[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:56

LoveWithJoy schreef:
Alke is op zich een prachthengst, alleen net zo qua karakter als Alwin. moeilijk te bewerken en erg heet. Nu weet ik niet hoe zijn nakomelingen zijn daar lees je weinig over.
En hij is wat aflopend gebouwd dus voor mij geen optie helaas. Maar thanks voor de tip *\%/*

Tot nu toe is mijn alke nakomeling het sulletje van de klas. Erg relaxt, uit zich wel maar is daarin heel goed te handelen. Hij komt uit een vrij hete rillerige merrie en heeft gelukkig alleen haar werkwilligheid geërfd. Bewust voor alke gegaan omdat de meeste nakomelingen fijne gebruikspaarden zijn.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:00

lobkewikjem schreef:
LoveWithJoy schreef:
Alke is op zich een prachthengst, alleen net zo qua karakter als Alwin. moeilijk te bewerken en erg heet. Nu weet ik niet hoe zijn nakomelingen zijn daar lees je weinig over.
En hij is wat aflopend gebouwd dus voor mij geen optie helaas. Maar thanks voor de tip *\%/*

Tot nu toe is mijn alke nakomeling het sulletje van de klas. Erg relaxt, uit zich wel maar is daarin heel goed te handelen. Hij komt uit een vrij hete rillerige merrie en heeft gelukkig alleen haar werkwilligheid geërfd. Bewust voor alke gegaan omdat de meeste nakomelingen fijne gebruikspaarden zijn.

Oh echt! Ik had de stal gebeld waar hij voorheen stond en die gaf aan dat hij zelf best heet wordt als hij aan het werk moet.
Grappig dat zijn nakomelingen wel relaxed zijn. Dat is opzich mooi meegenomen. Hoe is die van jou qua beenwerk als ik mag vragen? Die van mij is week in haar rug en daardoor qua achterhand ook wat achter gebleven helaas.

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:11

Ik vind het wel grappig om te lezen dat veel Friezen zo heet zijn.
Ik kom van de KWPN-ers af (reed dressuur) en stapte 3 jaar geleden over op een Friese merrie om een beetje recreatief te rijden. Niet gehinderd door enige kennis :D

Dat is er nooit van gekomen, want heb nog nooit zo'n heethoofd meegemaakt. Daar waar ik gewend was bij de KWPN-ers om ze voorwaarts te krijgen, moest ik bij mn Friese merrie leren om terug te rijden.

"Uitzondering" dacht ik heel naïef. Tot ik mn 2e Friese merrie kocht en ook weer alleen aan het terugrijden ben :=

De luie Friezen die ik van heel vroeger van de manege kende zijn blijkbaar meer uitzondering :o

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:21

Leuk die hengsten keuzes en mooie merries!

Ik heb er ook over nagedacht om matthys yme of jehannes te doen uiteindelijk is het jehannes geworden en heb ik een onwijs lief nieuwsgierig en leergierig veulentje !

Zouden jullie met zn veulen naar de keuring gaan? Moeder is geen ster maar stamboek merrie is een thorben x stendert . Hij laat nog niet echt zn draf zien en is alleen maar aan het racen en bokkensprongen maken :=
Dit is Quick nu
Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:58

Hier is gisteravond een merrie veulen van Yme 507 geboren. Het was een bevalling uit het boekje.
Alleen de nageboorte kwam niet los. De dierenarts heeft geholpen en de merrie is gespoeld. Vandaag einde van de middag nog een keer spoelen.
Sterre fan ‘t Boveneind
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fleuribelle op 23-03-21 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:58

sannahtris schreef:

Ik heb er ook over nagedacht om matthys yme of jehannes te doen uiteindelijk is het jehannes geworden en heb ik een onwijs lief nieuwsgierig en leergierig veulentje !

Zouden jullie met zn veulen naar de keuring gaan? Moeder is geen ster maar stamboek merrie is een thorben x stendert . Hij laat nog niet echt zn draf zien en is alleen maar aan het racen en bokkensprongen maken :=
Dit is Quick nu
[ [url=m/sdvkdD.png]Afbeelding[/url] ]

Heel eerlijk?

Nee deze zou ik niet naar de keuring doen...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:59

Fleuribelle schreef:
Hier is gisteravond een merrie veulen van Yme 507 geboren. Het was een bevalling uit het boekje.
Alleen de nageboorte kwam niet los. De dierenarts heeft geholpen en de merrie is gespoeld. Vandaag einde van de middag nog een keer spoelen.

Gefeliciteerd!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:01

Dennenboom schreef:
Ivy Oké, zal eens naar hem kijken :) Wat spreekt je aan bij hem?

Absolem
Uldrik x Reinder
[ [url=m/2na6hY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tsjalle x Feitse
[ [url=m/oTOU4E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh ja wacht even dat is die merrie! Haha ik zat al te spelen met ulbrân. Maar dat is geen optie gezien het reinder bloed.

Euhm. Leuke puzzel! Hahaha.

Gerben geen optie voor de tsjalle merrie? Denk dat gerben die wel mooi veredelen kan.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:13

Vorig jaar had ik Ulbran op de Tsjalle merrie maar twijfel daar nog over. Omdat ik vind dat de merrie opwaatser gebouwd mag zijn. En Ulbran dat niet veel zal toevoegen.

