PRE appart loopje achterhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkPrincess

Re: PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:27

Elcid,,, haha klopt FUEGO !!!!
Ik vind hem vele malen beter als de combinaties van het Sportpaard, maar dat is mijn mening.
hij loopt met veel meer power en lust door de baan. en enorm veel energie. en de wissels en de pirouettes
zijn geweldig eigenlijk alles doet hij gewoon super

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:07

Fuego zou fuego niet zijn als hij niet zo'n fantastische ruiter als Juan op zijn rug zou hebben. Goede training doet wonderen.
We kunnen een goede barokke PRE nooit met een sportpaard vergelijken , een PRE is een vierkant gebouwd paard met knieactie daarom is het natuurlijk een superpaard voor hogeschool.
Probleem zijn de keuringen een apto gekeurde hengst dekt maar die apto keuring stelt niets voor dus veel problemen met zwakke ruggen en achterhanden komt veel voor (ook bij merries) vandaar die rare loopjes , bij de lusitano is dit bijna niet zo omdat de keuringen veel strenger zijn , over het algemeen is de lusitano een sterker paard.

Hier een video van Fuego van een training.

http://www.topiberian.com/index.php?opt ... nk&id=1260

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:49

Tja, ieder paard "valt of staat" met de ruiter en training. Een toppaard wat slecht gereden wordt, komt nergens, een matig paard wat juist heel goed gereden wordt wel!
Bij de Lusitano's zijn de keuringen ook niet echt streng te noemen, al weet ik niet hoe het precies bij de PRE gaat. Bij de Lusitano's zijn ze de laatste jaren wel wat aangescherpt en worden hengsten alleen toegelaten tot de zgn. "recomended list" als ze boven de 70 scoren, medailles hebben behaald en sportresultaten, maar er lopen, jammer genoeg, ook bij de Lusitano's nog hengsten ( en merries) rond die niet best zijn.
Over het algemeen zijn de Lusitano's wel sterker ( zeker in rug en achterhand) dan de gemiddelde PRE ( en ik hoop dat ik nu niet een heleboel boze opmerkingen ga krijgen :o , persoonlijk zie ik ook liever een Lusitano dan een PRE, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen )

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:04

jus schreef:
Fuego zou fuego niet zijn als hij niet zo'n fantastische ruiter als Juan op zijn rug zou hebben. Goede training doet wonderen.
We kunnen een goede barokke PRE nooit met een sportpaard vergelijken , een PRE is een vierkant gebouwd paard met knieactie daarom is het natuurlijk een superpaard voor hogeschool.
Probleem zijn de keuringen een apto gekeurde hengst dekt maar die apto keuring stelt niets voor dus veel problemen met zwakke ruggen en achterhanden komt veel voor (ook bij merries) vandaar die rare loopjes , bij de lusitano is dit bijna niet zo omdat de keuringen veel strenger zijn , over het algemeen is de lusitano een sterker paard.

Hier een video van Fuego van een training.

http://www.topiberian.com/index.php?opt ... nk&id=1260

En toch heeft Fuego niet in de benen wat de Lusitano op het filmpje hierboven wel heeft.
Ondanks dat ik hem fantastisch vind heb ik hem in bv de passage nog niet gedragen op het achterbeen (met gekantelde bekken) en met kracht zien afdrukken.
Hij mist een goed zweefmoment in de draf. Heb me dan ook verwonderd over zijn mooie piaffe (vooral op de WEG).

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:23

Citaat:
Over het algemeen zijn de Lusitano's wel sterker ( zeker in rug en achterhand) dan de gemiddelde PRE

Hier heb je helemaal gelijk in maar dat is algemeen bekend en word ook gezegd door de goede spaanse fokkers en ruiters.
Je zult ook (bijna) geen PRE zien stierenvechten om deze reden.
Een apto keuring bij een PRE is even meten kijken of er een kiepnek is of een piephak and thats it , paard hoeft nieteens te bewegen |(

Ik heb zelf ook PRE dus totaal niet om het ras af te kraken maar vind wel zoals veel fokkers dat de keuringen aangepast moeten worden en omdat het topic over rare achterhandjes gaat dit 1 van de redenen is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:40

Ik sprak vorig jaar toevallig ook ergens een spanjaard wiens vader ook PRE's fokte, en die zelf aan gaf dat de Lusitano's vaak sterker zijn en beter geschikt voor de sport...

de uitzonderingen daar gelaten natuurlijk... 8-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:47

