Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 01:03

Ja dat vind ik ook! Je moet wel eerlijk blijven. Die van mij staat overdag gewoon lekker buiten met 3 andere jonge hengsten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:28

ik zet ff een stipje hier, wil graag meer erover lezen..nu geen tijd.

Ik ken wel iemand maar die is gewoon consiquent.. paard gaat naar buiten als de merrie's op stal staan (in de nacht dus) en de merrie's gaan overdag naar buiten... Tis een hengst maar opzich een braaf paard. Vind hem eerder vergelijkbaar met een nog jong onbeleerd paard dat gewoon nog soms even kijkt wat mag bij een nieuw persoon. Maar het is een schat van een dier,staat ondanks de merrie's netjes stil met poetsen (is klein erf bij iemand achterom dus de merrie's zijn altijd zichtbaar voor hem)

verder ken ik nog een plekje waar de hengsten gewoon naast de merrie's in stal staan en onwijs lief zijn, zo ken ik ook weer eentje die zich niet gedraagt tussen de merrie's en een hoop herrie schopt...

ik heb echter nooit geweten hoe de mensen met de brave hengsten het nu hebben aangepakt. erg leuk dus om hier dingen te lezen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:57

Shamal, mag ik een keer een stage bij je lopen. Je weet er duidelijk veel vanaf.

Heb hier twee hengsten en ze zijn beide verschillend. De oudste is heel braaf met rijden en in de omgang, gewoon naar de paddock, bak en vrachtwagen gaat goed. Maar soms krijgt hij het op zijn heupen en schiet ervandoor. Niet naar de merries maar gewoon het pad af. Hij weet heel goed wanneer hij aan het werk moet en staat op de vereniging gewoon ontspannen naast me. Dan niet geinteresseerd in paarden als ze maar een zadel op hebben.
De jongste is heel makkelijk op het erf maar probeert ook steeds te happen als je voor hem staat. Ik heb hem gewoon aan een halstertouw maar wel met een zweepje zodat ik hem kan corrigeren en hem bij me vandaan kan houden. Wijk ik echter van de gewone route af dan wordt hij wel wakker, hij gilt ook wel naar de merries. Daar zeg ik wat van en dan is het nu ook goed. Hij is nu 4 en is met vlagen druk en rustig.
Van de week liep ik net met de longe de bak in waar nog een merrie onder het zadel liep. Hij keek er niet eens naar.
Achterwaart werkt bij beide erg goed als ze te dichtbij komen. Ook herhalen als ze bijv te vlot de bak in of uitgaan. Gewoon wachten, ho is ho.

Ze staan gewoon tussen de merries op stal maar ik zet er geen heftige hengstige merries naast. Bij voorkeur dus een jong of drachtig dier. Daarbij zijn ze samen gescheiden door een traliewand en dat gaat ook prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 02:16

ShamalArabs schreef:
Gewoon heel consequent zijn, niets mag behalve braaf zijn en brullen (= uitlaatklep, als dat ook niet mag gaat het knopje een keer om). Zo simpel is het... niet oppompen, kijken met je ogen en niet met je lichaam, geen gebruik van voorbenen, niet bokken/slaan, niet steigeren. Brullen en kijken mag, zolang kijken zonder afgeleid raken gebeurt, dus als ik zeg "doorlopen" of (hier dan he) "let op de kleine kittens" dan verwacht ik dat de ogen weer op het pad gericht worden ;) Wij hebben dekkende hengsten die nooit aan het bit of met een ketting lopen, die sociaal zijn (worden ook opgevoed door oudere en drachtige merrie's) en zelfs bij amateurs en kinderen nog steeds zich keurig gedragen. Strenge opvoeding werkt, je houdt er brave hengsten aan over waar je op kunt rekenen. Dat betekent wel dat je ook echt streng moet kunnen zijn. Zo hard als nodig en toch zo zacht als het kan en bovenal liever 1x een flinke rotschop waar je hem raken kan dan 10 een tikje waar ie niets van leert... Ik gebruik zelf het uiteinde van het halstertouw (dat in mijn linkerhand is) waarmee ik een lel tegen de borst geef. Ik hoef mijn linkerhand maar wat op te heffen en het ongewenste gedrag verdwijnt als sneeuw voor de zon. Als ik nu 1x in de week een tik moet uitdelen per hengst dan is het veel... De rest van de aanwijzingen zijn een enkele UH, NEE of non-verbale waarschuwing met wijsvinger, blik of heffen van mijn hand...

