Is een Fries een koud- of een warmbloed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:51

Sammyoo schreef:
Een Fries heeft wel net als veel koudbloeden 'perzikbillen', gespierd boven op het kruis en een geultje daartussen (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel). Dat ken ik niet van andere warmbloeden. Ook is de galop van de Fries vaak niet zo best. Ook dat zien we wel vaker bij koudbloeden. En ik vind die halzen van Friezen toch wel flink gespierd, meer dan van een warmbloed. Conditioneel blijft hij ook wat achter. Laat ik het dan maar houden op een warmbloed met eigenschappen van een koudbloed.

Dan heb je nog nooit een goed gespierde warmbloed gezien denk ik? Want die hebben allemaal een hoger liggende broek met een geultje ertussen....
Dat de galop niet zo best is is ook een achterhaald idee, ondertussen wordt al jaren op de galop geselecteerd, en heeft het merendeel van de Friezen een heel nette galoppade.
Dat de hals wat zwaarder is klopt, dat is een typisch kenmerk van een BAROK paard, een warmbloed dus!

Je mag denken wat je wilt, maar je argumenten kloppen totaal niet. De Fries is een warmbloedig barok paard met de eigenschappen van een Fries ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:31

Kennelijk een gevoelig punt bij de Friezenliefhebbers, dat warm of koudbloed!
Ik heb heel wat paarden gezien, maar nog nooit een met de billen van een (ongetrainde) Fries. Zelf heb ik een Haflinger (koudbloed), die gaan door het fokbeleid ook steeds beter galopperen.
Hoe dan ook, als ik een gemiddelde Fries naast een gemiddelde warmbloed zie staan, zie ik een ander type paard.
Overigens vind ik Friezen prachtig, warm of koudbloed of barok! Ik begrijp dat er in Kentucky een Fries start, hartstikke gaaf!
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 29-07-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:33

Een fries is een warmbloed, heb vroeger ook altijd gedacht dat het een koudbloed paard was.

jouke_h

Re: Is een Fries een koud- of een warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:37

Ik denk dat het te maken heeft met de definitie warm en koud bloed. De meeste mensen koppelen aan een koudbloed een rustig paard. Maar zoals de link al zegt terug in de tijd en kijken wat de complete afstamming is van het paard en dan weet je het.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:26

fries is gewoon een warmbloed.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:34

Hoe zit het dan met een Shire, is dat ook een warmbloed?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:42

Sammyoo schreef:
Kennelijk een gevoelig punt bij de Friezenliefhebbers, dat warm of koudbloed!
Ik heb heel wat paarden gezien, maar nog nooit een met de billen van een (ongetrainde) Fries. Zelf heb ik een Haflinger (koudbloed), die gaan door het fokbeleid ook steeds beter galopperen.
Hoe dan ook, als ik een gemiddelde Fries naast een gemiddelde warmbloed zie staan, zie ik een ander type paard.
Overigens vind ik Friezen prachtig, warm of koudbloed of barok! Ik begrijp dat er in Kentucky een Fries start, hartstikke gaaf!

Dan heb je nog nooit de billen van Sunrise goed bekeken! :P
Ik begrijp ook niet goed met het wel of niet hebben van dikke billen met een geultje te maken heeft met het zijn van warmbloedig of koudbloedig, dat is puur en alleen terug te voeren op bloedvoering.

Als ik een Andalusier, Lusitano of Lippizaner naast een warmbloed zie staan zie ik ook een heel ander type paard, maar ook dat zijn warmbloeden.
En ook die hebben dikke billen met een geultje..... :D

De Fries die eventueel naar Kentucky zou gaan om te starten, moet zich nog kwalificeren. Wél gaan er sowieso een aantal Friese paarden naartoe voor de openingsshow.

Over andere rassen lijkt het me dat je beter een nieuw topic opent, dat hoort niet onder dit onderwerp.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:26

Horseyfries, jij hebt veel meer verstand van Friezen dan ik, maar ik zie toch overeenkomsten met sommige koudbloeden. Meningen kunnen verschillen. Het zijn niet alleen de billen, het is het hele type paard. Behang, bespiering, conditie, temperament etc. En natuurlijk kan je voor de sport het fokbeleid aanpassen. Maar als een Fries volgens de definitie een warmbloed is, neem ik dat zonder meer aan.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:39

Met schaamrood op de kaken :o moet ik bekennen dat ik er ook altijd van uitging dat Friezen koudbloeden waren.........

