Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:14

Wat leuk om te horen Ania. Daar zit wel iets in natuurlijk…

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:13

Audesta: fijne vakantie!

Mijn merrie is ook lastig met het bit. Ik heb haar met kaptoom beleerd. Maar ook daarmee liep ze soms te rommelen met haar hoofd en te kantelen. De tandarts heeft haar twee keer nagekeken. De eerste keer zat er wel een scherpe rand, maar de volgende keer was alles in orde. Maar ook met een touwhalster kantelt ze, met haar kaptoom het minste. Ik heb een mooi bitloos hoofdstel voor haar gekocht maar met longeren werd ze daar echt heel erg boos van. Zo erg dat ze zich lostrok en de bak uitrende.

Nu heb ik een ouderwets scholingsbit voor haar. En verbazingwekkend genoeg vind ze die min of meer oké. Eerst alleen met bit in gelongeerd, maar wel de lijn aan de neus van het kaptoom. Toen erop, en sturen met kaptoom. Toen sturen met bit, maar wel iemand op de grond met kaptoom aan de neus. En nu zijn we zover dat ze met een normaal hoofdstel en dit bit loopt. Ze is nog steeds wel wat onrustig en wil soms nog wel eens kantelen maar er zitten nu ook echt mooie rustige stukken tussen.

Ze is echt heel erg braaf. De eerst passen galop deed ze braaf, nog wel even aan de lijn. Los stappen en draven. Ze is een keer weggeschoten, toen sloeg er een tak tegen de muur van de bak. Maar kwam netjes terug en kalmeerde snel.

Gisteren met die wind was ze ook braaf. Zo groeit langzaam het wederzijdse vertrouwen :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:29

Dartel schreef:
Audesta: fijne vakantie!

Mijn merrie is ook lastig met het bit. Ik heb haar met kaptoom beleerd. Maar ook daarmee liep ze soms te rommelen met haar hoofd en te kantelen. De tandarts heeft haar twee keer nagekeken. De eerste keer zat er wel een scherpe rand, maar de volgende keer was alles in orde. Maar ook met een touwhalster kantelt ze, met haar kaptoom het minste. Ik heb een mooi bitloos hoofdstel voor haar gekocht maar met longeren werd ze daar echt heel erg boos van. Zo erg dat ze zich lostrok en de bak uitrende.

Nu heb ik een ouderwets scholingsbit voor haar. En verbazingwekkend genoeg vind ze die min of meer oké. Eerst alleen met bit in gelongeerd, maar wel de lijn aan de neus van het kaptoom. Toen erop, en sturen met kaptoom. Toen sturen met bit, maar wel iemand op de grond met kaptoom aan de neus. En nu zijn we zover dat ze met een normaal hoofdstel en dit bit loopt. Ze is nog steeds wel wat onrustig en wil soms nog wel eens kantelen maar er zitten nu ook echt mooie rustige stukken tussen.

Ze is echt heel erg braaf. De eerst passen galop deed ze braaf, nog wel even aan de lijn. Los stappen en draven. Ze is een keer weggeschoten, toen sloeg er een tak tegen de muur van de bak. Maar kwam netjes terug en kalmeerde snel.

Gisteren met die wind was ze ook braaf. Zo groeit langzaam het wederzijdse vertrouwen :)

Kan het kantelen dan vanuit lichamelijk ongemak komen? Of was ze verder al gezond verklaard?

Hier zijn mijn beide jongens nu verhuisd! Ze staan niet meer aan huis maar op een paddock paradise vlakbij! Lekker 24/7 buiten op droge paden met schuilmogelijkheden, konden wij ze thuis niet bieden! Ook is kleine Piet sinds zondag een echte jaarling! Had thuis het meelopen en volgen al geoefend, was hij na de verhuizing even vergeten :') Vandaag weer even geoefend en na een rondje wist hij het weer en mocht hij weer los in de paddock!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:58

Fijn dat je verschil merkte Nadir! Ook met bit?

Ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met bitten bij de Iberische paarden maar geloof wel dat ze goed geschikt zijn voor bitloos rijden vanwege hun sensibiliteit.

Wat fijn dat ze zo braaf is Dartel! De rest, het kantelen enzo is wellicht rijtechnisch wel op te lossen?

Dat klinkt als een fijne plek FB, hoe gaat het nu met Peet?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:03

Peet gaat goed! Is wel echt met pensioen nu. Telkens als ik hem weer op wil pakken, wordt hij terug kreupel. Hij heeft me al zo veel gegeven, het is goed zo. Gaan nog wel eens wandelen en af en toe doe ik wat grondwerk met hem.

Hier wel problemen gehad met bitten bij Peet, hij kende enkel stang en trens. Enkel gebroken of dubbel gebroken vond hij heeeeel gek. Hij deed het het beste op een ongebroken bitje.

Fijn dat ze braaf is Dartel!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:03

Ahw wel jammer dat ze niet meer aan huis staan, of niet?

Dartel, fijn dat je nu een bit hebt gevonden dat ze accepteert m, maar zelfde vraag als Elisa, is ze al eens nagekeken? En past het hoofdstel daadwerkelijk goed?

Luci is vandaag voor de 3e keer behandeld door de fascia therapeut. We beginnen er te komen :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:36

Oh niet meer aan huis lijkt me een hele verandering.

Wat mooi dat je er zo in staat fb, zouden wat mij betreft meer mensen mogen doen :j

Ik heb de cruzado bitloos beleerd. Ging prima.

