Probleem aangalopperen fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Probleem aangalopperen fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:44

Zo mijn Friesje heeft toch netjes gegaloppeerd gisteren!
We kregen les in een groep en ik ging voorop met haar. Nou dat was dus een goede zet.
Ze liep heel actief en attent en galopperen ging dus echt als een speer. Ze sprong keurig aan in 1 keer in de hoek en ze galoppeerde er heel ontspannen vandoor. Wel vrij vlot nog maar keurig te controleren. Ze hield het zo maar 3 ronden vol. Was echt trots op haar. Toen wilde de instructeur sprongetjes gaan doen...ehhh daar hebben we een nieuw topic voor nodig denk ik. De balkjes snapte ze nog maar de sprongetjes......er dwars doorheen is haar manier van springen dus :D

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:53

bethje31 schreef:
Zo mijn Friesje heeft toch netjes gegaloppeerd gisteren!
We kregen les in een groep en ik ging voorop met haar. Nou dat was dus een goede zet.
Ze liep heel actief en attent en galopperen ging dus echt als een speer. Ze sprong keurig aan in 1 keer in de hoek en ze galoppeerde er heel ontspannen vandoor. Wel vrij vlot nog maar keurig te controleren. Ze hield het zo maar 3 ronden vol. Was echt trots op haar. Toen wilde de instructeur sprongetjes gaan doen...ehhh daar hebben we een nieuw topic voor nodig denk ik. De balkjes snapte ze nog maar de sprongetjes......er dwars doorheen is haar manier van springen dus :D

ach ja, en zo bedenken ze steeds wat nieuws he, je blijft lachen met ze... Fijn dat de galop zo goed gaat!!

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:04

Wat ontzettend leerzaam en leuk om te lezen dat er meerderen zijn die worstelen met dit probleem!
Bij mij gaat het nu redelijk ik geef haar meer rust en probeer zoveel mogelijk als kan naar buiten te gaan, is eigenlijk ook wel het leukst...
Myoplast werkt eigenlijk heel goed, het heeft natuurlijk ook met de combinatie trainingen te maken die ik nu met haar afwissel maar ze is een compleet ander paard, echt een schat...

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:44

Ik had precies hetzelfde probleem :) maar inderdaad zoals hier eerder beschreven staat veel KM maken... Alles komt goed ;) Maiko gooit erop dit moment nog steeds wel een bokje tegen aan als ik linksom wil aanspringen maar ook dit word steeds minder! Even doorzetten en plezier houden is erg belangrijk! Ben niet continu met de galop bezig maar wissel je trainingen echt veel af zodat het leuk voor haar blijft.. :)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:59

Ik heb gisteren ook weer super gegalopeerd! Ik zat als een huis en ze liep als een trein. Ik had het zo anderhalve week gelaten voor wat het was, en nu sprong ze netjes aan in 1x aan beide kanten. Ben er helemaal blij van!!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:47

Ik denk dat je met Friezen moet oppassen dat je ze overvraagt...daar raken ze helemaal in de war van. Mijn Fries is zo lief dat ze haar onbegrip niet snel zal uiten in bokken of ervandoor gaan of zo....dus dan kropt ze het op en dan valt ze uiteindelijk helemaal stil. Alsof de batterijtjes eruit vallen.
Als ik haar een beetje met rust laat en gewoon lekker ontspannen rij zonder teveel te stressen over galop...dan gaat het prima. Vooral als ik haar, als we in een groep rijden, voorop laat lopen, dan wordt ze helemaal trots en pittig en dan gaat ze lopen als de beste. Dan galoppeert ze ook heel makkelijk omdat ze dan niemand voor zich heeft. Dit werkt niet als ze alleen in de bak is trouwens..lijkt erop alsof ze nog erg de steun van andere paarden nodig heeft.
Ik moet het bij haar meer psychisch aanpakken dan fysiek zeg maar. Ik vind het best wennen hoor...voorheen nooit gereden op Friezen.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:39

ik ben er nog steeds blij van..... :D ik heb geen echte fries, maar een bruine, kruising met kwpn. qua looks karakter en bouw een fries, behalve de kleur. Ik overvraag ook écht niks, had dus anderhalve week niet gegalopeerd, en nu slechts 1 rondje op de volte aan beide kanten. Maar nogmaals, t ging superrrrr! Reageerde gelijk op mn been, knap meisje!!

