Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:43

Haha..de herfst is weer begonnnen..ik heb zelf zo'n hekel aan die harde wind.

Beterschap Maartje!

Leuk Dartel, dat geeft wel hoop denk ik dan als ze zo braaf is onder het zadel. Dat bij de hoefsmid lijkt me wel normaal paarden gedrag, elkaar even kwijt zijn.

Dorien wat fijn dat je lekker naar buiten kon ondanks de harde wind, daar reageert zij niet op? Paard geeft zelf denk ik wel aan wat ze prettig vind qua optoming.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:18

Ik haat die wind ook echt maar goed.

Beterschap Maartje. Ik hoor er veel over ziek zijn.

Dorien weer lekker aan het rijden.

Nou vandaag is de dag. Ik heb wel spanning.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 09:45

Ik knal even mijn man hier neer jongens (meisjes).

Kijk hoe hij op zijn papa lijkt: (alleen heeft hij een iets beter leven aan zijn buikje te zien)

Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:52

Als ik jouw mooie set zo zie vind ik het vooral jammer dat ik dressuur rijd _O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:46

Succes audesta!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:02

Gespannen wachten wij af Audesta :D

Meestal loopt Taruga zich een beetje te aan te stellen bij veel wind, maar soms ook helemaal niet. Zo’n dag was het gisteren. Ik merkte het al toen ik haar uit de kudde viste, zo relaxt was ze.

Over mooie set gesproken… Ik ben bezig met een tweedehands bruine Deuber Espaniola incl. schaapje voor koude dagen of lange ritten. Denk/hoop dat het wat wordt en hoop dan nog harder dat het goed ligt op mevrouw. Boomloos betekent natuurlijk niet automatisch dat het past.

Ania, mooie man heb je toch!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 12:12

Oh ja! Succes vandaag Audesta!

En Dorien, heb je een foto van de Deuber? <3

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:18

Nog niet. Vanavond krijg ik goede foto’s.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:22

Wat een knapperd Ania! Die mag je gerust vaker spammen, hij lijkt inderdaad op zijn vader.

Succes Audesta! Ik ben benieuwd, mijn duimen draaien.

Dat heeft Havanna ook Dorien, de ene keer heel fris er door en de andere keer windproof. Havanna heeft weer een fascia behandeling gehad, een APKtje. Zo mooi om te zien hoe los ze was na de behandeling.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:32

Mooi paard hoor Ania!

Nice, een Deuber. Die heb ik ook, heel blij mee!

Fijn dat ze zo mooi los was na de behandeling Elisa. Bij mij is de osteopaat ook weer geweest van de week, we kunnen weer even vooruit!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:28

Ze komt naar huis!!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:23

Heb even teruggezocht wie er naar huis komt, maar wat fijn Audesta! *\o/*

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:51

Audesta schreef:
Ze komt naar huis!!!

*\%/* *\%/* *\%/*

En ik ben ook blij; de koop van de Deuber met alles erop en eraan is rond. Zelfs een op maat gemaakt (nep)schaapje voor de winter of lange ritten zit erbij *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 19:28

Wow een pagina met alleen goed nieuws! Gefeliciteerd beiden!!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:45

Ik lees nog steeds mee!
Lukt me meestal niet om uitgebreid te reageren helaas. Vandaag wel! Ik had verteld dat het met Xada heel goed gaat en iemand vroeg om foto's! En nu heb ik foto's!

Vanaf begin september wat reacties

@Dais_ wat een knappe 2 jarige heb jij! Jammer dat ze niet zonder deken kan shinen.. want straks is het weer te koud zonder deken.

@_Tarzan superfijn dat Rambo het zo goed doet bij je thuis! Hij ziet er inderdaad heel blij uit. Groeit zijn hoef goed uit? Gaat wel langzaam he?

@Dartel leuk dat je er zelf met Jarana aan de slag bent gegaan met je bijrijder! Kleine stapjes en rust dan komt het goed.

@Milka welkom met je knappe Alejandro! En wat stoer dat je met zo'n jonkie naar buiten durft! Rio is trouwens ook knap, en zo braaf!!

