Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rebecca28

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:11

Het heeft bij mij ook even geduurd, maar we zijn er weer!

ZsaZsa, wat vervelend dat je daar zo enorm tegenaan loopt. Merk je nu bijvoorbeeld verschil met het mooiere weer, of doet dat ook helemaal niks? Hoe bevalt het nieuwe dieet?

Isharya, leuk zeg! Ik ben benieuwd hoe het rijden je gaat bevallen!

Wij hadden even een hartaanval een paar weken terug. Onze Neva had een diepe snee in haar voorknie. Dierenarts erbij, en in eerste instantie dachten ze aan een gewricht dat misschien geraakt zou zijn. Na de scan bleek gelukkig alles nog in tact, maar hebben we wel 3 weken stalrust gehad, en dat is natuurlijk niet te doen met zo'n enthousiaste PRE!

Gelukkig mocht ze vanaf deze maandag weer naar buiten en zijn we veel (korte stukjes) aan het wandelen en aan het longeren. Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:02

Oei en hoe kwam ze aan die snee? Gelukkig alles intact! Nu zal ze wel heel gelukkig zijn dat ze terug de hort op kan. Heel veel beterschap voor Neva!
Toen mijn Diosa 3 maand stalrust kreeg, als buitenpaard, was ze echt dood ongelukkig. Het brak mijn hart om te zien hoeveel energie ze had, hoe graag ze gewoon naar buiten wou en wou bewegen. Maar gezien haar koliekoperatie moest de buikwand nog helen. Die stalrust.. Als je het ze zou kunnen uitleggen waarom hé.. Helaas een onoverkomelijk kwaad!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:11

Wat voeren jullie je PRE? Ik zou haar graag wat ondersteunen in spieropbouw maar heb ook nog een ppid-er staan die ik niet zomaar alles kan voeren. Ze krijgen nu ponybrok en na het werken krijgt ze muesli bij, maar nu ik na de winter weer begin te rijden, heb ik het idee dat ze wel wat extra kan gebruiken..
Edit Ze krijgen ook 2 handjes haver en voldoende ruwvoer. Ze staat de hele dag buiten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:29

Maartje_M schreef:
Wat voeren jullie je PRE? Ik zou haar graag wat ondersteunen in spieropbouw maar heb ook nog een ppid-er staan die ik niet zomaar alles kan voeren. Ze krijgen nu ponybrok en na het werken krijgt ze muesli bij, maar nu ik na de winter weer begin te rijden, heb ik het idee dat ze wel wat extra kan gebruiken..
Edit Ze krijgen ook 2 handjes haver en voldoende ruwvoer. Ze staat de hele dag buiten

Diva krijgt vrij veel hooi, wat pulp en daarin 100g Pavo Vital en 100g sojaschroot. Dat laatste omdat ze snel haar spieren op vreet. Lucerne en gewone brok/muesli schuurt ze van dus dat kan ik niet bij geven.

De shet krijgt als Diva krijgt gewoon een beetje pulp en Vital.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:01

Onze pre's krijgen vooral veel droog hooi, en verder 1 schep Alpengrun van Agrobs, 1/2 schep Equifyt Esparcette en een paar handjes Agrobs Grunhafer. Ze doen het er erg goed op, zijn gestopt met schuren en zien er goed uit. Ik merk bij mijn eigen paard ook dat het zijn spieren erg goed doet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:24

De mijne eet nu, zo goed als onbeperkt hooi, emmer luzerne/optiform, halve emmer pulp met zemelen voor de spirulina en omega olie en een beker vitalbix. En staat op gras buiten. Je ziet hem nu met sprongen vooruit gaan op dit dieet. Zowel qua lichaam als karakter.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:04

Pulp eet ze dus echt niet.. Ze heeft een paar weken op een manege gestaan waar ze pulp kreeg, maar zo lang dat spul in haar bak zat, at ze dus ook haar brok niet :')
Bedankt voor de tips zover, morgen even in verdiepen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:15

Maartje_M schreef:
Pulp eet ze dus echt niet.. Ze heeft een paar weken op een manege gestaan waar ze pulp kreeg, maar zo lang dat spul in haar bak zat, at ze dus ook haar brok niet :')
Bedankt voor de tips zover, morgen even in verdiepen

Heb in plaats van pulp ook een tijdje compact gras gegeven omdat dat niet geweekt hoeft, lucerne ging niet maar scheelt in eiwitten amper en dit werkte ook goed als bakvulling.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:10

Mijn seniore kwpn dame is een echte kieskauw maar heeft ook pulp nodig ivm haar gebit. Ik ga haar eerst seniores priores van subli erdoor, dit at ze echt niet maar nu met de seniore muesli van cavalor eet ze alles heerlijk op.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:57

Ik geef metazoa, met extra lijnzaad en/of lijnzaadolie en hier en daar nog een ander supplement, naargelang de periode. Plus droog hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:03

Ik ga langzaamaan op zoek naar een veulen/ jong paard voor erbij, adresjes om te gaan kijken zijn dus van harte welkom!

Ik blijf graag in het Spaanse bloed!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:05

Robijntjah schreef:
Ik ga langzaamaan op zoek naar een veulen/ jong paard voor erbij, adresjes om te gaan kijken zijn dus van harte welkom!

