn eigen merrie is nog ranker dan de Arabo en toch 100% Fries. Haar vader en moedersvader zijn al oude hengsten. Maar een Fries is gewoon een Fries. Of die nou luxe is of niet.

Ik hecht weinig waarde aan sokken. En we fokken zelfs Friezen. :oo

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:22

Ik ben d'r wel klaar mee, ik vind het jammer dat paarden tegenwoordig steeds meer gekortwiekt worden. Wees juist trots op het unieke van een bepaald ras. :evaw:

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:24

Kinke schreef:
Ik ben d'r wel klaar mee, ik vind het jammer dat paarden tegenwoordig steeds meer gekortwiekt worden. Wees juist trots op het unieke van een bepaald ras. :evaw:

Ja en dat is jou mening...
ieder zijn ding...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:24

Dat unieke hebben ze dan nog steeds: Fries bloed.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:32

Ik heb mijn fries gekocht omdat wij een klik hebben, wij kunnen samen lezen en schrijven...
Al had ze geen sokken en een bochel op haar rug...zij blijft voor mij mijn maatje...

Als ik moest kiezen op basis van uiterlijk dan werd het een andalusier...maar ik heb niet gekozen op basis van uiterlijk maar echt het zieltje van mijn beestje <3

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:36

Over de tijd dat het duurt voordat de oorspronkelijke sok weer terug is: voor een operatie moest bij mijn Fries 1 sok eraf. Het is nu een halfjaar verder en het verschil is nog wel een beetje zichtbaar. Ik verwacht nog een halfjaar voordat het haar weer de "normale" lengte heeft.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:51

Persoonlijk hou ik niet zo van sokken, bij welk ras dan ook, maar bij rassen waarbij het zo 'hoort', zou ik het laten zitten. Of als ik het weg zou scheren, dan ook de kroonrand. Ik vind het geen gezicht als een fries oid wel geschoren sokken heeft, maar wel nog een halve km haar over de kroonrand heeft hangen...
Ik weet niet zeker of ik de benen van de geschoren friezen langer vind lijken, de koot lijkt korter en dikker dan bij een KWPNer bijv, en daardoor vind ik juist dat de benen korter en vreemder lijken dan met behang? Kan ook gewoon komen omdat ik het niet gewend ben natuurlijk (en het haar op de kroonrand ;) :o ).

Maar iedereen moet gewoon doen wat ie zelf mooi vind natuurlijk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:56

Als er geen medische noodzaak is dan zeker niet eraf halen.Tenminste,dat is mijn mening....

De sokken zijn een typisch raskenmerk,het hoort gewoon bij het plaatje.Hoe meer haar hoe beter :D

Ik heb eerder een span Friesen gezien van een bekend Amerikaans soepmerk waar alle sokken eraf gehaald waren.Ze werden er niet eleganter op,veel manen en staart maar kale benen.Het plaatje klopte gewoon niet meer,eewig zonde.
Hun reden om de sokken te scheren was dat het minder werk was :+ ook het verhaal van benen behandelen kwam naar voren.Alleen de kootholte uitscheren hadden ze nooit aan gedacht.

Als je wilt kijken of het staat kun je ook een stukje zwarte bandage nemen en de haren even bedekken,heb je een beetje een idee hoe het er zonder sokken uitziet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:54

Kinke schreef:

Hoezo uniek? Mijn kwpn heeft bijna nog meer sok dan mijn fries :')

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:02

__Robijn__ schreef:
Echt afschuwelijk... Zoals t topic wat voorbij komt, echt zonde....
T hoort bij t ras standaard, en naar mijn mening zonde er af te halen. Heb je beetje een nepfries....
Mja gelukkig ziet iedereen t anders

Dus een Fries is alleen een Fries omdat ie sokken heeft? :+

Ik vind het niet verkeerd staan hoor. En zeker ivm mijt e.d. is het erg handig :)

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:14

ik haal het onderste haar weg ivm met mok... de rest valt hierdoor wel wat platter! maar echt voor de mok....