Ooit eens gehoord, denk ik, stonden bij ons veelal voor de kar = trekpaard = koudbloed. :o?

Ergste is dat ik mijn kids dus de verkeerde voorlichting heb gegeven, zal het even rechtzetten :))

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:27

Sammyoo schreef:
Horseyfries, jij hebt veel meer verstand van Friezen dan ik, maar ik zie toch overeenkomsten met sommige koudbloeden. Meningen kunnen verschillen. Het zijn niet alleen de billen, het is het hele type paard. Behang, bespiering, conditie, temperament etc. En natuurlijk kan je voor de sport het fokbeleid aanpassen. Maar als een Fries volgens de definitie een warmbloed is, neem ik dat zonder meer aan.

Het hebben van behang is volgens mij een typische eigenschap van een barok paard, niet persé van een koudbloed. (Ik dacht zelfs dat het hebben van een zéér kort staartje tot voor kort eerder een raseigenschap was bij die koudbloed :P ).
Bespiering van een Fries is totaal anders dan een koudbloed, die veel meer gemaakt is om trekwerk in stap te verrichten, terwijl de Fries van nature gemaakt is om te draven. Conditie en bloedwaarden leunen volgens onderzoeken veel dichter bij de typische warmbloedstamboeken aan dan bij de trekpaarden, deze zijn dusdanig verschillend dat het veterinair zelfs belangrijk is om hier rekening mee te houden.

Het hebben van een mening is mooi, en meningen mogen inderdaad verschillen. Over zekere en bewezen feiten kun je echter moeilijk een andere mening hebben hé ;)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:32

Sammyoo schreef:
Een Fries heeft wel net als veel koudbloeden 'perzikbillen', gespierd boven op het kruis en een geultje daartussen (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel). Dat ken ik niet van andere warmbloeden. Ook is de galop van de Fries vaak niet zo best. Ook dat zien we wel vaker bij koudbloeden. En ik vind die halzen van Friezen toch wel flink gespierd, meer dan van een warmbloed. Conditioneel blijft hij ook wat achter. Laat ik het dan maar houden op een warmbloed met eigenschappen van een koudbloed.

Ik ken enkele Groningerpaarden, die ook zo'n geultje hebben, hoor!
En ik ken behoorlijk wat Lusitano's en PRE's met een geultje.
Allemaal warmbloeden, dus dat zegt eigenlijk nog niks.
De bouw van de fries is oorspronkelijk ontwikkeld om te kunnen draven, dus ook niet zo gek dat de galop nogal onstuimig kan zijn bij de fries.
Kan zijn zeg ik, want ook de fries is volop in ontwikkeling, en wordt steeds beter ontwikkeld.
En wat die hals betreft; de Fries behoort onder de barokke paarden, net als de PRE, Lusitano, Lippizaner, Kladruber, en nog een aantal rassen.
De hals is idd flink gespierd, maar met een minimale vetopslag, wat je bij de koudbloed weer wel terug ziet. ;)

*edit* Oeps, ik zie dat ik in herhaling val, sorry Horsey! :D
Laatst bijgewerkt door _Saida_ op 03-08-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:33

Breghje schreef:
CalvinenGino schreef:
Koudbloed.!

net als de fjord, haflinger, tinker, en dat soort paarden

Topic doorgelezen? ;)

jazeker maar volgens mij is het nog steeds een koudbloed :P

Zo was het vroeger in elk geval :P zo heb ik het geleerd hahaha

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:37

CalvinenGino schreef:
Breghje schreef:
Topic doorgelezen? ;)

Tijd voor bijscholing dus! :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:21

CalvinenGino schreef:

En waar heb je dit "geleerd"?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:49

CalvinenGino schreef:
Breghje schreef:

Topic doorgelezen? ;)