Ik weet nog een valk pre merrie, bijna 10 maanden, en een bonte cruzado :) staan in België

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:07

Bijna 10 maanden, alweer 3 maanden bij mij <3
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:45

_Dracarys schreef:
Robijntjah schreef:

Ik weet nog een valk pre merrie, bijna 10 maanden, en een bonte cruzado :) staan in België

Bij wie staan die? Staan ze ook ergens te koop?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:46

Robijntjah schreef:

Contacteer Jorina Aerents eens, die heeft nog wat gave veulens te koop. En voor jong spul kan je ook Cyrina van Beveren eens opzoeken. Die heeft leuke jonge merries.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 00:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 00:56

Ik heb wat lijntjes uitgegooid! Bedankt allemaal voor het meedenken!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:32

Wat voor profiel zoek je Robijntjah?
Hengst, merrie, 1 of 2 jaar?

Jubilo staat inderdaad nog te koop voor een goed huisje. Hij is ondertussen begonnen aan zijn training verkeersmak maken. We zijn ermee met vader en moeder op sjok geweest. T is een heel schattig manneke, maar ik ben misschien bevooroordeeld. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:00

Hengst of merrie maakt me bij de juiste klik niet uit, misschien lichte voorkeur voor hengst.

veulen/1 of 2 jaar maakt me ook niet zo uit bij de juiste klik.

Boven de 1.55 zou fijn zijn, verder gewoon een leuk paard met karakter, stout hoeft van mij niet meer zo :+
Heb zelf natuurlijk al ruime ervaring met het ras en dat bevalt me prima!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:48

Hej allemaal!

Rebecca28, hoe gaat het nu met Neva? blij dat ze terug wat van haar energie kwijt kan zeker?

Ik verbaas me over hoe rustig Jenara was bij haar vorige eigenaar, waar ze dus heel de winter
op stal heeft gestaan, ze kwamen wel elke dag iets met haar doen, maar toch ..
Hier staat ze in ieder geval best happy heb ik zo de indruk, alleen mag ze van de staleigenaar nog
steeds niet met de andere paarden op de weide omdat ze nog een beetje dom doet bij het binnenkomen
's avonds :( Bij mij heeft ze ook 1x geprobeerd voorbij mij te schieten ipv haar stal in te gaan ...
Nu gaat ze er telkens meteen braafjes in :D 1 boze blik van mij en luide "NARA, STAL!" was blijkbaar genoeg. Hopelijk leert ze het snel, dan moet ze eindelijk niet meer alleen buiten!

Ze is nu een maandje bij mij :D En ze heeft echt al wel veel vooruitgang gemaakt vind ik zelf. Nog niet alles is echt goed bevestigd wel, de laatste 2 weken heb ik wat meer variatie in haar training gegooid, omdat ik haar heb leren kennen als een left brain extravert, dus nu lekker veel afwisseling, zodat het zeker nooit saai wordt voor haar. En de ene dag doet ze alles nog wat beter dan de andere, maar dat is denk ik volstrekt normaal. Gisteren was ze dan weer wat druk en afgeleid en wat minder attent, maar achja, iedereen heeft al wel eens een mindere dag ;)

Hier nog wat beeldmateriaal van de afgelopen weken!

Afbeelding

Afbeelding

En afgelopen weekend heb ik voor de 2e keer op haar gezeten en een beetje gedraafd :D

Zoals je op de video kan zien, gaat ze wel nog heel kort lopen in draf met mij erop. Ik vermoed dat dit haar evenwicht is dat ze nog moet zoeken, ze wil ook niet graag doordraven en valt liever terug in stap. Buiten haar gewoon vooruit zetten, zijn er nog dingen die ik kan doen om het haar iets makkelijker te maken?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:34

Isharya: Dat ziet er goed uit, fijn dat ze steeds beter gaat op haar nieuwe plekje, hopelijk mag ze snel naar buiten met de rest.

Maartje_M: Hugo krijgt naast hooi, 2x per dag twee scheppen geweekte seniores sporioris, een schep Easy-Mix en nog flink wat luzerne.

Hugo doet het echt heel goed, we zijn nu een paar keer gestart in de M1 en dat gaat goed.
We genieten natuurlijk ook nog volop van onze buitenritten hier in de buurt

Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:26

Leuk Ishara!
En wat is Hugo gaaf Keeyzie! Echt een barokke!
Bij de mijne is er vandaag ook voor het eerst opgezeten. Ging erg goed ondanks wat spanning her en der.

Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:36

Leuk al die jonkies aan het werk!
Hugo is echt een bink zeg!

Wij zijn weer aan het oppakken na de winterstop. Elevada doet het wel echt goed, maar we zijn wel weer even toe aan een lesje binnenkort

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:42

Wat een onwijs gave foto in de stal ZsaZsa! Spannend voor de eerste keer erop :D Mooie combi

Maartje_M: Heerlijk!

Hugo lijkt op die foto's wel iets meer bonk dan hij in werkelijkheid is hoor.

Afbeelding

Deze foto heb ik zondag gemaakt :j Zijn hals is enorm breed geworden, nu zijn billies nog even wat aandacht geven

Edit: even ter vergelijking, 2 jaar geleden

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:50

Keeyzie, Hugo ziet er wel onwijs cool uit onder het zadel!! op die laatste foto inderdaad nog een beetje fijne achterhand :p en woooow die oude foto! wat een verschil! Hoe oud was hij daar?

Zsazsa, die van jou is ook nog zo fijn :p doet me denken aan Jenara! wel cute met de voorpluk zo in de staart :p Nara heeft maar een kort plukje vanvoor :p Ik twijfel zo of ik haar manen zou laten groeien of kort zetten ... lang is meer PRE, kort is meer sporty ... :p