Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ShamalArabs schreef:Gewoon heel consequent zijn, niets mag behalve braaf zijn en brullen (= uitlaatklep, als dat ook niet mag gaat het knopje een keer om). Zo simpel is het... niet oppompen, kijken met je ogen en niet met je lichaam, geen gebruik van voorbenen, niet bokken/slaan, niet steigeren. Brullen en kijken mag, zolang kijken zonder afgeleid raken gebeurt, dus als ik zeg "doorlopen" of (hier dan he) "let op de kleine kittens" dan verwacht ik dat de ogen weer op het pad gericht wordenWij hebben dekkende hengsten die nooit aan het bit of met een ketting lopen, die sociaal zijn (worden ook opgevoed door oudere en drachtige merrie's) en zelfs bij amateurs en kinderen nog steeds zich keurig gedragen. Strenge opvoeding werkt, je houdt er brave hengsten aan over waar je op kunt rekenen. Dat betekent wel dat je ook echt streng moet kunnen zijn. Zo hard als nodig en toch zo zacht als het kan en bovenal liever 1x een flinke rotschop waar je hem raken kan dan 10 een tikje waar ie niets van leert... Ik gebruik zelf het uiteinde van het halstertouw (dat in mijn linkerhand is) waarmee ik een lel tegen de borst geef. Ik hoef mijn linkerhand maar wat op te heffen en het ongewenste gedrag verdwijnt als sneeuw voor de zon. Als ik nu 1x in de week een tik moet uitdelen per hengst dan is het veel... De rest van de aanwijzingen zijn een enkele UH, NEE of non-verbale waarschuwing met wijsvinger, blik of heffen van mijn hand...
NienkeNiels schreef:Wil me graag aan het advies van de d.a houden en ga hem ook nog niet inrijden...het enigste wat ik met hem doe is wandelen en.schriktraing en poetsen
svdijk schreef:Ik ben erg tevreden over mijn NRPS hengst, en ken meerdere NRPS-ers die misschien niet de top halen of gehaald hebben, maar waar je wel fijn mee kunt werken en die ook voor de gemiddelde ruiter leuk zijn om mee om te gaan en te rijden.
svdijk schreef:Als een hengst enorm last van zijn hormonen heeft, en daardoor bijna niet te hanteren zou ik er inderdaad niet mee fokken.
een hengst is ook een paard, niets meer of minder, en dient dus ook gewoon oplettend naar de ruiter/begeleider te zijn en mee te willen werken.
Als er fouten zijn gemaakt in de opvoeding, dan kun je zo'n hengst het voordeel van de twijfel geven.