@Kelly_Taco; de getoonde Lusitano ( Soberano; gefokt door de Borba's!) is dan ook echt een klasse apart, als zie je wel steeds meer van dit soort Lusitano's verschijnen. Het paard is jammer genoeg pas op late leeftijd ( ca. 12 jaar) echt goed in training gekomen bij Carlos Pinto, de vraag is dus of hij nog op het niveau van Fuego kan komen. Mocht dat nog gaan lukken dan zal Fuego mogelijk toch het nakijken hebben. Maar zoals al gezegd; ook een (top) paard valt of staat met de ruiter en training.
Soberano is van onze ex instructeur ( Portugese ruiter; Francisco Bessa de Carvalho), heeft ook al een aantal hele mooie kinderen geleverd. http://www.lusitanosbessadecarvalho.com ... sp?PAIS=EN

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:01

Onderwerp: PRE appart loopje achterhand

uryanne schreef:
Wat bij vaak opvalt is het enorme maaien wat bijna alle PRE's doen hier in Nederland.

Van alle PRE's in Nederland die ik tot nu toe heb gezien zijn er juist slechts enkele die maaien.
Hier mijn PRE op wedstrijd.
Afbeelding
Afbeelding
Als hij iets NIET heeft zijn het maaiende benen, hij zet zelfs zijn ene voet voor zijn andere (als een catwalkmodel :+ ).
Overigens train ik hem erg veel op ruggebruik, als hij zich vasthoudt in de rug loopt hij niet lekker.
Maar dat doet geen enkel paard wat vastzit in de rug, ook een KWPNer niet. Wel denk ik dat de PRE's hier iets gevoeliger voor zijn, maar ook daarin zijn ze niet allemaal over één kam te scheren.
Het is net wat Cyrina zegt, de PRE's worden gefokt voor verschillende doeleinden en niet elke PRE is geschikt voor de 'gewone' dressuur. Maar ook niet alle KWPNers zijn daar geschikt voor, ik ken ook genoeg KWPNers die totaal geen goede bewegingen hebben en niet geschikt zijn voor de dressuur. Dat neemt niet weg dat ze voor andere doeleinden (springen, tuig of recreatie) wel geschikt zijn. Zo ook de PRE, de één is goed in de dressuur, de andere enorm gehoorzaam, moedig en wendbaar en daarmee zeer geschikt voor de WE of DV of zelfs stierenvechten. Er zijn tegenwoordig zelfs PRE's die heel verdienstelijk kunnen springen.
Hiermee wil ik aangeven dat niet alle paarden binnen een ras over één kam geschoren kunnen worden, ook de PRE niet. Waar de PRE het voor mij van de KWPNer 'wint' is het karakter. Dat moedige, meewerkende en zelfbewuste karakter heb ik nog bijna in geen enkele KWPNer gezien en daar maken ze, ondanks mogelijke andere mindere puntjes, alles mee goed!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:16

Citaat:
Dat moedige, meewerkende en zelfbewuste karakter heb ik nog bijna in geen enkele KWPNer gezien

Dan heb ik dus geluk :D al onze kwpners zijn meewerkend , zelfbewust en superlief , maar de PRE's ook.
Op stalling heb ik 2 PRE 's staan van klanten waar ik zo de castreertang wel in wil zetten , zitten ook ettertjes tussen die last hebben van hun testosterone , gelukkig hier in Spanje word er meer gecastreerd en gaat met inzien dat sommige paarden dit nodig hebben.
Niet alle PRE zijn meewerkend en lief net zoals kwpners of wat voor ras dan ook.

Stierenvechten word zelden gedaan met een PRE vaker zie je hispano/arabes voor dit werk.

Maaien zie je veel minder ook in Spanje.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:36

Ervaring die ik heb met PRE’s zijn de goedkoperen die enkele jaren geleden met vrachtauto’s vol vanuit het moederland naar Nederland gekomen zijn. Magere haringen (uitzondering daargelaten) die flink maaiden en vaak een stalondeugd hadden.
Hier in Nederland werden ze dan beter gevoerd en dan kwam vaak ook het hengstengedrag naar boven. Bij de een zodanig dat castratie de enige optie was, bij anderen viel het mee.
Ook de wat ‘lossere’ opvoeding hier in Nederland zoals geen sereta, zware bitten e.d. zal ook niet meehelpen aan een makke lieve PRE.:D

