Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:47

mariettek schreef:
Citaat:
Is het dan alleen het prikken?

Ja!!! Dat 'prikken' is nogal een groot probleem in mijn ogen! Ik zou het echter niet omschrijven als 'prikken' maar als het doorboren van een levend doel.
Geen gevoel in die bult... klop vast... vissen hebben ook geen gevoel in hun lip en schelden doet geen pijn...
Zelfs al is die bult compleet gevoelloos (tegen mijn grootste verdenkingen in, heb nog nooit gehoord van een gevoelloos lichaamsdeel, met uitzondering van nagels en door lepra aangetaste ledematen), dan nog is er de mogelijkheid dat er mis wordt gestoken. Ook zit er heel veel stress aan vast (wat denk je dat adrenaline is?) en levert het gevaar op voor alle betrokken partijen.

Als die mensen werkelijk hielden van hun paarden, dan zouden ze deze hier niet bij betrekken. De mogelijkheid dat ik mijn paard in gevaar breng (tegen welk minimaal risico ook, alleen maar voor mijn lol) is voor mij ondenkbaar. Dat ik daarnaast ook nog een ander dier tegen zijn zin in een lijdensweg laat ondergaan is gewoonweg belachelijk.

Misschien ben ik bevooroordeeld, maar ik denk dat ik zelf kan bepalen wat er tegen mijn principes ingaat. Dit gaat volkomen tegen mijn principes in. Ik krijg er koude rillingen van en krijg de neiging om de mensen die dit dieren aandoen zelf aan een stokje te rijgen. Voelen ze toch niets van.

Ze worden niet doorboord, dan zouden de prikkers er saan de andere kant weer uitkomen. Knipoog Zo diep komt het niet, het is prikken. Ik zal niet te beweren dat het gevoelloos is, maar wel dat er weinig gevoel zit, daar er weinig zenuwen zitten. En ja er is een kans dat ze misprikken en dat is pijnlijk en wordt zwaar bestraft in de punten en men probeert dat echt te vermijden!
Nogmaals ze willen niet de stier opzettenlijk pijn doen. Dezelfde ruiters en amazones beoefenen ook bloedloos.
Adrenaline wordt ook opgewekt door agressie en "excitement" en niet alleen door angst!

Willen jullie de dood van een ruiter zien, want ook daar bestaat een filmpje van, en dat schijnen jullie nogal leuk te vinden. Dat klopt toch ook niet? Dat je wilt gaan zitten kijken naar de dood van een mens die slechts prikkers in een stier plaatst?

En ik heb zelf geen enkel probleem met een scalpel in mijn bil (al gehad) of saté prikkers. Wel een en ander in verhouding zien, zo groot zijn die haken niet in vergelijking met de stier. Overigens bestaan daar ook regels voor. Bij jongere, lichtere, stieren worden kleinere haken gebruikt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:03

Ok al die argumenten daarnaast gelegd... over het stierenvechten.. kijk dan eens op zijn minst naar de rijkunst....

Ik kan ook argumenten bedenken waarom men in nederland niet op zijn paard hoeft te stappen.. de liefste pennymeisjes veranderen in monster zodra ze opstappen op hun paard..

Slof.. spoor.. zweep.. bijzetteugels.. enz. enz.. Ik zie het in de manege gebeuren.. sla hem maar eens goed met die zweep, want hij moet luisteren...

Ze leren er niet om goed te zitten.. ze leren niet om respect voor het paard als dier te krijgen.. nee ze leren om een paard te schoppen en te slaan, want hij wil niet vooruit...(ik heb het meerdere malen gezien...op verschillende maneges)

We eten allemaal bij de mac/kfc.. ooit wel eens gezien hoe die dieren geslacht worden? Ik heb een filmpje gezien, hoe die kippen en massaal de koppen werden omgedraaid.. niet leuk om te zien.. en ja, inderdaad na aanleiding van zulke filmpjes zijn er mensen al jaren vegetarisch, maar het grootste gros eet heerlijk zijn stukje vlees s'avonds, en ligt er niet wakker om dat ook deze dieren stress hebben gehad... van de kistkalfjes tot de kip die met z'n weet ik hoeveel ze opgepropt zitten met z'n allen in een veel te kleine ruimte. Van de varkens die gestresst naar de slachterij gaan.. Denk je dat zij niet weten dat het het eindstation is waar ze naar toe gebracht worden? Dat ruiken ze wel. Ze ruiken namelijk de dood als ze er aankomen. Net zoals dat met runderen gebeurd..
En nee dat valt niet goed te praten.. maar eten we daarom een stukje vlees minder? We denken niet aan het lijden van die dieren als we ons stukje vlees kopen...

