fries,andalusier of lusitano?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:35

Bewegingen kunnen ook binnen het ras erg verschillen.
De meeste hebben nog de echte heffende gang, maar er zijn ook steeds meer moderne types met een ruimere en wat vlakkere gang...
Verder heeft de manier van rijden ook heel veel te maken met de manier van lopen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:50

Jesser schreef:
Heb je ook gereden??

Nee

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:52

__Robijn__ schreef:
als je een andalusier al qua gangen niets vind, zou ik zeker geen fries gaan proberen........ dat is helemaaal anders!!

Wat sprak je niet aan bij een andalusier?? en ben je van plan om een bij friezen te gaan kijken?

:)

Er zijn denk ik meer friezen met rechte gangen dan Andalusiers.
Dat maaien vind ik gewoon heel lelijk en niet geschikt voor de engelse dressuur.

kohtje

Re: fries,andalusier of lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:55

Ik ga zeker ook bij friezen kijken. Bij de vriendin waar ik vandaag was staat ook een hele leuke fries.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:25

Ik weet nog wel een PRE-fokker, die merries heeft staan met PRE vader x KWPN moeder. Mijne is ook zo'n produkt :D . Uiterlijk ve Pre en gangen van een KWPNer dus voor mij het ideaal :o ! Misschien iets voor jou???

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:36

Er zit heel veel verschil tussen pre die campeoneert (maait want dat is er heel lang ingefokt, vonden ze mooi de spanjaarden en geeft ze vanuit de schouder veel beenvrijheid) maar heel veel pre worden vandaag de dag ook gefokt die helemaal niet meer campeoneren hoor..

Dat je niet denkt dat alle pre's dat hebben. Want qua fokken proberen ze het er weer uit te fokken.. Omdat wat je zegt ze het in de moderne dressuur niet meer willen zien.

Ik vind het niet erg, mijne doet het ook beetje, maar daar merk je niets van en lopen kan hij zo ook prima! Tis echt een kleine krachtpatser wat dat betreft!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:24

Er zijn heus wel genoeg PRE's / andalusiers die normaal kunnen bewegen. Die ook heel fijn aanvoelen onder het zadel.

Wanneer je op onze site kijkt, vind je Abanto en Barquero, beide PRE's die in het Z lopen c.q. gelopen hebben, gewoon tussen de KWPN 'érs zonder probleem.
( Abanto is niet te koop, Barquero is helaas overleden)

www.andalusiershow.nl

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:10

Veel échte Spanjaarden die worden geïmporteerd maaien inderdaad erg. Maar zoals hierboven gezegd zijn er meer dan genoeg die dat niet doen. Ik denk dat je het ras niet zo over één kam moet scheren en verder moet kijken dan één stal :D

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:57

Bedoel je dat je het niet mooi vindt, of dat je denkt dat het niet gemakkelijk zit? Want ik vind de meeste PRE's erg comfortabel zitten (behalve dan misschien in een middendraf waarbij ze heel erg knieheffen, maar middendraf zit bij alle paarden wat minder makkelijk). En ja, het is wel veel spectakel, vooral in de galop...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:58

Inderdaad, Anda's zitten ontzeeeeeettend lekker :+:

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:10

Mijn Spanjaard maait helemaal niet :n
Kom anders eens gezellig bij hem kijken Lin :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:38

Kelly_Taco schreef:
Mijn Spanjaard maait helemaal niet :n
Kom anders eens gezellig bij hem kijken Lin :j

Nu ik zoveel tijd over heb.....vanavond?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:40

Evelienepien schreef:
Ik weet nog wel een PRE-fokker, die merries heeft staan met PRE vader x KWPN moeder. Mijne is ook zo'n produkt :D . Uiterlijk ve Pre en gangen van een KWPNer dus voor mij het ideaal :o ! Misschien iets voor jou???

Kom maar op met dat adres. Ik wil alleen echt geen merrie.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:30

Imitador schreef:
Bedoel je dat je het niet mooi vindt, of dat je denkt dat het niet gemakkelijk zit? Want ik vind de meeste PRE's erg comfortabel zitten (behalve dan misschien in een middendraf waarbij ze heel erg knieheffen, maar middendraf zit bij alle paarden wat minder makkelijk). En ja, het is wel veel spectakel, vooral in de galop...

Daar ben ik het dan weer absoluut niet mee eens... een Welsh-hengst die ik gereden heb zat heerlijk in middendraf, en om over Vajnic maar te zwijgen. Dat was net een luie stoel in de uitgestrekte draf!

Om terug te komen op het maaien, er zijn idd genoeg PRE's die dit niet of nauwelijks doen. Maar dan moet je gewoon even serieus en goed op zoek gaan. :)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:19

Annash schreef:
Imitador schreef:

Daar ben ik het dan weer absoluut niet mee eens... een Welsh-hengst die ik gereden heb zat heerlijk in middendraf, en om over Vajnic maar te zwijgen. Dat was net een luie stoel in de uitgestrekte draf!

Om terug te komen op het maaien, er zijn idd genoeg PRE's die dit niet of nauwelijks doen. Maar dan moet je gewoon even serieus en goed op zoek gaan. :)

Dat zal vast ook aan mijn rijkunsten liggen ;) Maar mijn ervaring is, is dat het geen uitzondering is dat een midden- of uitgestrekte draf moeilijk uit te zitten is.

