dressuur met een trekpaard, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: dressuur met een trekpaard, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 09:51

ik weet dat in Juli dacht ik in de Middenbeemster, Noordholland een wedstrijd is van de KVTH, dus haflingers en trekpaarden, dus misschien een idee voor de mensen die in de buurt wonen of dit niet te ver vinden :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:10

Wanneer Nikita weer goed op conditie is is ze juist heel pittig. Ze is ontzettend braaf maar draven houd ze heel lang vol. Ze draafd graag, in de bak of buiten maakt niet uit. In de wei speelt ze ook gerust meer als een half uur met de 2 jarige.

Nu ze door de hoefbevangenheid, zweren enz stil heeft gestaan is haar conditie weg. Maar dat bouwen we wel weer op. Nu is ze snel moe en speelt ze minder met de 2 jarige.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:09

Hmm, de laatste dagen is de mijn ook niet bezweet dus zijn conditie gaat nog steeds vooruit. Zou fijn zijn als we lange ritten kunnen maken naar het bos. Toen ik hem kreeg was hij na 10 minuten stappen al helemaal bezweet (ik overdrijf niet). En dan zat ik er nieteens op.
Hoe gaat het nu met NIkita's hoeven? Is het helemaal over of moet de tijd dat uitwijzen?

@Miepie; voor ons tever weg. Maar het lijkt me heel leuk, allemaal van die koudbloeden bij elkaar!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:48

Misschien een leuke tip voor diegenen die Leusden bereisbaar vinden:

http://tinkerdagleusden.nl/koudbloedendag.php
Op donderdag 17 mei -de dag vóór de Tinkerdagen beginnen, is er een koudbloedendag waar je officieel en onofficieel kan starten :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:53

Is voor ons goed reisbaar maar ik vrees dat Nikita dan nog niet goed genoeg op conditie is. Maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Met Nikita's hoeven gaat het op zachte bodem goed. Maar op straat of verharde paden loopt ze nog erg gevoelig. Maar in de bak loopt ze helemaal zuiver en heeft ze ook plezier in het werken.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:47

Jammer, dat is voor ons ook tever:(. Ziet er erg leuk uit!

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:18

Wij rijden verschillende belgen op wedstrijden maar ben wel van mening dat de een het beter kan dan de ander er lopen namelijk bij mij een paar die echt niet meer kunnen dan een B proefje.
ook hebben we belgen die erg vlot en voorwaards zijn en dit makkelijk doen.
wij rijden onderlinge wedstrijden en bij de KVTH Drenthe maar ook op het Nederlands kampioenschappen van het KVTH. Het merendeel rijden we met enkel gebroken bit en sommigen met dubbelgebroken.
Had je nog vragen ik wil ze graag beantwoorden uit mijn eigen ervaring maar ben van mening dat iedereen het op zijn eigen manier doet

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:36

hogenesch: ik ben wel benieuwd naar foto's van je belgen onder het zadel (zowel de b'tjes als de hoger geschoolde dieren! )

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:44

Ik meld me. Ik rij dressuur met mijn verzorgtrekpaard onder het zadel. Foto's staan op mijn profiel. Lara is een schatje maar moet nog echt vanalles leren. Ik doe het samen met mijn moeder & lesgeefster.

Als je nog vragen hebt stel maar :j

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:41

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-04-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst. Voor meer foto's kan een topic op ITP aangemaakt worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:40

leuke foto's!!!
de 2 laatste vind ik het leukst!
rijfoto's vind ik altijd tof, hier in west vlaanderen ben ik praktisch de enige die écht rij met trekpaarden, dus is het wel eens leuk om vergelijkingsfoto's te zien :D

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:33

bij mij in de buurt rijd er niemand op een trekpaard. wij moeten nog veel gaan oefenen voor dat wij wedstrijden kunnen rijden. vooral de galop gaat niet zo goed.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:45

leuk zeg hogenesch , wat heb je zoals gestart met de trekpaarden, welk niveau bedoel ik met winstpunten :)

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:01

he hoi,

geen winstpunten, allen zonder startkaart we rijden dus onderlinge wedstrijden en van het stamboek zelf op drents en nationaal bij het KVTH
allemaal in de B met de proeven van het khns en daarna valt er al veel af één belg (Lisa) zou hoger kunnen/mogen starten maar het ontbreekt aan tijd om door te oefenen vaak is er dan alweer een veulen bij en dan gaat het allemaal niet zo makkelijk meer vind ik zelf. wat betreft de punten heeft ze wel vaak 1 of twee winstpunten dus als we een startkaart hadden zou ze nu wel makkelijk over kunnen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:10

Hogenesch: Wat gaaf dat je met zoveel trekpaarden start. Ziet er netjes uit hoor :D

Lizet_Lara: Wat een knapperd rijd je zeg <3 Ziet er echt netjes uit.

