Als ik me niet vergis stond er een tijdje geleden op mp een friese hengst die M sprong. Ik dacht ook altijd dat friese paarden niet konden springen, tot ik de foto's zag
suikermeisje
Geplaatst: 12-04-09 18:29
Ik vind het onzin dat als je met een fries springt dat je hem verkloot:s ik heb een halve fries, misschien telt dat niet helemaal mee, maar daar ga ik binnenkort L/E mee starten (1,10m) een vriendin van mij heeft wel een fries, en niet een superluxe, maar die kan wel goed springen.vorige zomer heeft ze er zo'n 1,15 a 1,20 mee gesprongen. en ze gaat ook starten op wedstrijden:) (op onderlinge komt ze met 90 cm ook rond.=)) ik heb met mijn half friesje 1,45 gesprongen maa eerlijk gezegt vond ik het wel doodeng hoogste wat ik ooit sprong en sprong weleens 1,20 ofzo hij was zelf toen 1,48 (halve new forest, misschien dat dat ook wel scheeld)(aa)
Mexx
Geplaatst: 16-04-09 11:47
Mijn Fries vindt springen geweldig! Helaas ben ik zelf geen springheld meer, dus ze zal het met een paar lage kruisjes moeten doen. Voorheen sprongen we wel hoger, we zijn zelfs 2e geworden met de onderlinge wedstrijdcompetitie een paar jaar geleden, tussen allemaal bruinen! Maar nadat ik er 2x erg ongelukkig afgevallen ben, houd ik dat nu voor gezien
Hier nog even twee oude fotootjes van ons:
frieslove
Geplaatst: 17-04-09 20:10
Ik ben begonnen met vrijspringen! en daarna aan de longe nog een paar keer... later onder zadel hij kan ( maar wel met moeite ) 80 cm Dit doe ik ook niet zoveel! Maar hij neemt graag eens een sprong
Mijn fries kan ook prima springen. Ik denk dat veel friezen rustig een B springen parcoursje aankunnen hoor, maar als je echt hoger gaat dan M/Z hebben ze hun bouw gewoon tegen. Mijn fries springt zelfs neit lager dan 40cm..
:p mijn Friese verzorgmerrie springt ook best graag. Het maakt niet uit waar ik haar op af stuur, ze probeert altijd te springen. Ze heeft echt nog nooit geweigerd. Alleen heeft ze geen flauw idee waar ze ergens af moet zetten. Zelfs met een balkje ervoor snapt ze het niet, dan struikelt ze eerst over de balk en dan staat daar ook nog een hindernis Balkjes draven kan ze trouwens wel prima, dat is geen enkel probleem.
Maar ik heb zelf niet zoveel ervaring met springen dus ik kan haar ook niet echt goed helpen. De mogelijkheid tot springles hebben we eigenlijk niet en het materiaal thuis bestaat uit wat palen en emmers. Daarom spring ik nu eigenlijk nooit meer met haar. Ze stoot steeds haar benen terwijl ze eigenlijk zo haar best doet voor mij. Vond het een beetje sneu dus toen zijn we maar gestopt met springen.
FVH
Geplaatst: 28-04-09 17:06
Myn fries springt ook en ze vind het onwijs leuk. Allebei nooit gedaan maar het gaat super goed!
FVH
Geplaatst: 28-04-09 17:11
Annekeee schreef:
Waar ik die Fabel, wijsheid en etc vandaan haal? Ervaring en de realiteit
Maar nogmaals het is ieder zijn of haar eigen keus!
Ervaring?!?! dat slaat gewoon nergens op, het ligt aan je paard zelf of ze het leuk vind.
Anoniem
Geplaatst: 28-04-09 17:14
Wij móeten in de clubles ook gewoon meedoen met springen als dit op de menukaart staat, ongeacht het ras wat je onder je billen hebt. Het is dikke onzin dat een Fries er mee verkloot zou worden. De mijne gaat inmiddels met gemak over een meter, en het valt me op dat hij na een paar sprongen altijd zo heerlijk los in zijn lijf is. Overigens is het een paard van boven de 1.70, type tankwagen
Een fries kan prima springen, we hebben verschillende soorten op stal staan en allemaal hebben ze gesprongen en zijn er niet slechter van geworden. Ik sprong zelf ook met Famke, ging super goed en ze vond het erg leuk. Nu een tijd lang niet echt gesprongen (wel met pasen gecrossd met hindernisjes en dat vond ze super! ) omdat ze met regelmaat een olifanten been had, nu is dat weer goed opgeknapt dus wil ik het eigenlijk weer oppakken. Mijn idee; gewoon proberen!
aurae_
Geplaatst: 28-04-09 17:22
In mijn ervaringen kan een fries prima springen op voorwaarde dat ze het willen. (anders lopen ze er dwars doorheen .......ook een manier maar niet de goeie volgens mij ) Wat mij wel opvalt bij friezen en andere zwaardere paarden dat de springtechniek nog wel wat te wensen laat, maar dat lijkt me ook gewoon een kwestie van oefenen .
