5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:58

De keus al dan niet hengst is aan jezelf. Een hengst is prima hengst te houden als je ze een sociaal leven kunt aanbieden. Dekken kunnen hengsten wel pittiger van worden, dus weet niet of je ook ervaring hebt met dekkende hengsten? Maar goed, dat is niet aan de orde voor nu. Zo te horen kun je er een leuk paard aan hebben. Kies voor een keuring van de benen (en eventueel rug) op de foto, dan heb je het belangrijkste goed nagekeken. In de sport gooien hengsten vaak hoge ogen (mag je een hengst starten?) als je ze goed voor elkaar hebt, dus voor de sport hengst laten lijkt me geen verkeerde keuze.

Je zegt het zelf: je hebt er ervaring mee. Je weet dus waar je aan begint, wat een ander ook zegt. Hopelijk gaat het iets worden, en mogen we binnenkort een leuk ITP topic van je bekijken!

Verder misschien een idee om de offtopic discussie per PB voort te zetten, en dit topic gezellig te houden?

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:58

Als die gewoon een hengst kan blijven met een goed leven waarom niet? ik heb ook een hengst verzorgd die liep ook shows en die kon je naast de dames zetten niets mis mee. Hij was een super paard.

dus waarom weer die conclusies op bokt van mensen die er geen verstand van hebben ( ik val niet iedereen aan )

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:59

Ach waarom neem je de gok niet voor dat geld? Ik heb mn paard (die wel wat meer kostte) alleen klinisch laten keuren. Hoeveel paarden lopen jaren en jaren in de sport en blijken achteraf en 3 op straalbeen te hebben en krijgen nooit ergens last van.

En het geld, tja het is weinig maar als die man hem graag kwijt wil en de handel is nu niet je van het.

Hengst laten is prima toch?! Als ie later lastig wordt kan je hem altijd nog ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:59

Ik zou het doen!
Als hij door je eigen DA gekeurd is had ik de gok genomen.
In deze tijd gaan er wel vaker mooie en goede paarden weg voor kleine prijzen.

Wat een discussie trouwens over castereren, dat was de vraag helemaal niet.
Er hoeft maar het woord ''hengst'' in een topic voor te komen en iedereen springt er bovenop :roll:
Is nog altijd jouw keuze of je hem hengst laat. Heb zelf ook hengsten en snap niet waarom iedereen juist alles direct maar castereerd.
*gaat weer op handen zitten*.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:00

@rOcky_lofz ; Kan je alsjeblieft gewoon even je mond houden? Wij proberen hier een beschaafde, nette discussie te voeren met TS over het al dan niet kopen van dit paard. Jou commentaar heeft totaal geen toegevoegde waarde bij dit topic.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:01

Ik ben wel benieuwd naar een foto! Als ik jou was zou ik hem zeker een maand op proef nemen, als hij al goedgekeurd is, dan moet het wel heel gek lopen dat er echt iets mis is. En als het qua gedrag is dat er iets mis is dan merk je dat wel met een maand.
Overigens is een scan wel een erg dure onderneming voor een dergelijk 'goedkoop' paard.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:01

Angela; ik vind het topic steeds gezelliger worden eigenlijk nu :) Ik moet iedere keer harder lachen.

Nu even serieus;
Zat inderdaad net ook te denken aan de benen en rug, om die extra te laten controleren :))

Mijn vorige hengst heeft ook meerdere malen gedekt, ook echt op de merrie's en niet op een bok en dat ging allemaal prima.
Maar dat was ook een makkelijk dier!
Dus we kijken wel hoe het met deze gaat.

Ja, met een hengst mag ik starten, wel meteen in het M, omdat ik de Z al doorlopen heb, alleen maar makkelijker, kost weer minder geld :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:02

Whahahaha TS ik kom niet meer bij, laat lekker een end in de verte l*llen....

Ik zou misschien een set foto's van de benen laten maken als je echt wat zekerheid wilt.
Problemen in het nek / rug / bekken gebied zouden denk ik wel aan het licht komen in de testmaand.
( hij was toch al wel onder het zadel? )

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:03

Especial schreef:
Ik zou het doen!

Er hoeft maar het woord ''hengst'' in een topic voor te komen en iedereen springt er bovenop :roll:
Is nog altijd jouw keuze of je hem hengst laat. Heb zelf ook hengsten en snap niet waarom iedereen juist alles direct maar castereerd.

Springt er bovenop, toepasselijk := Sorry :')

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:03

[ >
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 06-05-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:04

Heleennn schreef:
Especial schreef:
Ik zou het doen!

Springt er bovenop, toepasselijk := Sorry :')

:D :D

Sweetgirl1

Re: 5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:06

Als die lastig wordt kan je altijd nog die keus maken om te castreren, maar als die gewoon braaf is en luistert enz waarom castreren? is toch ook dan zonde

Heleennn

Ik heb gehoord dat te laat castreren geen zin meer heeft bij hengsten...

