zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caj2008
Berichten: 1433
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:36

Cassidy schreef:
Een ruin wordt over het algemeen wat groter dan een hengst, dus als hij nog niet geruind is, dan zou ik dat doen.
Mooi diertje verder, en je moet met jou lengte echt niet willen dat hij veel groter wordt. Er gaat vast nog wat bij komen...maar ik verwacht geen 20 cm....


Het is een andalusier dus graag weten of hij ook een andalusier maat krijgt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:39

En wat is een Andalusier maat? Het is echt niet zo dat Andalusiers standaard groot worden, is met Quarters bijv. ook de vraag. Een Quarter maat bestaat namelijk ook niet. Je hebt er grote en je hebt er kleintjes tussenzitten...

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:56

Een PRE hengst wordt goedgekeurd vanaf 1.52m, dus das nog min 12 cm erbij. Uit de eerdere reacties in het topic maak ik uit dat dit mogelijk is, ik heb het echter nog niet meegemaakt..

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:58

caj2008 schreef:
Cassidy schreef:
Een ruin wordt over het algemeen wat groter dan een hengst, dus als hij nog niet geruind is, dan zou ik dat doen.
Mooi diertje verder, en je moet met jou lengte echt niet willen dat hij veel groter wordt. Er gaat vast nog wat bij komen...maar ik verwacht geen 20 cm....


Het is een andalusier dus graag weten of hij ook een andalusier maat krijgt.



Maar die van Madelief is 1.51 en die van mij is 1.62, dus wat is een 'Andalusier' maat?

caj2008
Berichten: 1433
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Friesland

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:07

Ja als je van wiki uit moet gaan 155
Een PRE hengst wordt goedgekeurd vanaf 1.52m

dus wat is het dan? tussen e pony en paard

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:34

Qua stokmaat zul je best wat Anda's hebben onder de 1.58m (dus de NLse "epony") maar ook flink wat rond de 1.60m of hoger. Ik heb ze zelfs van 1.70m gezien := En zoals hier al heel vaak is gezegd, een Anda is en blijft een paard, zo ogen ze ook echt :)

windhond

Berichten: 1148
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:26

Ja die van mij is ook "maar"1.56. De meeste mensen denken dat ie veel hoger is ...tot ze er naast gaan staan. Dan is het altijd "goh hij is veel kleiner dan ik dacht" :-)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:53

Een Andalusier maat vind ik vanaf de minimale maat (dus voor mannelijke dieren 1,52m) waarmee ze in het stamboek opgenomen worden, een maximale maat is er niet, dus dat maakt niet uit, al zie ik ze zelf liever ook weer niet te groot.

Maar ik denk dat de 1,52m moeilijk zal worden voor deze, of hij moet het een tijdje niet zo goed hebben gehad waardoor hij niet goed kon groeien, dat halen ze op jonge leeftijd namelijk vaak wel weer in als ze het weer goed hebben.

zasread

Berichten: 2466
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:20

Mijn Andalusier hengst wordt 11 augustus 2 jaar en is op het moment 1.46m Ik verwacht dat hij tussen de 1.52m en de 1.57m (grote van de ouders) gaat eindigen. Hoe veel een paard nog doorgroeit hangt heel erg van het paard af denk ik. Igneo heeft een slechte start gehad en is nu duidelijk zijn jaarling tijd aan het inhalen.
Hoeveel centimeter er elk jaar bij komt dat kan je van te voren niet voorspellen. Ik heb op een Lusitano merrie gereden die toen ze 3 was 1.52 was en toen ze 4 jaar was al weer 1.56m dus die is een jaar tijd toch weer 4 cm gegroeid!

Denk dat ie vast de 1.50 nog wel gaat halen :j

Ik ken overigens een andalusier die in zijn 7de levensjaar zelfs nog een 1 cm erbij heeft gepakt.
Ze groeien lang door.
Als ie 3 is zal hij nog geen 1.50/152 zijn, maar misschien wel als hij 6 is?

caj2008
Berichten: 1433
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Friesland

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:23

het zal wel niet op een paar maanden aan komen maar eigelijk is hij 1 september pas 2 jaar

zasread

Berichten: 2466
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:45

Oh, dan komt het zeker nog wel :j
Een latertje :) Net als de mijne :+

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:01

caj2008 schreef:
het zal wel niet op een paar maanden aan komen maar eigelijk is hij 1 september pas 2 jaar

Als hij vergeleken wordt met een maart veulen, scheelt het wel een half jaar! Dat is behoorlijk.

Je kunt hem misschien beter vergelijken met vroege jaarlingen!

