Goede prijs jonge Cruzado

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 11:17

Daar ga ik navraag naar doen, misschien heeft ze foto's van de ouders.
Hij is natuurlijk ook nog jong, hij gaat nog wel uitzwaren neem ik aan.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:52

Wat mij opvalt dat hij aangeboden word om te dekken.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:22

Jessix

Re: Goede prijs jonge Cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:59

Ik vind hem er wel goed uitzien op die filmpjes? Wil je een hengst? Ik zag dat hij ook ter dekking stond, dus ik neem aan dat hij niet geruind is?

Volgens mij heb jij je keus al gemaakt, TS! ;)

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:06

Elk paard loopt leuk en verheven als het door een halve mete sneeuw moet ploeteren. Dat zou je zelf ook doen ;)
Ik zal even filmpjes op droge ondergrond afwachten.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:28

Ik weet weer iets meer van het paardje.

Dit is de fokker, ze fokken bepaalde kleuren, volgens mij.
Hij staat er ook bij, als veulen.
http://www.harasdecastries.fr/les-chevaux.htm

Deze tekst staat erbij, kan iemand dat uitleggen:
PSL oco X OI pie isabelle, papier OC, palomino

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:05

Oei, ik vind de meeste paardje op de site niet erg rastypisch en sommige ook niet zo correct gebouwd..... precies waar ik altijd bang voor ben met kleurfokkerij....het gaat alleen om de kleur en de rest wordt vergeten ;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:33

Ik heb ook even op de site zitten kijken en ik vind ook de meeste paarden op de site weinig rastypisch, zonde zeg, de kleuren zijn wel heel apart inderdaad!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:23

Uhm maar jullie zeggen niet-rastypisch omdat je vindt dat het op een PRE of APSL moet lijken, maar wie zegt dat, dat het doel is van deze fokker?? Misschien willen ze gewoon crusado's fokken met die kleurslag..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:27

ja dat is waar...
maar ik zie zelf toch altijd wel graag iets van het ras terug eigenlijk...

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:47

Wat is APSL eigenlijk?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:57

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:04

Ik zou me bij deze fokker in eerste plaats vragen stellen bij de manier van longeren... Met een ketting over de neus?
Als je daar je paardje laat opleiden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:34

Nouvel schreef:
ja dat is waar...
maar ik zie zelf toch altijd wel graag iets van het ras terug eigenlijk...

Dat is ook mijn smaak hoor, maar volgens mij gaat het hun voornamelijk om de kleur. PR Creme zie ik bijvoorbeeld staan op hun website..?? :o? Geen idee waar dat voor staat?! PR Isabel?? Nog zo eentje dus! Die namen duiden geen ras aan, maar een kleurtje. Ik weet dat je in Amerika ook van die fokkerijen hebt die puur op kleur fokken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:52

Satine schreef:
Ik zou me bij deze fokker in eerste plaats vragen stellen bij de manier van longeren... Met een ketting over de neus?
Als je daar je paardje laat opleiden...

Met een bit in longeren is denk ik vervelender ;) en bedenk dat het altijd je hand is die er mee werkt.

TS deze pony heeft echt al heel vaak te koop gestaan, een vriendin van mijn as vorig jaar ok heel geïnteresseerd, maar toen was hij al verkocht daarna is hij nog 2 x door de nieuwe eigenaar aan geboden dacht ik en telkens weer terug getrokken als we wilde gaan kijken, ik zal haar eens vragen of zij meer kan vertellen, ook is de foto die je laat zien al zeker van een jaar terug, dus heb je een foto van nu?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:06

Jessix schreef:
Uhm maar jullie zeggen niet-rastypisch omdat je vindt dat het op een PRE of APSL moet lijken, maar wie zegt dat, dat het doel is van deze fokker?? Misschien willen ze gewoon crusado's fokken met die kleurslag..

hmmm.... maar dan begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom je dan voor een crusado zou gaan. Je zoekt dan toch ene mooi barock paardje en niet iets met een matige bouw. Ik vind dat je dan net zo goed voor een leuke palomino welsh of new-forest kunt gaan (is ook leuker voor je portemonnee en lang niet zo zeldzaam, dus meer keuze)..... of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens :?

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:11

Ik kies voor een Spaans paard om het karakter, wat mij erg aanspreekt.
Verder hoop ik dat hij mooie barokke gangen heeft.
Als ik een Pre zou willen hebben ben ik nog meer geld kwijt.

