Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:48

AmoorM schreef:
Vanavond niet echt lekker gereden. Paard hield vreselijk vast op rechts terwijl het volgens de tandarts beter moest gaan. De week voor dat ze naar de tandarts ging deed ze ook zo, dus misschien zit het wel in haar hoofd dat het pijn doet? Tenminste dat was een jaar geleden wel zo.

Hebben jullie ook dagen dat jullie absoluut niet rijden? Omdat je een lange dag hebt gehad, stres en van te voren weet dat het rijden niks wordt?

Ik wil graag meer sporten maar dat gaat echt niet lukken. Het is nu al lastig om alles rond te krijgen...

het kan soms even duren nadat ze naar de tandarts zijn geweest voordat je verschil merkt. Ben benieuwd hoe het over een weekje voelt :)

Ja soms heb je van die dagen, od dat je gewoon geen zin hebt om te rijden. Ik ken dat wel. Moet er dan ook echt niet opstappen, want dat wordt gegarandeerd vechten. Vaak doe ik ze dan even los in de bak, dan zijn ze er toch even uit.

ik sport er ook niet naast. Wel op t fietsje naar de paarden, maar dat stelt niet zo veel voor. Zou best willen, maar kan er gewoon geen tijd voor vrijmaken als ik ook nog iets vrije tijd wil overhouden.

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:59

Als ik inderdaad moe ben of stress van werk heb ga ik lekker longeren dat werkt heg beste

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:13

AmoorM schreef:
Vanavond niet echt lekker gereden. Paard hield vreselijk vast op rechts terwijl het volgens de tandarts beter moest gaan. De week voor dat ze naar de tandarts ging deed ze ook zo, dus misschien zit het wel in haar hoofd dat het pijn doet? Tenminste dat was een jaar geleden wel zo.

Hebben jullie ook dagen dat jullie absoluut niet rijden? Omdat je een lange dag hebt gehad, stres en van te voren weet dat het rijden niks wordt?

Ik wil graag meer sporten maar dat gaat echt niet lukken. Het is nu al lastig om alles rond te krijgen...

Ik heb zeker van die dagen en moet dan ook echt niet willen gaan rijden. Zit op dit moment ook midden in mijn tentamen periode en dan komt er vaak ook weinig van terecht. Gelukkig staat paardje genoeg buiten, of wel in de wei of in de binnenbak als het weer echt te slecht is. En elke ochtend staat ze een half uur in de stapmolen dus ze krijgt wel genoeg bewegingsvrijheid :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:23

Meestal heeft het ook even tijd nodig als de tandarts geweest is. En misschien zit het probleem ook nog wel een beetje bij jou? Vaak houd een paard aan een kant vast, omdat de ruiter daar ook vast houdt. Jij moet in dat geval de eerste zijn die de ruimte kan en wil geven. Maar dit moet geleidelijk, omdat anders de steun in 1x weg valt. Ik kan ernaast zitten hoor.

Ik heb eigenlijk nooit dagen dat ik beter niet kan gaan rijden. Soms heb ik inderdaad niet zo veel zin, maar als ik dan eenmaal op stal ben dan is er niks meer aan de hand. Wel heb ik dagen dat ik gewoon niet zo'n zin heb om echt te gaan trainen, dan hou ik gewoon lekker een beetje lang en laag, veel stellen en buigen en dan kan ik ook best met een halfuurtje klaar zijn. Zelfs als ik sommige dagen om half 7 's ochtends naar school ga en 's avonds rond 7/half 8 thuis kom ga ik regelmatig nog gewoon even rijden.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 02:00

Ik ga mee met dewirox, dat de tandarts is geweest wil niet zeggen dat het probleem over is. Vaak komt het idd door de ruiter die ongemerkt vast houd, heb ik ook een periode gehad en soms nu nog als ik niet oplet.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:29

Als ik een drukke dag heb gehad en ik zit vol stress, dan ga ik echt niet op mijn paard zitten, dan longeer ik haar of laat haar een keer staan als ik in tijdsnood zit. Mijn merrie is zo sensibel en is niks mee te beginnen als ik er al gestresst op ga zitten :P

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:38

Hier ook hoor, als ik geen zin heb ga ik ook echt niet rijden. Frustratie voor beide partijen. Hoewel ik ook wel vaak gestresst naar stal ga en dan tijdens het knuffelen bedenk dat ik eigenlijk toch wel zin heb om te rijden :+

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:49

Nou, wij hebben vanmorgen afgezwommen voor ons B-diploma -O- Wat een drama zeg, dit weer.
Maar eens zien of ik volgende week een keer bij de manege kan rijden, als het zo nat blijft.
Vanmorgen maar even gelongeerd, dat was in 1 hoek van de bak jog wel te doen.
Volgende wordt het overdag onder het vriespunt! Benieuwd wat we dan voor ijsbaan krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:50

DewiRox schreef:
Meestal heeft het ook even tijd nodig als de tandarts geweest is. En misschien zit het probleem ook nog wel een beetje bij jou? Vaak houd een paard aan een kant vast, omdat de ruiter daar ook vast houdt. Jij moet in dat geval de eerste zijn die de ruimte kan en wil geven. Maar dit moet geleidelijk, omdat anders de steun in 1x weg valt. Ik kan ernaast zitten hoor.

Ik heb eigenlijk nooit dagen dat ik beter niet kan gaan rijden. Soms heb ik inderdaad niet zo veel zin, maar als ik dan eenmaal op stal ben dan is er niks meer aan de hand. Wel heb ik dagen dat ik gewoon niet zo'n zin heb om echt te gaan trainen, dan hou ik gewoon lekker een beetje lang en laag, veel stellen en buigen en dan kan ik ook best met een halfuurtje klaar zijn. Zelfs als ik sommige dagen om half 7 's ochtends naar school ga en 's avonds rond 7/half 8 thuis kom ga ik regelmatig nog gewoon even rijden.

Ik weet zeker dat het probleem bij mij licht. Meestal als ze vast houd, krijg ik naar een tijdje pijn in mijn boven arm, dan weet ik dat ik ook vast houdt, maar dan gaat ze nog meer vast houden en probeer ik middels kneepjes en andere kant op druk te zorgen dat ze los laat, meestal werkt dit wel maar gister ook niet. hoe lossen jullie dat op?

Mijn paard reageert echt heel erg op mij, woensdags heb ik vaak een hele lange dag en ben gister avond eerst nog met sollicitatie brieven bezig geweest dus was ook laat en moe en gestrest. Dus werkt ook averechts

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:58

Tja lastige vraag. Bij de meeste paarden die niet vasthouden aan een kant, houdt de ruiter natuurlijk ook niet vast. Nu kan ik door een beperking aan mijn arm op links sowieso al weinig druk zetten, dus die is altijd ontspannen. Maar rechts willen wij beide nog wel eens vastpakken bij bepaalde oefeningen, al is dat wel zodanig weinig dat het daarna ook weer klaar is. Maar probeer al vanaf minuut 1 allebei je handen naast elkaar te houden en zo weinig mogelijk druk op je handen uit te oefenen. Moet je wel even oppakken, doe dit dan echt met beide handen evenveel (lastig) en ondersteun anders voldoende met beenhulp. Daarna gelijk weer handen naast elkaar en los.

In het begin zal je echt denken dat je als een beginnen rijdt en je nog niet eens een fatsoenlijk B proefje kan rijden. Maar je hebt het nodig om er doorheen te komen. Het is makkelijker om het al gelijk vanaf het begin te voorkomen, dan dat wanneer jullie al vastpakken het los zien te krijgen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:00

Met los bedoel ik trouwens niet 'losgooien', maar echt proberen om constant evenveel druk uit te oefenen en in beide handen hetzelfde (liefst zo weinig mogelijk) gewicht te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:04

Ik heb morgen weer les dan bespreek ik het wel met m'n instructrice, via bokt is dat lastig natuurlijk.
Normaal is ze super gevoelig in de mond en kun je haar op 2 pinken rijden.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:12

Ik heb ook wel eens dagen dat ik echt geen fut heb om te rijden, maar meestal plan ik het zo in dat ik rij op de dagen dat ik vrij ben, soms heb ik 's avonds les na een werkdag. Zoals de komende week bv: morgen moet ik werken, dinsdag werken en volgende week vrijdag late dienst en het weekend werken. Dan is mijn planning dat ze dinsdag en vrijdag een vrije dag krijgt, de andere dagen ga ik rijden.

En bij mij houdt ze ook wel eens vast op 1 kant AmoorN. Wat ik dan doe is voltes stappen met heel veel stelling en buiging vragen op de kant waarop ze vasthoudt, soms moet je daarbij je binnenhand ver van de hals afhouden om echt heel veel buiging te krijgen. Meestal laten ze na de nodige voltes wel los en kun je langzaamaan weer wat rechtere lijnen gaan volgen, maar er dan wel voor waken dat je die kant zelf niet weer te vast houdt anders kun je van voren af aan weer beginnen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:20

AmoorM schreef:
Ik heb morgen weer les dan bespreek ik het wel met m'n instructrice, via bokt is dat lastig natuurlijk.
Normaal is ze super gevoelig in de mond en kun je haar op 2 pinken rijden.

Je zal in ieder geval de druk moeten proberen te verdelen over beide teugels. Ik heb geleerd dat je dan niet op de kant van vasthouden moet focussen, maar juist druk gaan vragen of de teugel waar geen druk op is.. Maar inderdaad je instructrice weet hier vast raad mee!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:31

AmoorM schreef:
DewiRox schreef:

Ik weet zeker dat het probleem bij mij licht. Meestal als ze vast houd, krijg ik naar een tijdje pijn in mijn boven arm, dan weet ik dat ik ook vast houdt, maar dan gaat ze nog meer vast houden en probeer ik middels kneepjes en andere kant op druk te zorgen dat ze los laat, meestal werkt dit wel maar gister ook niet. hoe lossen jullie dat op?

Mijn paard reageert echt heel erg op mij, woensdags heb ik vaak een hele lange dag en ben gister avond eerst nog met sollicitatie brieven bezig geweest dus was ook laat en moe en gestrest. Dus werkt ook averechts

Zet je handen eens wat wijder en knijp dan is, bij mijn paard werkt het super. Als ik haar er niet doorheen krijg zet ik mijn handen gewoon lekker wijd en knijp dan zo nu en dan zachtjes in de teugel
Laatst bijgewerkt door L_Vie op 15-01-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:32

Herkenbaar. Ik zoek het ook bij mezelf. Gisteren werd ook bevestigd dat ik hem soms teveel vast houd. Die druk zoekt douwe soms ook bewust op. Hij heeft graag veel steun omdat hij soms nog balans problemen heeft.

Instructrice gaat hem komende tijd wat vaker rijden om hem te leren op zichzelf te vertrouwen. Dat soort dingen kosten tijd.

Bespreek het met je instructie en ind niet de kant bespelen die ze al vast houd leg de focus ergens anders op.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:51

Ook hier heel herkenbaar.
Ik houd vast op links en paard dus vaak ook.
Moet bewust mijn handhouding verzachten en soms even een rondje met schouders draaien.
merk dan ook dat ik spierballen aan het kweken ben, zonde.
zelfde is nog met het iets nog aanknijpen om mijn zadel met binnenkant bovenbeen, ook een zonde

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:06

Gelukkig heeft iedereen zo zn aandachtspunten. We doen allemaal ons best om zo goed mogelijk te rijden en zijn nooit te oud om te leren.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:26

Ik heb vorig jaar bij Horse Event een clinic bij Lammert Haanstra gereden, was erg interessant en leuk! Doordat ik minder kracht heb in mijn linkerarm en ook die hand niet rechtop kan zetten, compenseerde ik dat door mijn schouder naar voren te doen en daardoor ging ik ook scheef zitten. Ik kreeg als tip om tijdens het los stappen bij mijn voeten te beginnen en telkens proberen om op beide kanten evenveel druk te zetten. Zo steeds verder omhoog, naar je bovenbenen, kont, enz. En dit tijdens het rijden zo nu en dan even herhalen. Hele fijne manier om er bewust van te worden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:34

Waar moet je dan op Letten dewirox? Want je kunt nog steeds scheef zitten als je dat doet toch? Omdat je eraan gewend bent. Hopelijk snap je wat ik bedoel.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:54

Ja, ik snap wat je bedoelt. Daar kan ik je ook niet helemaal het antwoord op geven, maar voor mij hielp het wel om rechter te gaan zitten. Als je natuurlijk scheef zit heb je vaak ook al op de ene beugel meer druk dan op de andere, dus als je daar begint en dan omhoog gaat, ga je denk ik toch steeds wat rechter zitten. Die clinic was toen in combinatie met ruiterfitheid, moest dus ook allemaal oefeningen op de grond doen. Op een bal, maar ook 2 balletjes omhoog gooien en in de lucht wisselen zeg maar. Na elke oefening weer erop om het toe te passen en kijken of het anders voelde.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:59

Ik ga is op internet speuren of ik iets kan vinden over deze oefening Dank dewirox!

Ik zit scheef Door de beperking in mijn rechter been hen ik meer druk op links dan rechts. Ik probeer erop te Letten maar is erg lastig. Instructrice pakt het ook mee in de les maar meer zo van teveel druk op je linker beugel dan ontspannen we even en gaan weer verder ik probeer wel op mijn zitbeen knobbels te zitten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:43

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:59

Het vasthouden aan 1 kant doet/deed Mike ook.. tot grote irritatie en pijn aan mn arm aan toe. De enige oplossing die bij mij werkte was mondhoekreflex. Voor het eerst sinds ik haar rij heb ik het gevoel dat ze op 2 teugels loopt. Voltes etc heeft allemaal niet geholpen, ze boog wel maar hield dr kaak vast. Vasthouden helpt nooit dus dan maar slim oplossen. Gaat nu zoveel beter!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:00

Wat is mondhoekreflex?