Ach die van mij mepte eerst alles tegen de grond, waarna hij parmantig tussen de staanders door liep En je zult met een Fries niet snel een L parcours of hoger halen maar daar gaat het toch niet om. Ze kunnen best een leuke sprong maken en de eerste die er stuk van is gegaan, moet ik nog tegen komen.
Quartusje
Geplaatst: 28-04-09 20:13
de fries die ik ik reed was ontzettend lomp hij sprong voor geen meter maar dressuur ging wel heel goed maar er zijn ook friezen die wel kunnen springen dus oefenen
Mijn Fries vindt springen het einde en kan het dan ook best goed. Zijn techniek wordt ook steeds beter. De hindernissen zelf zijn geen probleem maar ik denk dat je met een Fries het wendbare snel mist en daardoor een parcours toch moeilijkheden oplevert. Hidde (en ik denk heel veel friezen) zal nooit een M parcours kunnen springen, maar als ik zo rondkijk tussen de KWPN'ers zitten er daar ook maar weinig tussen die dat echt aan zouden kunnen. Daar moet je toch een paard voor hebben wat erop gefokt is, in mijn ogen.
hessel
Geplaatst: 11-05-09 17:33
Al bakt ze er niks van , m'n merrie vindt het fantastisch . Ze kan wel een redelijk sprongetje maken, maar de techniek laat toch echt te wensen over Ik doe het ook meer voor de afwisseling en niet omdat ik nu zo nodig hoog wil springen (dan had ik wel een type springpaard).
Met m'n hengst heb ik het nog niet geprobeerd. Hij heeft nl een hele tijd de knie op slot gehad en daar heeft ie toen ook speciale ijzers voor gehad. Hij heeft nu alweer enige tijd normale ijzers, maar wil eerst zeker weten dat het over is. Dus wil hem nu eerst weer intensief dressuurmatig trainen en kijken of het goed blijft. Als dat zo is, ga ik het toch eens met hem proberen.
Thioro
Geplaatst: 12-05-09 22:20
't is wat je springen wil noemen maar met de jonge paarden lopen we wel balkjes en springen af en toe wat cavaletti.
Sommige snappen het principe en doen iets dat voor springen/vergrote huppelpas moet doorgaan, maar we hebben er ook al gehad die gewoon letterlijk dwars door de balk liepen (balk in 2). Soms snap ik niet hoe ze er zo moeilijk over kunnen doen, bij sommigen is de knie-actie alleen al voldoende om over een balk te gaan .
Eentje was in het begin lichtjes panisch voor een balk, over een simpele grondbalk gaan was een drama. Rustig blijven proberen en uiteindelijk was hij degene die nog het beste sprong.
Mijn fries is gek op springen, alleen ik ben geen held. Leg een balkje op de grond en hij neemt een hoge sprong er over heen. De vorige eigenaar heeft 2 jaar lang springles gevolgd en hij deed het best aardig. Dus ik denk dat het maar net aan jezelf of je paard ligt of je het durft en leuk vind. Succes.
Onze fries heeft toevallig vandaag vrij gesprongen en was zo fanatiek dat ik hem niet meer kon stoppen. Hij bleef er maar overheen gaan, hij vond het geweldig!
Snowy2004
Geplaatst: 23-05-09 11:57
gitbadru: Dat ken ik van de mijne. Als hij balkjes ziet, wordt hij ook altijd erg fanatiek. En als hij gewoon los loopt en er overheen springt vind ik het ook leuk om naar te kijken en denk alleen maar, ben blij dat ik er niet op zit. Vooral als hij er dan ook nog bij gaat bokken en helemaal dol word.
JolandaKne
Geplaatst: 27-05-09 19:37
ze zijn er misschien niet echt voor gemaakt, maar als ze het leuk vinden, waarom niet?
FBN
Geplaatst: 13-11-09 15:08
heb met die van mij laatst meegedaan op de [evenement] een pittig B parcours maar was toch wel mooi 2e van de 7 (kwpners met wedstrijdervaring) paarden!! maar die van mij heeft ook een tijd in de springles gezeten waar we echt niet buiten de boot vielen in de les springen we ook als het wat hoger ging (1.20 ) parcoursjes rond en ik wil haar volgend jaar officieel uit gaan brengen! los springt ze trouwens 1.40 hoger durf ik niet aan want dan ben ik bang voor blessures
was trouwens foutloos zonder weigeringen! dus het gaat wel hoor (die van mij is gewoon helemaal gek op springen!!)
PPPeet
Geplaatst: 29-11-09 17:46
Ik heb toevallig sinds vorige week het "springen" ontdekt. Balkjes lopen zijn we niet zo goed in, want als er zo'n balkje ligt waar je je hoef neer wil zetten kan die best even aan de kant worden getrapt
Maar springen uit zowel de draf als galop vind ze wel heel leuk. Niet heel hoog ofzo maar gewoon leuk voor de afwisseling.