Voor -en nadelen Fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Voor -en nadelen Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:32

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoveel onzin bij elkaar in één topic zien staan.... Sorry, maar wat een flauwekul vertellen een aantal hier zeg!

Als je wilt weten wat Friezen zijn en wat ze kunnen, kijk dan maar eens op mijn site.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:42

horseyfries schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoveel onzin bij elkaar in één topic zien staan.... Sorry, maar wat een flauwekul vertellen een aantal hier zeg!

Als je wilt weten wat Friezen zijn en wat ze kunnen, kijk dan maar eens op mijn site.

AMEN! Jenny, ik ben het volkomen met je eens!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 05:45

Sushilla88 schreef:
Mijn bijrijdfries is een schat van een beest. Bijna alleen maar voordelen. 1 ding... mijn fries kan echt, maar dan ook echt niet springen. En dat vind ik af en toe wel jammer...

Springen zal een Fries ook nooit leren. Echt nog nooit een gezien die een fatsoenlijke sprong kon maken, dus dat ligt niet aan die van jou, maar aan het ras in het algemeen. Over het algemeen is een Fries geschikt voor wedstrijdjes L-springen tot ZZ-dressuur, waar nog niet te veel moeilijke dingen gevraagd worden, maar zodra gaat het over echt niveau, dan moet je toch een ander ras nemen. Het meeste talent hebben ze toch om voor een karretje te lopen. Maar dat kunnen ze dan ook weer super.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:45

En daar komt weer iemand die totaal geen verstand van Friezen heeft een duit in het zakje doen. Onder het motto "schoenmaker blijf bij je leest"....

Friezen worden niet gefokt om te springen, wat niet wil zeggen dat er niet één een fatsoenlijke sprong kan maken. Ze worden echter wel gefokt voor dressuur en het hoogst haalbare niveau is dan ook niet ZZ, maar Grand Prix dressuur, wat een heel aantal Friezen al bewezen hebben.
Momenteel zijn de sportprestaties van Friese paarden in de dressuur onder het zadel minstens zo goed te noemen als hun prestaties aangespannen. Ze hebben voor beide disciplines het nodige talent.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:27

LoveLoes schreef:
ze zijn lief!

maar ze zijn wel heel sloom en lui vind ik een nadeel tenzij je hiervan houd natuurlijk :Y)

wat ook een nadeel is dat ze geen echte rijpaarden zijn je kunt er nog mee gaan buitenrijden maar springen of verdere dressuur word het echt niet!! :D

oja doordat het ras heel erg over fokt is zijn de meeste friezen 'slecht' en dan bedoel ik niet helemaal gezond, dus dat ze vaak gebreken hebben want alle friezen die er nu zijn stammen van 3 friese hengsten af, er waren namelijk in nederland nog maar 3 friese dekhengsten en daar stammen ze allemaal van af.

_O- _O- _O- grapjas!!!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:58

MarcelDufour schreef:
Sushilla88 schreef:
Mijn bijrijdfries is een schat van een beest. Bijna alleen maar voordelen. 1 ding... mijn fries kan echt, maar dan ook echt niet springen. En dat vind ik af en toe wel jammer...

Springen zal een Fries ook nooit leren. Echt nog nooit een gezien die een fatsoenlijke sprong kon maken, dus dat ligt niet aan die van jou, maar aan het ras in het algemeen. Over het algemeen is een Fries geschikt voor wedstrijdjes L-springen tot ZZ-dressuur, waar nog niet te veel moeilijke dingen gevraagd worden, maar zodra gaat het over echt niveau, dan moet je toch een ander ras nemen. Het meeste talent hebben ze toch om voor een karretje te lopen. Maar dat kunnen ze dan ook weer super.

