Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
jus schreef:Fuego zou fuego niet zijn als hij niet zo'n fantastische ruiter als Juan op zijn rug zou hebben. Goede training doet wonderen.
We kunnen een goede barokke PRE nooit met een sportpaard vergelijken , een PRE is een vierkant gebouwd paard met knieactie daarom is het natuurlijk een superpaard voor hogeschool.
Probleem zijn de keuringen een apto gekeurde hengst dekt maar die apto keuring stelt niets voor dus veel problemen met zwakke ruggen en achterhanden komt veel voor (ook bij merries) vandaar die rare loopjes , bij de lusitano is dit bijna niet zo omdat de keuringen veel strenger zijn , over het algemeen is de lusitano een sterker paard.
Hier een video van Fuego van een training.
http://www.topiberian.com/index.php?opt ... nk&id=1260
Citaat:Over het algemeen zijn de Lusitano's wel sterker ( zeker in rug en achterhand) dan de gemiddelde PRE
uryanne schreef:Wat bij vaak opvalt is het enorme maaien wat bijna alle PRE's doen hier in Nederland.
Citaat:Dat moedige, meewerkende en zelfbewuste karakter heb ik nog bijna in geen enkele KWPNer gezien
ElCid schreef:Tja, ieder paard "valt of staat" met de ruiter en training. Een toppaard wat slecht gereden wordt, komt nergens, een matig paard wat juist heel goed gereden wordt wel!
Bij de Lusitano's zijn de keuringen ook niet echt streng te noemen, al weet ik niet hoe het precies bij de PRE gaat. Bij de Lusitano's zijn ze de laatste jaren wel wat aangescherpt en worden hengsten alleen toegelaten tot de zgn. "recomended list" als ze boven de 70 scoren, medailles hebben behaald en sportresultaten, maar er lopen, jammer genoeg, ook bij de Lusitano's nog hengsten ( en merries) rond die niet best zijn.
Over het algemeen zijn de Lusitano's wel sterker ( zeker in rug en achterhand) dan de gemiddelde PRE ( en ik hoop dat ik nu niet een heleboel boze opmerkingen ga krijgen, persoonlijk zie ik ook liever een Lusitano dan een PRE, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen )
uryanne schreef:Ervaring die ik heb met PRE’s zijn de goedkoperen die enkele jaren geleden met vrachtauto’s vol vanuit het moederland naar Nederland gekomen zijn. Magere haringen (uitzondering daargelaten) die flink maaiden en vaak een stalondeugd hadden.
Hier in Nederland werden ze dan beter gevoerd en dan kwam vaak ook het hengstengedrag naar boven. Bij de een zodanig dat castratie de enige optie was, bij anderen viel het mee.
Ook de wat ‘lossere’ opvoeding hier in Nederland zoals geen sereta, zware bitten e.d. zal ook niet meehelpen aan een makke lieve PRE.![]()
Bovenstaande paarden waren gewoon de spaanse ‘handelspaarden’. De Spanjaarden zijn ook niet gek, de mooisten houden ze zelf. Het uitschot kan/ kon naar Nederland dmv. de (ik neem aan, jullie wel bekende) handelaren.
Tenzij je goed geld geeft. Dan kun je natuurlijk best een leuke treffen. Maar ik heb te vaak ‘missers’ gezien om ze te prefereren boven een gewoon Nederlands/ Duits paard.
Wellicht is dat ook de reden dat ze in de sport (nog) niet veel gebruikt worden. Een goede is erg duur, een goedkopere heeft niet de kwaliteit van een KWPN voor hetzelfde aanschafbedrag.
retivi schreef:Helaas is er inderdaad een stroom geweest van slechte PRE's (en niet raszuivere 'andalusiers') die niet goed waren. zowel in beweging als in karakter. Deze stroom zit de goede PRE's nog steeds 'in de weg'. De meeste mensen hebben deze slechte paarden op hun netvlies en schrijven een PRE daardoor bij voorbaat soms al af onder de noemer 'slechte/maaiende' bewegingen en soms lastige karakters. De mensen in NL die nu actief bezig zijn voor en met de PRE weten gelukkig beter en hiermee hopen we het algemene beeld van de PRE in NL weer op te schroeven.
Wat betreft de 'lossere opvoeding in NL': dit heeft niets met seretta's of zware bitten te maken.
Zoals ik in de eerdere post zei heeft dat met consquentie en respect te maken. En in NL hebben we de hengstenketting en het hengstenbit. Ook niet bepaald vriendelijk!
retivi schreef:Die stroom is er bijna niet meer, omdat steeds meer mensen (gelukkig!)zich beter laten inlichten voor ze een PRE kopen. Slechte PRE's worden bijna niet meer gekocht, omdat er inmiddels te veel kennis is binnen NL en de markt is een stuk opener en transparanter geworden. Als er een goedkope PRE wordt aangeboden gaan er bij bijna alle mensen wel alarmbellen rinkelen. De slechte verkopers/handelaren zijn inmiddels algemeen bekend binnen NL en men weet dat men daar geen paard moet kopen.
Uryanne, waar heb je dit gezien?
uryanne schreef:Ik heb de paarden gezien met kapotte neuzen en littekens. Was ongeveer een half jaar geleden.
Op marktplaats staan nog steeds de PRE's waar ik het over heb...
jus schreef:Op goede stallen in Spanje word een paard niet " mishandelt" meeste probleempaarden zijn van particulieren die niet kunnen rijden en hulpmiddellen gebruiken waar ze geen verstand van hebben , kunnen de paarden dan niet meer aan en worden verkocht aan handelaren en zo kunnen ze iid naar het buitenland gaan.
Hengsten worden wel consequenter opgevoed dus geen gekroel , kusjes en snoepjes uit de hand dan gaan ze iid klieren.
Dit probeer ik ook uit te leggen aan mensen die hier een hengst aanschaffen soms luisteren ze niet en hebben uiteindelijk toch een probleem maar ligt niet aan het paard maar meer hoe ze er mee omgaan als je niet consequent bent kun je beter castreren.
retivi schreef:uryanne schreef:Ik heb de paarden gezien met kapotte neuzen en littekens. Was ongeveer een half jaar geleden.
Op marktplaats staan nog steeds de PRE's waar ik het over heb...
Waren dit beleerde paarden of jonge paarden?
De jonge paarden komen vaak zowat rechtstreeks uit de campo en deze zijn nog niet makkelijk te laden etc. Er gebeurt dan nog weleens een ongelukje waardoor ze schrammen en wondjes op kunnen lopen. Neemt niet weg dat dit natuurlijk niet handig is als ze op transport moeten.
Oude littekens kunnen ook komen uit hun tijd op de campo. Maar je ziet natuurlijk snel genoeg of een litteken komt door een ongelukje met transport of op de campo of door het systematisch verkeerd gebruiken van bepaalde 'hulpmiddelen'. Als dat laatste het geval is komen ze vaak van de verkeerde handelaren en vaak de wat mindere paarden. De paarden van de goede fokkers worden, zoals Jus zegt, goed behandeld.
Het is jammer dat mensen nog steeds voor een prikkie op de eerste rij willen zitten, het speelt de slechte handelaren blijkbaar toch nog steeds in de hand. Al ben ik er wel van overtuigd dat het inmiddels een heel stuk minder is.