Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Lott schreef:alleen het is niet iets wat je even leert
en dit goed willen aan leren word het gemaks halve maar vergeten, ik heb in alle lessen die in van verschillende instructies heb gezien hier in NL zeggen en schrijven 3 mensen hier ooit mee bezig gezien bij hun leerlingen, en op manege lessen weten ze niet eens wat het is._Lott schreef:het probleem is dat ze niet in het begin heet is. maar dat ze naarmate de training vordert ze heter wordt. het is net een diezeltje.. ze moet eerst op gang komen.
hoe langer ik haar heb hoe beter het gaat. ik moet er alleen voor waken dat zij mij niet voor is in de oefeningen. als ze weet wat we gaan doen is zij al begonnen op de manier zodat zij er geen moeite voor hoeft te doen. door bijvoorbeeld heel hard te rennen.
ik vind dit best lastig, want als ik een ander paard rijd bij ons is het veel makkelijker om het licht te houden in de hand en daarbij alle oefeningen uit te voeren!
en wat ze in wenen zeggen klopt helemaal! nageven moet op alle niveau's in alle oefeningen

Moll schreef:_Lott schreef:het probleem is dat ze niet in het begin heet is. maar dat ze naarmate de training vordert ze heter wordt. het is net een diezeltje.. ze moet eerst op gang komen.
hoe langer ik haar heb hoe beter het gaat. ik moet er alleen voor waken dat zij mij niet voor is in de oefeningen. als ze weet wat we gaan doen is zij al begonnen op de manier zodat zij er geen moeite voor hoeft te doen. door bijvoorbeeld heel hard te rennen.
ik vind dit best lastig, want als ik een ander paard rijd bij ons is het veel makkelijker om het licht te houden in de hand en daarbij alle oefeningen uit te voeren!
en wat ze in wenen zeggen klopt helemaal! nageven moet op alle niveau's in alle oefeningen
wees haar voor dat is ook dat stukje gevoel, zoek een goed passende instructie om dit je goed bij te kunnen brengen, en dan moet je opzoek naar een klassieke instructie.
met gedult en prespect word het maximale resultaat verkregen.
mol
_Lott schreef:ik moet toegeven. ik wil graag door in de sport
maar niet zonder mijn paard, in het begin vergat ik dat. nu gaat alles voor op jara. maar we zijn beide best wel druk en dat is soms een lastige combinatie. want we willen beide heel graag.
rijkunstig gevoel is iets wat je door de jaren heen ontwikkeld. denk niet dat een instructries dat zomaar kan vertellen hoe dat moet. voelen waar de benen naar toe gaan, waar de achterhand heen gaat.
ik moet je eerlijk bekennen dat als ik soms een schouderbinnenwaarts rijd ik me nog steeds afvraag of ik het wel goed doe.
Mindfields schreef:Hahah Matsje, hilarisch, vooral na je eerste opmerking over dat je dat van mij meegekregen had
Maar inderdaad, je kunt prima contact hebben met je paard als je teugels doorhangen. Een verbinding is niet puur contact hand-mond, het is ook een heel stuk geestelijk en gevoel. Als je op elkaar ingespeeld bent en het paard is lichamelijk en geestelijk ontspannen en los, dan is rijden op bijna alleen maar je zit en je gedachten voldoende. Echter is daar een bepaalde instelling voor nodig van de ruiter. Absoluut de hele wereld om jullie twee kunnen vergeten en puur intunen op je paard, waardoor je een heel zuivere verbinding krijgt met elkaar. En op een doorhangende teugel kun je dan ook alle informatie van de mond doorkrijgen.

Maar hier dus een beeld van hoe Jippe altijd de eerste 15 minuten loopt in draf eer ik er wat ontspanning in krijg en dat hoofdje gaat zakken.Matsje schreef:Als ze er tegen in gaat mag je volgens mij wel je buitenhand even sluiten, maar als ze dan weer braaf zakt METEEN weer los. Dat is tenminste wat ik er van mee gekregen heb. Dus braaf = geen druk. Komt ie te diep, los je dat voorwaarts op. Komt ie te hoog, buitenhand sluiten. Toch?
Mindfields schreef:Idee: Een friezendag als soort van clinic, iedereen individueel les achter elkaar, je ziet op zo'n dag dan veel paarden van je eigen ras met soortgelijke rijkunstige problemen waardoor je wellicht veel ideetjes opdoet voor je eigen paard?
Matsje schreef:Jaaaaaa!!!
Maar Noor, ik heb nog een vraag. Dat wat ik hierboven gebruik gaat prima, alleen wil hij zich graag nog te lang maken. Dus niet te diep maar juist zijn neus te ver naar voren. Hoe los ik dat op? Een beetje vind ik zelf niet erg, maar met overgangen, voornamelijk terugrijden, doet ie zijn neus vaak hup naar voor...
Heb je een tip?
Matsje schreef:Dank dank dank, klinkt heel logisch, wist het ook wel, maar zie het maar eens uit te voeren. Zo'n dag lijkt mij heel leuk, ken nog wel iemand. Maar dat zijn er maar 2...
(2)