:+ En jij hebt álle Friezen ter wereld al een sprongetje zien maken begrijp ik?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:09

mijn fries (brandus x jochem), is de goedheid zelve (karakter van papa), makkelijk in omgang, goede conditie (heeft ook met training te maken), kan redelijk goed galloperen (moet nog wel verbeterd worden), kan een sprongetje van 80cm makkelijk springen, heeft zelden mok, is op mijn zit en houding heel makkelijk te rijden (teugels dus amper nodig), is heel relaxed met buitenritten en wil dolgraag werken zonder gekke fratsen...nadelen bij haar: geen!

maar ja elke fries is anders, maar als je kijkt naar de voorouders dan kom je al veel te weten, zo staat brandus bekent om zijn goede karakter, werkwilligheid en hoge vererving van de sportpotentie (3 zonen in z2 en hoger, 1 zelfs grand prix) en bijv beart om zijn moeilijkere karakter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:28

Beart moeilijk karakter? Volgens mij ben je in de war met een andere hengst, want Beart staat daar helemaal niet bekend om.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:31

horseyfries schreef:
Beart moeilijk karakter? Volgens mij ben je in de war met een andere hengst, want Beart staat daar helemaal niet bekend om.

dat is wat de gebr. van manen mij hebben verteld (waar beart staat) en wat mijn ervaringen zijn (stalgenoot heeft een beart en heeft hem om die reden nu te koop staan en zo ken ik er meer die vaak conflicten hebben met hun beart zoon of dochter...)

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:34

ik heb zelf een friese ruin van 4 jaar, de nadelen vind ik eigenlijk de sokken, ze hebben heel erg snel last van jeuk en schurft. dat is eigenlijk het enige nadeel wat ik kan bedenken, ik zie eigenlijk bij mijn fries heel veel voordelen. ze hebben een gouden karakter en zijn erg trouw aan hun baas. Ook ben ik het volkomen met horseyfries eens!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:37

mijn fries heeft dus nooit last van schurft, zomerexceem en jeuk (ja jeuk alleen met verharen, net als elk ander paard)...misschien komt dat ook wel doordat mijn fries friesche brok krijgt (was bij mijn vorige fries in ieder geval het geval, met friesche brok had ze geen zomerexceem en zonder friesche brok had ze daar wel last van)...

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:39

Een collega van me gaat meelopen op een stoeterij, hij is ook helemaal gek van friezen, en wilt op die manier meer over het ras leren kennen, dat is toch ook een optie voor TS?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:08

lammie2701 schreef:
mijn fries (brandus x jochem), is de goedheid zelve (karakter van papa), makkelijk in omgang, goede conditie (heeft ook met training te maken), kan redelijk goed galloperen (moet nog wel verbeterd worden), kan een sprongetje van 80cm makkelijk springen, heeft zelden mok, is op mijn zit en houding heel makkelijk te rijden (teugels dus amper nodig), is heel relaxed met buitenritten en wil dolgraag werken zonder gekke fratsen...nadelen bij haar: geen!

maar ja elke fries is anders, maar als je kijkt naar de voorouders dan kom je al veel te weten, zo staat brandus bekent om zijn goede karakter, werkwilligheid en hoge vererving van de sportpotentie (3 zonen in z2 en hoger, 1 zelfs grand prix) en bijv beart om zijn moeilijkere karakter.

Leuk, ik heb ook een BrandusxJochem :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:12

Mijn eerste eigen paard was (en is nog steeds) een fries, mijn tweede paard ook en mocht er om de een of andere reden een ander paard komen, wordt dat zeker weer een fries.

Ik heb tot nu toe eigenlijk geen nadelen ondervonden aan het hebben van een fries. Natuurlijk zijn er wel dingen waar je rekening mee moet houden (extra opletten voor mok bijv.) maar dat is gewoon een stukje extra verzorging.
Tsja en voordelen, als friezenfan ben ik bevooroordeeld, maar ik heb 2 hele fijne, zachtaardige dieren die graag voor je werken, al zal dat voor een ander weer gelden voor een arabier of kwpn-er.

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:14

heb ook een friese ruin nu 5jaar

maar galop geen moeite mee!!!! springt er zo in en heel rustig ,springen vind die ook geweldig
en ik vind dat ze hele koele karakter hebben. heb geen nadelen van mijn fries

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:17

Overigens lees ik wel een hoop onzin tussendoor zeg..
laat rijp, ja ok, maar welk paard is met 4 jaar al helemaal klaar? IMO geeneen.
Vroeg oud: nou, ik kreeg van de DA dat mijn bijna 13 jarige merrie zo vreselijk soepel was voor haar leeftijd.
Hoog opgooien in draf: die van mij is wel beweeglijk (erg sensibel), maar gooit niet hoog op. Kreeg ook ooit de opmerking dat wanneer je je ogen dicht doet op haar, je het idee hebt dat je op een KWPN-er reed. Enne..ik weet niet wat een tuiger doet, maar dat opgooien is echt voor ieder paard anders.