Een mens is nooit te jong of te oud om bij te leren toch? En het lijkt me als je naar de bouw van de Fries kijkt in vergelijking met de door jou genoemde rassen er toch écht écht wel verschil te zien is. En ook was vroeger trouwens de Fries geen koudbloed... ;)

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:13

koud bloed volgens mij hoor.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:14

Absoluut een warmbloed

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:32

I was always told that Friesians are a warmblood breed. I also heard that, although Friesians are warmblood, in Netherlands they are treated like coldblood because of the tax - for coldblood horses it is lower. Is it true? Bedankt & groetjes :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:01

No, that's not true. You heard a wrong version of a right story: when the borders were still closed export of Friesians to countries like Belgium was done saying Friesians were coldbloods, because then they were "butchermeat" and that was cheaper. Since the borders are open this is not the case anymore.

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:44

Oh, I didn't think it was THAT way :) I learned something new then, bedankt!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:54

warm bloed

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:44

Pietavdwal, I know that, but still many people in Poland think that Friesians are coldblood ;) Unfortunately, this breed is not so popular here.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:19

Veel koudbloeden hebben sokken, deze hebben friezen ook.

Maar de rest van het paard oogt als een warmbloed.

We beginnen met het hoofd, slank smal hoofd met lange oren. Koudbloeden hebben vaak een breed voorhoofd, zie shetland, fjord, haflinger, tinker en een zwaar voorbeeld de shire.
Dan gaan we verder met de hals. Als deze niet getraind is, zal deze wel in een boog zijn, dit door het ras, maar deze zal niet vol gevormd of gespierd zijn.
De oude bouw van een fries zijn kortere benen met een lange rug. Maar dit was vroeger ook zo met de oldenburger en nog steeds zo met Knabstruppers en met sommige spaanse varianten zoals lippizaners.
De lengte van de rug is voor een trekpaard te lang. Hierdoor missen ze kracht in hun benen voor het trekken van zware lasten.
Alleen friezen die bespierd zijn hebben perzik billen met een geultje, even als andere barock paarden en ook de quarterhorse, een volledige warmbloed. Door bespiering komen de perzikbillen door.
De manen zijn dik, maar niet zo vol als een koudbloed. Dit is ook zo met lippizaner, ook warmbloed en barock.

Dan beginnen we met de stap, deze zijn vaak lang van achteren en kort van voor. Dit komt bij vele paarden voor, zowel koud als wamrbloed. Warmbloeden die barock zijn, zijn makkelijker rond in hun lichaam te rijden en te verzamelen, zie lippizaner. Maar de koudbloed, als belg, zet zijn massa er onder om kracht te zetten.

Draf, toont veel knie actie en veel ruimte. Dit is zeker niet bevordelijk voor trekpaarden die zware lasten moeten trekken, dus vallen de koudbloeden af. Door de knie actie en vele elagante ruimte, ingefokt vanuit het arabische volbloed, verliest het paard kracht om af te zetten.

Galop, deze is zeer lang, tot tegenstelling van ene koudbloed, deze hebben van nature een korte takkige gang.

Galop was in de tijd dat er veel geshowed werd met de fries voor de friesche sjees, werd er vooral gevraagd om de gang: Draf, deze werd hoog aan gefokt met zo hoog mogelijke knie actie en werd de gang galop achteruit gesteld. Dit is de reden dat sommige friezen moeilijk galopperen, niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat het voor het mennen er uit is gefokt.

Voor mennen en rijden is de fries zeer geschikt. Maar voor zware boerenlasten minder.

voorbeeld fries:

http://www.youtube.com/watch?v=UY6lEvX36gk

Voorbeeld koudbloedpaard:

http://www.youtube.com/watch?v=te5Oc-V5wEk

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:14

of het nu onder warm bloed of koud bloed valt.voor mij is het een koudbloed,en ze hebben ze daar ook alle kenmerken van,vind er niks warmbloedigs aan.maar dat is mijn mening

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:48

keona schreef:
of het nu onder warm bloed of koud bloed valt.voor mij is het een koudbloed,en ze hebben ze daar ook alle kenmerken van,vind er niks warmbloedigs aan.maar dat is mijn mening

Wat zijn dan de kenmerken van een koudbloed volgens jou Keona?
Noem ze eens op?