Andalusier (cruzado) laten beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusier (cruzado) laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:39

Om nou niet vervelend te zijn, denk ik dat de gemiddelde volwassen vrouw hier wel tussen de 70 en 80 kg weegt...en de gemiddelde man tussen de 80 en 95 en ik denk idd dat de Spaanse mannen ongeveer 60 - 70 wegen..of zit ik er veel naast???

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:22

persoonlijk vind ik dat je vanuit de anatomie van het paard niet eerder op een paard moet gaan zitten dan wanneer het paard daar lichamelijk klaar voor is. Oftewel wanneer je paard sterk genoeg is om jouw gewicht te dragen. Of dat nou 50, of 100 kilo is (ookal vind ik niet dat je met 100 kilo op een paard moet gaan zitten maar das mijn mening). En waarschijnlijk is je paard er eerder klaar voor een licht gewicht te dragen dan een zwaar gewicht.
@ russel ik denk dat je met dat gemiddelde wel goed zit. Ik weeg zelf 60 kilo maar goed:p
wat betreft het zelf doen of laten doen. Ik zou zeggen wat wil en kan je zelf? Kan je zelf een jong paard inrijden of niet. Zo ja dan zou je het met hulp af kunnen. Zo niet breng hem weg naar iemand die er meer kaas van gegeten heeft dan jij zelf. Wel vraag ik me dan af waarom je voor een jong onbeleerd paard hebt gekozen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 22:53

als je kijkt naar de laatste foto in het topic in mijn onderschrift, zie je hoe iel en baby ze nog is.
Ik heb nu naar de site van suelza gekeken en ja dat spreekt mij heel erg aan. ik ga echter niks overhaasten, het rijden komt wel wanneer mijn paardje er klaar voor is. Het belangrijkste in mijn ogen is een evenwichtig paard krijgen. Ik moet haar vertrouwen en zij mij. dat krijg je niet voor elkaar als je haar op de automatische piloot zadelmak gaat maken. natuurlijk wil ik het deels zelf doen (met goede hulp) en bij een aantal van de mensen die jullie genoemd hebben werkt dit net zo. Mede dankzij dit topic heb ik weer een hoop om over na te denken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:21

Wat schattig. :(:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:26

wat een knapperd!
en succes met de beslissingen!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:36

Jullie bedankt voor de complimentjes en de tips!!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:39

Heb die foto's bekeken, maar ik zou haar nog lekker 2 jaar laten staan!
Misschien kun je eens op deze site kijken: www.dressuurnatuurlijk.nl

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:34

Moravita heeft veel ervaring met het beleren van Barokke paarden, daar ze zelf Lipizzaners en Frederiksborgers fokken, maar ook Andalusiërs, Lusitano's enzovoort op stal hebben en trainen/beleren voor mensen. Bij hen is geduld echt het sleutelwoord en er wordt niks overhaast. Ze hebben een eigen site waar je op kan kijken en voor meer info kan je altijd contact met ze opnemen.

En zoals al vaker gezegd zijn Andalusiërs (Barokke paarden sowieso) erge laatbloeiers. Dus ik zou écht wachten tot minstens 4 jaar. Zo voorkom je een hoop problemen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:03

tja over het wanneer wel en wanneer niet inrijden zijn eindeloze discussies..

volg je gevoel. mijn pre heeft een forse achterstand en was de helft smaller op dezelfde leeftijd die hoef ik dus nog niet lastig te vallen de komende jaren. als je hulp inschakeld door iemand die er verstand van heeft zegt die jou wel of het kan of niet. die mensen wagen namelijk ook hun goede naam niet aan een ''niet rijp'' paard.

tot die tijd heb je het denk ik net zo druk met de opvoeding als ik ;)
leuk beestje! veel succes! en goed je hoofd erbij houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:29

Heb vandaag voor het eerst een zadeltje er op gehad en gelongeerd...wat een kanjer is het toch, geen krimp en gewoon netjes lopen....

Ik zou als ik jouw was al het voorbereidende werk zelf doen en als hij daar mee vertrouwd is kan je iemand vragen er op te gaan zitten en in te rijden...