[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:39

ivy_power89 schreef:
Mijn Hette is er 1 die juist mega nuchter is, of hij onder zadel ook zo is weet ik nu niet maar wat ik zo aan de hand heb vind ik hem bijzonder relaxt.



Ze zijn ook niet allemaal van die draken hoor. Ik heb een Julius. En julius is ook een zoon van Norbert. Ze zijn er heus wel. Maar het Grove merendeel zijn geen schatjes. Die hebben gewoon een serieus iemand nodig die weet hoe ze er mee moeten dealen.


Nou moet ik eerlijk bekennen dat wanneer jelske zijn pet niet goed heeft staan ik er ook geen kinderen bij wil hebben hoor. Maar dat kan zijn leeftijd zijn. Hij is nog piepjong.

ivy_power89

Berichten: 5879
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:29

Ik heb een norbert gereden, en dat was 1 bonk spanning. Ik heb dan ook wel even getwijfeld over een Hette nakomeling...

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:28

ThornForest schreef:
Don’t shoot de messenger:
Ik hoor van Alwin nakomelingen ook dat ze snel ‘oud’ zijn. Vaak weke ruggen hebben, apart gedrag vertonen (ineens omvallen) en rond hun zesde hun beste tijd al hebben gehad. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Ikzelf heb nog geen nakomelingen van Alwin in het echt gezien maar hoor het van meerdere mensen individueel van elkaar. Misschien kan je hier ook wat verdieping en onderzoek naar doen? Als dit inderdaad zo is maakt het je keuze om Alwin te gebruiken of niet misschien ook wel makkelijker. Weet niet of hier in dit topic ook mensen zijn waarbij dat verhaal bekend voorkomt?


Ik moet zeggen dat mij dit totaal niet bekend klinkt en ik zelf denk dat het een beetje uit de context is getrokken door degene die je dit verteld heeft.
Er zijn voor de nakomelingen totaal geen neurologische problemen vast gesteld, dus ik denk zelf dat het wel mee valt. Al gaan we het wel zien. Die van mij heeft nog 2 jaar ;)
Over de weke ruggen is overigens misschien wel een dingetje, Alwin geeft nogal lange nakomelingen daardoor vergt de het veel meer training om de bespiering van de buik en rug te ontwikkelen. Al is dit momenteel bij elke sport gefokte fries wel denk ik.
Maar he dit is mijn mening van wat ik gezien heb he haha.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:35

boemel schreef:
Even nieuwsgierig, ik zie verschillende opmerkingen over karakter van hengsten.
Wat vinden jullie hengsten waarvan je weet dat ze een goed (en liefst nuchter) karakter vererven?


Ja ik heb nu 2 merries gezien die van Jouwe afkomen, zijn waanzinnig relaxed en werkwillig. Al geeft zijn zoon Boet misschien eventuele Carnage door dus dat is wel iets om mee te nemen.
Baert is wisselend vind ik zelf. Bij mij zit er het er via de merrie lijn in en daardoor heeft ze echt wel hele mooie beharing moet ik zeggen, maar helaas overheerst de Alwin kant er een beetje in haha.

_Olivia75
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:22

Hoi allemaal,

Helemaal nieuw hier. Mag ik me bij jullie aansluiten?

Ik heb vandaag een 3-jarige Friese ruin gekocht *\o/*
Gisteren proefgereden. Ik wist het meteen al eigenlijk. Vanmorgen de stal gebeld. Morgen wordt hij klinisch gekeurd en aanstaande zaterdag wordt hij gebracht.

Het is mijn eerste Friese paard en ik moet alles nog aanschaffen verder.
Superspannend en superleuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:23

_Olivia75 schreef:
Hoi allemaal,

Helemaal nieuw hier. Mag ik me bij jullie aansluiten?

Ik heb vandaag een 3-jarige Friese ruin gekocht *\o/*
Gisteren proefgereden. Ik wist het meteen al eigenlijk. Vanmorgen de stal gebeld. Morgen wordt hij klinisch gekeurd en aanstaande zaterdag wordt hij gebracht.

Het is mijn eerste Friese paard en ik moet alles nog aanschaffen verder.
Superspannend en superleuk!

Leuk! Wat is het er voor 1?