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:51

ach wat maakt het uit zoals je het maar leuk heb samen...die van mij was een goedgekeurde dekhengst met schotmaat 155.(nu ruin).maar zijn rug is 145 ...hij heeft een doorgezakte rug en dan worden ze nog goedgekeurd hahaahha
en ik ben 173cm en pas er prima op.....Afbeelding

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:28

Castano past goed hoor , als je een look alike wil hebben van je paardje , staat er nog 1 hier te koop :D

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:04

Weet je zeker dat hij die rug al had toen hij goedgekeurd werd? En dat hij niet later er is ingereden?

En bij Lusitanos worden echt geen paarden goedgekeurd met weke ruggen! (Nou ja, misschien als er corruptie in het spel is, dan kan alles). Toevallig ken ik er een die er niet doorkwam door zijn weke rug en daarbij moet je ook echt nog wel drie keer kijken, het is niet opvallend.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:26

Ik kan je zeggen Lusitana dat ze niet eens de rug aanraken in een apto keuring , natuurlijk als het een overdreven ingezakte rug is zal hij daardoor afgekeurt worden maar zat komen gewoon door de keuring , die apto keuring stelt niks voor een beetje meten enzo ik zou hier dan ook niet van uitgaan dat als een paard apto gekeurd is dit ook een goed gezond paard is. Een apto hengst maakt niet altijd een goede dekhengst toont alleen dat hij rastypisch is maar wil niets zeggen over de kwaliteit als hengst en zijn toekomstige veulens.
waar kijken ze naar in een Lusitano keuring ?

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:30

Op een Lusitano keuring worden de hengsten eerst onder het zadel getoond in alle drie de gangen en daarna worden ze afgezadeld en zonder zadel stilstaand getoond en wordt er gekeken naar de onderdelen van het paard. Hoofd en hals, moet aan bepaalde eisen voldoen kwa vorm, en hoe de ogen in het hoofd staan en de oorgrootte; de schouder en de schoft, mooie schuine schouder met genoeg vlees en goed gevormde schoft; borst en ribebnkast, borst moet vol genoeg, ribben rond; rug en lendenen, rug moet redelijk recht zijn en de lenenden stevig en de overgang vloeiend en kort. Ze krijgen daar 1.5 keer de punten; het kruis, rond en sterk niet te afhangend, niet te steil; beenwerk, recht, niet te steil in de spronggewrichten en niet te sterk gebogen, stevig en droog, hier krijgen ze ook 1.5 keer de de punten; de samenstelling van het geheel, daar krijgen ze ook 1.5 maal de punten voor; en de gangen waar ze dan ook 1.5 maal de punten voor krijgen.
Dit is even in steno hoor.
Ze kijken verder nog naar functionaliteit, type, hoogte, temperament "Nobre, generoso e ardente, mas sempre dócil e sofredor." oftewel nobel, genereus en vurig, maar altijd mak en opofferend. (nou ja letterlijk lijdend, maar dat staat zo wreed). Dat is even in het kort, maar de lijst is behoorlijk lang en precies. Ik heb het ooit al eens uitgebreid vertaald, ik wou dat ik dat in words had gedaan dan had ik het kunnen kopieren, maar helaas.
Ze zijn onwijs streng, maar er is ook vriendjespolitiek en er zijn fokkers die bij wijze nog een muilezel voor kunnen brengen en dat die dan kampioen wordt... Dat houd je toch.

Ze zijn hier vrij radicaal met naar de slager brengen van paarden die "niet deugen" van karakter of uiterlijk. Dat afgekeurde paarden gecastreerd worden en dat een ruin dus persee een afgekeurd paard is, is niet zo. Ze voeren geen sancties uit als een paard niet goedgekeurd wordt, en ze rijden hier gewoon op hengsten dus daar hoeven de ballen er niet voor af.
Paarden worden over het algemeen geruind als ze echt te mans worden of als ze aangespannen gaan worden. Paarden die in het tuig gaan zijn bijna allemaal ruinen. Voor maneges worden paarden ook wel gecastreerd, maar er worden ook wel gewoon hengsten gebruikt in lessen. Een mannetjes paard is een hengst, tenzij er een goede reden is om hem te castreren. Het is niet zoals in Nederland dat een mannetjes paard een ruin wordt tenzij hij voor dekhengst gebruikt zal worden of ene andere goede reden heeft om hengst te mogen blijven.
Hier staat het hengst zijn los van dekdienst. Ze zijn gewoon niet zo happig op castreren als het niet nodig is.
Ze laten paarden trouwens vaak alleen maar keuren als ze er mee willen fokken (of ze gaan ze verkopen voor want het brengt wel de prijs omhoog) en zo komt het dat de meeste rijpaarden hier hengst zijn met veulenpapieren. Of zonder papieren omdat de ouders of een van de ouders niet ter keuring is gebracht en ze er even goed mee gefokt hebben. (Dat is dan officieel een cruzado, maar eigenlijk gewoon een papierloze Lusitano.) Het kost ook nogal wat geld en reizen en je moet een ruiter zijn of hebben, kortom een hoop rompslomp waar niet iedereen zin in heeft.
Verder brengen ze gewoonlijk ze pas te keuring als ze 6 jaar of ouder zijn, omdat ze dan bijna de definitieve hoogte hebben gehaald en goed uitgewassen zijn.
Ik heb dus wel eens paarden in de verkoop dat men dan denkt dat hij afgekeurd is ofzo omdat hij 5 is en nog veulenpapieren heeft. Maar dat komt dan omdat hij simpelweg (nog) niet ter keuring is gebracht.

