Jouw ervaring met je Lipizaner?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:24

Ik heb die van mij een paar keer los laten springen, vindt ze erg leuk en ze maakt dr sprong goed.
Weet alleen niet hoe ze onder het zadel springt :)

MS_eventing

Berichten: 1187
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:28

Hier de informatie die ik heb gekregen:
Haar vader was Obligado IV (vader: Lovera moeder: cardansas). Obligado is in 2003 gestorven aan kanker. Hij is altijd volgens de klassieke dressuur gereden.
volgens paspoort gewoon hele lippizaner....
Jammer dat ie al dood is had hem graag nog een keer gezien!

xx

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:16

Heb je een kopie van het paspoort? Het is namelijk absoluut geen naam voor een Lipizzaner hengst, en vaders en moeders naam ook absoluut niet. Je wordt hier echt voor het lapje gehouden door de mensen die je dat zeggen.

Die namen van Lipizzaners gelden volgens regelementen waar je je aan moet houden. De merries moeten vernoemd worden naar hun moeders(lijn) en de hengsten krijgen zowel vaders als moeders naam. Wil je een andere naam wordt dit door de LIF (overkoepelende organisatie) niet geaccepteerd. De namen van een hengst beginnen daarom ook altijd met de naam van een van hun voorvaderen, namelijk of Conversano, Neapolitano, Favory, Siglavy, Pluto of Maestoso. Daarnaast heb je nog 2 lijnen Incitato (uit Spaanse ouders) of Tulipan (uit Kroatie).

Natuurlijk kunnen de Lipizzaners een "sportnaam" dragen maar op het paspoort staan dan hun eigen naam vermeld.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat je voor het lapje bent gehouden, het paard op de foto is absoluut geen Lipizzaner, hij heeft géén uiterlijke kenmerken van een Lipizzaner. Ook de naam Obligado IV doet eerder Spaans aan - wat weer klopt bij de Spaanse kenmerken die de vader van jouw paard wél heeft. Daarom weet ik eigenlijk gewoon zeker dat het een Andalusier is.

Ook jouw paard heeft zelf geen uiterlijke kenmerken van een Lipizzaner die je in kruisingen toch vaak ziet terugkomen.
Ik ben daarom 100% zeker: Je hebt een kruising Andalusier.
Neemt niet weg dat dat natuurlijk toch ook gewoon heel leuk is?! Is niks ten nadele van jouw paardje natuurlijk. Maar het lijkt mij fijner als je gewoon echt weet wat de voorgrond van je paard is.


* even nog wat google werk gedaan en wat blijkt: het is inderdaad een Andalusier:
http://barok.come2me.nl/410248/Verkocht-I
scroll maar eens naar beneden, (1 na onderste) daar kun je zien dat hij in 2000 is verkocht en er toch echt PRE achter zijn naam staat
Obligado IV
P.R.E.
verkocht 2000


Er staan ook contact gegevens op de site (die zo te zien wel oud is) maar wie weet kun je zo de ware informatie over de achtergrond van je paard opvragen. Tot nu toe ben je alleen nog maar voorgelogen ;(

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:04

Kom zojuist van mijn paardjes af. Ik heb Leandros weer eens even een beetje opgelapt. Lekker hier en daar de enorm vieze plekken er af geboend, de staart gewassen en recht geknipt. Leandros heeft ook altijd enorme pluimen uit de oren groeien, dus deze er ook maar weer afgeknipt. Ik ben wel benieuwd hoe jullie jullie lipi toilleteren.
Afgelopen week op de manege kreeg er iemand nog een uitbrander van de instructeur omdat ze het paard er vies bij had lopen. Ik rij nu toch geen wedstrijd was het antwoord. Hij gaf toen aan ons aan dat hij van ons verwachte dat de paarden voor de les net zo netjes gepoetst en getoilleteerd worden als voor een wedstrijd. Natuurlijk niet vlechten, maar ze moeten voor de rest wel om door een ringetje te halen zijn. Wel een aandachtpuntje voor mij, want als ik mijn paard in de winter in de wei heb staan, is ie niet altijd even schoon als ik ga rijden....