Bovenstaande paarden waren gewoon de spaanse ‘handelspaarden’. De Spanjaarden zijn ook niet gek, de mooisten houden ze zelf ;) . Het uitschot kan/ kon naar Nederland dmv. de (ik neem aan, jullie wel bekende) handelaren.
Tenzij je goed geld geeft. Dan kun je natuurlijk best een leuke treffen. Maar ik heb te vaak ‘missers’ gezien om ze te prefereren boven een gewoon Nederlands/ Duits paard.
Wellicht is dat ook de reden dat ze in de sport (nog) niet veel gebruikt worden. Een goede is erg duur, een goedkopere heeft niet de kwaliteit van een KWPN voor hetzelfde aanschafbedrag.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:38

retivi dat doet de mijne ook! (voet voor de andere) net een ballerina :')

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:16

Haha, heel parmantig zijn ze dan he!
Zijn hoeven slijten helaas daardoor meer aan de buitenkanten af... :')

Jus. Je hebt gelijk hoor! Ik heb zelf ook een hele lieve KWPNer gehad, maar daar kon ik toch niet zo op bouwen en vertrouwen als mijn PRE. Juist vaak met hele spannende dingen wanneer er van alles mis kan gaan kun je op ze rekenen, terwijl mijn KWPNer er dan allang vandoor was gegaan. En uiteraard kan je de KWPNer ook niet over één kam scheren!
Wat bij de meeste PRE's ook is, is als je ze geen respect geeft, je het ook niet terug krijgt! Een PRE heeft consequentie nodig en het liefst 1 vast iemand die met ze omgaan en ze traint. De volwassen hengsten staan niet met zijn 15-en of meer op een rij met 1 m ertussen op de keuring als het geen brave gehoorzame paarden zouden zijn. http://www.galeon.com/juliodominguez/2007b/sicab.html Tegen vaak verhuizen kunnen de meeste PRE's ook niet. Vastigheid en duidelijkheid is heel belangrijk, anders kan je idd best weleens een lastig of juist volledig in zichzelf gekeerd paard krijgen.
Ik heb al een aantal PRE's helemaal zien veranderen toen ze naar een baas zijn verhuisd die ze wel 'begreep'. Lastige paarden werden makke lammetjes en in zichzelf gekeerde paarden werden bloedmooie paarden die met veel plezier op wedstrijd of op shows zichzelf lieten zien.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:37

ElCid schreef:
Tja, ieder paard "valt of staat" met de ruiter en training. Een toppaard wat slecht gereden wordt, komt nergens, een matig paard wat juist heel goed gereden wordt wel!
Bij de Lusitano's zijn de keuringen ook niet echt streng te noemen, al weet ik niet hoe het precies bij de PRE gaat. Bij de Lusitano's zijn ze de laatste jaren wel wat aangescherpt en worden hengsten alleen toegelaten tot de zgn. "recomended list" als ze boven de 70 scoren, medailles hebben behaald en sportresultaten, maar er lopen, jammer genoeg, ook bij de Lusitano's nog hengsten ( en merries) rond die niet best zijn.
Over het algemeen zijn de Lusitano's wel sterker ( zeker in rug en achterhand) dan de gemiddelde PRE ( en ik hoop dat ik nu niet een heleboel boze opmerkingen ga krijgen :o , persoonlijk zie ik ook liever een Lusitano dan een PRE, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen )

Nee hoor. Van mij mogen de basiskeuringen ook zwaarder worden. Op de Campeonato's gebeurd het natuurlijk wel en daar telt o.a. de rug extra zwaar mee, maar men is natuurlijk niet verplicht ook aan die keuring mee te doen.

Als ik de PRE's en Lusitano's vergelijk, vind ik dat de PRE's meer pieken en dalen hebben. Paarden die ik echt slecht vind zijn vaak PRE, maar de paarden die ik juist heel erg goed vind zijn vaak ook PRE. Daarentegen vind ik de Lusitano's gelijkmatiger en bijna altijd wel oke tot goed.

Overigens vind ik wel dat we de verschillende types moeten behouden. Dat een paard minder zweefmoment heeft en dus minder in de gewone dressuur zou scoren, wil nietzeggen dat het een slecht paard is, want er zijn mensen die iets heel anders in een paard zoeken, omdat ze er andere dingen mee doen dan gewone dressuur.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:42

uryanne schreef:
Ervaring die ik heb met PRE’s zijn de goedkoperen die enkele jaren geleden met vrachtauto’s vol vanuit het moederland naar Nederland gekomen zijn. Magere haringen (uitzondering daargelaten) die flink maaiden en vaak een stalondeugd hadden.
Hier in Nederland werden ze dan beter gevoerd en dan kwam vaak ook het hengstengedrag naar boven. Bij de een zodanig dat castratie de enige optie was, bij anderen viel het mee.
Ook de wat ‘lossere’ opvoeding hier in Nederland zoals geen sereta, zware bitten e.d. zal ook niet meehelpen aan een makke lieve PRE.:D

