Andalusiër ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

Re: Andalusiër ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:31

Karakter hebben ze maar wel een goed en fijn karakter, maar je moet echt een goede band met ze hebben dan doen ze alles voor je, dus een klik en een vertrouwensband

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:32

Silence_0909 schreef:
Ik zou geen andalusier nemen wij hebben er 2 gehad en a;s ze iets niet willen doen ze het ook echt niet daarom hebben wij ze met spijt moeten verkopen

Ik denk dat de klik en het respect er niet voor was..
Mijne heeft zoveel werklust en wil bijna Altijd wel werken! Als we ergens zijn geweest voor wedstrijd of show dan moet ik oppassen dat ik niet teveel ga vergen van hem, hij geeft werkelijk alles!

Teert weg als hij te lang bij anderen staat.. is bijna altijd vrolijk (we hebben allemaal wel eens een offday) voor mij is hij perfect!

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:12

Een PRE is heel erg mensgericht, maar zoals je bij alle rassen kunt treffen heb je er ook paarden bij met een afwijkend karakter. Jammer dat Silence_0909 dit dan 2 x getroffen heeft, maar over het algemeen zijn PRE's super paarden wat hun karakter betreft. Ze denken mee, zijn werklustig en kunnen echt heel aanhankelijk zijn. Dat er ook andere voorbeelden zijn van minder lieve PRE's dat kan best, nogmaals uitzonderingen bevestigen de regel. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn eigen PRE een vreselijk lieve ontzettend aanhankelijke goedaardige lobbes is die werklust en temperament heeft, maar dat samen met mij als we aan het rijden zijn toont als ik dat wil en als hij in de wei staat kan hij ook laten zien over meer dan genoeg temperament te beschikken. Hij zal het echter nooit tegen me gebruiken. Het is mijn vriend, mijn maatje. Met hem heb ik die klik en dat speciale. Ik denk dat ik het ultieme vertrouwen wat ik in mijn PRE stel en hij in mij wel heb getoond tijdens onze show in de Amsterdam Arena, waar we samen dat podium opgereden zijn om een show voor 50.000 mensen te geven. Dan kun je stellen dat je op je paard kunt vertrouwen en zie je zoals al meerderen in dit topic aangeven dat PRE's werkelijk voor je door het vuur gaan. Je moet inderdaad om kunnen gaan, met het sensibele, trotse karakter. Maar als je een PRE in zijn waarde laat en om kunt gaan met het trotse (aparte) karakter, heb je een paard uit duizenden.
De PRM zijn wat luxer zoals ik inmiddels op de site van die PRM stoeterij heb kunnen zien. Ik vind de PRE net wat meer hebben, maar dat is een kwestie van smaak. Ik zou dus absoluut voor een PRE gaan dat mag duidelijk zijn.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:19

Nadelen: PRE's zijn wat moeilijker over de rug te rijden dan KWPN-ers omdat ze minder schwung in de beweging hebbe
Voordelen: PRE's zitten 10x lekkerder dan KWPN-ers omdat ze minder schwung hebben. In geval van nood (als je erop zit) vind ik een PRE meer rekening houden met zijn berijder dan een KWPN.

Het kan zijn dat ze een beetje maaien maar er zijn er inmiddels heel veel die dat niet tot nauwelijks doen. Ik ben met een PRE nooit gediscrimineerd. Een slechte proef is een slechte proef en een goede proef is een goede proef. De gangen zijn heel verschillend.
Dit is hoe de best bewegende PRE-merrie van Nederland loopt (ik breng voor ;) ). http://www.youtube.com/watch?v=y3ndXIY2 ... re=related
Ze heeft 5 keer de titel kampioen beste bewegingen gewonnen. Hiermee kun je goed mee voor de dag komen in de dressuursport. Bij mijn eigen gefokte merrie, Nobleza, heb ik hier ook op gelet. Beweging vind ik heel belangrijk maar het allerbelangrijkste een goed en werkwillig karakter. Succes met zoeken!

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:22

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening over de Andalusier. Wij spreken liever over de Pura Raza Española (PRE). Dit zijn Andalusiers met de juiste papieren.

Dat ze zeker niet onderdoen voor een KWPN'er moge duidelijk zijn. Er lopen diverse PRE's in de wedstrijdsport op hoog niveau. En wat te denken van Fuego? Een fantastische hengst die op de Olympische Spelen gelopen heeft. Natuurlijk zijn de PRE's goed in kunstjes. Bij binnenkomst van Rafael Soto (ook een Spanjaard met een PRE) op andere Olypmische Spelen kreeg hij bij binnenkomst in de Spaanse Pas een staande ovatie van het publiek!