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:31

kobuss1 schreef:
ik ben er nog steeds blij van..... :D ik heb geen echte fries, maar een bruine, kruising met kwpn. qua looks karakter en bouw een fries, behalve de kleur. Ik overvraag ook écht niks, had dus anderhalve week niet gegalopeerd, en nu slechts 1 rondje op de volte aan beide kanten. Maar nogmaals, t ging superrrrr! Reageerde gelijk op mn been, knap meisje!!

dat is genieten :)

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:24

Ik vind ook dat je misschien teveel vraagt van je Friesje.. Mijn ervaring leert dat een fries snel leert en erg gevoelig is voor overstimulatie... dierenarts, tandarts en een zadelmaker zou ik je aanraden.. als je dat allemaal hebt gedaan en er komt niks uit zou ik m gewoon even de tijd gunnen.. ze is nog maar 4... ze groeien nog zoveel zowel lichamelijk als geestelijk! k zou n tandje minder hard gaan als ik jou was! Teveel is ook niet goed... Maar wel erg verstandig dat je 3x pw met m les neemt.. 2 paar ogen zien meer dan 1...

Wat zei de tandarts en de veearts?

Gr

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:01

Hi, ik reageer wat laat, maar longeer je ook? Dat is voor een paard redelijk intensief maar je kunt goed vanaf de grond kijken wat er gebeurt. Ik zou haar toch ook na laten kijken, al is het voor de zekerheid. Kan zijn dat ze het niet leuk vindt, of gewoon niet weet wat ze moet doen. Een jong paard heeft veel geduld nodig. Maar hou het in het begin simpel. Meteen keihard lessen is misschien voor haar niet verstandig.

Neem eens een longeerles. Daar kan ze echt van opknappen! Ze leert dan ook veel meer naar je stem te luisteren en dat kan haar kalmeren.

Succes!

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:16

Heel veel succes met je friesje en ga idd longeren!

Chellebel21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:21

Mijn eerste friese bijrijdpaard had ook vreselijk veel moeite met de galop.
Bij het aanspringen bokte ze en ging vervolgens als een losgeslagen
projectiel door de bak.
Haar achterhand was gewoon heel erg zwak waardoor aanspringen in de
galop moeilijk was en als ze eenmaal in de galop zat was ze niet te sturen.

Ik heb dit opgelost door veel te longeren en daarbij op de volte balkjes
ongeveer 10cm van de grond neer te leggen. Zo leerde ze goed haar
achterhand op te tillen. En bij de galop liever 4x een half rondje te
galoperen dan 1x 4 rondjes achter elkaar. Elke keer dat ze aanspringt
in de galop gebruikt ze al haar spieren en zo werd haar achterhand
ook sterker.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 11:26

Hoi,

Ik wilde even melden dat we momenteel heel fijn galopperen samen!
Geen gebok meer, netjes aangalopperen op de hulpen... Heel fijn!
Ben blij dat ons probleem nu echt verholpen is en dat ze dr nu meer zin in heeft dan ooit!
Ik ook natuurlijk.. ahah..

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:41

Goed zo! Geduld is een schone zaak :)
Bij ons op stal staat een Friesje, hij wilde ook niet in galop. Achteraf bleek dat hij een kleine ontsteking in zijn hoef had. Niets ernstigs, maar was gewoon niet lekker voor hem. Hij loopt nu alweer een stuk beter, na zijn behandeling! :)

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:03

Hahah ja zo zie je maar weer dat je ook niet te snel kan oordelen !
Gelukkkig dat de ontsteking over is...