ThreeFingers

blackbeatle

Het is natuurlijk wat je zelf graag wilt, als je hem echt 100% laat nakijken ben je wel een paar euro lichter, en heb je meer zekerheid, aan de andere kant heb je dan alsnog geen 100% garantie dat een paard gezond blijft.
Je mag hem een maand op proef....
En als je er een goed gevoel bij hebt dan why not?
Alleen jij kan die keus maken, en alleen jij weet wat je er voor over hebt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:07

Wel een beetje ongeëmancipeerd om ervan uit te gaan dat mannen zieliger zijn als ze geen sex hebben. Valt me wel een beetje tegen op een (voornamelijk) vrouwelijk forum!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:09

Laat castreren kán nadelig zijn omdat hengsten dan al bepaalde gewoontes ontwikkeld hebben. Een slecht opgevoede hengst wordt niet opeens een keurig opgevoede ruin omdat zijn ballen eraf zijn.

Over het algemeen levert het voor een paard voordeel op om gecastreerd te worden omdat het over het algemeen niet makkelijk is om een hengst te houden op een pensionstal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:12

Ja dat bedoel ik, hij gaat zich niet gelijk als een mak lam gedragen omdat hij gecastreerd is, er zijn ook niet veel pensionstallen (tenminste niet hier in belgie) waar hengsten zijn toegelaten...

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:13

Heleennn schreef:
Ja dat bedoel ik, hij gaat zich niet gelijk als een mak lam gedragen omdat hij gecastreerd is, er zijn ook niet veel pensionstallen (tenminste niet hier in belgie) waar hengsten zijn toegelaten...

dat is nou net oa wat ik bedoelde uit te leggen aan TS.. :')

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:13

rOcky_lofz ; Ik heb nergens gevraagd om hem hengst te laten of te laten ruinen hoor, dat wou jij zo nodig speculeren en ik ging daar op in, omdat ik wel een leuke dag wou hebben :))

Ik wil altijd paarden tot hun dood houden en bij deze dus ook, maar aangezien ik de sport echt in wil, al 2shetlander HENGSTEN heb en dan deze fries en hij zal niet goed zijn, dan heb ik niet nog het geld er nog 1 bij te kopen. Vandaar!

Foto heb ik niet, echt heel erg slecht :p
Paard staat in Friesland, ik woon in Zuid-holland, dus kan ook niet zo op en neer gaan.
Ben er pas 2x geweest en de 2e keer is de dierenarts meteen meegegaan.
Die ken ik persoonlijk ook, dus was meteen een gezellig dagje geworden :)

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:15

rOcky_lofz schreef:
Heleennn schreef:

Dan doe je het wel met heel veel omwegen hoor _/-\o_
Kan ook sneller :P

Ik ga hem niet laten ruinen NIET NIET NIET NIET NIET NIET!!!! Zo duidelijk?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:15

rOcky_lofz schreef:
Heleennn schreef:

Het ging over de prijs hoor einstein, niet over al dan niet castreren :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:16

Ik vraag me echt af of sommige mensen wel eens een documentaire over paarden in het wild hebben gekeken. In het wild zijn er maar heel weinig hengsten die dekken, die leven in bachelor groepen met elkaar. Vaak dekken ze in hun hele leven nooit.
Als je een hengst in een hengstengroep kunt houden zonder merries in de buurt die hij niet dekken mag hebben hengsten een prima gelukkig leven hoor. Spelen veel en zijn echt niet seksueel gefrustreerd. Het zijn geen mensen! Castreren is ook niet niks, mijn hengst is vorig jaar op 4 jarige leeftijd gecastreerd (heeft ook gedekt) en is 3 kwart jaar soort van depressief geweest.

On topic: De markt ligt op zijn gat, als je geen plek meer hebt om iets aan te houden en er moet plaats gemaakt worden dan is de prijs helemaal niet zo gek laag. Als je vertrouwen hebt in de keuringen die er gedaan zijn en het dier spreekt je verder aan zou ik er voor gaan, zeker met een proefmaand.

rOcky_lofz

je vraagt advies van bokt..
lees me berichtje maar terug.. daar staat bij waarom ik een hengst zou ruinen, behalve als hij gekeurd is als dekhengst, dat is hij niet...

verder zoek je het maar lekker uit en kan je beter het topic sluiten, overigens doe je verder niets met advies van bokkers..

Peppertree

Dan zou ik er zeker nog extra naar laten kijken. Je kunt je geld, ook al is het 'maar' €1250,- maar een keer uitgeven. Als hij niet goed blijkt te zijn heb je dat niet zomaar weer terug om een andere te kopen...

De vraag in de openingspost is volgens mij wat anderen zouden doen op het gebied van keuren...Het hele hengsten/ruinen/zielig/sex gebeuren is eigenlijk offtopic.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 13-07-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

ach ja ik ken een paard die is op zn 16e gecastreerd, altijd goed opgevoed en heeft in zn jonge jaren gedekt. Kreeg zo ineens het voorjaar in de bol en liep tijdens zz licht proeven op 5 benen :D Na de castratie was hij dat gedrag wel kwijt en is hij een stuk rustiger geworden.

Maar ik zou de gok gewoon nemen en niet verder keuren maar gewoon even de DA bellen of hij niks raars gezien heeft