@Dorien66 het duurt even voor ze aarden, fijn dat het nu lekker gaat met Taruga. Wat een omgeving rij jij in, prachtig zeg. Daar kan ik alleen maar van dromen. Mag je gewoon over die grond rijden? Fijn dat ze goed loopt op de hackamore. Een stalgenootje van mij heeft ook een pre en die is ook steeds aan het zoeken naar het juiste bit. Ik heb er met Xada ook zeker 6 geprobeerd, maar die is nu tevreden met een niet te dik dubbel gebroken bit van sweet iron.
En wat een gaaf zadel!! Ik zou het wel eens willen voelen, zit het lekker?

@Maartje_M even in de lappenmand, gaat het alweer beter? Volgens mij is jouw Lissy wel een complex paardje, kleine stapjes maken. Is zij ook gevoelig voor energie? Dat heeft Xada, die voelt dat in mij, in de lucht, bij andere paarden, in zichzelf. Ik kan er wel steeds beter mee omgaan gelukkig.

@Ania die is zeker knap zo in zijn western tuig! En een kopie van pap (die mag er ook zijn haha).

@Audesta Dus je hebt de cruzado teruggenomen? Wat heeft ze er mee gedaan al die tijd? Het was toen al een beetje een vreemd verhaal toch? En wat ga je nu met haar doen? Eerst maar weer even tot rust komen denk ik?

Met Xada gaat het dus heel goed, ze is enorm gegroeid: omhoog en in de breedte. Toen ik haar 2,5 jaar geleden kocht was ze denk ik 1,58 ofzo en nu 1,64 en ze is gewogen op 615 kilo. Help!
Ik ben niet groot, maar wel stevig, dus samen zijn we denk ik wel leuk :o
Vorig jaar zijn we van stal verhuisd, eerst stond ze binnen en ging veel te weinig naar buiten (was niet afgesproken hoor, maar er was steeds een smoesje waarom ze niet naar buiten gingen). Nu staat ze heerlijk in een grote buitenstal, met (bijna) onbeperkt hooi en elke dag naar buiten met een groepje. Dat doet haar zo goed!!

En van de week les gehad, de foto's zijn niet heel scherp, zijn stills uit een filmpje. Het was natuurlijk niet aldoormaar goed, maar ik kon echt uit veel mooie momentjes kiezen. Ik ben erg trots!!
Hopelijk binnenkort weer eens een wedstrijd rijden, ik moet nu met de trailer op pad. Eerst maar een keer naar de vereniging in de buurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:39

Lis is wel een beetje next level complex ja := neemt echt alles van mij over. Ik ben verkouden, dus zij stond vandaag te hoesten. Door mijn lijf lopen we nu met inrijden dus ook weer vast. Maar goed, dat gaan we ook oplossen, maar eerst moet ik even dit virus kwijt :+ ik voel me vandaag alleen maar slechter dan gister dus we gaan nog niet de goede kant oo

Xada ziet er goed uit!
Audesta haar paardje terug <3
En Dorien een heel gaaf zadel!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:47

Gefeliciteerd Audesta! Had die dame beide paarden te koop gezet? Zag een adv met 2 paarden waaronder een merrie die niet drachtig geworden was. Was bij mij in de buurt dacht ik.

Ik heb Luci de afgelopen weken echt “verwaarloosd”. Morgen een spa dagje. Oefenen in de bak met op eigen benen lopen (minimaal 1 a 1,5 meter tussen ons) en zal zien of het me alleen lukt om hem te bekappen.
Zondag hoop ik met de trailer te oefenen, om alles vers te houden. Mijn auto kwam niet door de apk dus manlief is daarmee bezig in zijn vrije uren, rij nu in zijn auto, met trekhaak dus daar maken we even gebruik van!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 07:38

Xada is zeker knap geworden! Lekker breed ook om te zien en jullie zijn inderdaad een leuke combinatie.

Fijn dat ze naar huis komt Audesta! Wat zijn je verdere plannen ermee?

Dorien, gefeliciteerd met je nieuwe zadel, ziet er mooi en erg comfortabel uit.

Nadir, fijn dat de osteo bij jou ook weer is geweest voor een APKtje..merk je ook verschil?

Hopelijk voel je je snel beter Maartje!

