Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:49

bij mijn verzorg PRE gebruikte ik Show Sheen om alles goed te ontklitten (had echt heksenstrengen) daarna manen en staart in vlechten, wekelijks losdoen uitkammen met m'n vingers en opnieuw (anders) invlechten. indien nodig terug show sheen erin spuiten, maar dat was afhankelijk hoeveel stof er in zijn staart terrecht gekomen was. meestal om de 2 weken voor de staart en om de 3 voor de manen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:52

ik vlecht ze ook meestal, als ze vies worden was ik staart en manen, moet ook wel bij n haf, anders ziet het er niet uit. 1 van mijn hafs heeft manen tot zijn schouder, 1 van de andere heeft een voorlok tot op zn bovenlip. Meestal vlecht ik de hafs in, omdat de jaarling en 2 jarige nog wel eens n pluk manen mee nemen met het spelen, als er vlechten in zitten, zijn ze toch wat voorzichtiger.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:08

Als ik mijn pony zijn manen invlecht, gaat hij staan schuren..
(Ook al zaten ze vrij losjes)
Gevolg...1 van de 3 plukken helemaal afgebroken..
Best banketstaaf als je dan de volgende dag zo'n dikke pluk in je handen hebt... |(

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:56

Ik doe altijd zo'n 1x per week cowboy magic in de manen (friese merrie). Haar voorpluk zit altijd in een vlecht. De dag voor bijvoorbeeld een wedstrijd of als ik een nieuwe vlecht maak doe ik ook weer cowboy magic en laat dat ff een poosje inwerken. De dag van de wedstrijd kan je er eigenlijk best goed doorheen kammen zonder teveel manen eruit te trekken en daarna invlechten.

Als het heel warm is wil ik nog wel eens een hengstenvlecht maken maar daarvoor kam ik de manen niet eerst uit dan begin ik gewoon met vlechten. Hoeft toch niet heel netjes te zijn.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:19

Hoi
Bij mij Tinker heb ik gevlochten en gevochten om zijn manen te behouden !!!
Maar meneer wist de vlechten eruit te schuren tot hij nu een rampzalig bosje manen heeft.
Dan maar weer los dan maar weer een vlecht ..dan stond ik weer met ene dikke losse pluk in me hand , of vond ze op het land |(
Volgens de DA geen Z-E!
Hij had super mooie manen,...nu is het om te janken.
Ik zeg weleens hij heeft zich een fjordenkapel gegeven:(
De rest wat er nog van over was heb ik 20 cm kort geknipt.

Wie herken dit ?

En wat moet ik doen ?

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:23

Zo herkenbaar, toen ik hem kocht had hij 30 cm lange manen, en ik dacht we gaan voor lang ...nou ze zijn lang geweest .
Maar nu ...ggrgrgrrrrrrrrrrrrr

amoebje schreef:
Als ik mijn pony zijn manen invlecht, gaat hij staan schuren..
(Ook al zaten ze vrij losjes)
Gevolg...1 van de 3 plukken helemaal afgebroken..
Best banketstaaf als je dan de volgende dag zo'n dikke pluk in je handen hebt... |(

prissjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:59

Ik heb dit probleem ook gehad
En wis er echt geen raad mee wat mij echt toen geholpen heb
Is 8 vlechten maken niet te strak
En daar van een knotje een vlecht kunnen ze makkelijker mee schuren
En blijven dus sneller ergens achter hangen met een knotje wil het nog wel is helpen dat ze niet hele plukken mee trekken

Iedereen heeft hier zijn eigen mening over en daarom zeg k ook mij heeft het wel geholpen
In ieder geval veel succes ..

Anita67 schreef:
Hoi
Bij mij Tinker heb ik gevlochten en gevochten om zijn manen te behouden !!!
Maar meneer wist de vlechten eruit te schuren tot hij nu een rampzalig bosje manen heeft.
Dan maar weer los dan maar weer een vlecht ..dan stond ik weer met ene dikke losse pluk in me hand , of vond ze op het land |(
Volgens de DA geen Z-E!
Hij had super mooie manen,...nu is het om te janken.
Ik zeg weleens hij heeft zich een fjordenkapel gegeven:(
De rest wat er nog van over was heb ik 20 cm kort geknipt.

Wie herken dit ?

En wat moet ik doen ?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:24

mijn fries had met 2 jaar al 60 cm manen en heeft ze toen afgeschuurt tot niks!! daarna heeft ze ze tot een maand geleden maar in een ''sportmodel'' gehad en nu zijn ze alweer 28 cm!!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:02

Hoe vaak en hoe wassen jullie de manen? Paard wordt dan toch supernat? En het is nu winter....

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:13

Famke_93 schreef:
De manen van mijn merrie vlecht ik om de 2 a 3 maanden over.
Was ze dan ook om de 2 a 3 maanden, met dit als resultaat!

Om de 2 à 3 maanden? :oo, hoe blijven ze dan zo geod zitten? Ik vlechtte altijd 1 keer per week, dan deed ik ze er een dag uit en dan de volgende dag er weer in (op 1 na, daar deed ik dan ff een losse hengstenvlecht in zodat het toch een beetje los zit en ff een ander model zegmaar, maar anders at ze dr manen op). Heel soms kon ik het wel 2 weken laten zitten maar toch lijkt me dit niet goed voor de manen. Even een dag (of 2) eruit en even "frisse lucht" is denk ik niet verkeerd. :)
Ik kamde eigenlijk ook nooit en deed er ook geen anti-klit in, als het smerig/vettig was dan waste ik de manen even en daarna wel anti-klit en dan in de vlechten. Door het kammen trek je er behoorlijk veel uit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:23