Ik ga volledig mee met deze reactie, dit is ook hoe ik het doe en heb geleerd en werkt perfekt, voor alle soorten en maten.
Over het wel of niet toestaan van brullen valt te discussieren, ik laat dat wel toe tot op zekere hoogte. Als hij de stal uit komt, de trailer uit, de rijbak in, dan mag er een keer gebruld worden maar dat hoeft niet continu door te gaan. Tijdens het rijden wordt er ook niet gebruld, hooguit een hinnik bij betreden van de bak of tijdens uitstappen. Een brul gaat over het algemeen gepaard met kop in de lucht, grote ogen en opgepompt lijf en dat wil ik dus echt niet hebben als ik erop zit. Daarnaast kun je anderen ook tot last zijn met een brullende hengst tijdens concoursen ed.

Wat ik wel wil toevoegen is dat je echt wel veel ervaring nodig hebt wil je een hengst aan kunnen. Als je niet goed timed krijg je dat vroeg of laat op je bord, een hengst pikt dat echt niet.

Bij sommige reactie's vraag ik me wel echt af waar ze op gebaseerd zijn.
Bv de eerste reactie van Ariebren, denk je nu serieus dat je het probleem oplost door een hengst afgescheiden te houden van zo'n beetje de hele ademende wereld? Want dat is eigenlijk wat je zegt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 02:24

NienkeNiels schreef:
Wil me graag aan het advies van de d.a houden en ga hem ook nog niet inrijden...het enigste wat ik met hem doe is wandelen en.schriktraing en poetsen

Bedenk wel dat als hij zichzelf vervelend gedrag aanleert je dat niet altijd met een castratie op kunt lossen.
Dus wat heb je liever; het komende half jaar goed trainen aan de longe of het risico lopen dat hij vervelende gewoonte's ontwikkeld die je er nooit meer uit krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:00

NienkeNiels schreef:
Ja dat vind ik ook! Je moet wel eerlijk blijven. Die van mij staat overdag gewoon lekker buiten met 3 andere jonge hengsten.

Mijn hengsten staan ook met elkaar buiten en die zijn van verschillende leeftijden, van oud tot jong.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:05

Omgaan met een hengst die zijn grenzen gewezen heeft gekregen is een heel ander verhaal dan een jonge hengst die grenzen bijbrengen. En bij een jonge hengst van 2,5 komen de hormonen nog maar net kijken. Als je daar al niet mee om kunt gaan kun je beter laten castreren.

Opvolgen van advies van de DA omdat het het advies is van de DA is een loffelijk streven. Maar denk om je eigen veiligheid. Geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om in een rolstoel of een meter onder de graszoden te belanden. En daar kan geen advies van een DA wat aan veranderen.

Mijn mening over het opvoeden van hengsten (en met name het castreren ervan) staan in heel veel topics hier op bokt. Ik heb nu geen tijd om al die links nu op te snorren (die waarschijnlijk toch niet gelezen worden). Misschien vanavond.....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:14

Ik vind het juist makkelijker worden als ze ouder worden. In het begin proberen ze vanalles uit en moeten de grenzen verkend worden. Later weet je beter wat wel en niet werkt. Daarbij zijn ze meer aan het werk waardoor je hem ook meer in de hand kan houden en ze maken ook meer mee. Als ze jong zijn staan ze alleen op stal of in de wei en is iedere verandering een groot spektakel. Ouder komen ze op wedstrijden oid en weten dan het verschil tussen vrije tijd en werk.
Echt gillen mag zeker niet, een zacht brommetje maar wel gewoon aan het werk blijven is geen probleem. Als ik langs de stal loop en hij hinnikt een keer dan zeg ik er iets van en dan houdt het snel op. Hoef dan dus niet echt te corrigeren. Blijft hij wel doorgaan dan is het halthouden en achterwaarts. Gewoon even opletten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:47

@ Cassidy, ik denk dat de meeste jouw mening over het houden van hengsten wel weten en anders is er inderdaad zat over te vinden in andere topics. Maar gelukkig zijn er ook mensen die het wel willen en kunnen, anders zouden er geen veulentjes meer zijn. ;)

Dat een de omgang met een oudere hengst anders is, weet ik ook wel. Mijn paarden zijn immers allemaal jong geweest en ik heb nog een 3 en 4 jarige staan. De jongere proberen meer uit, maar de ouderen laten zich niets meer wijsmaken als ze met de kop in tegenovergestelde richting staan. Dus juist dan is overbluffen niet eenvoudig. Maar goed, ik heb niets te klagen: het zijn hier stuk voor stuk schatten van paarden!! :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:52

Al eerder door mij op Bokt geplaatst, maar bij deze nog een keer voor de geinteresseerden, wel in het Engels: http://www.horsetalk.co.nz/breeding/stallion.shtml

Ook hier staat weer te lezen dat hengsten opvoeden een vak apart is + nog heel veel interessante informatie, ook over wat er mis kan gaan!