Gelukkig staat Luci lekker op te groeien DCM, maar wat quality time zal hij wel fijn vinden denk ik.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 07:42

Afbeelding
Hij staat nog heerlijk 24/7 buiten. De oppas van stal heeft zijn hart gestolen, ze kriebelde hem :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:53

Tilmar schreef:
@Dorien66 het duurt even voor ze aarden, fijn dat het nu lekker gaat met Taruga. Wat een omgeving rij jij in, prachtig zeg. Daar kan ik alleen maar van dromen. Mag je gewoon over die grond rijden? Fijn dat ze goed loopt op de hackamore. Een stalgenootje van mij heeft ook een pre en die is ook steeds aan het zoeken naar het juiste bit. Ik heb er met Xada ook zeker 6 geprobeerd, maar die is nu tevreden met een niet te dik dubbel gebroken bit van sweet iron.
En wat een gaaf zadel!! Ik zou het wel eens willen voelen, zit het lekker?

Ik vond eigenlijk dat ze heel snel aardde. We hadden nogal wat gedoe achter de kiezen en tweemaal verhuizen binnen twee maanden. Dus ik verwachtte dat ze meer tijd nodig zou hebben. Maar ik merkte na een week of twee al zoveel meer rust bij haar. Ze voelt zich duidelijk heel veilig in de kudde, ze is zoooo relaxt.
Achter onze stal/track ligt een akker. De boer kan daar alleen maar komen via het terrein van stal. Dus de deal is recht van overpad twee kanten op. Hij over het erf naar zijn akker, wij via een paadje door zijn gewas naar het bos erachter (ruim 400 hectare natuurgebied). Wij hoeven dus geen cm over de openbare weg als we niet willen. De foto is genomen toen we terugkwamen, dus vanuit het bos richting stal.
Het zadel heb ik nog niet binnen, maar ik weet vrij zeker dat ik er heel blij mee zal zijn. Hij stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en ik heb wel eens op een soortgelijk zadel gezeten. Als je een keer in de buurt bent, ben je van harte welkom (omgeving Lochem).

Tilmar schreef:
Met Xada gaat het dus heel goed, ze is enorm gegroeid: omhoog en in de breedte. Toen ik haar 2,5 jaar geleden kocht was ze denk ik 1,58 ofzo en nu 1,64 en ze is gewogen op 615 kilo. Help!

Oepsie. Taruga is 1.67 en was voor de verhuizingen ook zo zwaar, rondom die tijd viel ze wat af, maar nu zit ze denk ik op 630-650 kg :o
Toch leuk die foto’s, ookal zijn het stills. Succes met trailer etc!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 12:30

Eerst maar eens thuis aarden en weer oppakken na 4 maanden vakantie voor haar maar ik vermoed dat ze iig onder mijn hoede blijft.

Over 2 weken ga ik haar halen. Eerst op vakantie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:10

Ze zal wel blij zijn dat ze weer terug is denk ik straks. :-) Fijne vakantie alvast!

Wat lekker dat jullie zo het bos in kunnen rijden Dorien.

Luci heeft een fijne groom gevonden haha.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:11

Thanks vanaf Santorini. Het is hier bloedheet haha heerlijk!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:21

Leuk paard Tilmar! Terecht trots!

Sterkte Maartje, hopelijk knap je snel weer op.

Hoe ging het oefenen in de bak DGM?

Fijne vakantie Audesta, heerlijk dat warme weer!

Elisa, ja ik merk toch wel verschil. Ik heb ook weer wat bitloos gereden en vond dat ze daar zo fijn op liep, maar wellicht had dat met het bezoekje van de osteopaat te maken en niet met het bit :D Zal morgen eens met bit rijden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 10:18

Nadir schreef:
Leuk paard Tilmar! Terecht trots!

Sterkte Maartje, hopelijk knap je snel weer op.

Hoe ging het oefenen in de bak DGM?

Fijne vakantie Audesta, heerlijk dat warme weer!

Elisa, ja ik merk toch wel verschil. Ik heb ook weer wat bitloos gereden en vond dat ze daar zo fijn op liep, maar wellicht had dat met het bezoekje van de osteopaat te maken en niet met het bit :D Zal morgen eens met bit rijden.

Het kan ook wel aan mij liggen maar ik vind die Iberische paarden sowieso wel heel fijn bitloos. Ze zijn natuurlijk al zo gevoelig, maar het merendeel dat ik ken en heb gereden gaat bitloos super soepel.