Tja.. nogmaals ik weet niet of ik in staat zou zijn om zo'n stier te vechten/doden.. los van het feit dat ik in mijn broek zou schijten van angst! Ik heb die behoefte ook niet, maar ik kan wel genieten van de rijkunst die vertoont wordt.
En ook het idee dat men zijn paard daarop zou inzetten... in die landen wordt anders gekeken en omgegaan met zijn paard.. Wil niet zeggen dat ze het beter of slechter doen.. alleen anders...

Wij hebben zulke evenementen niet in Nederland, zijn er niet mee opgegroeid.. dit is iets wat niet bij onze cultuur hoort. En nogmaals.. ik benadruk het dat ik ook niet voor het afslachten ben van de stieren.. maar kijk gewoon eens naar de rijkunst.. dit is eeuwenoud!

Niet het gehobbel in de rondte wat we de afgelopen 30 a 40 jaar doen...

Dus nogmaals, kijk eens met eigen ogen naar de rijkunst.. kijk eens hoe de samenwerking tussen paard en ruiter is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:47

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:57

Het is idd mooi om te zien hoe ruiter en paard samenwerken en hoe goed de rijkunsten zijn, maar waarom moet er een ander dier verwond worden om dit te laten zien? Is daar geen andere manier voor? Ik blijf het een barbaarse ''sport' vinden, dan kun je 100x zeggen dat het dier er nauwelijks iets van voelt en dat het 'maar prikkers' zijn (en de TS praat in haar laatste post over haken, brr) ik vind het gruwelijk om te zien. Bovendien denk ik niet dat er ook maar íemand is in dit topic die enig idee heeft wat dat dier voelt, dat weet alleen hij zelf. De stier is volkomen kansloos en van een dergelijk machtsvertoon van mensen tegenover dieren walg ik, daar heb ik eenvoudigweg geen ander woord voor en kan níet begrijpen dat er mensen zijn die dit leuk vinden om te zien.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:28

Het is een moeilijk onderwerp om te openen in een noordeuropees land , ik schrijf hier vaak in een Spaans forum waar ook absoluut niet over stierenvechten mag praten dus een anti taurino.(niet alle Spanjaarden zijn het eens met stierenvechten.)

Wel is het zo dat deze stieren de beste jeugd hebben die ze kunnen wensen en vergeleken bij vleesdieren een beter leven hebben tot hun dood.

Verder heb ik zeer goede kennis die bekend rejoneador was en die heeft zijn dieren , paarden en honden echt heel goed verzorgt (wil daar ook in de kost Haha! ) en kwa rijden echt dat je soms met je mond open kan staan ook gewoon klasieke dressuur

Ik ben geen fan van de arena maar wel van een goed getraind paard , als dressuur is dat je geeneens een ereronde kan maken op een olimpische spelen dan liever een goed getraind paard die een stier stopt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:55

Die haak moet je zien als een harpoenpunt. Een pijlpunt met weerhaak.

Waar je het machtsvertoon vandaan haalt weet ik niet. Vind je boogschieten ook machtsvertoon? Het gaat er niet om de stier te kleineren of macht op uit te oefenen, dan leggen ze hem wel neer met een lasso ofzo...
Het gaat vooral om targeten op een doel dat nooit hetzelfde is en dit is ook niet te vervangen door iets mechanisch, want er is een samenspel dat je met een computer niet krijgt. Ze lokken de stier uit. De stier valt aan. Hij doet volkomen instinctief werk en wordt niet gedwongen iets te doen wat hij in het veld niet zou doen.

En okee, hij krijgt prikkers in zijn vetbult, maar in het veld loopt hij ook heus in de loop der jaren kleerscheuren op in ECHTE gevechten met andere stieren, die WEL op leven en dood gaan soms.

Ik denk dat de naam stierenvechten (joost mag weten hoe dat in het leven is gekomen) al een negatieve ingang is. Het het in landen waar ze het doen niet zo, maar meer iets als "stiereren".

Ik denk niet dat mensen het LEUK vinden om te zien, ik heb nog nooit iemand horen lachen, maar meer fascinerend, men houd de adem in. En natuurlijk zit er een stuk sensatie bij, je weet dat het gevaarlijk is, je weet dat het mis kan gaan... des te groter de bewondering!

