De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:12

Nombrado hij heeft het van al het ruwvoer dat ik heb gegeven, was ook oud hooi bij, zelfs nog pakken van 2009.

Zijn darmen zijn gewoon heel erg onrustig, je hoort het ook rommelen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:53

nombrado schreef:
das ook raar, na het ontwormen zon heftige reactie?
waarom stevig ontwormen? wat bedoel je daarmee?

Ik heb wel eens een "goedkopere"soort wormenkuur geprobeerd, waarbij ik meteen een koliek geval had.
maar met de bekende merken heb ik er nog nooit last van gehad.
dan heb ik het over eqvalan en equest (is trouwens spaans)

Ja raar hè. Maar ze heeft dit al haar hele leven. Maakt niet uit waar ik mee ontworm, laatste keer ivermectine en ja hoor een maand lang aan de diarree. Met "stevig" bedoel ik gewoon normale hoeveelheid, zeker niet ondergedoseerd zeg maar ;). Ik ontworm alleen nog maar n.a.v. mestonderzoek, dat het is zo'n belasting voor haar is, is daar één van de redenen van.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:40

russel schreef:
Bedoel jij dan luzerne? Daar vind ik weer veel melasse in zitten en dat gaat ook weer gisten in de darm en laxeert.

Ik bedoelde de compact gras baaltjes. Vond het persoonlijk erg goed van kwaliteit. Op de site kun je precies zien wat er in zit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:21

Hoeveel koste zo een baaltje? en hoeveel voerde je op een dag?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:24

Dani_ schreef:
nombrado schreef:
das ook raar, na het ontwormen zon heftige reactie?
waarom stevig ontwormen? wat bedoel je daarmee?

Ik heb wel eens een "goedkopere"soort wormenkuur geprobeerd, waarbij ik meteen een koliek geval had.
maar met de bekende merken heb ik er nog nooit last van gehad.
dan heb ik het over eqvalan en equest (is trouwens spaans)

Ja raar hè. Maar ze heeft dit al haar hele leven. Maakt niet uit waar ik mee ontworm, laatste keer ivermectine en ja hoor een maand lang aan de diarree. Met "stevig" bedoel ik gewoon normale hoeveelheid, zeker niet ondergedoseerd zeg maar ;). Ik ontworm alleen nog maar n.a.v. mestonderzoek, dat het is zo'n belasting voor haar is, is daar één van de redenen van.

oké, met stevig bedoel je dus gewoon normaal, zoals het vermeld is op de bijsluiter.
mijn ervaring met wormenkuren is wel...dat ondanks er bij de goedkopere merken dezelfde hoeveelheid ivermectine inzit, de paarden heftiger kunnen reageren. vandaar dat ik de ivermectine altijd neem van eqvalan. Heb 1 keer een andere geprobeerd, samenstelling volgens de verpakking hetzelfde, maar ook zon heftige reactie.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:53

russel schreef:
Hoeveel koste zo een baaltje? en hoeveel voerde je op een dag?

een baal kost zo'n 11 euro
ik heb zelf ook een hartog voerbox. daar zet je het baaltje in en dan kunnen ze naar eigen inzicht eten. Die van mij deed zo'n 3 dagen met een baaltje. Volgens mij moet je het ook gewoon 'zo' kunnen geven dus niet in een voerbox.
Ze krijgt nu gewoon kuil en ik voer altijd 1 kilo ruwvoer op de 100 kilo lichaamsgewicht. (soms zelfs meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:54

20 kg zijn ze, lees ik, als ik het zo voer, dan is het denk ik binnen 2 dagen op...is wel kostbaar. Maar misschien samen met die grasbrok te voeren...

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:07

Ook ik ben gelukkige eigenaar van een andalusische merrie.
Ze zijn niet moeilijker te houden dan andere paarden, mijn merrie staat overdag op het weiland en snachts in stal. Ook krijgt zij sportbrok en hooi zoals al de andere paarden op stal ook krijgen, hier doet ze het nu al 2 jaar super goed op. Andalusiers zijn heel eerlijke paarden naar hun ruiter toe en gaan zoals hierboven gezegd voor hun eigenaar door het vuur. Mijn merrie is best door andere ruiters te rijden, geen probleem zelf erg braaf, enkel als er iets is waar ze zelf erg bang voor is of iets dat voor haar erg moeilijk is zal ze dit eerder voor mij doen als voor iemand anders. Kortom andalusiers zijn heerlijke paarden ik wil nooit geen ander ras meer. Eens je hebt meegemaakt wat voor leuke paarden ze zijn wil je nooit meer iets anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:11

Heb nu overjarig graszaadhooi en het gaat zienderogen beter. Afgelopen week een paraffinespoeling gehad voor mogelijk zand in de darmen en het heeft de darmen ineens een heel stuk rustiger gemaakt. Ik hoop dat dit de oplossing is.

Sprak laatst iemand met een anda en die moet ook overjarig weidehooi voeren en absoluut geen brok. Misschien ook wel logisch, de dieren hebben genetisch toch andere voedingsverwerking meegekregen, wij kunnen ook het hete eten van een Thai niet verwerken.

Angela

Re: De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:45

Om nog even op het centrale onderwerp terug te komen: Gisteren heb ik met mijn jonge andalusier voor het eerst alleen een buitenrit gemaakt. Echt.... wat een rust en wat een vertrouwen! Af en toe was iets eng. Maar dan konden we gewoon even wachten, gerust stellen, laten kijken, nog even wachten, en weer verder. Moeilijk te houden?? Nee hoor, ook niet voor de eerste keer alleen op buitenrit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:01

Ik dacht dat moeilijk houden met voeding te maken had, sorry....

Angela, hoe oud is je anda? Ik wil zo graag eens met een touwtje langs de weg...

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:12

Angela schreef:
Om nog even op het centrale onderwerp terug te komen: Gisteren heb ik met mijn jonge andalusier voor het eerst alleen een buitenrit gemaakt. Echt.... wat een rust en wat een vertrouwen! Af en toe was iets eng. Maar dan konden we gewoon even wachten, gerust stellen, laten kijken, nog even wachten, en weer verder. Moeilijk te houden?? Nee hoor, ook niet voor de eerste keer alleen op buitenrit!

Ik ga met mijn jonge anda ook wandelen, na wat pistewerk (als het niet donker is) nog snel een blokje wandelen. Wat trainen op wandeling en dergerlijks. Mijn Pre gaat het beste en gemakkelijkst als ik alleen ga wandelen. Vanaf het moment dat ik in groep rij, verranderd zijn karakter zo hard.
Dat het niet meer fijn rijden is.

Charadja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:44

Louis venhorst in mechgelen heeft super mooi stro en hooi,hij haalt het uit de eiffel en ook uit denemarken...onze pre verkiest het stro zelfs boven zn hooi om te eten.tis mooi goudgeel
Ook haal ik kuil speciaal voor shetjes bij jan van paardengras.nl, dat eet hij ook graag en alles onbeperkt..back to basic..
Mijn eerste paardevriendinnetje Charadja is altijd super allergisch geweest voor alle soorten bemesting en zo ben ik bij louis gekomen..superadres!!
Echt n poosje alleen ruwvoer kan wonderen doen,eten ze in de natuur immers ook..
En wij doen altijd eerst mestonderzoek voordat we ontwormen..soms is het gewoon niet nodig..Succes!!!!