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:34

Nee nooit te snel oordelen! Ik laat ze liever een keer teveel nakijken dan niet en erachter komen dat je er wel wat aan had kunnen doen.. Soms denk ik wel eens: Kon je maar zeggen waar je last van hebt..

aukehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:28

Ik heb in het verleden meerdere friezen gereden en heb zelf een friese merrie, dit probleem ben ik bij meerde friezen tegengekomen, een fries is van nature een draver, galop is iets wat echt aangeleerd moet worden en het paard moet sterk worden in de achterhand, bij mijn paardjes heeft het geholpen om ze behalve te rijden ook regelmatig te longeren met pesoateugel en dan veel overgangen laten maken naar de galop toe, ook helpt het om cavalletis te gaan springen of lage hindernisjes.
wat ook nog het probleem zou kunnen zijn is dat je zadel niet goed zit, een van de paarden vertoonde namelijk het zelfde gedrag als jou, we hebben tijdenlang alles geprobeerd , het verbeterde wel maar weg ging het niet tot we het zadel met medium boom vervingen voor een brede boom, het paard ging makkelijker en ruimer lopen, beter galopperen en heeft daarna vrijwel niet meer gebok!

ik merk trouwens bij mijn eigen fries dat ze in zomer makkelijker galoppeerd als in de winter wanneer ze veel op stal staat, dus veel bewegen (WEI) Houd ze ook al wat sterker in de achterhand

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:38

een Fries heeft gewoon wat meer tijd nodig om volwassen te worden en uit te groeien, zie zien er wel robuust uit maar ze hebben net even wat meer tijd nodig, ik zou nog maar een keertje per week een half uurtje lessen en dan nog 3 andere keren zo'n 3 kwartier incl in en uitstappen rijden en vooral op het voorwaarts letten en niet of ze wel nagevelijk is, een fries is wat zwaarder en heeft dus wat meer moeite met de balans, dus en bij mekaar en eronder aanspringen is gewoon teveel, vind het ook heel raar dat je instructrice dan maar roept dat het paard wel iets zal mankeren, ja nu nog niet maar als je zo doorgaat wel, want zo rijd je een Fries stuk, bokken is geen onwil, bokken, doet ze omdat het niet goed lukt en dus zal jij haar een beetje meer moeten helpen, eerlijk gezegd denk ik dat je beter op zoek kan gaan naar iemand anders om je les te geven die kijkt naar wat je paard (de mogelijkheden) kan en niet naar wat het uiteindelijk moet worden, want zo houd je geen paard over, bij een KWPN-er is dat overigens ook niet goed maar dat zie je minder snel omdat die een andere bouw hebben

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:34

Helemaal mee eens!
Idd ik heb toen een Fryso zadel aangeschaft omdat ik twijfelde aan het vorige zadel.
En dat was al een hele verbetering, en in combinatie met Myoplast ging het helemaal super, en loopt ze nu geweldig braaf.
Af en toe valt ze nog uit de galop maar dat vind ik niet erg...

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:10

BBubba schreef:
Helemaal mee eens!
Idd ik heb toen een Fryso zadel aangeschaft omdat ik twijfelde aan het vorige zadel.
En dat was al een hele verbetering, en in combinatie met Myoplast ging het helemaal super, en loopt ze nu geweldig braaf.
Af en toe valt ze nog uit de galop maar dat vind ik niet erg...

Ik heb ook een Fryso zadel. Helemaal top! Mooi op maat en zit ook goed stevig. Zadel is erg belangrijk. Ook een goed bit vinden is soms lastig. Ik heb er al 1o geprobeerd, nu een Robart bit. Hij is er helemaal ontspannen mee!
Dit bit is zo gemaakt dat als je hem links wat vraagt, hij er rechts niet zoveel van voelt. Je kunt je paard dat veel rust bieden in zijn mond. Bij mijn paard werkt het in ieder geval :)