Onze hengsten staan naast elkaar op stal, in de trailer, in de paddock en maken naast ( en soms bijna tegen elkaar aan ;) ) buitenritjes. Hinniken mag 1 keer als we op vreemd terrein komen, maar daarna moet het over zijn! Onder het rijden is het uit den boze, en dat doen ze dan ook niet.
Beide hengsten zijn door ons opgevoed vanaf resp. 2,5 en 1 jaar, met beleid, maar soms ook met een duidelijke fysieke correctie. Daarom zijn ze nu overal en altijd prima te hanteren.
Maar bij sommige hengsten zal dat nooit lukken, daarbij blijven de hormonen ( 12 maanden per jaar!) rondrazen en die "branieschoppers" zijn niet tot rede te brengen, daarvoor is castreren de enige optie.
Mijn Arabier is tot ca. 3,5 hengst gebleven, bij hem ging de knop echt om toen hij 2,5 was; bijten, kappen met de voorbenen, etc. We hebben het nog een tijdje geprobeerd maar dat was dus een hengst die zichzelf en mij flink dwarszat. De hormonen raasden en bleven razen, het dier werd er niet bepaald gelukkig van ( en ik ook niet). Na castratie werd het een lieverd, heel zachtaardig.

Overigens vind ik dat je met hengsten die dergelijke karakters hebben nooit mag fokken, de kans is te groot dat ze dat karakter vererven ( wat bijv. binnen de KWPN fokkerij nogal eens is gebeurd) .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:47

Dat is lang niet altijd zo, vaak worden hengsten ook zo puur door de hormonen.
En dan zit je nog altijd met opvoeding, hengsten kunnen heel vervelend lijken maar het kan ook gewoon liggen aan een verkeerde aanpak.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:03

En dus is het deel van hun karakter! Sommige hengsten hebben meer last van de hormonen dan anderen, en zeer waarschijnlijk is dat ook genetisch bepaald en dat vormt het karakter, ook merries die veel last hebben van hormonen zijn geen fijne dieren om mee te werken!
Verkeerde opvoeding kan ook ten grondslag liggen aan verkeerd gedrad, maar bij mij is het heel simpel: bij twijfel niet mee fokken. Er zijn fokdieren zat met een goed karakter, die dat zeer waarschijnlijk ook vererven maar 100% weet je dat nooit, maar als een dier met een rot karakter ( hetzij door hormonen, opvoeding of puur rot karakter) zich voortplant is de kans op dat karkakter bij de kinderen dus ook aanwezig en die gok moet je niet aan willen gaan!
Prachtig voorbeeld bij het KWPN is natuurlijk o.a. Ferro; dier had zelf geen fijn karakter maar gaf dat ook nog eens door aan veel van zijn kinderen.....................

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:10

Dat vind ik nogal makkelijk gezegd.
Hoeveel last een hengst heeft van hormonen weet je ook nooit met zekerheid en ook daar speelt de omgeving een grote rol.
Ik heb hengsten gezien strontvervelend waren, continu 'op' je zitten en alleen stuiterend mee kunnen lopen aan een touw, zijn dat hengsten waar niet mee gefokt mag worden?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:30

Ferro vind ik wel meevallen, maar Jazz.... pff

Maar ik ben het met je eens, vind dit echter niet alleen bij hengsten, maar ook die echt zure merries zou je niet mee moeten fokken.

Ik vind dus wel dat je merkt dat bij Iberische paarden veel beter op gelet is, zoals Cassydi vaak over hengsten praat, dat is vaak niet van toepassing bij Iberische paarden, met goede opvoeding zijn de hengsten heel vaak goed te houden. Maar ook de merries zijn zelde zuur. Mijn merries merk je tijdens het werk niks van als ze hengstig zijn ofzo en super betrouwbaar!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:46

Om hetgeen wat Elcid omschrijft, ben ik overgegaan naar NRPS gefokte paarden.
Bij het KWPN hebben ze te lang puur naar de sport gekeken, en niet naar de bruikbaarheid voor de gemiddelde ruiter.
Ik ben erg tevreden over mijn NRPS hengst, en ken meerdere NRPS-ers die misschien niet de top halen of gehaald hebben, maar waar je wel fijn mee kunt werken en die ook voor de gemiddelde ruiter leuk zijn om mee om te gaan en te rijden.

Uiteraard zitten overal rotte appels tussen, maar voor mij zijn er een paar hengsten waar ik absoluut geen nakomeling van zou willen, vanwege karakter of vanwege geen stempel drukken op de nakomelingen.
Hengsten waar ik absoluut niets van wil hebben zijn o.a Jazz, Gribaldi, Ferro, UB40, Renovo en zo nog wel een paar.
Echter zijn er ook hengsten die wel heel duidelijk hun stempel op de nakomelingen hebben gedrukt, en waar ik bij twijfel het papier de doorslag kan laten geven.
Voltaire is daar één van, en Ahoy ook.

