Friezen scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:38

Zo ziet het er bij mij uit.
Ik scheer een overgang vanaf de voorknie en bij het achterbeen iets onder de sprong. Een geleidelijke overgang, door een paar keer met de haren mee te scheren. Dan ziet het er heel natuurlijk uit, net als bij een zomervacht. Ik vind een abrupte overgang altijd erg lelijk eerlijk gezegd. Dit is even wat meer werk, maar het ziet er beter uit, vind ik persoonlijk. Zie foto (al is het niet helemaal duidelijk te zien)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:48

Renske_ schreef:
xJolien schreef:
Wij hebben er 1 staan waarbij de mok niet op wilt houden, dus kregen we een keer de tip om de HELE sok af te scheren :+ Maar denk niet dat de eigenaar dat een goed plan vind...

Denk dat er op het moment dat de mok zo hardnekkig is, er mijt in de sokken zit. die voor de mok zorgt.
Dan zou ik wel de kootholte's kaalscheren/knippen en dan de benen een paar keer behandelen met spul tegen mijt en ander ongedierte

Bij hil die ook hardnekkige mok/schilfertjes had, heb ik bij de DA een afkrabsel onder de microscoop gezien, en op dat kleine beetje huid krioelden al veel van die gore beestjes!
Wilde dus niet weten hoeveel ik er aan mn handen had zitten na bv voetje optillen bij het voetjes uitkrabben
Gelukkig werkte het spul van de DA supergoed! Vergelijkbaar met oa sebacil maar dan nog nt wat fijner zelfs :)

Ik laat de sok ook staan, maar kort ik de lengte in van de sok, bij Hil beginnen ze al vlak onder de knie, maar ik scheer het weg tot ong. 2 kleine handbreedte's boven de kogel, net wat chiquer :)
En ik werk de kroonranden bij en de kootholte's kaal, maar bij hil zitten de sokken van de voorbenen nog in de aangroei-fase na helemaal kaal ivm echo's en scans, duurt lang voor de sok weer mooi terug is ben ik inmiddels achter!

Mijt ja, gadverdamme. Mijn paard krijgt elke 3 maanden een spuit daartegen, arme ziel. Heb haar gekregen met verwaarloosde mok, is dus ook chronisch nu. Ik houdt het onder controle, maar heb de hoop na 3.5 jaar opgegeven dat het nog helemaal weg gaat.

Sebacil, dat is niet meer verkrijgbaar, al heb ik er op stallen wel mee gewerkt. DAen hier verkopen het ook niet, kon het alleen zwart krijgen via een DA in het zuiden van het land. Nog andere adressen?

Hahaha, bij mij heeft het ong. een jaar geduurt voordat ze perfect mooi waren. Hihi.
En ik scheer de sokken in een ^ tot op 3 vingers boven het spoortje ong. Kroonrand werk ik bij, maar laat ik wel nog gedeeltelijk zitten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:57

Ik heb Wolter deze week ook weer geschoren. Zijn foto's moet ik nog opladen maar hier alvast foto's van Marc vorig jaar:

Afbeelding

Zoals je ziet scheer ik voor tot halverwege de kogel en doe ik ook de sokken in een puntvorm uitlopen naar boven toe, hoe hoog laat ik afhangen van
de dikte van de sokken (hoe meer sokken hoe hoger om de overgang geleidelijk te houden).
Ik vind dit mooier omdat het been wat slanker tot beneden blijft, als je de onderbenen niet kort scheert maar de haren langer houdt lijken de benen in verhouding behoorlijk grof en dat is voor mij in de dressuur een reden om het niet te doen.
Zo'n gelpad-vorm niet scheren onder het zadel raad ik ook ten sterkste aan, je weet nooit vantevoren of je paard er dit jaar geen last van gaat krijgen als je alles wegscheert, en die ontstekingen onder je zadel wil je echt niet!

Chaos

Re: Friezen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:00

Ik scheer de sokken precies als Jenny.
En die laatste zin snap ik niet helemaal. Niet scheren raad je aan, maar bovenstaande foto laat wel een dekje zien. Of lees ik verkeerd? :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:34

Als je op de foto een vorm ziet dan is het toch ook niet geschoren? ;)
Anders was al het haar weg, dan was de rug ook helemaal geschoren.
Snappie?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:43

na die regel nog een keer te hebben gelezen denk ik dat Cahos door het 'niet scheren' in verwarring is gekomen ;)

Citaat:
Zo'n gelpad-vorm niet scheren (dus het haar in de vorm van een gelpad wel laten staan) onder het zadel raad ik ook ten sterkste aan (dit doet horsey zelf dus ook, zie foto waarop je de haren op de rug ziet in vorm van gelpad) je weet nooit vantevoren of je paard er dit jaar geen last van gaat krijgen als je alles wegscheert, en die ontstekingen onder je zadel wil je echt niet

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:19

Ja, thanx. Ik ben blond. :+ Duidelijk nu. :P

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:59

hihi ben ik ook hoor :o?
en zie nu dat ik zelfs je naam verkeerd had getypt :P

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:05

Ik heb er lang over zitten twijfelen, maar heb nu ook de knoop doorgehakt om mijn fries te scheren. Ze is na een half uur rijden al helemaal nat, en volgens mij kan dit nooit fijn zijn voor het paard. Nu alleen nog iemand met een scheermachine zoeken ;)
Wat betreft deken met hals, ik heb nu voor de 3e winter een deken met hals en de manen schuren echt niet af! Het is wel een vaste hals.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:27

Ik scheer die van mij pas in t voorjaar, dit omdat die dan uit de haren komt en daar ben ik heel allergisch voor. Als die haren dan op mn huid komen, krijg ik overal uitslag :+

Omdat wij open stallen hebben, is t best fris dus daarom scheer ik mn paard niet in de winter.

Afbeelding

Verder heeft mn fries onder zn halsdeken een sleezy (sleazy), hierdoor breken zijn manen niet af.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:49

Mijn paarden staan in een stal die nog meer open is dan de jouwe, en toch zijn er twee geschoren. Maar met dubbele dekens en een fleece hals gaat dat prima.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:58

Ik zou mijne ook graag nu scheren, maar mijn ouders willen dat niet :+ Ben al vaker de discussie aangegaan, maar ik mag t niet laten doen..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:40

Die van mij staat zo'n 8 uur per dag buiten, en als ze op stal staat dan staat ze in deze stal met alleen 's nachts de bovendeurtjes dicht.
http://www.casanovacura.nl/attachments/ ... C00913.jpg
helaas geen nieuwere foto, niet leuk om te zien want alle 3 deze paardjes leven niet meer

Friesje is eigenlijk grotendeels voor mn moeder gekocht, dus bv een bunny ofzo op hilde's kont laten staan met scheren zal ze niet zo leuk vinden, maar dat ik Hil scheer is prima, gelukkig wel anders was fanatiek rijden geen optie meer.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:21

Vrees dat die van mij er ook aan moet geloven, had het liever niet gedaan maar zo'n nat paard lijkt me ook niet gezond.