Ik geloof dat we het niet echt kunnen accepteren dat de TS misschien geen andalusier wil haha :+ Je moet natuurlijk zelf kiezen, maar ik denk dat de meesten hier in het topic net als ik ervaren hebben, dat als je eenmaal kennis gemaakt hebt en liever nog gereden hebt, je echt niets anders wil.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:28

Kijk, die laatste zin sta ik dan echt volledig achter! :D
Ik kan niet wachten tot ik ein-de-lijk een paardje voor mezelf heb, die alleen verkocht wordt als ík daarachter sta, en écht wel dat het een PRE wordt!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:41

barrye schreef:
Er zijn heus wel genoeg PRE's / andalusiers die normaal kunnen bewegen. Die ook heel fijn aanvoelen onder het zadel.

Wanneer je op onze site kijkt, vind je Abanto en Barquero, beide PRE's die in het Z lopen c.q. gelopen hebben, gewoon tussen de KWPN 'érs zonder probleem.
( Abanto is niet te koop, Barquero is helaas overleden)

http://www.andalusiershow.nl

Wat dacht je van Cloris met Piropo? Die gaan deze maand in het Z starten en komen prima mee.

Ik denk dat de meesten het vooral jammer vinden dat de TS zo enthousiast lijkt over uiterlijk en karakter van de PRE, maar afknapt op knieheffing (campeonato) wat lang niet alle PRE's hebben.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:48

Juist een pre/andalusier of iberisch paard zit heerlijk. Ondanks dat ze eventueel campeoneren. Daar merk je weinig van, tenzij je er een hebt die het echt heel overdreven doet.

Het is een paard wat algemeen genomen al eeuwen zuiver gefokt is als rijpaard. Dit in tegenstelling tot kwpner of fries wat de laatst halve eeuw in opmars is gekomen.

En dat we daarnaast ook zo enthousiast overkomen is omdat we allemaal met het karakter te maken hebben gehad.. En dat is juist zo fantastisch! Los van het mooie uiterlijk..

Heb relatief veel paarden gereden, maar in mijn ogen en ervaring wil ik alleen nog maar een iberisch paard. Dat wil niet zeggen dat er geen slechte exemplaren tussen kunnen zitten maar over het algemeen zijn ze zo eerlijk en aanhankelijk.. Echt fantastische paarden..

Ik zou echt proberen om zoveel mogelijk adressen te zoeken waar je zou kunnen proeven en proberen.. Zodat je een veel breder vlak krijgt van een iberisch paard.. Echt idee ervan krijgt. Zorg dat je bij fokkers en de betere handelaren terecht kan. Of particulieren..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:55

Dames rustig aan.
Ik heb echt niet met 1 keer besloten hoor.
Ik ga 2 mei naar die showdag.
Ik heb echt geen haast ben nog aan het verwerken dat ik mijn paard kwijt ben.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:10

@ts: sorry voor de rest :o maar ik snap je helemaal gezien de knie-actie :j . Ik persoonlijk vind de meeste PRE's prachtig om te zien maar als ik ze zie draven....tja, da's bij velen niet mijn draf :n . Sorry daarvoor. Bij Woeste Hoeve in Bergeijk staan de "halve" merries (=volle zussen van Gui en van Paco, die NK enkelspan is). Ik snap ook dat je geen merrie wilt (heb er zelf bewust nog nooit 1 gehad) maar naar horen zeggen zijn PRE merries niet zo'n zeikmerries als KWPN-ers kunnen zijn. Maar daar weten de PRE's eigenaars wel meer over???
Dus who knows, toch de moeite waard om eens te gaan kijken?
Succes ermee ook met het verwerken van het verlies van je paard!
Enne ... Anda's zijn wel erg fijn van karakter ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:00

mijn ervaring is (heel persoonlijk) dat merries toch nog wel eens complexer kunnen zijn dan hengsten/ruinen van deze rassen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:01

Ik wil ook echt een ruin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:45

Ik raad je aan heel veel paarden te gaan bekijken en eventueel ook rijden. Het paard moet bij je passen. Ikzelf vind de drie rassen die jij noemt wel heel verschillend. Ja, ze zijn alle drie barok.. De Luso en de PRE hebben nog wel wat van elkaar weg, maar de Fries..??

Maar goed, als je ze alle drie leuk vindt dan moet je ze alle drie proberen, maar bezoek dan ook meerdere paarden van elk ras zodat je echt een beeld krijgt. Ook rijden raadt ik je echt aan. Even het verschil voelen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:08

Als dressuurpaard denk ik dat een wat moderner gefokte Lusitano het meest in zich heeft. Friezen vind ik, persoonlijk, vaak wat te lomp en bij veel Andalusiers zijn ze de achterhand vergeten, die hebben vaak heel veel front maar te weinig motor.

Lusitano's zijn meestal fijn van karakter ( geen Veiga lijnen kopen, die zijn voor de dressuur vaak te druk), zijn werkwillig en hebben een prachtige uitstraling.
Zeker de wat minder barokke types zijn vaak hele fijne, maar wel hele gevoelige dressuurpaarden en dat gevoelige past bij vrijwel alle Lusitano's. Daar moet je mee om kunnen gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 17:22

Ik ga zondag Lusitano's kijken en dinsdag Friezen.
Tja als ik niet ga kijken kom ik er nooit uit wat ik wil toch.