Wat ook al boven mij geschreven is, een zure of zelfs gevaarlijke merrie moet je ook niet mee willen fokken.
Er is zoveel goed en betrouwbaar paardenmateriaal, waarom dan met die ene draak willen fokken omdat daar bijv. een goed papier achter zit?
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat een merrie veel karaktereigenschappen doorgeeft, ken ik in mijn nabije omgeving ook een zure merrie waarmee gefokt word.
Met rijden geen lieverdje, en in de omgang ook een draak.
De nakomelingen zijn echter stuk voor stuk uitermate braaf, misschien omdat de merrie naar de veulens heel streng is, ik weet het niet.
Maar mijn voorkeur zou het niet zijn.

Als een hengst enorm last van zijn hormonen heeft, en daardoor bijna niet te hanteren zou ik er inderdaad niet mee fokken.
een hengst is ook een paard, niets meer of minder, en dient dus ook gewoon oplettend naar de ruiter/begeleider te zijn en mee te willen werken.
Als er fouten zijn gemaakt in de opvoeding, dan kun je zo'n hengst het voordeel van de twijfel geven.
Maar ook daar zou ik persoonlijk niet de voorkeur aan geven, een hengst onthoud zo veel en als er fouten zijn gemaakt kan dat leiden tot levensgevaarlijke situatie's.
Dat is niet de schuld van de hengst zelf, maar om de mens te beschermen zou zo'n hengst ofwel gecastreerd moeten worden, ofwel afgemaakt.
Er was ooit eens een tuigpaardhengst die levensgevaarlijk was, die gaf het niet door aan zijn nakomelingen maar is uiteindelijk wél afgemaakt, nadat hij zijn begeleider had doodgedrukt....
En ik denk dat je al heel veel kunt zien in de veulentijd, laat een hengst zich corrigeren of niet, door zowel mens of ander paard?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:12

svdijk schreef:
Ik ben erg tevreden over mijn NRPS hengst, en ken meerdere NRPS-ers die misschien niet de top halen of gehaald hebben, maar waar je wel fijn mee kunt werken en die ook voor de gemiddelde ruiter leuk zijn om mee om te gaan en te rijden.

Die heb je bij het KWPN ook wel hoor, karakter is wel wat je nodig hebt om de top te bereiken en toevallig levert het KWPN de beste sportpaarden ter wereld.
Ik ben het er volledig mee eens hoor, dat karakter heel belangrijk is en dat het KWPN dat lange tijd maar in een hoekje gemoffeld heeft.
Maar er wordt vaak vergeten dat op de gebruikte merrie's geen enkele controle is, niet wbt karakter, lichamelijke gezondheid, sportprestatie's enz. Er kan gefokt worden met de kromste en meest valse merrie's terwijl hengsten aan vele eisen moeten voldoen.
Nu kan er wel als argument aangevoerd worden dat juist daarom de hengst goed moet zijn maar dat roepen de fokkers die zelf wel merrie's gebruiken simpelweg omdat ze geen beter materiaal hebben of omdat er sentimentele waarde aan zit.

Maar goed, dat is nogal off-topic hier.

svdijk schreef:
Als een hengst enorm last van zijn hormonen heeft, en daardoor bijna niet te hanteren zou ik er inderdaad niet mee fokken.
een hengst is ook een paard, niets meer of minder, en dient dus ook gewoon oplettend naar de ruiter/begeleider te zijn en mee te willen werken.
Als er fouten zijn gemaakt in de opvoeding, dan kun je zo'n hengst het voordeel van de twijfel geven.

Maar wanneer weet je nu of een hengst gewoon niet wil meewerken of last heeft van zijn hormonen of verkeerd opgevoed is?
De meeste hengsten worden gehouden in een situatie waar ze maar een uurtje per dag van stal komen, komen vaak niet los, laat staan met andere paarden.
Als zo'n hengst vervelend is, ligt dat dan aan het karakter? Of is een hengst nu eenmaal sneller afgeleid, heeft hij meer energie, reageerd hij meer op andere paarden?
Als een hengst alleen buiten komt voor een kwartiertje stapmolen of 30 minuten onder het zadel, dan is het toch logisch dat hij vervelend wordt? Als hij nooit andere paarden ziet, is het toch logisch dat hij alles uit de kast komt als hij weleens wat ziet?