Maaien? Dat komen we bijna niet meer tegen bij de PRE's. Is er bijna uit gefokt. En dat een jury minder punten zou geven voor zijn bewegingen is absolute flauwekul. Als een jury een paard niet kan beoordelen op zijn prachtige, majesteuse bewegingen, dan moet het geen jury zijn. Juist de PRE staat bekend over zijn fantastische bewegingen. Hoe kan het anders dat er steeds meer dressuur amazones overstappen naar de PRE? Juist, omdat ze de stugge KWPN'ers (sommige lijken wel een bezemsteel ingeslikt te hebben) zat zijn. Sommige PRE's zijn in 5 jaar tijd al het Z ingereden!
Een PRE is erg werkwillig en leert ontzettend snel. Ze hebben een fantastisch karakter en tonen zich vol trots in de ring! Kortom, met de juiste amazone heb je de mooiste combinatie die je je maar kan wensen.

Wij fokken met onze PRE's op beweging. Juist omdat wij dat belangrijk vinden voor een dressuur paard. Onze merrie Ibera heeft in 2008 in haar sectie de gouden medaille gewonnen voor beste beweging. Onze zwarte jaarlingmerrie Liliana heeft op de keuring in 2009 zelfs dubbel goud behaald. Een medaille voor beste beweging én één overall. Bovendien is en blijft ze zwart en is nu al 1.60 meter schofthoogte terwijl de PRE tot hun 6e jaar blijft groeien.
Onze zwarte hengst Danzarin 'zweeft' zelfs over de grond. Prachtig om te zien en betoverend om te rijden.
Dus dit soort PRE's worden zeker de toekomst in dressuurland.

Dus KWPN of PRE? Onze keus is duidelijk: wij gaan voor de beweging en het prachtige uiterlijk.

Mocht je meer over de PRE willen weten, dan kan je informatie vinden op:
www.pre-stamboek.nl (het stamboek)
www.pre-vereniging.nl (vereniging voor het Spaanse Paard)
www.purarazaespanola.nl (Dé website met alle informatie, dekhengsten en 'te koop' sectie)
www.rijthof.nl (onze eigen website uiteraard)

Veel succes met je beslissing. Kom anders maar eens vrijblijvend langs. Als je die prachtige PRE's ziet, ben je zo verknocht aan het ras.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:26

@ Elske: Wat, ga je verhuizen naar Spanje???? Heel veel succes! We zullen je hier missen!

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:36

Rijthof schreef:
Mocht je meer over de PRE willen weten, dan kan je informatie vinden op:
http://www.pre-stamboek.nl (het stamboek)
http://www.pre-vereniging.nl (vereniging voor het Spaanse Paard)
http://www.purarazaespanola.nl (Dé website met alle informatie, dekhengsten en 'te koop' sectie)
http://www.rijthof.nl (onze eigen website uiteraard)

Veel succes met je beslissing. Kom anders maar eens vrijblijvend langs. Als je die prachtige PRE's ziet, ben je zo verknocht aan het ras.

Ik heb even gekeken op jullie webiste. Zijn jullie al lang bezig ? Jullie zitten in Veldhoven bij Eindhoven, dat is niet zover bij mij vandaan.
Mooi site, mooie paarden. Super keuringsresultaat met LILIANA II. Gefeliciteerd daarmee ! :D +:)+
Komt Coin van Sandra van jullie stoeterij ?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:26

Hoi allemaal,
ik akn jullie vertellen dat ik mijn andalusiër jaarling heb gekocht ik
ga hem van het weekend op halen!!
zoooo ospannendd

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:33

NienkeNiels schreef:
Hoi allemaal,
zoooo ospannendd

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst *\o/*
enne ... misschien vh weekend foto's *-:) ??

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:36

ja zodra ik hem heb zal ik gelijk een aantal foto;s maken!:)
ik hou jullie op de hoogte

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:38

Ik heb ook een andalusier onwijs fijn karakter leer gierig heeft een goeie werklust en een hoof knuffel gehalte goed voor de dressuur maar d emijne houdt meer van buiten rijden.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:40

Wat leuk, gefeliciteerd! +:)+
Is het inderdaad Zorrero geworden?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:56

NienkeNiels schreef:
Hoi allemaal,
zoooo ospannendd

Waar heb je hemgehaalt? bij een fokker?
Wat voor papier heeft tie ? ( of is het een merrie :P? )

ben ook heeeel benieuwd naar de foto's! :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:32

Het is een hengst en heet Maximo!
hij komt bij een kleine fokker weg.
een echte PRE met papier;)

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:33

Nienke, Wat leuk voor je!!
Ben echt benieuwd ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:34

haha ja ineke ik ook!;)
je gaat me wel helpen he :P

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:38

NienkeNiels schreef:
haha ja ineke ik ook!;)
je gaat me wel helpen he :P

Zeker! Ohja. Je kunt onze trailer wel mee,
als hij na gebruik weer schoon wordt gemaakt,etc.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:39

oke maar moeten we hem dan eerst ook bij die boerderij weghalen?
want we gaan die dag pas om een uur of 6 weg he.!
Wil je nog mee?