En wil liever ook geen 2 jonge hengsten die nog niet goed gekeurd zijn op nakomelingen. Dan wordt het 'gokje' me te groot :=

Gerben is een Doaitsen. Die staat er toch om bekend dat die niet zulke makkelijke karakters mee geeft?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:20

Dennenboom schreef:
Vorig jaar had ik Ulbran op de Tsjalle merrie maar twijfel daar nog over. Omdat ik vind dat de merrie opwaatser gebouwd mag zijn. En Ulbran dat niet veel zal toevoegen.

En wil liever ook geen 2 jonge hengsten die nog niet goed gekeurd zijn op nakomelingen. Dan wordt het 'gokje' me te groot :=

Gerben is een Doaitsen. Die staat er toch om bekend dat die niet zulke makkelijke karakters mee geeft?

Van doaitsen is het bekend ja. Maar ik hoor eigenlijk bijzonder weinig over de nakomelingen van gerben zelf qua karakter. Behalve dat ze iets meer jeugd zouden mogen tonen in sommige gevallen. Maar het zijn meestal wel hele mooie grootramige paarden.

Ikzelf had de gok wel aangedurfd. Maarja. This jouw merrie haha.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:22

boemel schreef:
Ik vind het wel grappig om te lezen dat veel Friezen zo heet zijn.
Ik kom van de KWPN-ers af (reed dressuur) en stapte 3 jaar geleden over op een Friese merrie om een beetje recreatief te rijden. Niet gehinderd door enige kennis :D

Dat is er nooit van gekomen, want heb nog nooit zo'n heethoofd meegemaakt. Daar waar ik gewend was bij de KWPN-ers om ze voorwaarts te krijgen, moest ik bij mn Friese merrie leren om terug te rijden.

"Uitzondering" dacht ik heel naïef. Tot ik mn 2e Friese merrie kocht en ook weer alleen aan het terugrijden ben :=

De luie Friezen die ik van heel vroeger van de manege kende zijn blijkbaar meer uitzondering :o

Haha die van mij is net zo. Maar die van mij maakt er een soort karate sprongen bij als ze weer eens bakkabouters ziet zitten. En geloof me die zitten er veel bij ons haha tenminste als ik Es mag geloven.
Maar idd die luie friezen bij de maneges van vroeger zie je nu niet zo vaak meer. Al lopen die ook wel wat meer als de algemene Fries in Nederland denk ik.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:24

sannahtris schreef:

Dit is Quick nu
[ [url=m/sdvkdD.png]Afbeelding[/url] ]

Jaa zeker. ook al is die van mij (nog?) geen ster ga ik hoe dan ook in 2022 als het veulen er is naar de keuring. Geen ster betekend niet dat er geen premie voor het veulen is heb ik altijd geleerd.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:24

Fleuribelle schreef:
Sterre fan ‘t Boveneind
[ [url=m/rB0CcF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4BTQ7N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wR3xM9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahhh super fijn! Gefeliciteerd!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:25

Is het echt zo dat een hengst z’n karakter mee kan geven?

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:28

Janinevv schreef:

Jaa 100%
Mijn merrie is een Alwin. Is in omgang vriendelijk, lief en geduldig alleen onder het zadel is het een spook.
En erg onzeker. Moeder is compleet het tegenover gestelde.
Die van mij is een vrouwelijke kopie van Alwin. Ontzettend mooi, iets weke rug en gelijkwaardig karakter.
Dus dat kan zeker.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:29

Janinevv schreef:

Karakter van een hengst kan zeer zeker invloed hebben op het karakter van een veulen. Uiteindelijk is het geen garantie dat ze zich ook daadwerkelijk zo vormen. Ze kunnen gewoon koele kikkers zijn. Maar het kan gebeuren ja.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:31

Ahh okee, wist nooit echt of het zoveel effect echt had.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:32

Janinevv schreef:

Dat kan inderdaad maar evengoed kan het karakter van de merrie worden meegegeven. Wisten we het maar :D

Sannathris, waarom twijfel je om naar de keuring te gaan? De beoordeling gaat over je veulen en niet over de moeder en het papier daarvan. Op een vreemde locatie blijven de veulens vaak makkelijker tegen de merrie draven dan dat ze er alleen op uittrekken zeg maar. Hoe oud is hij nu?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:36

Fleuribelle schreef:
Sterre fan ‘t Boveneind

Mooi, gefeliciteerd <3
Hopelijk komt het met moeders ook allemaal in orde <3

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:38

Fleuribelle schreef:
Sterre fan ‘t Boveneind

Wat mooi! Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:41

Gefeliciteerd Fleuribelle!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:36

Janinevv schreef:

Zeker weten.
Mijn barock pinto is dekhengst geweest, en ik zie zijn super relaxte en werkwillige karakter terug bij al zijn nakomelingen!

Ik ben vooral heel erg fan van de bewegingen van mathys, ik kan niets over de karakter zeggen, maar de hengst imponeerde mij gewoon :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:38

Leuk om te horen :D

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:23

Ik hoor toch wel veel de laatste jaren dat er veel hengsten of nakomelingen zijn die rillerig of onzeker zijn onder het zadel, zou dat nou echt komen doordat ze sport gerichter worden gefokt?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:31

Dat weet ik wel zeker.
Ik denk dat dat showen wat die friezen doen, toch wel te maken heeft met een bepaalde pit..
Dat is het zelfde met kwpn'ers