Bovenstaande paarden waren gewoon de spaanse ‘handelspaarden’. De Spanjaarden zijn ook niet gek, de mooisten houden ze zelf ;) . Het uitschot kan/ kon naar Nederland dmv. de (ik neem aan, jullie wel bekende) handelaren.
Tenzij je goed geld geeft. Dan kun je natuurlijk best een leuke treffen. Maar ik heb te vaak ‘missers’ gezien om ze te prefereren boven een gewoon Nederlands/ Duits paard.
Wellicht is dat ook de reden dat ze in de sport (nog) niet veel gebruikt worden. Een goede is erg duur, een goedkopere heeft niet de kwaliteit van een KWPN voor hetzelfde aanschafbedrag.

Helaas is er inderdaad een stroom geweest van slechte PRE's (en niet raszuivere 'andalusiers') die niet goed waren. zowel in beweging als in karakter. Deze stroom zit de goede PRE's nog steeds 'in de weg'. De meeste mensen hebben deze slechte paarden op hun netvlies en schrijven een PRE daardoor bij voorbaat soms al af onder de noemer 'slechte/maaiende' bewegingen en soms lastige karakters. De mensen in NL die nu actief bezig zijn voor en met de PRE weten gelukkig beter en hiermee hopen we het algemene beeld van de PRE in NL weer op te schroeven.
Wat betreft de 'lossere opvoeding in NL': dit heeft niets met seretta's of zware bitten te maken.
Zoals ik in de eerdere post zei heeft dat met consquentie en respect te maken. En in NL hebben we de hengstenketting en het hengstenbit. Ook niet bepaald vriendelijk!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:50

retivi schreef:
Helaas is er inderdaad een stroom geweest van slechte PRE's (en niet raszuivere 'andalusiers') die niet goed waren. zowel in beweging als in karakter. Deze stroom zit de goede PRE's nog steeds 'in de weg'. De meeste mensen hebben deze slechte paarden op hun netvlies en schrijven een PRE daardoor bij voorbaat soms al af onder de noemer 'slechte/maaiende' bewegingen en soms lastige karakters. De mensen in NL die nu actief bezig zijn voor en met de PRE weten gelukkig beter en hiermee hopen we het algemene beeld van de PRE in NL weer op te schroeven.
Wat betreft de 'lossere opvoeding in NL': dit heeft niets met seretta's of zware bitten te maken.
Zoals ik in de eerdere post zei heeft dat met consquentie en respect te maken. En in NL hebben we de hengstenketting en het hengstenbit. Ook niet bepaald vriendelijk!

Die stroom is er nog steeds. Helaas...
En of je sereta e.d. + spaanse manier van omgang met hengsten kunt vergelijken met onze nederlandse manier van 'hulpmiddelen' + omgang is ook iets waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
In Spanje worden nog steeds paarden beleerd dmv. het erin slaan van respect. Hier in Nederland hebben we daar gelukkig een andere zienswijze op.
Vandaar ook dat veel paarden na langere tijd in Nederland zo veranderen in de omgang.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:51

Ik zie het ook veel. Ook hier op stal en op concours.

Goexe uitleg zo smeetjoew.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:24

Die stroom is er bijna niet meer, omdat steeds meer mensen (gelukkig!)zich beter laten inlichten voor ze een PRE kopen. Slechte PRE's worden bijna niet meer gekocht, omdat er inmiddels te veel kennis is binnen NL en de markt is een stuk opener en transparanter geworden. Als er een goedkope PRE wordt aangeboden gaan er bij bijna alle mensen wel alarmbellen rinkelen. De slechte verkopers/handelaren zijn inmiddels algemeen bekend binnen NL en men weet dat men daar geen paard moet kopen.
Uryanne, waar heb je dit gezien? Dit is in mijn ogen een nogal generaliserende ononderbouwde opmerking. Ze zijn in mijn ogen consequenter, niet luisteren betekend direct een tik, maar er wordt niet doorgeslagen of gezaagt o.i.d.. Dit zie ik wel regelmatig hier op wedstrijd, ruiters en amazones die hun paarden meppen, flink zagen of er flink een aantal x achter elkaar met de sporen in hakken omdat hun paard 'niet luistert'. Dit zal je in Spanje bijna niet zien. Ik ken meer PRE's die hier in NL zijn 'mishandeld' dan dat ze 'mishandeld' uit Spanje komen. Waaronder mijn eigen merrie en in zekere zin ook mijn ruin, beide kwamen ze als goede gezonde paarden naar NL en zijn hier volledig verkeerd behandeld en verkeerd begrepen. Gevolg: twee broodmagere paarden, waarvan de merrie niet eens meer aangeraakt durfde te worden. Tja, waar gaat het dan fout? Maar goed dit topic is niet voor deze discussie geopend, het ging om de bewegingen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:26