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:44

Ik ben een stille mee lezer, iedereen natuurlijk zijn mening.
Zelf moet ik er niet aan denken!!! Mijn ergste nacht merrie is dat 'iemand' mijn Emma zou gaan knippen haha.
Laat staan dat ik het zelf overweeg.
Een tijdje terug zag ik dat iemand zelfs de manen van haar fries eraf aan het halen was.... Dit zou makkelijker zijn met rijden.
Schrik van me leven haha.

Ik laat de sokken lekker zitten
Afbeelding
Mevrouw kan droog staan..... keuze uit, modder gras en droge schuilstal. Maar het is een varkentje altijd in de modder.
Ik zorg er ook altijd voor dat de sokken netjes schoon zijn, en controleer altijd even of er geen dingen daar gebeuren die er niet horen.
Het kost wat tijd, maar ach haha liever dat dan eraf knippen.

Afbeelding
En ze zijn weer schoon.

Natuurlijk moet je doen wat je zelf mooi vind. Maar persoonlijk haal ik het niet in mijn hoofd hahaha

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:19

Ik vind het eigenlijk ook wel mooi zonder, vooral als ze dressuurmatig gereden worden. Het oogt sportiever en het paard krijgt er meer 'been' door, zonder sok. Toen ik mijn vz fries nog deed, was ik altijd heel veel tijd kwijt met het controleren en het behandelen van zijn mok. Als het aan mij had gelegen dan had ik die sokken eraf geschoren, de mok over laten gaan, en ze dan weer aan laten groeien.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:46

Ik vind dat het bij een fries hoord.
Op het moment dat je dressuur matig rijd met je fries en je bedenkt de sokken eraf te gaan halen omdat dat 'mooier' lijkt. Had je in mijn ogen een ander paard moeten kiezen.
Dit bedoel ik niet persoonlijk naar jou ^ gericht hoor

En wat betreft de tijd inderdaad daar heb je gelijk in. En als mijn Fries onder de mok zou zitten zou ik denk ook overwegen om ze eraf te halen, maar dan moet het wel dusdanig zijn dat het niet goed meer te behandelen is.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:54

Oh nee dat maakt niet uit, ik vind sokken in de dressuurring niet altijd lelijk, maar het paard oogt er niet slanker door. Ook bij Tinkers vind ik het echt lelijk, ze lijken daardoor nog kleiner en boller, in mijn ogen. Zonder sokken zijn ze meteen een stuk slanker, maar het is inderdaad iets wat bij het ras hoort. Maar het gaat toch om het paard, niet om het ras (tenzij je naar keuringen gaat). Als ik dressuur zou rijden met een paard met sokken, gingen de sokken eraf. Een ras is meer dan z'n sokken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:11

Er af! vind ik persoonlijk 10x mooier en sportiever staan! :D
Mijn haf heeft ook geen sokken meer, terwijl dat eigenlijk wel 'hoort', maar I don't care.
Vind het er echt veel verzorgder en netter uitzien, nee ik weet niet, heb niets met sokken :n

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:29

_Bitje_ schreef:
Er af! vind ik persoonlijk 10x mooier en sportiever staan! :D
Mijn haf heeft ook geen sokken meer, terwijl dat eigenlijk wel 'hoort', maar I don't care.
Vind het er echt veel verzorgder en netter uitzien, nee ik weet niet, heb niets met sokken :n

Zelfde hier!
Mijn fries heeft optisch echt mega lange benen gekregen. Er zit dan wel een medische oorzaak achter bij hem maar ik vind het echt mooi staan!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:38

Ja, dat bedoel ik, het optische effect. Als je naar keuringen gaat of om het historische of rastypische geeft dan zou ik ze er aan houden, maar als je er moderne dressuur mee rijdt, dan is af mooier. Vind ik dan.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:33

Afbeelding
Die van mij is ook ontsokt, jammergenoeg.
Ze had te veel last van mok, dus nu kan het even luchten ipv broeien.

Ben eigenlijk van plan ze zo te laten tot de blessure over is.