_Olivia75
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-02-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:46

Een Omer x Gradus

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:54

Oehh leuk heb je fotos?

Dennenboom

Berichten: 723
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:26

Leuk! Heb je foto's? Veel plezier met hem! <<)

_Olivia75
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:42

Dank jullie wel. :)
Nee, nog geen foto's. Ik zal ze maken zodra hij op stal staat.
(anders heb ik alleen maar een internetfoto van hem)

(hoe doe ik dat eigenlijk.. snap er niets van.. :( )

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:04

Ibbeltje vanmiddag weggebracht naar Lunteren... heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:19

Timmie06 schreef:
Ibbeltje vanmiddag weggebracht naar Lunteren... heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.


Spannend! Komt vast goed.
Hoe lang blijft ze daar?

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:19

_Olivia75 schreef:
Hoi allemaal,

Helemaal nieuw hier. Mag ik me bij jullie aansluiten?

Ik heb vandaag een 3-jarige Friese ruin gekocht *\o/*
Gisteren proefgereden. Ik wist het meteen al eigenlijk. Vanmorgen de stal gebeld. Morgen wordt hij klinisch gekeurd en aanstaande zaterdag wordt hij gebracht.

Het is mijn eerste Friese paard en ik moet alles nog aanschaffen verder.
Superspannend en superleuk!


Leuk! Gefeliciteerd!

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:41

boemel schreef:
Timmie06 schreef:
Ibbeltje vanmiddag weggebracht naar Lunteren... heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.


Spannend! Komt vast goed.
Hoe lang blijft ze daar?


Iig tot de keuring 21 april. Daarna kijk ik even of ik thuis met hulp verder ga of de training daar nog iets verleng

ivy_power89

Berichten: 5879
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:50

Timmie06 schreef:
Ibbeltje vanmiddag weggebracht naar Lunteren... heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.


Spannend!
Hopelijk loont de moeite zich straks *\o/*

Met onze nieuwe kanjer gaat het ook goed :) beter dan verwacht. (Verwachtingen lagen niet hoog met zo'n jonkie, maar wat een braaf dier!)


Afbeelding

Vandaag besloten hem in augustus rustig zadelmak te maken, en dan kijken of ie goed genoeg is om mee te doen aan de friesian talent cup.
Hij doet vaak zulke leuke dingen met zn voorbenen dat ik er wel super enthousiast van wordt.

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:26

_Olivia75 schreef:
Hoi allemaal,

Helemaal nieuw hier. Mag ik me bij jullie aansluiten?

Ik heb vandaag een 3-jarige Friese ruin gekocht *\o/*
Gisteren proefgereden. Ik wist het meteen al eigenlijk. Vanmorgen de stal gebeld. Morgen wordt hij klinisch gekeurd en aanstaande zaterdag wordt hij gebracht.

Het is mijn eerste Friese paard en ik moet alles nog aanschaffen verder.
Superspannend en superleuk!


Gefeliciteerd leuk!! Bij Okkema vandaan heet hij Havicii? heb hem op de site zien staan toevallig

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:35

ivy_power89 schreef:
Timmie06 schreef:
Ibbeltje vanmiddag weggebracht naar Lunteren... heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.


Spannend!
Hopelijk loont de moeite zich straks *\o/*

Met onze nieuwe kanjer gaat het ook goed :) beter dan verwacht. (Verwachtingen lagen niet hoog met zo'n jonkie, maar wat een braaf dier!)


[ [url=m/ofUXT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag besloten hem in augustus rustig zadelmak te maken, en dan kijken of ie goed genoeg is om mee te doen aan de friesian talent cup.
Hij doet vaak zulke leuke dingen met zn voorbenen dat ik er wel super enthousiast van wordt.


Wat een beauty!

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:51

Afbeelding

Vandaag besloten hem in augustus rustig zadelmak te maken, en dan kijken of ie goed genoeg is om mee te doen aan de friesian talent cup.
Hij doet vaak zulke leuke dingen met zn voorbenen dat ik er wel super enthousiast van wordt.[/quote]

Wat een beauty!

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:58

ivy_power89 schreef:
Timmie06 schreef:
Ibbeltje vanmiddag weggebracht naar Lunteren... heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.