retivi schreef:
Die stroom is er bijna niet meer, omdat steeds meer mensen (gelukkig!)zich beter laten inlichten voor ze een PRE kopen. Slechte PRE's worden bijna niet meer gekocht, omdat er inmiddels te veel kennis is binnen NL en de markt is een stuk opener en transparanter geworden. Als er een goedkope PRE wordt aangeboden gaan er bij bijna alle mensen wel alarmbellen rinkelen. De slechte verkopers/handelaren zijn inmiddels algemeen bekend binnen NL en men weet dat men daar geen paard moet kopen.
Uryanne, waar heb je dit gezien?

Ik heb de paarden gezien met kapotte neuzen en littekens. Was ongeveer een half jaar geleden.
Op marktplaats staan nog steeds de PRE's waar ik het over heb...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:39

Op goede stallen in Spanje word een paard niet " mishandelt" meeste probleempaarden zijn van particulieren die niet kunnen rijden en hulpmiddellen gebruiken waar ze geen verstand van hebben , kunnen de paarden dan niet meer aan en worden verkocht aan handelaren en zo kunnen ze iid naar het buitenland gaan.
Hengsten worden wel consequenter opgevoed dus geen gekroel , kusjes en snoepjes uit de hand dan gaan ze iid klieren.
Dit probeer ik ook uit te leggen aan mensen die hier een hengst aanschaffen soms luisteren ze niet en hebben uiteindelijk toch een probleem maar ligt niet aan het paard maar meer hoe ze er mee omgaan als je niet consequent bent kun je beter castreren.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:09

uryanne schreef:
Ik heb de paarden gezien met kapotte neuzen en littekens. Was ongeveer een half jaar geleden.

Waren dit beleerde paarden of jonge paarden?
De jonge paarden komen vaak zowat rechtstreeks uit de campo en deze zijn nog niet makkelijk te laden etc. Er gebeurt dan nog weleens een ongelukje waardoor ze schrammen en wondjes op kunnen lopen. Neemt niet weg dat dit natuurlijk niet handig is als ze op transport moeten.
Oude littekens kunnen ook komen uit hun tijd op de campo. Maar je ziet natuurlijk snel genoeg of een litteken komt door een ongelukje met transport of op de campo of door het systematisch verkeerd gebruiken van bepaalde 'hulpmiddelen'. Als dat laatste het geval is komen ze vaak van de verkeerde handelaren en vaak de wat mindere paarden. De paarden van de goede fokkers worden, zoals Jus zegt, goed behandeld.
Het is jammer dat mensen nog steeds voor een prikkie op de eerste rij willen zitten, het speelt de slechte handelaren blijkbaar toch nog steeds in de hand. Al ben ik er wel van overtuigd dat het inmiddels een heel stuk minder is.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:18

jus schreef:
Op goede stallen in Spanje word een paard niet " mishandelt" meeste probleempaarden zijn van particulieren die niet kunnen rijden en hulpmiddellen gebruiken waar ze geen verstand van hebben , kunnen de paarden dan niet meer aan en worden verkocht aan handelaren en zo kunnen ze iid naar het buitenland gaan.
Hengsten worden wel consequenter opgevoed dus geen gekroel , kusjes en snoepjes uit de hand dan gaan ze iid klieren.
Dit probeer ik ook uit te leggen aan mensen die hier een hengst aanschaffen soms luisteren ze niet en hebben uiteindelijk toch een probleem maar ligt niet aan het paard maar meer hoe ze er mee omgaan als je niet consequent bent kun je beter castreren.

Hetzelfde als hier dus. Hier is men altijd zo beschuldigend over de serettalittekens (en het is ook niet goed). Maar trek eens bij een willekeurig paard hier in nederland de mond open en dan zie je net zulke sporen, het is alleen niet constant zichtbaar omdat het in de mond is i.p.v aan de buitenkant van het paard.

