lusitano veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:17

Helaas, woon zelf in een uithoek : Zeeuws-Vlaanderen en ik bemoei me eigenlijk zo min mogelijk met de buiten(paarden)wereld en weet dus ook geen namen.....

Kan je alleen veel succes toewensen in het vinden van een paardje dat je past en het vinden van de voor jullie goede weg.....

Kan je ook uitnodigen hier te komen kijken naar de 'zonnepaarden' en de training. Paar dagen vakantie vieren, want zo voelt dat hier..... Welkom...

Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:20

Klinkt ook leuk, maar dan moet weer iemand mijn beestenspul gaan verzorgen.....dat is altijd weer een ramp, je kunt nooit zo maar weg.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:24

Daarom heb ik mijn 'vakantie' maar verhuisd naar mijn eigen erf...... en houd ik 'vakantie' als er mensen komen logeren.... een soort 'werkvakantie'..

Jessix

Re: lusitano veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:44

Nou Russel, je hebt neem ik aan al wel begrepen dat je niet bij Marialva moet zijn voor een Lusitano veulen??! ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:47

Jessix schreef:
Nou Russel, je hebt neem ik aan al wel begrepen dat je niet bij Marialva moet zijn voor een Lusitano veulen??! ;)

:D die worden heul veul waard hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:50

Jessix schreef:

Hihihi :D

Als je wilt lessen kun je denk ik ook eens contact opnemen met Gaby Vegelin http://www.lusitano-paarden.nl. Ik weet niet of je ook op een van de paarden daar kunt rijden. Misschien weet Nouvel dat wel?

Ik heb zelf een Lusitano hengst. Lusitano´s zijn zeer gevoelige paarden. In de omgang super, maar ik hoef niet zomaar iedere ruiter op mijn paard te zetten. Daar is hij te eenkenning en gevoelig voor. Mijn ervaring is dat als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur. Het zijn zeer trouwe paarden, maar ook makkelijk te breken door hun gevoeligheid.

Mijn paard heeft zeker veel energie. Hij blijft lopen en werken voor me. Hij is ook zeer wendbaar mede door zijn kortere rug. Het is inderdaad de kunst om bij dit soort paarden rust en ruimte in de beweging te brengen. Ik heb zelf een hele goede instructeur, maar helaas zit die niet in het midden van het land en heeft hij ook geen eigen paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:25

Gaby kan je inderdaad veel laten zien en vertellen over de Lusitano. Ook ik ben daar gestart met mijn zoektocht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:41

Jessix schreef:
Gaby kan je inderdaad veel laten zien en vertellen over de Lusitano. Ook ik ben daar gestart met mijn zoektocht.

inderdaad iemand die je zeker eens kunt raadplegen!

ze heeft ook lessen gegeven op haar eigen paarden, maar wat ik begreep doet ze dat niet meer.
je kunt altijd even contact opnemen om eens te gaan kijken of te informeren!
de site die yenneke aangaf had ik je volgens mij ook via pb al doorgegeven, staan veel leuke paarden op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:22

Nouvel schreef:
Jessix schreef:

:D die worden heul veul waard hoor

haha, ja die verkleuren door de zon, van vos naar palomino.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:23

Yenneke, dat vind ik nou zo interessant met die paarden, het worden echt jouw paarden. Maar ik heb nu ook een gevoelig paard, ook geen allemans vriend en dat geeft altijd even dat tikkeltje meer vind ik.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:08

Nouvel schreef:
Jessix schreef:

inderdaad iemand die je zeker eens kunt raadplegen!

ze heeft ook lessen gegeven op haar eigen paarden, maar wat ik begreep doet ze dat niet meer.
je kunt altijd even contact opnemen om eens te gaan kijken of te informeren!
de site die yenneke aangaf had ik je volgens mij ook via pb al doorgegeven, staan veel leuke paarden op!

Mocht je contact met haar opnemen, doe haar dan de groeten van mij: Gaelle. Ben iemand uit haar verleden en heb haar zeker 20 jaar niet meer gezien of gesproken.

Correctie, volgens mij heb ik haar en haar moeder zo'n 8 jaar geleden nog gezien tijdens de Kivietsdagen/trofee in Wassenaar. Ze reed toen een bruine Lusitano in het Z (als mijn geheugen goed is)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:19

gaellehtc schreef:
Correctie, volgens mij heb ik haar en haar moeder zo'n 8 jaar geleden nog gezien tijdens de Kivietsdagen/trofee in Wassenaar. Ze reed toen een bruine Lusitano in het Z (als mijn geheugen goed is)

dat zou goed kunnen kloppen, zij woonden toen nog in Wassenaar en ze heeft daar waarschijnlijk de bruine hengst Phoenix gereden...
al weet ik niet zeker of die toen al Z liep eigenlijk, maar het zou kunnen...

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:44

Hoi Russel,

Zullen we het jou nog moeilijker maken? Vorige week is Intelecto, Pura Raza Española, hengstveulentje bij ons geboren.
De andere twee veulentjes staan ook al op onze website en de laatste zal begin juni ter wereld moeten komen..

Afbeelding
Afbeelding
http://www.rijthof.nl/images/stories/we ... ecto-3.jpg

Succes met je zoektocht :9 want beide rassen zijn erg mooi.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 16-06-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:00

Och wat schattig, bij mama's... <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:00

Hoe is het met je zoektocht Russel? Ben je al ergens geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:46

Nee nog niet.... we hebben het hier zo ontzettend druk, dan ik deze maand zeker nog niet weg kan....er moet hier nog veel opgeknapt worden...moet man ook overtuigen, dus eerst hier helpen.....dan uitje naar de veulies plannen.. :D }>

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:31

Ik ken een fokker, het is in België maar niet te ver van Maastricht. Die fokt lusitanos en "lusitano-sport", daarmee bedoeld kruisingen tussen lusitanos en sportpaarden maar altijd met focus op functionele paarden en voor betaalbare prijzen.
Die heeft momenteel een zwarte 2-jarige hengst die voor niet veel geld weg mag denk ik, een zwarte merrieveulen van dit jaar die een kruising is van een lusitano hengst uit een Rubinstein merrie en er zijn nog veulens verwacht in de komende dagen of weken.

De zwarte 2-jarige zou misschien iets kunnen zijn voor u. Die is wel groot maar heel lief, veel behang en goed gebouwd (niet volbloedachtig maar ook geen "pantser").

Ik kan adres en telefoonnummer doorgeven via pb.

SteefViana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:09

Gaby is inderdaad een goed idee!!

Ik heb alleen een 4 jarige te koop, ook wel een hele leuke hoor :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:49

ultimate schreef:
Ik ken een fokker, het is in België maar niet te ver van Maastricht. Die fokt lusitanos en "lusitano-sport", daarmee bedoeld kruisingen tussen lusitanos en sportpaarden maar altijd met focus op functionele paarden en voor betaalbare prijzen.
Die heeft momenteel een zwarte 2-jarige hengst die voor niet veel geld weg mag denk ik, een zwarte merrieveulen van dit jaar die een kruising is van een lusitano hengst uit een Rubinstein merrie en er zijn nog veulens verwacht in de komende dagen of weken.

De zwarte 2-jarige zou misschien iets kunnen zijn voor u. Die is wel groot maar heel lief, veel behang en goed gebouwd (niet volbloedachtig maar ook geen "pantser").

Ik kan adres en telefoonnummer doorgeven via pb.

Hoi, is die 2-jarige zwarte hengst nog te koop aub? Wat voor origine heeft hij?

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:54

Ik denk dat hij nog te koop is. Ik heb email adres van de fokker via pb gestuurd

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:44

Als ik je advies mag geven zou ik je toch willen aanraden om bij de betere fokkers in Portugal te gaan kijken. Het aanbod in Nederland is klein en beperkt zowel qua bloedlijnen als kwalitatief gezien. Er lopen hier wel een paar goede merries en hengsten maar het zijn er niet veel.
Goede veulens kosten weliswaar een paar centen in Portugal maar als je daar een veulen koopt dat op het veld is geboren en opgegroeid, evt; tot bijv. 2 of 3 jarige leeftijd koop je wel een stuk meer kwaliteit. Ook voor een recreatie paard is het prettig als het een goed paard is, geen topper, maar wel een die qua karakter, bouw en gezondheid in orde is.
Je kan beter bij de aanschaf wat meer betalen dan dat je in een later stadium problemen en spijt krijgt.

Als je een relaxt dier wil hebben zal je bijv. geen paarden uit de Veiga of Infante de Camera fokkerij willen hebben, maar bijv. kijken naar de Alter Real fokkerij en lijnen die daar naar terug gaan.
Wij kennen een aantal goede fokkers in Portugal die ook wel "redelijk" geprijsde paarden hebben. Maar wel paarden met toekomst.
Als je meer wil weten pb je maar, dan kunnen we eens voor je rondinformeren.
Onze hengst hebben we ook uit het veld gehaald in Portugal en mijn man heeft ca. 10 jaar geleden meerdere jonge paarden daar vandaan gehaald; hij weet de weg en kent een aantal fokkers/ eigenaars die geen grote commerciele fokkerij hebben maar wel kwaliteit fokken; gezonde paarden in lijf en geest.

