juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:19

het probleem is dat ze niet in het begin heet is. maar dat ze naarmate de training vordert ze heter wordt. het is net een diezeltje.. ze moet eerst op gang komen.

hoe langer ik haar heb hoe beter het gaat. ik moet er alleen voor waken dat zij mij niet voor is in de oefeningen. als ze weet wat we gaan doen is zij al begonnen op de manier zodat zij er geen moeite voor hoeft te doen. door bijvoorbeeld heel hard te rennen.

ik vind dit best lastig, want als ik een ander paard rijd bij ons is het veel makkelijker om het licht te houden in de hand en daarbij alle oefeningen uit te voeren!

en wat ze in wenen zeggen klopt helemaal! nageven moet op alle niveau's in alle oefeningen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:20

_Lott schreef:
alleen het is niet iets wat je even leert

paard rijden leerd men nooit, simpel maar waar, het kan altijd beter mooier zachter, paardrijden is zo leuk omdat het zo moeilijk is, paard rijden is frustrerend omdat het zo moeilijk is.

de idiale aanleuning en teugelvoering leer je niet in 4 jaar tijd, echt niet daar doe je heel je leven over.
maar omdat mensen haast hebben en willen presteren in de zo genoemde paarden sport :r en dit goed willen aan leren word het gemaks halve maar vergeten, ik heb in alle lessen die in van verschillende instructies heb gezien hier in NL zeggen en schrijven 3 mensen hier ooit mee bezig gezien bij hun leerlingen, en op manege lessen weten ze niet eens wat het is.
rijkunstig gevoel ontwikkelen dat is het.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:22

_Lott schreef:
het probleem is dat ze niet in het begin heet is. maar dat ze naarmate de training vordert ze heter wordt. het is net een diezeltje.. ze moet eerst op gang komen.

hoe langer ik haar heb hoe beter het gaat. ik moet er alleen voor waken dat zij mij niet voor is in de oefeningen. als ze weet wat we gaan doen is zij al begonnen op de manier zodat zij er geen moeite voor hoeft te doen. door bijvoorbeeld heel hard te rennen.

ik vind dit best lastig, want als ik een ander paard rijd bij ons is het veel makkelijker om het licht te houden in de hand en daarbij alle oefeningen uit te voeren!

en wat ze in wenen zeggen klopt helemaal! nageven moet op alle niveau's in alle oefeningen

wees haar voor dat is ook dat stukje gevoel, zoek een goed passende instructie om dit je goed bij te kunnen brengen, en dan moet je opzoek naar een klassieke instructie.
met gedult en prespect word het maximale resultaat verkregen.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:24

ik moet toegeven. ik wil graag door in de sport :)

maar niet zonder mijn paard, in het begin vergat ik dat. nu gaat alles voor op jara. maar we zijn beide best wel druk en dat is soms een lastige combinatie. want we willen beide heel graag.

rijkunstig gevoel is iets wat je door de jaren heen ontwikkeld. denk niet dat een instructries dat zomaar kan vertellen hoe dat moet. voelen waar de benen naar toe gaan, waar de achterhand heen gaat.

ik moet je eerlijk bekennen dat als ik soms een schouderbinnenwaarts rijd ik me nog steeds afvraag of ik het wel goed doe.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:25

Moll schreef:
_Lott schreef:

wees haar voor dat is ook dat stukje gevoel, zoek een goed passende instructie om dit je goed bij te kunnen brengen, en dan moet je opzoek naar een klassieke instructie.
met gedult en prespect word het maximale resultaat verkregen.

mol

eerlijk gezegd heb ik op dit moment niet de behoefte om een andere instructie te zoeken. degene waar ik nu les van krijg drukt me keer op keer met mijn neus op de feiten en is ook zeer streng als het gaat om aanvoelen. als ik het fout doe, legt ze alles opnieuw uit. ze rijdt misschien geen klassieke dressuur, maar zij is wel de eerste waarvan ik vind dat ze het mij kan uitleggen.

en zeker als je ziet waar Jara en ik 2 jaar geleden stonden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:26

_Lott schreef:
ik moet toegeven. ik wil graag door in de sport :)

maar niet zonder mijn paard, in het begin vergat ik dat. nu gaat alles voor op jara. maar we zijn beide best wel druk en dat is soms een lastige combinatie. want we willen beide heel graag.

rijkunstig gevoel is iets wat je door de jaren heen ontwikkeld. denk niet dat een instructries dat zomaar kan vertellen hoe dat moet. voelen waar de benen naar toe gaan, waar de achterhand heen gaat.