Verder nemen de mindere transporten helaas de laatste tijd weer erg toe... Je ziet van alle kanten weer advertenties van handelaren die opeens een lading "Andalusiers" hebben. Is ook niet zo gek met de crisis, in Spanje zijn dat soort paarden nu helemaal voor een ei en een knikker te koop en hier willen mensen weer minder geld uitgeven aan een paard. Dat goedkoop vaak duurkoop betekend komen ze later pas achter. Idd is gelukkig de voorlichting over het ras steeds beter en ik heb het idee dat die paarden wel veel langer blijven staan bij de handelaren (gelukkig, want dan halen ze minder snel een nieuw transport). Maar er zijn nog steeds mensen die ze kopen. Mensen die bijvoorbeeld mij (en andere die serieus met het ras bezig zijn) dan duur vinden omdat mijn veulen (die al aangepast is naar de crisis kwa prijs), bijna net zo duur is als een volwassen paard van daar... Tja geen haar op mijn hoofd die mn veulen er voor zou ruilen..maar ja...leg ze dat maar uit..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:07

retivi schreef:
uryanne schreef:

Waren dit beleerde paarden of jonge paarden?
De jonge paarden komen vaak zowat rechtstreeks uit de campo en deze zijn nog niet makkelijk te laden etc. Er gebeurt dan nog weleens een ongelukje waardoor ze schrammen en wondjes op kunnen lopen. Neemt niet weg dat dit natuurlijk niet handig is als ze op transport moeten.
Oude littekens kunnen ook komen uit hun tijd op de campo. Maar je ziet natuurlijk snel genoeg of een litteken komt door een ongelukje met transport of op de campo of door het systematisch verkeerd gebruiken van bepaalde 'hulpmiddelen'. Als dat laatste het geval is komen ze vaak van de verkeerde handelaren en vaak de wat mindere paarden. De paarden van de goede fokkers worden, zoals Jus zegt, goed behandeld.
Het is jammer dat mensen nog steeds voor een prikkie op de eerste rij willen zitten, het speelt de slechte handelaren blijkbaar toch nog steeds in de hand. Al ben ik er wel van overtuigd dat het inmiddels een heel stuk minder is.

Zowel beleerd als onbeleerd. Gewoon de littekens van de sereta. Verder niet hoor.
Zijn jonge rauwe paarden die blijkbaar ook zo zijn behandeld. Ook op mp staan paarden te koop waarop deze littekens te zien zijn.

Tuurlijk is het zo dat de duurdere paarden dat niet hebben. Ik heb het over paarden van tot de €3000,-
Ook daarvan hebben ze het niet alle.

Ik vind dat je je ogen daar niet voor moet sluiten. Net zoals je dat niet voor een kwpn paard met littekens moet doen.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:15

Nee dat moeten we zeker niet. Daarom is het zo belangrijk om mensen goed in te lichten over het ras en waar je op moet letten en aan moet denken bij de aan koop van een PRE.
Als PRE eigenaar en liefhebber vind ik het zo zonde dat dit dan het eerste is waar mensen aan denken bij een PRE. Terwijl ze zulke mooie en goede dingen kunnen laten zien...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:31

Heb net even op MP gekeken maar zie geen mishandelde paarden er tussen staan.
Vind het ook jammer dat gelijk Spanje = mishandeling , ik woon hier al jaren en ja natuurlijk zijn er dingen waar je het niet mee eens bent maar dat is in NL ook zo , zware mishandeling ben ik nog niet tegen gekomen (gelukkig) Wat wel de laaste tijd veel voorkomt is verwaarlozing vanwege de crisis , mensen die paarden maar loslaten naast wegen om te grazen en ja daar komen ongelukken van verwaarlozing is natuurlijk ook een vorm van mishandeling maar de meeste mensen kunnen er weinig aan doen niemand koopt de beesten en zelf is er geen geld voor voer en men krijgt geen hulp van de staat die ook bijna falliet is trouwens.

Een van mijn nederlandse paarden kocht ik bijna direct van transport uit NL , beestje kan geen zweep zien dan word die al panisch moet ik dan alle Nederlanders over 1 kam scheren , nee.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:33

Jus ik denk dat het een beetje rel topic word, want de PRE eigenaren in NL die weten wat een goed en mooi wezen het spaanse paard is gaan erop in. En zeker ook als je de warmhartige mensen in Andalucia erbij betrekt want mishandeling komt over de hele wereld voor en ik denk in nederland nog meer als in spanje