Ik denk dat veel hengsten die hier afgeschreven zijn met een gemeen karakter heel anders zouden zijn wanneer ze dagelijks 4 uur op de weide zouden lopen met een speelmaatje.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-11-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:12

Een reden dat mijn man dus jaren terug al is overgestapt op de Lusitano's; vrijwel alle hengsten zijn prima te hanteren, van nature. Mijn eigen American Paint Horse is ook zo'n voorbeeld, best wel een beetje macho ( dat mag ook best voor een hengst) maar gedraagt zich altijd en overal netjes, ook als je hem naast een merrie parkeert. De Paint/ Quarter en Lusitano/ PRE zijn veel meer werkpaarden en daar is een goed karakter een pre, zonder dat heb je geen goed werkpaard. Jammer genoeg vind ook daar al een verschuiving plaats naar "sport" paarden wat het karakter niet altijd ten goede komt.
Fokken moet je eigenlijk alleen doen met dieren die zich qua karakter en gezondheid hebben bewezen, prestaties zijn meegenomen maar in een hobby paardenland als Nederland i.m.o. minder belangrijk.

Een heel goed paard met een slecht karakter zal veel minder "ver" komen dan een minder goed paard met top karakter!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:23

Verschil tussen karakter, opvoeding, trauma en hormonen is soms moeilijk te onderscheiden. Ik zal wat "golden rules" neerschrijven.

Kappen: doen zowel hengsten als merrie's bij neuscontact. Sommige hengsten doen dit al bij ademcontact en dat kan dus zijn wanneer je kort langs een paard loopt, langs de box of langs de omheining waar net een paard bij staat. Kappen leer je niet af, je houd het alleen onder controle. Een jong dier moet leren dit alleen te doen wanneer het mag (neuscontact in vrijheid in de weide bijv.) je corrigeert dus wanneer het gebeurt op plekken waar het niet mag, dus bij schouwen, langslopen, aan de hand. Zodoende leren ze ook vanzelf uit te kijken voor je, dus komt het steeds minder vaak voor dat een hoef op heuphoogte langs je heen kapt. Het is een combi van karakter en hormonen, een merrie die makkelijk kapt zal een zoon geven waar je een grote kans hebt op kappen, een hengst die kapt zal een nog grotere kans hebben op een zoon die ook kapt. Hetzelfde geldt voor steigeren overigens...

Brullen, doen ook zowel merrie's als hengsten... Nadeel van hengsten is dat het te pas en te onpas gebeurt wanneer de hormonen beginnen op te spelen. Dit gaat normaal in de jongere jaren gepaard met oppompen. Het is hoofdzakelijk hormonaal en merrie's doen dit vooral tijdens de hengstigheid en hebben daar meestal neuscontact voor nodig. Ook hier corrigeer je om het onder controle te houden, je leert het niet af. In vrijheid is het prima, als aankondiging en of welkom ook. Verder leer je een jonge hengst dat brullen en oppompen niet altijd samen hoeven te gaan. Je corrigeert dus overdadig brullen en brullen dat gepaard gaat met oppompen.

Slaan, dat is een algemeen bekend item... 90% van de hengsten die NIET slaan in de omgang, zullen wel slaan wanneer zij gefocust zijn op een merrie (of soms gewoon een ander paard), tijdens een focus zoals dat "zien" ze niets meer om zich heen, dus sta je "ineens" bij de achterhand, dan zien ze je niet, ze zien alleen "iets" en zullen slaan om af te weren (neuscontact, ook door tralies heen, dus opletten als je de box in wil, dan eerst aandacht opeisen en tijdens dekken). Dit is geen karaktereigenschap maar een hengst-eigen-hormonaal iets. Slaan uit voernijd is een karakterfout en kun je opvoedkundig afleren, slaan uit angst of trauma e.d. spreken voor zich. Slaan zonder trauma of angst, dus gewoon van veulen af aan al rond meppen is een opvoed/vertrouwensfout.

Karakter wordt gevormd door de opvoeding, de vader, de moeder, de omgeving en alle situaties die een indruk achterlaten.
De basis van het karakter is afhankelijk van zowel moeder als vader. Ik zal als voorbeeld mijn mannen en meiden nemen. Wij hadden een supergave hengst, geweldig dier, geweldig maar sterk en mans karakter. Ik had daar op een gegeven moment 4 nakomelingen tegelijk van staan, uit 4 verschillende merrie's. 2 mannen en 1 dame leken qua karakter vooral toch op hun moeder. 1 nakomeling is een perfecte mix, de koppigheid en het sterke karakter incl. voernijd van mama, het kappen en manse en uiterlijk van papa. Het was mij gelijk duidelijk dat hij een handvol zou worden. Dat is hij nog steeds, hij is heel mans en kapt en slaat. Hij is nu bijna 4 en volgend jaar is hij aan de beurt bij mij.... Dan gaat hij leren om zich te gedragen aan de hand met dekken en hij zal tussen drachtige zuurpruimen gezet worden om te leren respect te hebben en lichaamstaal van merrie's te lezen (hij staat nu vanaf veulen af aan met ruinen en hengsten). Ondanks dat hij heel mans is, onze andere hengst het liefst in stukken zou scheuren e.d. is hij makkelijk te corrigeren, hij is daarin ook precies zijn papa. Hij zal ook later als hengst precies zoals zijn vader zijn, makkelijk, mans, kun je overal bij zetten, merrie's en veulens, andere hengsten enz. Kwestie van de hormonale puberjaren uitzingen en blijven corrigeren. Hij wordt uiteraard wel gecorrigeerd al van jongs af aan, maar omdat hij alleen nog tussen de mannen staat hebben we nog zelden een confrontatie met een merrie gehad.