Overigens zou ik je wel aanbevelen om voor de Lusitano te kiezen, die hebben vaak wat meer motor ( kont ;) ) en zijn vaak wat relaxter dan de PRE, al zijn er natuurlijk genoeg uitzonderingen op de regel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:00

Ik wil heel graag iedereen die interesse heeft in een Lusitano kopen op het hart drukken dat bloedlijnen niet alles zeggen.
Ik ken paarden die uit vele generaties stierenvechterspaarden komen en gewoon kipmak en sullig zijn en dressuurgangen hebben, om maar wat te noemen. Er staan bij ons op stal 3 Camara de Infante, 1 ruin en 2 hengsten van 4, 6, 9 jaar, halfbroers, alle drie verschillend van karakter, uiterlijk en gangen en alle drie behoorlijk sloom....
In alle lijnen komen alle types en maten voor met alle soorten gangen van heffen tot dressuurgangen en van heet tot sloom.
Dit is juist wat de Lusitano kenmerkt, de veelzijdigheid binnen het ras, en de veelzijdigheid individueel (ze zijn geschikt voor alle takken van paardensport)

Dus echt, kijk naar het paard/veulen dat je voor je hebt en niet naar zijn achtergrond, als je info wilt over karakter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:01

Zoals altijd bevestigen uitzonderingen de regel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:25

Er is juist gewoon geen regel.
Als je hier honderd paarden bekijkt uit dezelfde lijn (en dat kan vaak op stoeterijen) zijn ze nog verschillend.
Mensen hangen graag aan het bekende en een verhaal is ook zo in de wereld gebracht en onthouden (zo gaan er blijkbaar rare verhalen rond over Ladino en die hengst ken ik persoonlijk dus dat treft me) en zo blijft bv de mythe van het hete Veiga ook maar bestaan.
Niemand bedenkt dat er mensen zijn die elk paard heet maken en er mensen zijn die elk paard koel maken. De ruiter en hoe er met het paard wordt omgegaan heeft een grote invloed op de vorming van het paard.
Een paard kan zelfs totaal anders zijn bij verschillende mensen.

Daarbij, die "lijnen" zijn fokkers/stoeterijen. Daar worden meerdere hengsten en merries gebruikt. Hoe zouden die dan allemaal hetzelfde kunnen zijn als ze soms niet eens nauw verwand zijn?
Het is niet zo dat ze op 1 stoeterij allemaal van 1 vader of 1 moeder komen. Dán zouden er grote gelijkenissen voor komen.
Wél is het zo dat bepaalde fokkers/stoeterijen voorkeur hebben voor bepaalde types of kleuren en er in die zin gelijkenissen zijn omdat ze steeds uitsluiten wat niet past, maar er wordt niet gecloned, dus er zullen altijd verschillen blijven bestaan en zeker in hun aard.
Daarbij komt het dus voor dat andere fokkers fokken met paarden die oorspronkelijk van een bepaalde stoeterij komen en die kunnen weer andere criteria hebben. En als je bedenkt dat de stoeterijeen over het algemeen weg doen wat ze niet wenselijk vinden, zijn het al andere paarden om mee te beginnen. En toch komen die dan uit zo'n bekende "lijn".

Simpel voorbeeld. Fokker A , die al een eeuwoude stoeterij heeft, begonnen met 2 hengsten en 10 merries, heeft Blabla, Klakla en Rara gefokt uit dezelfde ouders.
Hij doet Klakla en Rara weg omdat ze niet van het type of kleur zijn uitgevallen dat hem aanstaat.
Fokker B koopt Klakla en fokker C koopt Rara.
Nu worden de drie merries gedekt door verschillende hengsten. Blabla door een klein barok hengstje dat heft, Klakla door een sportpaardtype met dressuurgangen en Rara door een sportpaardtype met niet zulke denderende gangen maar een gewenste kleur.
Hoe groot is de kans dat de veulens van Blabla, Klakla en Rara hetzelfde eruit zien en hetzelfde van aard zijn en dezelfde gangen hebben?
Terwijl hun moeders toch allemaal "lijn" A zijn?

Hoewel sommige fokkers echt wel bepaalde genen proberen stempelen, bestaan er nog altijd heel veel varianten en dat zal altijd zo blijven omdat de genenpoel redelijk breed is, ondanks het gesloten stamboek.

Ik wil niet omver gooien dat elke fokker zijn eigen visie heeft en streeft naar een bepaald soort product, maar zeg alleen dat niet al hun producten altijd maar precies passen in die visie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:09

Ja, daar geef ik Simone gelijk in! Men ziet Veiga nog steeds als fokker van kleine, hete paardjes terwijl dit is waar hij tegenwoordig mee op de keuring verschijnt. Afbeelding (kampioen 4 jarige hengsten Golegã 2009) Niet bepaald een klein stierenvechtertje, dacht ik zo.. :o En zo kan ik er nog veel meer laten zien.