En nogmaals, het gaat de stierenvechters helemaal niet om pijnigen, anders deden ze niet net zo enthousiast mee aan bloedloos. Dat zijn echt dezelfde stierenvechters! Ik denk dat het niet lang zal duren voordat bloedloos ook hier wordt ingevoerd.

bloedloos

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:01

Ik heb jaren terug een show gezien waar ze klitteband gebruikte op rug van stier en de banderillas etc ook (dus ze bleven plakken)

Wat wel waar is dat een hele boel mensen van deze traditie (voor anderen een marteling) leven zouden ze het afschaffen dan zijn veel mensen hun baan kwijt en dan heb ik het niet over rijke fokkers.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:15

Ik heb veel respect voor Lusitana, maar hiermee kan ik helaas niet in meegaan.
Ook ik vind het knap hoe ze het doen maar pas op het moment dat de stier en paard geen pijn meer hoeven lijden in de tak van de 'traditie sport'zal ik erna kijken en ervoor juichen!
In mijn ogen is het 'barbaar'dat iets anders moet lijden voor het geluk en plezier van een ander, dus ik ben voor bloedloos en pijnloos.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:24

En zo heeft elk land zijn tradities Lachen

Ik vind het ongelooflijk knap van dit meisje dat ze op hoog niveau meedraait in iets wat ik als een echte mannenwereld heb gezien, en dat op zo'n leeftijd....

En jonge jonge, wat een mooi paard heeft ze onder haar kont zeg Vingers aflikken

Als alle mensen die hier zeuren eens zouden willen kijken wat dat stukje vlees op zijn/haar bord heeft mee moeten maken voor dat het op het bord belandde....

Ik kan me de positie van dit meisje voorstellen....Mij familie wordt vaak niet begrepen omdat ze jagen...Mensen snappen deze barbaarse traditie niet, immers is er toch genoeg vlees op de wereld denken zij dan....Ach ja, vaak is het zo dat mensen al een mening vormen over iets voordat ze er echt in aanraking mee zijn geweest...Das best wel jammer....

Hoe was dat ook al weer met wijzen....mocht dat niet pas als je zelf vrij was van schuld....? Haha! En als je dan toch besluit met je vinger te gaan wijzen moet je eens kijken hoeveel vingers van je hand naar jou wijzen Knipoog

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:47

Citaat:
Overigens bestaat er in Californië al de bloedloze variant en dat zal heus ook hier op een gegeven moment wel doorgevoerd worden. Maar de uitvoering is exact hetzelfde.
Ik zal verdere protesten negeren. Daar zijn heel andere kanalen voor.

Dit juig ik ten zeerste toe!!

Ik vindt de samenwerking tussen paard en ruiter (bij de correcte trainers) ronduit schitterend en vindt hun ruitertalent vaak waanzinnig. Zonde zou zijn om de traditie te verliezen. MAAR ook ik vindt niet dat er op deze manier met de stieren om gegaan mag worden in de arena, ook al hebben ze nog zo'n mooi leven gehad.

Dus ik hoop echt dat er overgegaan wordt op een bloedeloos "spel" i.p.v. deze oorlog. Dan kom ik zelfs een keer kijken.

Wel wil ik graag nog een filmpje laten zien van dit vee, waarop te zien is hoe mooi ze leven en dat het wel een heel ander slag vee is dan dat van ons en dat ze ook een bepaalde voldoening uit vechten haalen. Op het einde is te zien dat ze soms ook in hun vrijheid tot het einde gaan.

http://nl.youtube.com/watch?v=Lp2cVe7unv4

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:38

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:02

pre schreef:
In mijn ogen is het 'barbaar' dat iets anders moet lijden voor het geluk en plezier van een ander, dus ik ben voor bloedloos en pijnloos.

Mee eens, en ik vind het paard op de foto's in de openingspost een gestresste blik hebben, en de oortjes zuur naar achter. Ga straks thuis de filmpjes kijken, die kan ik namelijk op m'n werk niet openen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:06

petje af voor deze meid, ik ben het er dan niet mee eens (het stierenvechten) maar zo heeft ieder land zijn traditie en ik vind dat de vrouwen meer in de picture mogen komen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:13

Het paard in de openingspost vind ik er ook niet zo vrolijk uit zien.

Dat bloedeloos stierenvechten, zonder scherpe prikkers vind ik al een stuk beter. Ja
En ik ga mee met Jesser, voor ons is het gewoon bijna niet te begrijpen omdat de cultuur zo anders is. Daar is het een eeuwenoude traditie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:24

Lusitana schreef:
In de bloedloze variant wordt een klitteband matje op de rug bevestigd en daarop worden dan de stokken met klitteband op de punt geplaatst, er wordt dus niet in geprikt en het doet dus ook geen pijn.

Dit vind ik al vervelend zat.... ben niet zo'n liefhebber van dat gejeuzel met dieren.
Maar als het dan toch moet.... dan maar zo.

Geen enkele eeuwenoude traditie, romantiek daaromtrent, het eindeloos besnuffelen van leesmateriaal over deze bezigheid, of whatever, maakt dat ik deze idiote bezigheid goedkeur.

Het is 2008... ophouden met die onzin.