ik moet je eerlijk bekennen dat als ik soms een schouderbinnenwaarts rijd ik me nog steeds afvraag of ik het wel goed doe.

een goede instructie kan jou vertellen en zeggen wat je moet voelen, kunnen ze dat niet in het geen goed instructie.
een SB woord gereden op buitenteugel wakend binnen been.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:28

klopt helemaal mol

maar als ik bij haar rijdt, en zij zegt dat het goed is of het moet anders weet ik precies wat ze bedoelt. ik zoek alleen vaak naar bevestiging omdat bij ons ruiter en paard het van elkaar geleerd hebben

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:41

Ik denk zelf dat dit een fijne, actieve hals-hoofdhouding is voor mijn paard:
Afbeelding

Dit is net wat losser, dit geeft voor mij ook een fijn beeld, al is het geheel hier wat minder actief, dit beeld is dan ook meer iets voor aan het eind van een training:
Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:42

Toch vind ik de 2e foto een veel fijner beeld geven dan de 1e..weet niet waaraan dat ligt (1 toch iets opgekropt / stug?, ondanks dat het er ook wel prettig uitziet), maar ik zie ze liever lopen zoals op 2.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:14

eerste foto zie ik teveel druk op de hand, dit zie je terug in het lendestuk van de rug deze is weg gedrukt waar door de bekken niet door kantelen, de neus is achter de loodlijn en deschouder word geblokkeerd, plaatje 2 zie je meer rust in de hand en aanleuning mag nog minder druk in mijn ogen maar het is een plaatje, neusje er mooi uit hals mooi afgebogen, schouder is uitgrijpender, de schoft dus open dit is terug te zien in de lende die is mooi recht waar door de bekken meer kantelen, als de hals meer op lengte gereden word, en het paard de hand volgt, is het naar de oprichten rijden niet zo belemmerend als plaatje 1

mol

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:40

Mindfields schreef:
Hahah Matsje, hilarisch, vooral na je eerste opmerking over dat je dat van mij meegekregen had :D

Maar inderdaad, je kunt prima contact hebben met je paard als je teugels doorhangen. Een verbinding is niet puur contact hand-mond, het is ook een heel stuk geestelijk en gevoel. Als je op elkaar ingespeeld bent en het paard is lichamelijk en geestelijk ontspannen en los, dan is rijden op bijna alleen maar je zit en je gedachten voldoende. Echter is daar een bepaalde instelling voor nodig van de ruiter. Absoluut de hele wereld om jullie twee kunnen vergeten en puur intunen op je paard, waardoor je een heel zuivere verbinding krijgt met elkaar. En op een doorhangende teugel kun je dan ook alle informatie van de mond doorkrijgen.

Ja, lekker blond hè? :D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:11

@Moll en Jibbel: Thanks! Het heeft me heel lang gekost om het enigszins zo te krijgen, en zo loopt hij ook niet altijd hoor, haha. Maar wel steeds sneller, langer en makkelijker. Omdat ik er zelf zo mee heb geworsteld heb ik er alleen wel veel over geleerd. Dat is dan weer een plusje. ;)

@WildChild: wat vind je minder actief aan de tweede foto?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:25

Interesant topic dit!! Heb zelf sinds een klein jaar een ruin van 6 en loop ook hiertegen aan.

Eerst Jippes ondeugden maar even:

Ik denk dat dit is wat jullie met typisch Fries bedoelen qua te veel naar boven?

Afbeelding
We zijn hier een nieuw zadel aan het testen en ik zet hem net stil en praat tegen/met hem.

En HEEEEEL fout de andere kant op gebogen
Afbeelding
Als ik op Jippe rijdt en hij krijgt door een reden met een stemverheffing op zijn kop (wat niet vaak gebeurd, hij is best braaf) gaat hij accuut zo diep lopen, vaak nog met kin OP/TEGEN de borst. Het vermoeden is dat hij zo heeft moeten lopen bij vorige eigenaar en zo dus weer een wit voetje probeert te halen als ik boos ben... zo van kijk ik ben wel braaf!!!

Denk dat dit een betere houding is
Afbeelding
OK ik zit er niet op... maar het gaat om het beeld van de hals.