Dit is het paard dat ik ken en dat er niet doorkwam met name door zijn rug en benen:
Afbeelding
Voor zijn hoofd en hals had hij maximum punten:
Afbeelding

(Deze meet 1.61m)

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:58

wauw jij weet wel heel veel van lusitano,s
wat castaño betreft ik heb hem gekocht met papier en een zeer weke rug...hij was al ingereden en net 3 jaar dusss het zal best er ingereden zijn MAAR hij had vast ook al een weke rug
nu jij zoveel van lusitano,s afweet heb ik een vraagje
zo heb ik nog een azteca horse hij is 50% lusitano 25% andalusier en 25%quarter en toch heeft hij een brandmerk als een volle lusitano op zijn linker bil????Afbeelding

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:17

Paard op de foto zou gewoon apto gekeurd zijn bij de PRE , de keuring in Portugal is dus veel strenger , gewoon de basisapto keuring hier gaat het paard niet eens onder het zadel sterker nog hoeft niet eens te bewegen. Mijn mening is dat Portugal dus veel beter bezig is dan Spanje maar dit is natuurlijk ook in de paarden terug te zien ook al zijn hier natuurlijk ook serieuse fokkers die het wel goed doen hoor.

Castana mijn oudste paardje is ook een kruising luso/quarter , geen brandmerk maar weet wel waar hij geboren is , fantastisch paard hij is nu tegen de 20 maar net zo fris als een jong paard , mijn PRE van 7 is een watje vergeleken bij hem.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:57

Brandmerk zegt niets over het ras. Alleen het CN en AR met kroontje brandmerk zijn verbonden aan de Portugese staatsstoeterijen (tegenwoordig een). Maar zelfs daar worden ook andere paarden gefokt dan alleen Lusitanos.
Brandmerken zijn verbonden aan FOKKERS. Het is hun logo , zeg maar, en dat kunnen ze ook op een koe zetten. Het zegt NIETS over het ras, de kwaliteit of wat dan ook het zegt alleen wie hem gefokt heeft. Sommige eigenaars zetten zelfs een brandmerk over dat van de fokker om hun dier te identificeren in een groep.
Dit is dus beter te vergelijken met vee bandmerken in de USA dan paardenbrandmerken via stamboeken.
In Portugal brandmerkt men rechts en in Spanje links, hoewel ik begrepen heb dat ze in bepaalde gevallen ook rechts brandmerken (om het lekker moeilijk te maken).
Niet iedereen brandmerkt dus je kunt ook rustig raszuivere Lusitanos tegenkomen zonder brandmerk!

Het is heel apart dat Castaño met drie jaar al gekeurd is. Hier in Portugal wachten ze dus echt wel tot ze goed volwassen zijn. Daarom hebben ze ook niet altijd zo'n haast met inrijden. Paard op de foto was 9 toen hij gekeurd werd.

En ja, hier zijn ze bepaald anders bezig met de fokkerij, al eeuwen liggen ze niet op een lijn met de Spanjaarden, die vooral op schoonheid fokten en fokken terwijl dat hier ondergeschikt was. Hier is het stierenvechten te paard bv altijd heel belangrijk geweest terwijl er in Spanje op een gegeven moment een koning was die dat afschafte.
Hier doen ze ook al eeuwen aan dressuur (dat feitelijk hier en in Frankrijk ontwikkeld is tot waar de FEI de wedstrijdregels op basseert). Ik wordt dan ook boos als men denkt dat paarden hier "op zijn spaans" (wat dat ook mag wezen) gereden worden. Ze worden meestal gewoon klassiek gereden. Tenzij je het over een veedrijverspaard hebt.
Kortom, hier moesten en moeten de paarden wel goed kunnen bewegen en presteren, schoonheid is totaal ondergeschikt. Je ziet hier dus niet zoveel paarden met weelderige manen en staart zoals in Spanje. Ze zijn dus ook niet allemaal "barok" van uiterlijk. Ze zijn koel in het hoofd en over het algemeen niet zo heftig.
De Spanjaarden houden van schoonheid en pit en dat geeft dus een andere fokrichting.
Ik weet dat ook in Spanje zeer goede kwaliteits paarden te vinden zijn. Een van de redenen waarom de naam PRE in het leven is gebracht is om de betere van de "alledaagse" te onderscheiden en te trachten zuiverder van bloed te fokken.
Een "Andalusiër" hoeft nl geen raszuiver paard te zijn. Dit heb je ook wel in Portugal. Lusitano betekent niet meer dan "portugees" en zegt niet zoveel over raszuiverheid. Daarom staan bij de raszuivere paarden in advertentie ook PSL oftewel puro sangue Lusitano, volbloed Lusitano.
Officieel moeten ze een Lusitano zonder papieren cruzado noemen maar dat wekt eigenlijk verwarring omdat een cruzado immers letterlijk een kruising is.

