Wat voeren jullie je fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:49

_Saida_ schreef:
Het hangt heel erg af van je paard, wat hij nodig heeft en wat je met hem doet.
Eigenlijk kan je niet één paard vergelijken met de jouwe.
Ik voer mijn friese dame vooral op gevoel en kijk heel goed naar haar.
Hoe zit ze in haar vel? Hoe beweegt ze? Hoe is haar conditite? Hoe zien haar spieren eruit, hoe voelen ze aan?
Dit kan betekenen dat ik regelmatig haar voerschema aanpas.
Ik bedoel hiermee te zeggen; jij bent degene die hem elke dag ziet en meemaakt, en jij bent degene die hem het beste kent en weet hoe hij in z'n vel hoort te zitten.
Het is veelal een kwestie van gevoel en goed opletten.

precies , als je het zo aanpakt, wordt je paard nooit te dik, en kun je insuline resistentie in grote maten voorkomen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:22

Ik voer mijn fries per dag zo'n 4 handjes conditiebrok, want z'n conditie moet verbeteren :)) . Daarnaast krijgt 'ie momenteel 2 keer per dag een bult hooi :)

Hij wordt niet iedere dag gereden.

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:45

Mijn 5 jarige merrie krijgt per dag:

Ochtend: 0,5 kg biks en 0,5 kg muesli
Avond: 0,5 kg biks en 0,5 kg muesli
Ongeveer vier keer per dag hooi
1x per week slobber en in de wintertijd krijgt ze als extraatje een paar wortels per dag

Ik train haar vijf/zes dagen per week ongeveer 45 minuten op B-niveau.

EllaBellaah

Re: Wat voeren jullie je fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:51

Die van mij is een kruising fries maar toch wel grotendeels fries (weet niet wat de papa is maar de moeder is 100% fries)

Hij krijgt 0.5kg biks (havens basisbrok) en daarbij 0.5kg muesli (hippostar voor nerveuze paarden)
Af en toe krijgt hij als lekkernij slobber ipv brok en muesli, in de winter 3x hooi, nu staat hij overdag nog in de wei en krijgt als ik hem 's middags binnen zet een flinke berg hooi voor de nacht en ze krijgen 's ochtends voordat ze naar buiten gaan ook nog wat.
Zoals je ziet is de basis echt goed veel hooi voeren, dat is de buikvulling van het paard daarna komt het krachtvoer. Friezen zijn een sober ras dus hebben niet veel nodig (dit kan natuurlijk per paard verschillen!)

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:19

Hoi,

Ik geef die van mij s ochtends 250gr sportbrok en 250gr muesli, ze staat in een land met genoeg gras s avonds krijgt ze het zelfde en een bult hooi.
Ik rij haar bijna elke dag met een goede opbouw, de ene keer een inspannende training en daarna een herstel dag.. Of lekker naar buiten....

Het is denk ik ook belangrijk wat je wilt gaan doen met je paard, veel of weinig en daar pas je het eten op aan..

jannuku_zulf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:43

Die van ons staan 24-7 op het weiland. Ze krijgen 1x per dag een kilo brokjes (moeten ze mt zn 3en verdelen:P).
In de winter staan ze binnen en krijgen ze 2x per dag hooi.

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:47

Sommige voeren echt veel, mijn merrie krijgt 1 kilo brok met lijnzaadolie iedere dag. En veel hooi. Terwijl ze toch 4 a 5 keer loopt in de week.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:11

Mijn paard krijg 3x per dag hooi/kuil. 3x per dag bix. En na het rijden of tussendoor appel, peen, peer, meloen, paprika, oid in een voeremmer.

We doen niks meer als basisdressuur, buitenritten en soms springen. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:21

Die van mij krijgt niet zoveel meer sinds hij geblesseerd is. Klein handje biks 's ochtends en 's avonds, 2x per dag kuil en 's avonds een half schepje Dodson & Horrell muesli.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:31

Ik heb zelf geen fries, maar was van de week bij een fokker van friezen en die voerde frieschebrok. En die paarden stonden er allemaal super glanzend bij, dus wie weet is het wat voor jullie!!

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:40

Mijn paard staat de hele dag op een volle wei en 's avonds krijgt hij een bak (zo'n kilo bak) basisbrok en een bak mais. Staat er prima bij, vorig winter werd hij wel wat schraal. Dat moeten we deze winter dus niet weer hebben.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:11

kiomiamigo schreef:
Ik heb zelf geen fries, maar was van de week bij een fokker van friezen en die voerde frieschebrok. En die paarden stonden er allemaal super glanzend bij, dus wie weet is het wat voor jullie!!

Mijn paard is van haarzelf al een dikke glimworm, hihi! :D

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:09

die van mij:

per dag 5 kg basisbrok
en 0.5 kg krachtvoer

daarnaast rijd ze 2/3 x in de week een uur en af en toe word met haar gemend, en natuurlijk elke ochtend in de stapmolen.

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:12

die van mij staat 24/7 buiten en wordt elke dag licht gereden. ze krijgt 2 keer per dag hooi en 1 schep muesli. plus lijnzaad olie, weidemix en iets voor haar eczeem.

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:52

die van mij staat nu ook nog 24/7 buiten, hij wordt ohz en aangespannen gereden, ik probeer minimaal 1x per week een buitenrit te maken, die gemiddeld 25 km lang is, en dat doen we met een gemiddelde snelheid van ongeveer 10 km pu.

Ik voer 4x per dag hooi
en voer muesli, alleen als hij een flinke afstand heeft gelopen
en gras

Hij doet het er super op, en heeft een bere konditie