En dan nog een filmpje. Ik had hem eerst 10 minuten gelongeerd. Zit er hier zeg maar net op. Dit is de eerste draf, met dat andere zadel erop om uit testen hoe dat rijdt. Mijn houding is alles behalve rustig, dat weet ik. Tips mag, maar houd het netjes aub want voor het eerst boomloos rijden valt niet mee }:0 Maar hier dus een beeld van hoe Jippe altijd de eerste 15 minuten loopt in draf eer ik er wat ontspanning in krijg en dat hoofdje gaat zakken.

http://www.youtube.com/watch?v=NuJbUo2m2ag&feature=related

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 22:44

dus kortom je paard met de minste druk op de teugels rijden!!
maar wat doe je dan als ze er ff tegen ingaat meer been geven en voor loslaten niet helemaal loslaten natuurlijk maar iets geven??? en van de teugels verder dan afblijven ??

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:53

Als ze er tegen in gaat mag je volgens mij wel je buitenhand even sluiten, maar als ze dan weer braaf zakt METEEN weer los. Dat is tenminste wat ik er van mee gekregen heb. Dus braaf = geen druk. Komt ie te diep, los je dat voorwaarts op. Komt ie te hoog, buitenhand sluiten. Toch?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:53

Ik heb geleerd: wachten..
Je doet niks totdat je paard zakt (gewoon rondhobbelen over de hoefslag aan een lange teugel zodat ze leren op eigen benen te lopen, en niet op de teugels te hangen), dan flink belonen en vandaaruit kun je wat gaan vragen, bijv. meer voorwaarts/recht maken. Die van mij had na 1 les al door wat de bedoeling was (neus over de grond).
Wat ik vooral heb opgestoken is dat je een paard wat zich niet ontspant niet voorwaarts kunt rijden en niet kunt rechtmaken omdat hij zich dan te allen tijde ergens vastzet en dat is net niet wat je wilt.
Daarna heb ik op totaal 4 lessen lekker kunnen voortborduren. Helaas raakte mijn instructrice zwanger en heb ik niet meer dan die 4 lessen van haar gehad. Maar wat ik toen van haar geleerd heb, doe ik nu nog steeds en werkt fijn voor mij en het paard.

Ongetwijfeld is het zo dat een ander het weer anders doet en wat voor mijn paard wel werkt, hoeft voor die van een ander niet te werken.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 22:57

nou mijn paardje was vaak wel zo te rijden maar na de stop die we hebben gehad is ze gewoon sterker geworden .. en wil ze soms domineren heb ik het idee soort spelletje ofzo ...
aan het testen net als nu mag ik niet aan de teugel zitten want als ik er al licht aan zit gaat ze met haar hoofd omhoog nou dat is echt iets nieuws hoor ... en dan ben ik weer onzeker van ja wel druk nu op de teugels of juist niet en maar even met hethoofd in de lucht laten lopen .... ik heb gewoon te weinig kennis dat merk ik gewoon heel erg ... en ik wil te graag dat is wel weer een minpunt ..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:18

Matsje schreef:
Als ze er tegen in gaat mag je volgens mij wel je buitenhand even sluiten, maar als ze dan weer braaf zakt METEEN weer los. Dat is tenminste wat ik er van mee gekregen heb. Dus braaf = geen druk. Komt ie te diep, los je dat voorwaarts op. Komt ie te hoog, buitenhand sluiten. Toch?

Jep, buitenhand even sluiten, binnenhand flexibel houden zodat je daar zelf niet vast gaat houden en DIRECT lossen en je teugel iets door je hand laten glijden zodra je voelt dat het paard begint met nageven. Dan wijs je hem meteen de goede weg. Paarden die makkelijk te diep gaan daarbij moet je je voorstellen dat je teugels twee stokken zijn waarmee je de neus van je af duwt naar voren zodra je voelt dat het paard begint na te geven. Bij zulke paarden moet je NOG sneller in je handreflex zijn dan anderen omdat je anders te lang wacht waardoor ze snel te diep gaan op de druk van je hand.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:20

Idee: Een friezendag als soort van clinic, iedereen individueel les achter elkaar, je ziet op zo'n dag dan veel paarden van je eigen ras met soortgelijke rijkunstige problemen waardoor je wellicht veel ideetjes opdoet voor je eigen paard?

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:44

Mindfields schreef:
Idee: Een friezendag als soort van clinic, iedereen individueel les achter elkaar, je ziet op zo'n dag dan veel paarden van je eigen ras met soortgelijke rijkunstige problemen waardoor je wellicht veel ideetjes opdoet voor je eigen paard?