Hier ligt het opbouwen weer stil :( Ze heeft een dikke ontsteking in haar hoef ( geen hoefzweer) en de VA heeft hem open gesneden maar ze loopt nog steeds stokkreupel. Waarschijnlijk komt de VA woensdag terug om de ontsteking verder open te snijden.

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:53

vervelend dat het nu niet gaat maar niet te snel weer beginnen is mijn advies eerst zeker weten dat alles weer geheeld en beter is.
vaak begin je te vroeg
heel veel succes en hopen dat de dierenarts het kan oplossen

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:32

Moppielover die van jou is ook mooi <3 ik hou van donker gekleurde paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:52

moppielover schreef:
Hogenesch: Wat gaaf dat je met zoveel trekpaarden start. Ziet er netjes uit hoor :D

Lizet_Lara: Wat een knapperd rijd je zeg <3 Ziet er echt netjes uit.

Hier ligt het opbouwen weer stil :( Ze heeft een dikke ontsteking in haar hoef ( geen hoefzweer) en de VA heeft hem open gesneden maar ze loopt nog steeds stokkreupel. Waarschijnlijk komt de VA woensdag terug om de ontsteking verder open te snijden.

laat ze goed controleren of er niks in zit.
hier had ik onlangs het paard die bij mijn kleine staat op drie benen uit het land gehaald
HS zei: het is een zweer, die is hij een dag later komen uitsnijden, een hoop bloed etc, en een kleine zweer gevonden
paard nog altijd op drie benen, been dubbeldik, maar zou binnen een paar dagen veel verbeterd moeten zijn.
een week erna liep ze nog slechter, dus weer HS en dierenarts erbij, trekt die het verband eraf, was heel de voet geinfecteerd, de hoefballen waren zo week dat ze er bijna afvielen, en na nog wat snijden heeft hij er een stuk gekarteld hout van ruim 7 cm eruit gehaald, die de eerste maal blijkbaar nog zo diep zat dat hij niet vindbaar was.

paard heeft 6 weken mank gestaan erdoor, en nu is de hoef nog een stuk kleiner dan de andere (want ze ontlast hem nog veel, is gelukkig wel terug 100 % pijnvrij en rad, en is "maar" weidedecoratie, maargoed)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:19

ohjee duhelo dat is naar zeg. ik hoop dat het weer goed komt met je paard :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:20

paard is weidegenootje van de mijne, en loopt terug rad, dus voor mij is het goed zo :D
Beestje heeft iets los in het koppie, de enige manier waarmee ik er uit de stal raak is met een liverpoolstang op het onderste gat, en dan loopt ze nog dwars door me heen.het lijkt niet echt angst, maar door die dingen doe ik er niks mee, behalve ze uithalen als ik de hoefsmid laat komen
Ik heb mijn oudere merrie en men driejarige staan die me niet proberen omver te lopen of te pletten of anderswijze te vermoorden :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:47

Hai, hier nog een dressuurrijdenstrekpaardeigenaar :D Dacht dat ik me hier al had gemeld, maar blijkbaar toch niet?
Maar ik ben in maart officieel gestart met Tycho, mijn bijna 7jarige trekpaardruin, blauwschimmel, joekel, knuffel ;) Afgelopen jaren wel 1 of 2x per jaar onderling gestart en Bestgaand van de KVTH gereden (o.a. 2 jaar geleden op de Nationale *D )
Nog maar 2 wedstrijdjes gereden, 175 en 177 en afgelopen zaterdag MSHC op De Kroo gereden met 8 andere trekpaarden/koudbloeden en toen waren we 5e en hadden we 189 punten!
Afbeelding
Ook van ieder proefje wel een filmpje trouwens.

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:13

nou jaan dan komen de winstpunten wel als je zo doogaat. mooi man.
maaruh vond je de bak vorig jaar op de nationale ook zo ontzettend hard!!!
Ga je dit jaar ook weer mee doen?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 09:37

Zo goed zeg Janneke 189!!! punten Woei! die puntjes gaan wel komen :)

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:41

Goed bezig Jaan! Wil je filmpje wel zien :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:09

Zal de filmpjes eens opzoeken van de MSHC.

Dit is van 2011, zelfde proef, maar dus een jaar geleden:

En dezelfde proef dus, maar dan afgelopen zaterdag, 21april2012:

Hij was zaterdag enorm stout, zie je gelijk in het begin, met die huppels tussendoor.
Op links vond ik hem erg fijn! Op rechts was het drama en we maken het dan samen steeds erger. Hij steekt zn kop in de lucht en gaat afsnijden --> Ik ga gespannen zitten en proberen hem weer door de hoeken te krijgen --> Hij wordt nog meer gespannen van mijn gehannes --> Ik ga alles vastzetten --> etc. etc.

Ik vond 2 jaar geleden de bodem op de Nationale ook erg hard ja! In de hoofdring was het absoluut oke, maar op die andere....Pffff!
Ik wil dit jaar w3eer graag ja, eerst proberen te selecteren. Wil Bestgaand onder den Zadel en Dressuur meedoen, misschien TallyHo ook wel, lijkt me machtig mooi!