Zo zie ik nog wel meer dingen staan dat ik denk: :?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:16

Gulpje schreef:
lammie2701 schreef:

Leuk, ik heb ook een BrandusxJochem :D

heey wat leuk!
hoe is die van jou van karakter? ook zo'n goedzak die alles voor je doet?

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:12

Sommige mensen hier hebben dus echt geen verstand van friezen..

Ik ben erg blij met mijn pareltje hij heeft een geweldig karakter en denkt altijd met me mee, ik kan hem met m`n ogen dicht vertrouwen.
Eens een fries altijd een fries! :D

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:17

Ik denk dat je met een fries wel meer moeite zou kunnen krijgen bij de dressuur, springen etc, maar als je dit eenmaal hebt bereikt sta je wel echt te schitteren met een prachtig paard! Ik vind persoonlijk friezen echt prachtig, en hele fijne trouwe rustige dieren..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:19

Noliita schreef:
Sommige mensen hier hebben dus echt geen verstand van friezen..

Ik ben erg blij met mijn pareltje hij heeft een geweldig karakter en denkt altijd met me mee, ik kan hem met m`n ogen dicht vertrouwen.
Eens een fries altijd een fries! :D

dat kan ik bij die van mij ook, met mijn vorige fries een heel stuk minder...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:22

Mijn bijrijdfries is echt een schat van een beest, maar probeert met de grootst mogelijke moeite onder het werken uit te komen :+
Maar dit kan ook komen doordat ze neit goed is ingereden (degene sprong zodra ze iets geks deed er meteen af.. ) maar er staat bij mij op stal nog eentje en die wil juist graag werken voor je maar is minder knuffel dus het ligt er maar net aan welke lijnen erin zitten! Verder is t karakter echt geweldig :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:22

lammie2701 schreef:
heey wat leuk!

Hij is lomp en vol liefde :D
Maar even serieus, hij doet onwijs hard zijn best om dingen te snappen die moeilijk zijn. Snapt hij het écht niet en wil hij onder de druk uit? Pffffffft weg is ie. Ofwel achteruit, ofwel vooruit. Maar goed, we starten nu net M2 en dat is natuurlijk ook niet makkelijk als je het allebei nog niet eerder gedaan hebt :)
Verder is het een gewoon een schatje, en we hebben samen een ontzettend goede band gekregen de afgelopen paar jaar. Hij is altijd net zo blij om mij te zien als ik hem :+

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:27

Gulpje schreef:
lammie2701 schreef:
heey wat leuk!

Hij is lomp en vol liefde :D
Maar even serieus, hij doet onwijs hard zijn best om dingen te snappen die moeilijk zijn. Snapt hij het écht niet en wil hij onder de druk uit? Pffffffft weg is ie. Ofwel achteruit, ofwel vooruit. Maar goed, we starten nu net M2 en dat is natuurlijk ook niet makkelijk als je het allebei nog niet eerder gedaan hebt :)
Verder is het een gewoon een schatje, en we hebben samen een ontzettend goede band gekregen de afgelopen paar jaar. Hij is altijd net zo blij om mij te zien als ik hem :+

ok, die van mij is absoluut niet lomp, maar wel vol liefde en een grote knuffelkont...zelfs de stalhouder knuffelt met haar...
wat werken betreft probeert ze moeilijke dingen op te lossen door te versnellen of met haar achterbeen te gaan stampen, maar uiteindelijk doet ze het wel...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:29

Die van mij gaat dan gewoon stilstaan :+ En is niet meer vooruit te branden...

Maar ze verzint zoveel smoesjes.. Bijv donderdag gereden langs de geit niets aan de hand en vrijdag ooeeh wat was ie eng.. . }:0

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:30

Inteelt, sloom, de galop, behang...Je heb je zelf in de hand bij aankoop. Ik neem aan dat als je voor een Fries gaat eerst de papieren nakijkt (voor o.a. inteelt percentage) en je gaat er 1 of meerde keren op rijden voor je 'm koopt....toch?

Die van mij is een heerlijke Fries, gooit niet hoog op. Fijn galopje, beetje lui maar dat ligt aan je eigen rijsteil. Heel eerlijk en een super karakter met humor! Lekker koel in het hoofd, beetje lomp, hinikt als ze je ziet :D
Ja, ik ben verliefd! :+: