[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:03

Janinevv schreef:
Bieten pulp staat te weken! Wortels laat ik even voor wat het is en krijgen alleen de oudere paarden dat.

Heb nog een feed booster serum gekocht speciaal voor een goede darm werking.

Kan ik naast bietenpulp niet ook nog wat muesli geven? Heb daar nu nog 1,5 zak van liggen dan voer ik iets meer basisbrok erbij



Oh ja hoor. Je kunt het best opmaken. Weggooien is ook zonde. Het doet verder toch niet veel behalve vullen.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:07

Ah op die manier er zitten in deze wel erg veel eiwitten.

De pulp vinden ze raar haha, natte bende maar met wat muesli erover heen is het te doen

Syberdepiep

Berichten: 1611
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:11

Voeren jullie dan geen standaard veulenbrok? Voer de kleine hier dagelijks Pavo Podo Grow, 's avonds bij het afstallen peen en verder onbeperkt hooi. Paar keer per week krijgt hij ook Pavo slobber mesh en paar handjes kuilgras. Nu geen weidegang mogelijk ivm weilanden te nat zijn, maar in paddock liggen wilgentakken die wekelijks vervangen worden om ze bezig te houden, staan ze lekker aan te knagen. Marten is in topconditie en groeit als kool, beestje heeft echt een enorme eetlust. Deze periode moeten ze echt pakken om goed te groeien.
Mn Syb heeft poosje in opfok gestaan waar hij buitenbeentje was, toen ik hem naar huis haalde bleek hij allergie te hebben waardoor we hem geen brok durfte te voeren omdat we niet wisten waar het van kwam, op advies dierenarts. Hij heeft echt een slechte start gehad waardoor hij achterstand had. Dat is later weer bijgetrokken want het is een mooie vent geworden, maar hij is toch iets kleiner gebleven dan verwacht. Marten is met 8,5 maanden al veel verder in ontwikkeling dan Syb met ruim een jaar was.

Foto van gisteren
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:15

Ik ben begonnen met veulen merrie brok ander merk, maar ging niet lekker toen op advies van andere weer op muesli met veel eiwitten en tegen verstoppen en dan een basisbrok waar ook redelijk veel eiwitten in zitten.

Ik ben hele tijd heen en weer aan het gaan en de andere doet het super en m’n Fries is nog steeds niks, dus hopelijk gaat met de pulp nu beter :)

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:19

BopjeBo schreef:
Voeren jullie dan geen standaard veulenbrok? Voer de kleine hier dagelijks Pavo Podo Grow, 's avonds bij het afstallen peen en verder onbeperkt hooi. Paar keer per week krijgt hij ook Pavo slobber mesh en paar handjes kuilgras. Nu geen weidegang mogelijk ivm weilanden te nat zijn, maar in paddock liggen wilgentakken die wekelijks vervangen worden om ze bezig te houden, staan ze lekker aan te knagen. Marten is in topconditie en groeit als kool, beestje heeft echt een enorme eetlust. Deze periode moeten ze echt pakken om goed te groeien.
Mn Syb heeft poosje in opfok gestaan waar hij buitenbeentje was, toen ik hem naar huis haalde bleek hij allergie te hebben waardoor we hem geen brok durfte te voeren omdat we niet wisten waar het van kwam, op advies dierenarts. Hij heeft echt een slechte start gehad waardoor hij achterstand had. Dat is later weer bijgetrokken want het is een mooie vent geworden, maar hij is toch iets kleiner gebleven dan verwacht. Marten is met 8,5 maanden al veel verder in ontwikkeling dan Syb met ruim een jaar was.

Janinevv schreef:
Ah op die manier er zitten in deze wel erg veel eiwitten.

De pulp vinden ze raar haha, natte bende maar met wat muesli erover heen is het te doen



Ja is vaak even wennen voor ze. Maar doorgaans geeft het uitstekend resultaat.
En het is hoog tijd dat die kleine meid er nu wel eens even uit gaan klimmen. Ze staat nu al zo lang zo te knokken. De pulp hoeft ze gelukkig ook niet voor de rest van haar leven. Als ze er weer boven op is en haar weerstand weer doet wat het moet doen dan kan ze er weer vanaf.




De mijne heeft idd nooit apart veulenbrok gehad nee. Hij at gewoon met de rest basis sportbrok van havens mee. Met de luzerne en olie er overheen. En een poosje die pavo podo care.

Het verschil mag wezen hij is heel goed bij gekomen. En groeit er mooi in nu.
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:26

Absolem die groeit goed !

Jaa ik ga duimen dat we er boven op komen, arm kind! Heel benieuwd.

Hoeveel gaf jij ? Ik heb nu 250 gram gedaan en vond het best wel “veel”

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:31

Janinevv schreef:
Absolem die groeit goed !

Jaa ik ga duimen dat we er boven op komen, arm kind! Heel benieuwd.

Hoeveel gaf jij ? Ik heb nu 250 gram gedaan en vond het best wel “veel”


Hij kreeg een halve kilo brok. Een hele schep luzerne(zelfde schep als waar de brok mee afgemeten werd). Een royale scheut olie. En 100 gram pavo spul.

250 gram pulp kan prima.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:36

Begin ik eerst met 250 gram pulp :o
Deed je luzerne ook door de pulp? Of apart ?

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:44

Janinevv schreef:
Begin ik eerst met 250 gram pulp :o
Deed je luzerne ook door de pulp? Of apart ?


Apart is makkelijker.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:45

+:)+

Dankje

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:52

Janinevv schreef:
Bieten pulp staat te weken! Wortels laat ik even voor wat het is en krijgen alleen de oudere paarden dat.

Heb nog een feed booster serum gekocht speciaal voor een goede darm werking.

Kan ik naast bietenpulp niet ook nog wat muesli geven? Heb daar nu nog 1,5 zak van liggen dan voer ik iets meer basisbrok erbij


Bieten pulp helpt zeker! Die van mij is daar ook lekker van bijgetrokken.
Die Musli zou je een beetje als bij voeding kunnen gebruiken. Hier zit idd niet extreem veel in dus dat kan geen kwaad. Zorgt ervoor dat ze wat langer gevuld blijft.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:53

LoveWithJoy schreef:
Janinevv schreef:
Bieten pulp staat te weken! Wortels laat ik even voor wat het is en krijgen alleen de oudere paarden dat.

Heb nog een feed booster serum gekocht speciaal voor een goede darm werking.

Kan ik naast bietenpulp niet ook nog wat muesli geven? Heb daar nu nog 1,5 zak van liggen dan voer ik iets meer basisbrok erbij


Bieten pulp helpt zeker! Die van mij is daar ook lekker van bijgetrokken.
Die Musli zou je een beetje als bij voeding kunnen gebruiken. Hier zit idd niet extreem veel in dus dat kan geen kwaad. Zorgt ervoor dat ze wat langer gevuld blijft.


Weet ik dat ook weer!
Ben zo benieuwd hoe snel ze hier op reageert :)

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:48

Bieten pulp helpt zeker! Die van mij is daar ook lekker van bijgetrokken.
Die Musli zou je een beetje als bij voeding kunnen gebruiken. Hier zit idd niet extreem veel in dus dat kan geen kwaad. Zorgt ervoor dat ze wat langer gevuld blijft.[/quote]

Weet ik dat ook weer!
Ben zo benieuwd hoe snel ze hier op reageert :)[/quote]

Gaat vast goedkomen. Die van mij kwam veel te dun bij mij. Die heeft zeker 4 maanden gehad voordat ze zichtbaar wat voller werd. Dus geef het wel goed de tijd, maar het gaat echt helpen :)

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:48

Een wolfskiesje armer en een hele positieve uitslag op klinische keuring en peesscan rijker.
Mijn meisje is na 11 maanden rust weer helemaal goedgekeurd.

Het beeld is alles waar we op hopen mochten zei de dierenarts.
En dat terwijl ze eigenlijk een half jaar boxrust moest en gewoon door de wei gegalopeerd heeft :D

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:00

boemel schreef:
Een wolfskiesje armer en een hele positieve uitslag op klinische keuring en peesscan rijker.
Mijn meisje is na 11 maanden rust weer helemaal goedgekeurd.

Het beeld is alles waar we op hopen mochten zei de dierenarts.
En dat terwijl ze eigenlijk een half jaar boxrust moest en gewoon door de wei gegalopeerd heeft :D



Wat goeddddd!!! Super fijn zeg :) _/-\o_

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:42

Super fijn zeg Boemel!

Syberdepiep

Berichten: 1611
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:20

Oh gefeliciteerd! Wat zul je opgelucht zijn met zo'n uitslag!

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:07

Ja echt zo fijn!

Ik had zo'n stress, dat Tess t al op een lopen zette, toen ik aankwam.

Zowel paard als vriend werden gek van mij :D

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:20

Zo :D Ben ik ook weer 's := Was een beetje druk en dramatisch bij ons, gelukkig niet met de paardjes..

Zijn hier al veulens geboren?! :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:22

xXutopiaXx schreef:
Zo :D Ben ik ook weer 's := Was een beetje druk en dramatisch bij ons, gelukkig niet met de paardjes..

Zijn hier al veulens geboren?! :+:

Ik moest pas aan je denken, hoe gaat het met Dije? Is hij nog bij jullie?

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:29

Oh wat leuk :D Jaa Dije is nog hier <3 Paar maanden echt geen tijd gehad om met 'm te trainen.. daarna weer begonnen, maar toen issie geschrokken en is 'm'n paardenmeisje' eraf gevallen.... -O- Dus nu ben ik weer opnieuw begonnen om 'm weer vertrouwen te krijgen.. maar we hebben geen haast <3 Inmiddels is 't wel een hele vent geworden, knap ding :+:

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:38

Oh jongens. Gisteren semi onverwacht is ons veulentje geboren in de wei. Ze moest nog 6 dagen dus opzich niet zo gek maar het is zo apart allemaal. We hebben eergisteren onze lieve oude hond laten inslapen, totaal onverwacht en dan gebeurd de dag erna onverwacht dat er een veulentje in de wei word geboren. Verdriet en vreugde zo dicht bij elkaar. Alles is gezond. En het is ook nog een merrie. Het eerste veulen van onze zelfgefokte merrie en dat betekend dat wij nu 3 generaties op stal hebben. Het is zo bizar en gaaf allemaal! Foto gemaakt door een klant die net weg ging. Mochten jullie nog leuke ideeen hebben voor de naam houd ik mij aanbevolen haha.
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1374
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:42

Fijn boemel!!

Gefeliciteerd met het veulen horseloverl!

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:49

Gefeliciteerd! Waar moet de naam mee beginnen R of S toch?

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:05

Gefeliciteerd!