Ik doe meestal een losse hengstenvlecht in de manen. Dan doe ik vlechten terwijl hij op de grond aan zijn hooi eet. Op die manier kunnen ze zich geen haren uittrekken als ze gaan grazen (dan rekt de nek namelijk). En die vlecht blijft soms ruim een maand zitten. Als ik hem dan eruit haal dan doe ik dat meestal voor het rijden. Even wat cowboy magic erin en uitborstelen. En dan na het rijden gaat de vlecht weer erin en blijft ie weer een maand zitten :)

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:27

Ik ben ook Cowboy Magic fan (vandaar dat ik het ook verkoop :D ).
Alleen in de zomer vlecht ik mijn tinker z'n manen in, ene keer henstenvlecht en de volgende keer losse vlechten (om de week). Nu in de winter hangt alles weer lekker los, da's lekker warm.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:28

Vlak voor dat we mijn haffie kochten (zie avatar) Had ze best lange manen, maar toen we haar kochten had iemand van de manege haar manen getrokken.... Jammer he! Persoonlijk wil ik haar manen zo lang mogelijk laten groeien!!!!! Dr manen zijn allleen nu helaas wel vet... Tis nu te koud om te wassen..

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:31

LoveMariska schreef:
Vlak voor dat we mijn haffie kochten (zie avatar) Had ze best lange manen, maar toen we haar kochten had iemand van de manege haar manen getrokken.... Jammer he! Persoonlijk wil ik haar manen zo lang mogelijk laten groeien!!!!! Dr manen zijn allleen nu helaas wel vet... Tis nu te koud om te wassen..

Gewoon met Cowboy Magic Green Spot remover doen. Worden ze mooi schoon van en niet je hele paard kledder nat.
Inspuiten en met een natte doek uitvegen. Daarna Detangler and Shine erin en klaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:35

greenspot remover helpt niet tegen vet, alleen tegen vlekken ;)
Maar vettige manen zijn geen groot probleem hoor :) Worden ze juist waterdicht van, zodat de paarden minder last hebben van de regen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:45

ik vlecht ook, maar zit te denken deze winter de manen los te laten (ik vlecht vanwege deken die over haar manen schuurt (ZE :( ))

manen zijn aan de onderkant heel dun nog, maar knippen durf ik niet, dus ik laat het maar mooi zo...

ik haal de vlechten er trouwens ook maar 1 keer in de maand uit ofzo hoor. het zit niet netjes meer dan, maar anders blijf ik bezig, en het belet mij om er aan te zitten. :D
ik gebruik antiklit van de welkoop gewoon. ik was en bostel eigenlijk nauwelijks. vlechten doe ik trouwens wel 1 maand aan de ene kant, en dan een maand aan de andere kant...

Ze is in 2 jaar tijd van kaal naar heel lang gegaan. het komt onder de hals uit nu...

edit: foto`s in profiel

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:49

cremespoeling werkt ook super tegen de klitten, en het verzorgt. Doe het altijd in de bovenkant van de staart, die was bij mijn pony heel kort maar is ook heel veel gegroeid toen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:50

Hier ook vlechten en dan om de maand opnieuw. Als ik de mogelijkheid had om te wassen, dan deed ik het, maar nu toch echt tekoud met koud water buiten. Wanneer ik was, gaat er wel cremespoeling doorheen.
Equistar gebruik ik niet teveel, ik heb 1x meegemaakt dat alle haren onder het elastiekje waren afgebroken. Zag er oerlelijk uit :(

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:05

Even een stipje, staan veel goede tips in

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:10

Voor knabbelende stal/weidemaatjes gebruiken wij soms sambal om het ze af te leren :oo

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:16

Whahaha sambal! :') _O- Wat een idee :')
Ik denk dat dat voor ieder paard de laatste keer knabbelen worden :Y)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:18

Angeliekje schreef:
Ik heb een tinker met manen van 112 cm
Foto :D
http://94.100.115.167/636550001-6366000 ... _MWBh.jpeg

Wat ik doe om ze te verzorgen.. Eigenlijk niet veel. Ik vlecht de manen in vier vlechten en laat ze een week inzitten (ook met rijden). Ik haal ze dan eruit en borstel de manen van onder naar boven met een staart/manen borstel (niet van boven naar beneden ivm manen uittrekken), en vlecht ze daarna (met andere plukken ivm vervilting) weer in en laat ze weer een week inzitten, en dat elke week opnieuw. Af en toe gooi ik de manen naar de andere kant. Verder knip ik 1x per maand de puntjes bij zodat ze niet gaan slierten aan de onderkant. Antiklit spray gebruik ik nooit, maar dan ook nooit in de manen. Heeel af en toe doe ik er een heel klein beetje babyolie doorheen, maar ook niet teveel, want de manen worden er best vet van. En wassen doe ik maar 1 a 2 keer per jaar.

hoe hou je ze zo wit dan?
want mijn haf maakt er echt altijd een zooitje van zijn manen.
en wij hebben alleen koud water op stal.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-11-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:20

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:05

Mijn fries heeft een voorpluk tot bijna over zijn neus, wat doen jullie daarmee? doen jullie die ook invlechten of laten jullie die los ?

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:05

hayy

Ja die lange manen...Tinkers hebben ook van die dikke lange manen pffff ik kam ze alleen als ik wedstrijden heb :o voor de rest laat ik het lekker zo als het is als er van die stukken moder inhangen ofzo haal ik het er wel even snel uit soms ziet het er ook uit als dreadlocks :(:) de staart is net zo groot probleem ze mesten er ooknog is in dat soort dingen haal ik er wel uit. Het is ook niet zo heel goed he om die manen dagelijks te kammen gebeurt in het wild ook niet ;) ze krabben elkaar wel in de manenkam.