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:26

Jeetje, paard poetsen om naar de les te gaan doe ik wel, maar spik en span wassen alsof ik op wedstrijd moet, dat ga ik toch echt niet wekelijks doen. Zeker niet als het vriest! We hebben alleen een buiten wasplaats met koud water, brrrrrr!

Ik doe er in de winter - buiten poetsen met borstels - niks aan, die flossen in de oren zorgen dat er geen vuil en 'kou' in de oren komt. Als ze lekker elke dag buiten staan moeten ze wel beetje beschermd zijn. Idem met wassen, als ik met Capriola ergens heen moet om te showen dan was ik haar natuurlijk hartstikke schoon, maar verder komt er geen zeep in de buurt swinters. Ook knip ik dan de 'baard' bij en klein beetje aan de oren maar het meeste laat ik zitten.
Wel heb ik sinds pas een staartzak gekocht, Cap's staart in de vlecht en die zak erom, ze heeft nog nooit zo een witte staart gehad! Manen zitten overigens ook altijd in de vlechten. Dat dan weer wel.

Ik ben op dit moment op de boerderij van een vriendin die ook Lipizzaners heeft, 3 merries en 2 hengsten en die zien eruit! Het is hier klei grond en ze zijn dus meer zwart dan dat ze nog witte plekken over hebben. Ik poets wel voor ik rijden ga maar echt wit zijn ze niet te krijgen hoor!
In de zomer ben ik wel een poets muts, moet Cap wit zijn en wordt er ook vaak lekker met water gekliederd op de warme dagen. Dan knip ik Cap haar oren ook bij en als het weer wat warmer begint te worden gaat ook de shetlander baard eraf ;)

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:21

Ik vind het ook nogal wat... Zeker nu in de winter.
En daarnaast, het is een paard hoor, geen porceleine poppetje :n
Dat je paard er verzorgd uit moet zien ok, maar niet in wedstrijd tenue :n
Volg je nou een clinique ofzo, dan is het misschien nog wat anders, maar heb je "gewoon" les dan vind ik het echt wat overdreven..

Qua toilleteren:
Ik heb 1x de oren van mijn merrie uitgeknipt, dat was toen ik dr net had afgelopen september, maar ze vind het niet zo leuk dus voorlopig laat ik dr oren even met rust.
Toevallig van de week dr staart even bijgepunt, dr manen blijf ik vanaf, ik wil ze graag lang langer langst hebben dus daar doe ik zo min mogelijk aan :D
En verder gewoon poetsen en af en toe dr benen en staart wassen :j
Maargoed, ik rij geen wedstrijden enzo met mijn merrie :n :)

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:58

Ik ging laatst mijn lipizzaner opzoeken op z'n sabbatical adresje. Hij staat sinds oktober bij een vriendin van mij een paar maanden vakantie te vieren op een perceel land met een schuilstal. Een fjord en een gepensioneerde trakhener als gezelschap.

:wow: Hij is na die vorstperiode echt omgetoverd tot een groot uitgevallen shetlander! Mega-lange baard, een vacht van minstens 4 centimeter en een mooi vetlaagje tegen de kou := Hij is super fluffy, maar "schimmel" kan je hem nauwelijk meer noemen. Meer grauw :+

Normaal gesproken knip ik staart, oren, sokken en baard netjes bij. Maar de vacht laat ik zoals die is. Niet scheren, maar lekker zoveel mogelijk zonder deken naar buiten. Met rijden neem ik gewoon de tijd om uit te stappen. Gaat prima :j

tineke67
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-03-10

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:24

leuk de verhalen te lezen ook ik ben in bezit van een lipizaner en dat alweer 7 jaar ,de mijne heet odessa en is van capriola

anneuijttt
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Wouwse Plantage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:25

Ik hou van lippizaners, ze zijn mijn passie!

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:32

Hallo,
We zijn ondertussen meer dan een jaartje verder, dus ik dacht, ik ga deze topic nog eens overlopen met wat ik ondertussen heb bijgeleerd :)

Rafiki is nog steeds niet eenkennig. Alles en iedereen is zijn vriend.
Hier wil ie spelen met de buren
Afbeelding

Wat ik ook herken, zijn de oortjes in alle richtingen.
Ik heb er wat fotos op nagekeken en inderdaad. Er zijn er superveel waar hij radio-ontvangst aan t zoeken is.
Op deze foto: camera voor mij, vogeltjes achter mij, yeah, I've seen it all 8-)
Afbeelding
Gelukkig werkt het soms ook wel goed
http://i304.photobucket.com/albums/nn16 ... C04121.jpg

Met de africhting heb ik het wel moeilijker.
Hij is zoooooo een moeilijk paard.
En inderdaad, hij is slim. Bij spelletjes heeft hij het snel door, maar hij is het dan ook net zo snel weer beu denk ik.
Ook bij het rijden geeft hij geen kado’s.
Als je iets van hem wil, en al je hulpen zitten exact waar ze moeten zitten, doet hij prachtige oefeningen. Is er echter 1 spiertje in je lichaam dat niet meer mee wil (een mens wordt ook wel eens moe)… nou bekijk het dan maar.
Na een jaar ben ik nog steeds ijverig bezig met hem naar beneden te rijden (om die spieren in de rug te blijven ontwikkelen, want lipi’s lopen van nature zo hoog) en het is nog elke keer intensief werken.
Soms is het om wanhopig van te worden! Gelukkig heb ik een goeie trainster. En als hij goed werkt, gaat ie echt wel super.
Hier eentje als we aan t rijden zijn (hij krijgt net een knuffeltje voor zijn mooi drafje <3 )
http://i304.photobucket.com/albums/nn16 ... G_2303.jpg

Dat “samen denken” herken ik ook wel. Als ik tijdens het rijden denk van “en nu ga ik daar even een galopje doen” is hij al weg voor ik hulpen kan geven. Cute, maar ook een beetje vervelend, want hij moet de hulpen toch ook wel leren.

Hij is ook wel heel zenuwachtig met een dressuurzweep. Dan wordt hij haast helemaal stuurloos. Ik begrijp nog steeds niet waar dat juist vandaan komt en ik krijg het er ook heel moeilijk uit. Als ik met een halflang dressuurzweepje rij gaat het wel goed. Het liefst rij ik zonder, maar soms hangt hij het zo uit, dat ik het er toch bijpak. Mijn benen zijn nu eenmaal geen oneindige bron van kracht en Rafiki is lang niet enthousiast genoeg (of toch niet om de oefeningen te doen die ik vraag) :(

Rafiki is inderdaad mijn spiegel. Het feit dat hij nog steeds niet geinteresseerd is in mijn frustraties op het werk, helpt mij om een rustpunt in mijn dag te zijn. Ik moet alles van me afzetten wil ik hem rijden. En als dat niet lukt, doen we wel wat anders, maar dan begin ik er niet meer aan :D

We zijn ook onlangs beginnen springen.
0 cm springen vindt hij supergeweldig (en ik ook). Maar als het van de grond komt, moet hij steeds weer eerst op onderzoek uit. Hij moet echt nog meer vertrouwen krijgen. Maar ja, we hebben nog maar 2 lesjes gedaan. Dus dat komt wel hoop ik. Hij begint t alleszins al leuk te vinden.
Hierbij zijn allereerste sprongske (bereden) *\o/*
http://i304.photobucket.com/albums/nn16 ... G_2340.jpg

Toiletteren: gewoon onderaan tussen zijn kaken wat bijknippen (niet als het vriest natuurlijk) en onderaan de beentjes ook wat bijknippen. Staart hangt net niet op de grond (want hij draagt die haast altijd zo hoog) en manen doe ik helemaal nix aan. Lekker naturel.
Dit is een fotootje op zijn 6de verjaardag onlangs
http://i304.photobucket.com/albums/nn16 ... G_2634.jpg

Wat het meest is tegengevallen afgelopen jaar is dat ik heb ontdekt (of zeg maar: de osteopaat) dat Rafiki een zeer korte rug heeft (maar 16,5”), terwijl mijn kont een 17,5” zadel nodig heeft. Heb een zadel op maat moeten laten maken (of was paardje verkopen of paardje kapot rijden) en dat is deze week eindelijk aangekomen, dus ik kijk er nu naar uit het werk weer op te nemen. Hopelijk kan ik binnen een paar maandjes met trots onze vooruitgang melden :j
Maar zijn er nog mensen met dit probleem?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 16-05-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:37

Wat een leuk verslag!
Mijn Lipi heeft juist een lange rug; 18"
Wat ook weer voor problemen zorgt en waarvoor we helaas nu al sinds woensdag in de kliniek staan.
Verder alles zeer herkenbaar, leuk dat ze allemaal zo op elkaar lijken!

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:08

Wat leuk dat je zo'n uitgebreid verslag hebt gemaakt, leuk om te lezen en ook ik herken veel dingen.
Maar je kunt natuurlijk zijn slimheid ook gebruiken om je te helpen met het beleren en verder rijden. Geef hem op de juiste manier leiding en je krijgt meteen resultaat!!
Echt super leuk om te lezen!

Lavje: wat is er met die van jou aan de hand?

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:32

Dat weten ze helaas nog niet...
Rontgen van rug, nek en voorbenen zijn goed. Echo hals is goed. Bloedafname voor en na werk is goed.
Insulineresistentie test was goed.
Ze weten het niet.. Maar ondertussen zit dr rug muurvast, loopt ze opeens kreupel op het harde en valt ze in de galop op de grond...

Ik vrees ataxie of een tia ofzo? Zeg het maar.. Geen idee. Geen pretje dus :n

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:58

Ahhhh dat meen je niet, wat een naar nieuws zeg.
Is ook iets aan vooraf gegaan, een val of zoiets?? Wat gaan ze er nu aan doen en wat kun jij doen??

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:29

Ze kreeg opeens last van dr rug, gevoelig bij aanrakingen.
Bij mijn weten is ze niet gevallen en stond ze ook zeker niet zwaar aan het werk..
Toen ben ik eerst naar mn eigen dierenarts gegaan en toen heeft ze 2 weken op de Metacam e.d. gestaan maar dat hielp allemaal niet, nu dus in de kliniek verder zoeken..

Kijk maar hoe zielig ze is:
Afbeelding
Arm schaap... :(:)

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:34

Sjemig zeg, wat naar! Ze is idd wel erg zielig, ahhhhhhh!
Van ataxie of een tia wordt je ook zeker niet blij. Hoe gaat ze verder onderzocht worden?

Nou in ieder geval heel veel beterschap!! En duimen voor het beste!

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:35

PetraKioto wat is die van jou trouwens nog donker! :oo
Die van mij is 1 jaar ouder (14 april 7 geworden) en die is al bijna wit :+

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:37

Morgen krijgt ze weer de longeertest maar dan met een flinke dosis pijnstilling, kijken of ze dan wel overeind blijft.
Mocht dat niet het geval zijn dan krijgt ze toch een EMG om te kijken wat de zenuwen in dr lichaam aan het doen zijn (wat ik er van begrepen heb).
Positiefste zou zijn als pijnstilling zou helpen, anders ga je toch steeds meer richting die Ataxie wat ik er van begreep...

Thnx! Ik hoop dat het toch nog allemaal mee valt en ze er snel weer boven op is! :j

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:43

Rafiki zijn vader was zwart. Dat heeft ie helaas niet geerfd (ik vind zwarte paardjes zo mooi), maar dat zorgt er wel voor dat hij zo traag wit wordt denk ik. Al zie ik toch al verschil met vorig jaar.
Hoe trager hoe liever voor mij. Moet ik geen stront vegen :D

Voor de training werk ik in kleine stukjes. Veel belonen als ie wat goed doet. En ik probeer zoveel mogelijk "spelen" inbouwen.
Maar het is niet altijd makkelijk voor een ongeduldig persoon als ik <3
Vandaag heeft ie super gereden (en gisteren al goed ons best gedaan in de les), dus ik heb niet teveel doorgedaan en hem vervolgens lekker op de wei gezet. Baby stapjes he :)

Dat van die lange rug is wel raar. Is het misschien omdat ze zo kort op de been zijn dat ze er zo extreem last van heeft?
Ik hoop alleszins dat het goed komt.
Op de foto ziet ze er echt superzielig uit.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:57

Een zwarte papa? Dat is leuk!!
Mijn ervaring is dat het wel mee valt het witte.. ik krijg die van mij redelijk makkelijk schoon gelukkig :D

Idd rustig aan, dan kom je er wel, als het muntje valt valt ie goed is mijn ervaring :j

Gelukkig heb ik ook foto's waar ze blij is hoor :D
Afbeelding

Afbeelding

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:01

Lavje, wat vervelend zeg. Ik hoop dat ze iets vinden waarmee ze nog wat kunnen. Succes er mee.
Ik ben sinds kort mijn lipi van ruim 4 aan het rijden. Echt geweldig om mee bezig te zijn. Het is nog wel een gezwabber door de bak, evenwicht heeft hij nog niet maar het is wel een heel comfortabel paardje. Helaas mijn andere kreupel staan, maar gelukkig gaat dat ook de goede kant op. Ik zal snel eens wat foto's plaatsen.

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:05

@PetraKioto: een korte rug en zadelproblemen: heel herkenbaar. Mijn lipizzaner heeft ook een erg korte rug. Ik heb er nu na een maatzadel uiteindelijk een antieke Stubben op liggen. Dat past, maar comfortabel is anders... Wat voor merk zadel laat jij nu aanmeten?

@Lavje: heel veel beterschap. Vreemd verhaal... ik hoop dat ze iets voor haar kunnen doen :\

Kleurtjes? Mijn appelschimmel gaat naar vliegenschimmel. Die wordt dus nooit helemaal wit :Y)
Afbeelding

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:08

Wat spannend XLeandrosX !
Ben benieuwd naar de foto's :D

Wat een knapperd Foogul!
Prachtig hoofdstel ook trouwens!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:11

Ik duim voor je hoor Lavje! Nog steeds, hopelijk zijn ze er snel achter en kan het beter worden gaan beginnen!

Leuk dat het zo goed gaat met je Lipi PetraKioto. Ik ben wel benieuwd wie de vader is, als dat een zwarte is... Ik hou ook zo van de donkere Lipizzaners. De moeder van mijn merrie was een zwarte en op zich is ze best lang grijzig gebleven. Nu is ze echt wel uitgeschimmeld maar komen er elk jaar meer bruine en zwarte stipjes voor terug... jawel... vliegenschimmel dus ;)

Jij hebt 2 geweldige Lipizzaners XLeandrosX vooral die 4 jarige :+ Dat is toch zo een knap en leuk paard!! :j
Ik ben blij dat je weer lekker rijden kan en hopelijk is Leo gauw weer in orde.

Mijn Lipizzaner Capriola heeft vorige week model gestaan en ik heb me toch mooie foto's! Nu dit topic weer tot leven is gekomen wil ik er wel een paar even delen hoor:

Afbeelding

Afbeelding

En foogul is me voor krijg ik een melding, zie ik meteen dat wit geworden hoofd van Capriva! Jee wat is die veranderd zeg! Maar wel nog even knap hor :D

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:17

Knappe Cap! :+: :D