Kruisingen en paarden waarvan geen of weinig afkomst van bekend is, kunnen ingeschreven bij het sportpaarden stamboek.
Je hebt dan dus wel papieren, maar zo'n paard is niet raszuiver. Kopers moeten goed opletten dat als ze een zogenaamde Lusitano met stamboekpapieren kopen dat er APSL op staat (dat is het stamboek).

Als je het hebt over een paard dat 50% Lusitano is een 25% andalusiër en 25% , dan zou dat hier dus als een cruzado door het leven gaan.


Ik sta hier echt met mijn oren te klapperen dat een paard voor een keuring niet eens hoeft te bewegen. Dat bevestigd nog meer dat ze eigenlijk alleen op schoonheid gefokt worden.
Het Lusitano stamboek is zelfs nóg strenger geworden de afgelopen tijd. Konden veulens voorheen nog alsnog ingeschreven als een niet gekeurde ouders alsnog goedgekeurd werd, tegenwoordig moeten echt beide ouders goedgekeurd zijn voordat het veulen geboren wordt, anders wordt het niet ingeschreven.

Tja veel weten...ik woon hier nu eenmaal en het is het nationale ras, dus ik heb me er wel enigszins in verdiept, met name omdat ik mensen help bij aanschaf van Lusitanos of andere Portugese paarden.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:28

Citaat:
Ik sta hier echt met mijn oren te klapperen dat een paard voor een keuring niet eens hoeft te bewegen. Dat bevestigd nog meer dat ze eigenlijk alleen op schoonheid gefokt worden.


Voorheen toen de militairen dit deden moesten ze wel in beweging maar nu ANCCE het heeft overgenomen hoeft dat niet meer , echt het meest belachelijke wat er is , mensen denken oh ik heb een apto hengst dus dekken (vooral in buitenland) maar zo zit het niet.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:45

Ja, het is jammer dat met name in het buitenland nog niet alles zo duidelijk is.
Zo hoorde ik ook dat iemand in Nederland een Lusitano stamboek op wil richten. Dat kan niet. De Lusitano is een Portugees geregistreerd handelsmerk. Ze zullen dus het ras dan anders moeten noemen. Kleine details....

Ik moet nog even een zin corrigeren hoor er staat "CN en AR met kroontje" en zo lijkt het dat ze beide een kroontje hebben, maar alleen AR heeft dat. Dus er moet een komma achter CN. CN staat voor Coudelaria Nacional oftewel nationale stoeterij en AR voor Alter Real (die voorheen voor het koningshuis gefokt werden).

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:10

hey bedankt.. *D ik was ook niet in de veronderstellig dat het iets zou betekenen dat brandmerk ;) maar andere vragen er naar ,zeker omdat als je mijn paard ziet iedereen gelijk zegt ooo dat is een lusitano.Maar dank zei jou uitleg heb ik wat te vertellen.
mijn paard is een aztecahorse en daar zijn ze net zo streng als bij de lusitanostamboek.Dit ras is net als de lusitano het ras van de staat van Mexico en de regels zijn erg streng en elk paard wordt onder strenge keuringen gekeurd.Voor die van mij zijn ze echt naar Nederland gekomen(via een afgevaardigde uit Spanje)

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: zal hij uit groeien tot een paard? 2jarige andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:04

maar dit is ook omdat ik hier (nu)de afgevaardigde ben van het stamboek...dus niet enkel voor Neo...

JoSav

Berichten: 4703
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:15

TS, ik denk dat het sowieso afwachten is. Ik geloof dat Andalusiërs relatief laat volgroeid zijn dus het kan nog alle kanten op. Of dat dan een E-pony of een paard wordt is lastig, maar het kán wel. Een paard zal hij sowieso zijn, want de PRE is geen ponyras (zoals je misschien weet wordt de E-maat alleen in Nederland gehanteerd).
Mijn merrie is ook van een laat-volwassen ras en was als jaarling 1,31m en ik ben ervan overtuigd dat ze een paardenmaat wordt. E-pony is ze in elk geval al ruimschoots. :)
Je zult moeten afwachten. Weet je of de ouderdieren ook laatbloeiers zijn?