Verzorging manen/staart/sokken Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

racheeel_

Re: Verzorging manen/staart/sokken Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:21

Ik gebruik voor mijn friezen cowboy magic voor in de manen, van equishine/star worden de manen van mijn paard heel dun. Ook doe ik het maar 1x in de maand erin, dan helemaal goed uitpluizen/borstelen.

Verder heeft mijn paard eczeem (alleen in de manen), daar gebruik ik berkenhaarwater voor (haal ik bij een drogist in Duitsland) en dat werkt prima. Doe ik iedere x na t rijden/longeren in de manen en dan uitborstelen. Ze beginnen nu langzaam weer op lengte te komen :).

Mijn merrie heeft gewoon sokken. Kootholten scheer ik uit en sokken netjes bijknippen als t nodig is. Verder doe ik niks aan de kroonranden.
Mijn ruin heeft geen sokken meer, heeft erg veel last van mok dat ik ze eraf heb geschoren (gebruik uiteraard wel spul ervoor).

Baard scheer ik eraf.

Overigens toen mijn ruin nog lange manen had, deed ik ze altijd vlechten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:37

Oren knip ik de pluisjes uit (gewoon recht, niet helemaal kaal van binnen)
Baard scheer ik eraf.
Sokken kam ik uit als het nodig is, verder doe ik er niets aan, ook niet aan de kootholtes.
Staart en manen doe ik niet veel aan, af en toe cowboy magic erin en dan kunnen ze er weer een tijdje tegenaan. En de staart knip ik af als hij te lang wordt, maar dat gebeurt niet snel.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:09

Ik verzorg al bijna 2 jaar een Fries en hij heeft echt lange manen... Die hingen eerst vaak los en pluisden we dan uit met Cowboy Magic, niet elke dag, maar 1x per week of zo. Nu zit er standaard een hengstenvlecht in, blijven de manen tenminste heel en mooi ;) De sokken doe ik niks aan en de staart blijft eigenlijk van zichzelf al redelijk goed. Soms even uitpluizen met handen en soms wat Equistar erin zodat hij wat meer glanst. Baard en oren worden nooit geknipt eigenlijk... Hij is makkelijk in onderhoud :D

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:21

ik doe voor de rest niet veel bijzonders met mijn fries ik haal wel haar baard haar wat af, en haar manen heb ik altijd in paar losse vlechtjes.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:11

Ik verzorg mijn fries altijd van Top tot teen.

Oren - ik vouw de oren altijd dubbel zodat je een soort uitgeknepen sinaasappel vorm krijgt(weet niet hoe ik t anders moet noemen) dan steken de lange haren er uit. Die knip ik met een kromme schaar altijd netjes in een boogje met de oren mee. Zo heeft ze toch haar op haar oren en heeft ze niet van die lange pluizen eraan hangen.

Hoofd - ik knip de lange haren onder haar kin altijd allemaal weg. alleen de lange wimpers laat ik zitten en de snorhalen (zo noem ik die haren op zn neus:P) voor de rest knip ik alle haren van de kin eraf. Zo heeft ze een mooi strak gezichtje.

Manen - doe ik 1 keer in de 2 weken wassen met shampoo, vervolgens conditioner erin en dan tot slot hair repair van andrelon. Dit spoel ik niet uit en laat ik erin zitten. Ik vlecht haar manen ook vaak in vlechtjes zodat ze niet snel afbreken.

Sokken - was ik ook 1 in de 2 weken en voor een wedstrijd. ik was deze op dezelfde manier als de manen.
Na het wassen kam ik ze uit met een kam met fijne tandjes.

Staart - was ik ook 1 keer in de 2 weken en voor een wedstrijd. Deze was ik ook op dezelfde manier als de manen alleen gebruik ik hierbij geen hair repair maar equi shine of equi star. tegen de klitten.

Voor de rest is het gewoon goed poetsen, sokken zo droog mogelijk houden i.v.m. mok.

Veel mensen vinden mij een eideltuit... maar ik wil gewoon graag dat mijn meisje er iedere dag knap bij staat.

Afbeelding
strak gezichtje

Afbeelding
luchtige flosjes en volle staart

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 23:33

Bedankt allemaal! Inmiddels verzorg ik de Fries al een tijdje niet meer. De eigenaresse en ik waren geen match, helaas..