Jaaaaaa!!!
Maar Noor, ik heb nog een vraag. Dat wat ik hierboven gebruik gaat prima, alleen wil hij zich graag nog te lang maken. Dus niet te diep maar juist zijn neus te ver naar voren. Hoe los ik dat op? Een beetje vind ik zelf niet erg, maar met overgangen, voornamelijk terugrijden, doet ie zijn neus vaak hup naar voor...
Heb je een tip?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:46

Matsje schreef:
Jaaaaaa!!!
Maar Noor, ik heb nog een vraag. Dat wat ik hierboven gebruik gaat prima, alleen wil hij zich graag nog te lang maken. Dus niet te diep maar juist zijn neus te ver naar voren. Hoe los ik dat op? Een beetje vind ik zelf niet erg, maar met overgangen, voornamelijk terugrijden, doet ie zijn neus vaak hup naar voor...
Heb je een tip?

Jouw hand geeft aan tot waar hij mag, dus zodra hij weer iets van jou wil 'afpakken' qua houding, ga jij weer aangeven , nee vriend ik wil je tot daar en niet verder. Dus weer zachte ophoudingen tot hij weer is waar jij hem wil en dan direct weer lossen. Hij zal eerst weer willen proberen tot waar hij kan maar als je dat steeds aangeeft kom je vanzelf in een fase waarin je dit niet meer steeds hoeft te corrigeren en kun je steeds minder doen met meer resultaat. Het kan zijn dat hij nog wat steun wil zoeken op je hand en zich daarom iets te lang wil maken maar als je blijft aangeven dat jij zijn hoofd niet gaat dragen maar dat hij dit zelf zal moeten doen, dus geef hem GEEN steun, dan zal hij het zelf moeten oplossen. Ga ook niet de overgang doorzetten voor hij is waar jij hem hebben wil. In het begin duren je overgangen dan lang, want je smeert ze helemaal uit totdat hij blijft waar hij moet zijn, maar ook dit stabiliseert zich snel. Voel je hem dus weer te lang worden, dan los je het eerst op voor je weer een stapje verder de overgang ingaat.

Wat die dag betreft, Moll heeft daar ook wel zin in en zou bijvoorbeeld eerst met de paarden aan de dubbele longe kunnen werken waarna jullie er dan op gaan. Ik denk zeker dat dit een hele leuke dag kan worden, weet niet of er meer mensen zin in hebben maar wij zijn er wel voor in!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:41

als ik het advies geef zeg ik beide handen gesloten houden en alles oplossen van uit de elleboog, dus niet kneden op de teugel maar voelen in de hand en oplossen en dus optijd lossen van uit de elleboog, dit kan zoals Mindfields(noor) aan geeft via de longe maar ook er op of direct aan de hand, in dat stukje verschil ik wel iets met noor maar niet in het negatieve we kunnen in dat stukje elkaar goed vinden en aan vullen.

mol

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:44

Dank dank dank, klinkt heel logisch, wist het ook wel, maar zie het maar eens uit te voeren. Zo'n dag lijkt mij heel leuk, ken nog wel iemand. Maar dat zijn er maar 2...
Anneke van Famke had dat ook leuk gevonden denk, maar ze heeft haar paard onlangs weg gedaan. (Weet je nog, van die friese merrie die niet wilde nageven)
Misschien zijn er hier in dit topic nog wel meer geïnteresseerden, of we moeten er een eigen topic van maken ofzo!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:50

Matsje schreef:
Dank dank dank, klinkt heel logisch, wist het ook wel, maar zie het maar eens uit te voeren. Zo'n dag lijkt mij heel leuk, ken nog wel iemand. Maar dat zijn er maar 2...

Meld me ook even. Lees in dit topic mee omdat ik het erg interessant vind!
Alles waar jullie over praten, ben ik net een beetje aan het ontdekken. Sta qua dressuur echt nog in de kinderschoenen.

Maar waarom ik reageer: Zo'n dag lijkt mij ook wel iets. Dan zouden het er nu dus al 3 zijn. Maar zit helaas wel met afstand. Heb geen vervoer wb lange afstanden, omdat ik afhankelijk ben van een ander.

En even off topic: Moll: geweldige hond(en) heb je! Ben ook een liefhebber van BM. Heb een reu die vandaag jarig is :+ (2)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:13

Wat een goed idee van zo'n friezen dag! Geloof dat je daar idd veel van kunt opsteken en aangezien ik sinds kort ook weer aan het opbouwen ben met rijden zou ik zeker wel wat aanwijzingen kunnen gebruiken.
Die van mij is alleen zo'n onwijze stresskip dat ik me afvraag of er normaal mee te werken valt op ander terrein, want die gaat zich dan echt niet ontspannen..