Zo zag hij er van de zomer uit, net 3 jaar.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:44

@ knoesje, realiseer je wel dat er van het Spaanse karakter bij een cruzado natuurlijk minder overblijft. In het geval van dit paard is het gekruist met een Arabier. Verdiep je ook eens in die karaktereigenschappen om te zien of dat je ook aanspreekt, want wie weet neigt het dier wel meer die kant op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:51

zazaza schreef:
hmmm.... maar dan begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom je dan voor een crusado zou gaan. Je zoekt dan toch ene mooi barock paardje en niet iets met een matige bouw. Ik vind dat je dan net zo goed voor een leuke palomino welsh of new-forest kunt gaan (is ook leuker voor je portemonnee en lang niet zo zeldzaam, dus meer keuze)..... of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens :?

Crusado betekend natuurlijk slechts kruizing, dus dat hoeft niet perse portugees of spaans te zijn al zou je dat wel denken door de naam. In het geval van deze fokker worden er wel iberische paarden gebruikt. Waarom? Geen idee! Kan om alle goede eigenschappen van het iberische paard, kan ook zijn dat die er gewoon al waren bij het starten van de fokkerij of omdat die paarden dat creme-gen kunnen hebben. Verder komt het veel voor bij quarters en de mini of pony fokkerij. Warmbloeds zie je weinig met verdunningskleuren. Maar goed, dat antwoord weet alleen de fokker zelf.

Mijn persoonlijke mening? Ik zou de paarden die aangeboden worden zelf niet zien zitten.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:14

@ jessix : ah ik leer bij hier :), Ik ben zelf niet zo erg thuis is de Crusado papierderij, maar ik was er dus 100% van overtuigd dat je alleen een crusado papier krijgt als een van de ouders PRE is, of wel gekeurd maar niet goedgekeurd. (als je een crusado papier aanvraagt bij de ANCCE tenminste). Dan verwacht je dat een paardje toch redelijk barock gebouwd zou moeten zijn..... maar misshcien heb ik dit toch zelfverzonnen en daarna gewoon voor waar aangenomen.....

Als het een zonder papier is dan zegt Crusado niks helemaal niks, behalve dat een dier niet raszuiver is. Dan zou een welsh*arabier ook een crusado zijn toch?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:42

Een Crusado papier van een PRE dochterstamboek krijg je idd alleen als een van de ouders een goedgekeurde PRE is. Er staat dan ook op dat het van het PRE stamboek afkomstig is.

Maar wie weet geven andere Spaanse stemboeken ook wel Crusado documenten af voor hun stamboek. Het is dan gewoon even goed kijken wat voor Crusado je hebt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:59

Hier in Spanje noemen we alles wat een kruizing is cruzado ook een trekpaard met shetlandpony bijv
Voorheen bestond er een media carta maar dat doen ze al jaren niet meer.
Wel kan een paard ingeschreven worden als CDE ( spaans sportpaard) papa en mama moeten wel papieren hebben bijv een PRE X KWPN
Veel word er op kleur gefokt en gebruikt men lusitanos omdat daar veel cremelos en valkkleurige van zijn.
Heb een kennis die fokt ook op kleur maar gebruikt wel mooie grote merries en goede luso hengsten.
Persoonlijk hou ik niet van kleurtjes vind lichte ogen ook niet mooi maar zo heeft iedereen zijn smaak , ik heb een kruizing tussen een quarter en lusitano van nu 20 schimmel nu wit fantastisch beest.
Paardje van de foto is gewoon een pony wil niet zeggen dat het niet een leuk beestje is maar dan is 3000 euro niet goedkoop.
Vind het zoizo belachelijk dat zon beestje aangeboden word om te dekken.
IIG succes met je zoektocht.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:45

Deze kruising sprak mij juist zo aan, omdat mijn lievelingsrassen erin vertegenwoordigd zijn.
Wel ben ik verbaasd dat ik weinig Spaans, terwijl ie dus driekwart Iberisch is, erin terug zie.
Misschien zwaart ie nog uit, hij is nog geen vier natuurlijk.
De kleur spreekt mij ook enorm aan en dan nog zonder aftekeningen, <3 .
Ik hoop wel dat ie barokke gangen heeft!
Volgende week zal ik het zien. Ben zo benieuwd!

Waar moet ik allemaal naar kijken bij zo'n eerste bezichtiging, weten jullie dat?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:49

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 24-01-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:54

Gave paarden zeg! Ze zijn wel groot, ik zoek naar iets tot 1.50. Ben zelf maar klein en tenger.
Met barokke gangen bedoel ik de knie-actie en het vermogen tot verzamelen, erg elastische gangen eigenlijk.
Vind ik zo gaaf!

Heeft je kennis trouwens een website? Of paarden te koop?