demi888

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:46

tegenwoordig zijn de barokke paarden ook allemaal gefokt op de hoge dressuur!
friezen, andalusiers, lusitano's etc.
dan moet je idd wel een moderne andalusier nemen denk ik, want ze hebben nog wel eens de neiging om te maaien idd!
maar dat verschilt ook weer per paard :? ennn, geen jaarling! dan weet je nooit echt hoe ze eruit komen, lastig is dat.
maar als ik jou was, ga gewoon op je gevoel af, ga voor die andalusier! geweldige beesten zijn het ;)

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:17

NienkeNiels schreef:
oke maar moeten we hem dan eerst ook bij die boerderij weghalen?
want we gaan die dag pas om een uur of 6 weg he.!
Wil je nog mee?

Ja, maar dat hoeft niet veel werk te zijn.
Het lijkt me wel even leuk om mee,
hopelijk werkt Maximo beter mee dan Wyah ;)

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:27

Nienke, Van harte gefeliciteerd met de aankoop van Maximo !!
We zijn heel blij dat Maximo (vader Halley) een fijn nieuw thuis krijgt.

Hieronder een foto van Maximo. Meer foto's op http://www.yeguadapreciosa.nl

Maximo
Afbeelding

Vader Halley
Afbeelding

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:32

NienkeNiels, gefeliciteerd met je geweldige mooie nieuwe aanwinst +:)+
Hij is echt prachtig. Zodra je zelf foto's hebt, wel even laten zien hoor...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 23:33

Hoi Lisenka!
ik ben ook blij!
ik zie erg uit naar zaterdag!

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:26

andamoon schreef:
Ik heb even gekeken op jullie webiste. Zijn jullie al lang bezig ? Jullie zitten in Veldhoven bij Eindhoven, dat is niet zover bij mij vandaan.
Mooi site, mooie paarden. Super keuringsresultaat met LILIANA II. Gefeliciteerd daarmee ! :D +:)+ ?

Thanks. We zijn nu 1, jaar serieus bezig na ruim 4 jaar naar de juiste paarden gezocht te hebben....
Dank voor je felicitaties. Voor ons een belangrijke kroon op de inspanningen..

Citaat:
Komt Coin van Sandra van jullie stoeterij ?

Yep. Hadden we samen met onze Danzarin gekocht als 2-jarige hengst.

Als je toch in de buurt woont, dan ben je altijd welkom om eens langs te komen om de paardjes te bekijken hoor *D

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:38

demi888 schreef:
tegenwoordig zijn de barokke paarden ook allemaal gefokt op de hoge dressuur!
friezen, andalusiers, lusitano's etc.
dan moet je idd wel een moderne andalusier nemen denk ik, want ze hebben nog wel eens de neiging om te maaien idd!
maar dat verschilt ook weer per paard :? ennn, geen jaarling! dan weet je nooit echt hoe ze eruit komen, lastig is dat.
maar als ik jou was, ga gewoon op je gevoel af, ga voor die andalusier! geweldige beesten zijn het ;)

Klopt wel voor een gedeelte. :D
Ook wij hebben onze paarden uitgezocht voor die mooie bewegingen.

Wat is de definitie van een moderne andalusier? Niet alle andalusiers maaien hoor. En inderdaad is er al veel uitgefokt. Wij hebben bijvoorbeeld helemaal geen 'maaiers' meer. Maar je hebt in sommige bloedlijnen nog wel maaiers zitten.

Je kan inderdaad niets zeggen over de hoogte of over uitstraling van een jaarling. De andalusier groeit tot zijn 6e jaar. Neem als voorbeeld Coin. Ik kan je foto's laten zien dat hij als 2 jarige heel erg overbouwd was. Leek net een kameel. Een maand daarna ziet hij er weer prachtig in proporties uit en een maand daarna weer als een dromedaris.
Maar bij de APTO keuring (goedkeuring als dekhengst) zag hij er weer als vanouds perfect uit. Een perfecte glans en één brok dynamiet. Het was zelfs het enige PRE die op de keuring volledig vierkant gemeten werd door de Spaanse keurmeester. Exact 1.63 x 1.63. Dat geeft toch weer aan dat het een prachtige PRE is!
Wij hebben nog een hengstveulen van 2009 staan. Ook dit is net een toverbal. Momenteel maakt hij een groeispurt door. Hierdoor lijkt het wel of ze steeds slanker worden, tot het magere aan toe. Maar geef hem een maandje en het is weer een dikke goedzak. Niets van te zeggen dus als veulen en/of jaarling. Maar neem van mij maar aan dat we eigenlijk exact weten hoe hij eruit gaat zien. De stokmaat moeten ook wij inschatten op ervaring en afgaande op andere nakomelingen uit dezelfde bloedlijn.