Daarbij eet ik GEEN vlees, en gebruik zeer beperkt materialen van dierlijke herkomst... die argumenten zijn dus ook 'hol'.
Tradities begrijp ik wanneer ik ze in de tijd plaats dat ze zijn ontstaan, of nog nut hadden.... die tijd is lang vervlogen.
Hobby-jacht is ook iets dat ik zwaar afkeur, en niet omdat ik daar niets vanaf zou weten.... helaas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:49

Citaat:
Het is 2008... ophouden met die onzin

BINGO!

Mee eens, en ten overvloedde vermeld: er zijn een heleboel 'tradities' die wij op gevoelsmatige, intellectuele, wetenschappelijke en menselijke overwegingen afwijzen omdat die tradities niet meer in onze tijd passen en je mag hopen dat de mens in geestelijk opzicht iets verder doorgegroeid is. Bewustzijn dat dierenmishandeling en vermaak ten koste van een dier in een ontwikkelde maatschappij niet thuis hoort, is één daarvan.

Een vrouw in een mannenwereld? Het lijkt me dat er betere zaken zijn waarop een vrouw zich kan emanciperen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:35

Met dank aan Jannepauli voor een goed doortimmerde post!

Als het enige geldige argument dat 'voorstanders' kunnen voordragen het feit is dat het hier om een eeuwenoude traditie gaat en derhalve dus voortgezet mag worden vind ik dat erg summier.....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:07

Lusitana schreef:
En okee, hij krijgt prikkers in zijn vetbult, maar in het veld loopt hij ook heus in de loop der jaren kleerscheuren op in ECHTE gevechten met andere stieren, die WEL op leven en dood gaan soms.

Aaah, en daarom is het normaal dat mensen dit bij een stier doen.......

Wat is eigenlijk het doel van dit onnodig pijnigen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:14

Diablo schreef:
Wat is eigenlijk het doel van dit onnodig pijnigen?

Vermaak.... toen en nu, en een vleugje familie-eer links en rechts.
En dat is niet voldoende om het te rechtvaardigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:16

@Diablo: dat noemen ze bij ons zelfverheerlijking....
Ik vind het een trieste vertoning, al wist ik al dat je het stierenvechten in Spanje en Portugal niet met elkaar kunt vergelijken...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:28

Lusitana schreef:
Die haak moet je zien als een harpoenpunt. Een pijlpunt met weerhaak.

Waar je het machtsvertoon vandaan haalt weet ik niet. Vind je boogschieten ook machtsvertoon?

Het verschil tussen boogschieten op hout of stro en een weerhaak in een levend wezen raggen hoef ik denk ik niemand uit te leggen.... Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:34

Jannepauli schreef:
Ja, mooi filmpje .. het dier gedraagt zich naar zijn aard.
Wat een verschil dan met dit: http://nl.youtube.com/watch?v=47SHPAe0s0k&feature=related

Ja, weer typisch niet het verschil kennen tussen Spaans en Portugees,hè. In de eerste seconden zie je aan de pakkies al dat het om Spanjaarden gaat...
Wil je het topic niet vervuilen met dingen die met Spaans stierevechten te maken hebben?

En die een opmerking maken over het zuur kijken van het paard in de openingspost: De rest van de foto paste niet op de scanner, maar paard staat op rust en is waarschijnlijk gewoon de foto sessie beu. Dit heb ik al eerder opgemerkt. Ik kan zo ook wel foto´s maken van weet ik niet hoeveel andere paarden. Alleen een fotograaf die verstand heeft van paarden zal proberen de aandacht van het paard te trekken en een foto selecteren waarop het de oren naar voren heeft.

Die denken dat de paarden lijden weten al helemaal niks van Portugees stierenvechten, daar ga ik niet meer op in.

Ik zou graag willen dat voordat jullie commentaar uiten jullie wel zeker weten dat het Portugees stierenvechten betreft waar je het over hebt!!!!!!!

Ik heb pas morgen weer tijd om op de rest in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:37

Maar Lusitana, hoe je het ook draait of keert, het is ook bij Portugees stierenvechten wel de stier, die het lijdend voorwerp is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:01

Citaat:
Wil je het topic niet vervuilen met dingen die met Spaans stierevechten te maken hebben?

.
Mag ik nu zeggen dat jij dan misschien het forum niet moet vervuilen met topics die het misbruiken van dieren verheerlijken?
Portugees of Spaans, 't is mij om het even en het was mij niet ontgaan. Maar mishandelen blijft mishandelen, al was 't Russisch of Chinees stierenvechten.

Nog een leuk filmpje met kritische tekst - spaans vechten, ja, dat wel
http://www.youtube.com/watch?v=8ZdeN9aDyMc&feature=related

en dan ter vergelijking nog 's op z'n portugees..

http://www.youtube.com/watch?v=xWIPqgHTw5Y

wat een 'clean' verschil hé? Shame on you!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:43

Ik heb het laatste filmpje gekeken, ik kan maar 1 ding zeggen, triest................de tranen springen mij in de ogen, echt waar....