Onze andere kerel is een heel lief en fijn dier, een enorm watje, bang voor zijn eigen schaduw ;) hij is net uit de puberteit en is inmiddels al een hele ervaren dekhengst met een aardige stapel nakomelingen. Hij was in de puberjaren niet makkelijk. Zijn testosteronnivo is het dubbele van normaal. Dat samen met zijn ietwat zenuwachtige gedrag maakte hem tot een onvoorspelbare brok energie. Hij kon omhoog, hij kon achteruit, hij kon langs je heen springen. Hij kon boos worden en in de aanval gaan. Het is niet zijn karakter maar zijn testosteron wat hem zo gevaarlijk maakte. Deze man hebben we vanaf 2,5 jaar oud alleen maar tussen de dames gehad. Hij is nu uit de puberteit en ik kan iedereen met hem wegsturen. Hij is braaf en betrouwbaar, kijkt voor je uit, zet geen stap verkeerd. Het is grotendeels opvoeding maar ook karakter en het wegvallen van het hormonale puberteitssyndroom wat aangewakkerd werdt door het testosteron. Nog zijn er bepaalde dingen waar wij rekening mee houden, hij kán nog ontploffen onder de juiste omstandigheden, hij is een jager en heeft behoorlijk beschermingsdrang, hij kan rekenen (kan niet met even aantallen merrie's geweid worden). Zijn nakomelingen lijkt allemaal qua uiterlijk het meest op hem, qua karakter zie ik ook veel dezelfde dingen. Ze zijn snel showerig, uitsloverig, de hengsten zijn soms wat nerveuzer (geruind niet meer trouwens). Sommige merries hebben qua karakter nog wel behoorlijk inspraak, maar veel minder dan ze hadden bij onze oude hengst die inmiddels is overleden. Ook qua leerproces merk ik verschil. 1 jaar hadden we 8 veulens, 5 van de jonge hengst die nu net uit de puberteit is, 2 van de oudere overleden hengst en 1 van een "vreemde" hengst. die van de vreemde hengst leek erg op zijn moeder, maar qua leerproces was er geen beginnen aan. Halster was eng, ik moest hem steeds vangen, hij leerde slecht meelopen en we moesten zelfs een hele lange tijd met een 8-rope werken voor hij het doorhad en stopte met vechten tijdens het lopen aan de hand. Degenen van de oudere hengst waren het sterkste, fysiek, maar dat was 5 minuten druk oefenen en ze konden prima meelopen aan het halster. De veulens van de jonge hengst waren in 2 of 3 keer halstermak en konden meelopen aan de hand.

Hetzelfde merk ik nu met de (bijna 4-jarige) zoon van onze oudere hengst. Zijn allereerste dochter die dit jaar geboren is, is precies hetzelfde, halster om, even oefenen met druk en ze kan meelopen. Fysiek, qua kracht, is ze sterker dan de anderen.

Om het kort te maken (kuch), karakter is belangrijk, maar in de jonge jaren moet je goed kijken en onderscheiden wat karakter is, wat karakter aangewakkerd door hormonen is en wat hengst-eigen is dat versterkt wordt of tot uiting komt door diezelfde hormonen.
Nadat je dat onderscheid hebt gemaakt ga je beslissen wat je moet corrigeren en wat niet. En wat is als veulen niet goed gecorrigeerd en wat wel. Want dat vergeten mensen vaak, een veulen, zeker een hengstje wat je hengst wilt houden, moet je toch echt vanaf dag 1 al gaan corrigeren. En dan maak je een volgende afweging, als je hem niet hengst wilt houden als volwassene, ga je hem dan de ellende van, soms wel dagelijks, corrigeren aandoen of laat je hem toch maar ruinen zodat je hem zorgeloos naar de wei kunt brengen en niet iedere dag opnieuw hem moet vertellen dat op je achterbenen lopen not done is. Zo heb ik een 3 maanden oud hengstje gecastreerd omdat hij ieder dag opnieuw op zijn achterbenen hupsde en bijterig was, heel klierig en vervelend... Een pre-puberteit ofzo. ik had totaal geen intentie om hem hengst te houden en zoals hij zich gedroeg wist ik dat hij een handvol zou zijn en op die manier wilde ik hem ook niet aan iemand verkopen... Voor mij geen probleem om hem te corrigeren e.d. maar bij een ander zou hij het zo weer proberen, dus besloot ik dat hij maar gecastreerd moest worden, dat bespaarde mij een boel corrigeerwerk, gaf hem meer plezier terug omdat hij niet meer iedere dag de mini-hengst probeerde uit te hangen en hij was 2 jaar later de allerliefste knuffel op stal.

Buiten dit allemaal moet je zelf sterk in je schoenen staan. je moet je hengst kunnen "voelen". Ze zijn eigenlijk heel duidelijk, je ziet ruim van te voren aan de houding en gezichtsuitdrukking wat er gaat gebeuren. Aan de hand en onder het zadel moet je dus die uitstraling kunnen voelen, de toenemende spanning in het lichaam. Niet wachten op wat er gaat gebeuren, maar afleiden of waarschuwen vóór het gebeurt...

En hou je hem dan hengst en ga je er mee fokken, dan moet je ook nog eens heel reeel gaan kijken wat hij toevoegd en vererfd. Je kunt eigenlijk beter 10 brave degelijk gebouwde merrie's hebben, daar kun je meestal wel alle kanten mee op :+

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:46

wauw wat een verhalen hier zeg..mooi
ik heb zelf ook een hengst van 5 jaar en behoorlijk hengst.
ik lees veel tips en lees hoe ik het ook doe
consequent zijn , niet boos worden, je groot voelen, zeker en doelgericht werken, achteruitlopen, veel grondwerk, leiderschap.
ik ben het hier mee eens, ook omdat mijn hengst mij dit heeft geleerd, simpel weg omdat al het andere niet werkte hihihi
deze methodes zijn het dichts bij de natuur, mijn hengst heb ik als 3,5 jarige uit een kudde getrokken.een kudde waar hij NOG niet de baas was, genoeg geprobeerd maar nog niet gelukt.Als je bedenkt hoe hard die met elkaar omgaan en zo duidelijk en direct maar ook zo weer in ontspanning doorgaan met waar ze mee bezig zijn. kan je enkel proberen dit te evenaren en daar komt dan consequentie uit, daadkracht, directheid , straffen en weer ontspannen ...
heel moeilijk want je ben iets "kleiner" dan een paard.Maar mentaal kan je echt je zelf groot voelen en denken van "nou echt niet, dit ga jij zo niet doen" paarden voelen dit haarfijn en daar is waar wij aan kracht kunnen winnen, je moet arrogant zijn bij hengsten.
mijn hengst was niet veel in handen geweest en dat was erg moeilijk als ze dan al 3,5 jaar zijn.
en niks maar dan ook niks kennen.hahahzelf het fenomeen mens was hem dus ook vreemd en hij had dan ook geen enkel respect voor zo,n raar ding op twee benen.

maar het voordeel van een wild paard is wel dat je leert hoe paarden echt zijn...En als je naar ze luistert en observeert leer je enorm veel en SNEL (zeg ik...na dikke snee in mijn hoofd, gebroken neus en een keer bewusteloos te zijn geslagen ) mijn hengst is nu echt wel lief en mak.Hij is op zeker nog hengst en vindt zichzelf ook erug belangrijk, heeft veel eigenwaarde maar dat maakt hem ook zo mooi.
En dit wil ik zeker niet afpakken.Ik heb respect voor hem en hij voor mij.

Maar hij is paard en ik ben mens.Ik laat hem veel spelen en hij staat ook naast een ruin die hij gewoon kan aanraken (laag hek ertussen)waar ik in het begin een stroomdraadje tussen had en steeds lager ben gaan zetten en uiteindelijk heb weg gehaald.
Ik probeer zo veel mogelijk hem in contact te brengen met andere paarden (gaat soms nog moeilijk)laat hem veel los lopen over het erf zodat hij de katten en honden ontmoet ga veel wandelen. Maar gillen, aan andere ruiken, oppompen, slaan, mij omver lopen enzzz dat mag hij niet en dan ben ik heel arrogant !!!
Ik vindt het veel weg hebben van een hond opvoeden, ze mogen een hoop maar als ik wat zeg dan luister je gewoon !!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:06