Het is hier fantastisch! Heerlijk warm en mooi.

De 27e ga ik de cruzado dame weer ophalen <3
Morgen komen ze terwijl wij lekker op vakantie zijn onze grote voerplaats met betonplaten maken dus ook daar kijken we erg naar uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 19:09

Fijn dat het daar zo fantastisch is Audesta.

DGM, wat goed..merk en zie je ookal verschil?

Wat jammer FB maar dan is dit inderdaad wel beter. Al zal het voor hemzelf wel sneu zijn omdat ie zo graag werkte.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:00

Lekker genieten Audesta!

Elisa, ja ik heb hem zaterdag weer bekapt en zijn hoeven slijten al minder scheef af. Ook zit hij beter in zijn vel. Begint wat meer praatjes te krijgen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:05

Dat klinkt goed zeg! Daar doe je het uiteindelijk voor he!

Havanna heeft nu ook 3 fasciabehandelingen gehad maar dan in een iets ruimer tijdsbestek, kan ook wel echt verschil zien/ merken in de lossigheid. Volgens mij blijft het goed om dit soort dingen goed te onderhouden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:48

Ja ik mis het wel om ze vanuit huis te kunnen zien! Maar dit is echt beter voor ze, dus moet er maar vrede mee leren krijgen!

Dankjewel Audesta! Ik kan me dan weer amper voorstellen dat mensen niet zo zijn :') Op het moment van aanschaf ben je verantwoordelijk voor het paard en die verantwoordelijkheid stopt imo niet als je niet meer kan rijden.

Fijn dat de cruzado weer terugkomt!!!

Fasciabehandelingen zijn zo fijn! Peet is ook gek op de vrouw die hem behandeld. Ik besta niet meer zodra zij het erf op loopt _O-

Fijn dat je al vooruitgang merkt met de fasciabehandeling!! Ik overweeg Piet ook te laten behandelen, kijken wat dat doet voor hem.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:30

Ja herkenbaar ook hoor vandaar de cruzado. Ik zou het echt slecht trekken als ik niet zou weten of ze goed terecht komt. Het is zo'n lieverd.

Ik snap ook echt de stroom oudere paarden niet die te koop staan.

Wij zitten in onze laatste dag hier en waaiden bijna van de berg af hier met code geel :')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:33

Elisa2 schreef:
Fijn dat je verschil merkte Nadir! Ook met bit?

Ik heb nu 1 keer met bit gereden en 3 keer bitloos en vind haar dus bitloos fijner lopen. Kan niet goed uitleggen waarom, ze lijkt gewoon lekkerder door haar lijf te lopen ofzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:08

Nou dat kan toch? Misschien vind ze dat prettiger. :)

Mooi hoe jij er in staat FB, zo denk ik er ook over. Grappig dat Peet zo gek is op de behandelaar! Ik zou Piet ook gewoon laten behandelen. Havanna begon na de eerste behandeling ineens enorm uit te zwaren.

Audesta inmiddels weer terug in NL?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:50

Zo jammer... Taruga was heel stellig, die Deuber vindt ze maar niks. Meisjesdroom naar de knoppen |(
Hij is dus weer te koop, zie mijn onderschrift.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:44

Aaah balen Dorien!

Ja weer terug. Dalijk eerste ritje weer en de boel inladen voor equiday zuid. Mogen meedoen aan een demo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 15:06

Zo even aantal pagina's bijgelezen .

Zonde van die Deuber zeg dat paardje het niks vindt .

Wij zoeken een westenmodel zadel voor pony van dochter .

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 17:19

Dorien66 schreef:
Zo jammer... Taruga was heel stellig, die Deuber vindt ze maar niks. Meisjesdroom naar de knoppen |(
Hij is dus weer te koop, zie mijn onderschrift.

Ik weet natuurlijk niet wat precies je meisjesdroom is, maar de ene Deuber is de andere niet. Misschien is het toch interessant om Patricia van Hipica eens uit te nodigen voor een pasconsult? Zij heeft diverse Deubers, ook tweedehands :j

Lunera is nog maar 1 jaar oud, maar in mijn gedachten ben ik al een hele set/outfit voor haar aan het bedenken :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 19:29

Ach, ik heb me er al bij neergelegd. Het was een kans/gokje voor fatsoenlijk geld. Ik stap gewoon weer op mijn Prestige Modena.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 00:48

oh nee Dorien wat zonde je was er zo blij mee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 07:43

Ah wat balen Dorien.

Dais, dat is ook leuk om zulke toekomst dromen te hebben.

Leuk Audesta, veel plezier!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 08:39

Veel plezier vandaag Audesta!

Aaah wat balen Dorien…

Ik had ook naar equiday gewild vandaag maar afgelopen 2 weken meer ziek dan beter geweest en gister verjaardag van de oudste gehad, dus ben nu blij dat ik besloten heb niet te gaan. Ik hou het wel bij mijn eigen paardjes vandaag

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:15

Sorry sorry!
Ik kom weer even inbreken.
Leuk Audesta, ik sta naar je te kijken nu met Natasja :D :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:56

Wat ging het goed Audesta!!
Heeel tof om te zien <3

Vanaf nu ga ik weer meelezen en reageren :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:21

Hahahhahaa ik had je niet herkent, sorry :+

Ik ben helemaal trots. En blij met de gezelligheid de hele dag en mijn nieuwe fancy frontriem!