Wat betreft mentaal sterker zijn dan je paard, vnl wat betreft een hengst, heb ik thuis een mooi voorbeeld gehad.
Ik kan alles met mijn hengst, hij vertrouwd me, doet wat ik wil, houd netjes afstand, dramt niet etc.
Mijn moeder is mentaal niet sterk meer, en daar maakt hij dankbaar gebruik van: doordrammen, geen afstand houden, niet luisteren etc.
Maar, tekenend voor zijn karakter, zijn we nu een week verder en kan mijn moeder hem gelukkig probleemloos op stal zetten zonder gedram etc.
Dit heb ik ze samen laten oefenen waar ik bij was, zodat ik in kon grijpen.
Gelukkig brult die van mij nog niet, een hinnikje afentoe daargelaten.
Ook kapt hij niet, en steigerd alleen naar andere paarden in vrijheid, of bij grote angst.
Zo kwam ik eens een kudde rennende koeien tegen terwijl ik met mijn hengst aan het wandelen was, en heel dom van mij had ik geen longeerlijn maar een gewoon touwtje aan zijn halster.
In eerste instantie verstarde hij, om vervolgens te willen vluchten.
Maar eind van het touwtje is stoppen, en omdraaien.
Hij was zo vreselijk bang, dat hij uiteindelijk ging steigeren en maaien, MAAR niet naar mij toe gelukkig.
Uiteindelijk zijn we, via veel rondjes draaien, een maïsveld op gegaan en konden we rustig naar huis.
Dat is dus nog wel even oefenen, maar hij heeft wel het besef dat hij niet de verkeerde kant op rent(van mij af), en dat wanneer hij op afstand van het gevaar is, ook gewoon weer rustig wordt.
Wanneer bij hem echt zijn hormonen op gaan spelen weet ik niet, maar hij weet wel al waarvoor dat ding onder z'n buik gebruikt word :D

Mooi en interessant stuk van ShamalArabs!
En respect voor Castano, dat je het aangedurft hebt om zo'n "oude" hengst op te voeden.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:17

@svdijk.. oef dat was dus echt schrikken en wat gaaf dat hij toch ondanks de angst bij je bleef.
Zo heb ik wel eens in de bak gestaan en hij was los en toen kwam er een vrachtwagen voorbij met een klapperd zeil...dier had nog nooit een vrachtwagen gezien laat staan dat geluid..hij vloog weg maar zag mij in de vlucht (gelukkig) nog staan .Vindt ik een mooi voorbeeld van je plek opeisen en dat ze weten dat jij erbent en dat ze respect voor je hebben. net als jij, dat hij weet, als het eng word..hoeft hij niet te vechten of te vluchten. maar komt hij bij jou weer tot rust.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:40

a sv dijk; Wat bijzonder zo'n momentje dan he? Ik merk dat mijn hengst dit ook heeft... eergister stond ik met iemand te praten bij de stal en had hem aan een touwtje naast mij staan toen iemand plotseling de roldeur naar beneden deed dit maakt behoorlijk herrie... aan zn kop zag ik dat hij bang was zn kont kneep samen en hij was van plan om weg te springen een simpele EEEUUUHHHHH van mij deed hem genoeg hij wou me helemaal aankruipen maar hield gepaste afstand was blij dattie niet bovenop me sprong! Hij luisterde perfect en bleef rustig!!

Ook staat er nu een oudere ruin bij hun groepje die ze allemaal de baas is. Is wel goed voor hem :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:44

Oh als ik jullie verhalen zo lees dan heb ik echt een makkie thuis met mijn hengstengroepje. Wij (ik en de paarden) gaan zo makkelijk en vanzelfsprekend met elkaar om. Ik hoef nooit respect op te eisen of een discussie met ze aan te gaan. Ook in de groep zelf gaan ze heel makkelijk en beleefd met elkaar om. Er wordt dagelijks vele uren gespeeld, maar ook altijd op een hele leuke manier. Bijna beleefd. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:04

Gelukkig zijn de hengsten hier vrij makkelijk want ik sta niet heel sterk in mijn schoenen. De een is heel braaf, bijt en trapt absoluut niet. Maar wilde zich wel regelmatig lostrekken. Bij hem werkte het heel goed door hem soms een brokje te geven. Bijv halverwege de klep op de vrachtwagen, bij opstappen. Hierdoor let hij weer op mij.
De andere is happerig (weet dat het niet mag maar probeert wel net te nippen) die krijgt dus geen brokjes. Hij wilde inderdaad kappen (kende de uitdrukking niet) maar dat is nu over. Al zou ik niet graag voorlangs lopen als hij neuscontact heeft. Deze reageert heel goed op een zweepje terwijl de ander een pas opzij doet en er langsheen gaat. Steigeren hebben ze beide niet echt gedaan. Slaan ook niet.
Op het erf gaat het goed, naar de manege en wedstrijden ook. Maar bijv naar een dierenarts of osteo liever niet. Ze zijn dan thuis toch makkelijker te hanteren.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:07

Leerzaam om deze ervaringen te lezen, even een stipje :)