Spannend!
Hopelijk loont de moeite zich straks *\o/*

Met onze nieuwe kanjer gaat het ook goed :) beter dan verwacht. (Verwachtingen lagen niet hoog met zo'n jonkie, maar wat een braaf dier!)


[ [url=m/ofUXT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag besloten hem in augustus rustig zadelmak te maken, en dan kijken of ie goed genoeg is om mee te doen aan de friesian talent cup.
Hij doet vaak zulke leuke dingen met zn voorbenen dat ik er wel super enthousiast van wordt.


Prachtig!

Is het normaal dat m’n Tjitske nog steeds zo’n enorme kale plek heeft en dat er niks groeit ?

Afbeelding

Jelske ziet er nog steeds niet uit maar het spul wat ze nu extra krijgt doet het goed ! Ze begint weer goed levendig te worden. Ze hadden helaas weer wormen ja, niet zo extreem veel gelukkig.

Helaas heeft ze nu weer iets nieuws , slijm van de darmen in de ontlasting.

Gaan vandaag ook bietenpulp extra bij voeren voor wat extra’s.

Het is zo lastig het is meer dat ze nu alles aan doet om haar zelf in leven te houden dan dat ze echt lekker groeit enzo.

_Olivia75
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:03

Appaloosa9 schreef:
_Olivia75 schreef:
Hoi allemaal,

Helemaal nieuw hier. Mag ik me bij jullie aansluiten?

Ik heb vandaag een 3-jarige Friese ruin gekocht *\o/*
Gisteren proefgereden. Ik wist het meteen al eigenlijk. Vanmorgen de stal gebeld. Morgen wordt hij klinisch gekeurd en aanstaande zaterdag wordt hij gebracht.

Het is mijn eerste Friese paard en ik moet alles nog aanschaffen verder.
Superspannend en superleuk!


Gefeliciteerd leuk!! Bij Okkema vandaan heet hij Havicii? heb hem op de site zien staan toevallig

Ja heel toevallig.. maar dat is hem inderdaad.
Gisteren klinisch goedgekeurd (röntgenfoto's waren al oké)

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:53

Janinevv schreef:
Prachtig!

Is het normaal dat m’n Tjitske nog steeds zo’n enorme kale plek heeft en dat er niks groeit ?

[ [url=m/X07FUi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jelske ziet er nog steeds niet uit maar het spul wat ze nu extra krijgt doet het goed ! Ze begint weer goed levendig te worden. Ze hadden helaas weer wormen ja, niet zo extreem veel gelukkig.

Helaas heeft ze nu weer iets nieuws , slijm van de darmen in de ontlasting.

Gaan vandaag ook bietenpulp extra bij voeren voor wat extra’s.

Het is zo lastig het is meer dat ze nu alles aan doet om haar zelf in leven te houden dan dat ze echt lekker groeit enzo.



Als ze weer wormen had zou ik over een paar weken nogmaals ontwormen om eventuele achtergebleven eitjes/larven aan te pakken.

Wat krijgt ze nu te eten?

Dat slijm is overigens doorgaans door irritatie van de darmwand en dan is het ook heel logisch dat ze niet dikker wordt. Een beschadigde wand kan geen voedingsstoffen opnemen.

Waar heb je nu mee ontwormd? Met een ivermectine of met een doximectine?

Ik zou aan de dierenarts een probiotica vragen om de darmen te helpen herstellen. Gezien het slijm. Want das toch wel een serieuze alarmbel dat het niet goed gaat aan de binnenkant.

Eventueel zou je echte honing bij een imker kunnen halen en er een beetje van door het voer kunnen mengen. Honing wordt vaak al als bindmiddel gebruikt in verschillende voedingsmiddelen. Maar dat is vaak wel bewerkt. Echte honing van de imker is dan de betere optie.

De extra suiker kan geen kwaad gezien je dame prima meer energie kan gebruiken en de honing heeft een antibacteriële werking wat een gunstige invloed op haar weerstand heeft en slechte bacteriën tegenwerkt.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:41

Dankje voor je bericht .

Ze is nu ontwormt met die blauwe equest en over 6 weken herhalen we weer.

Die slijm is echt sinds een week nu, honing is goede tip.

Ze krijgt nu : muesli van equefirst speciaal voor merries veulens en paarden tot 3 jaar. Dan basisbrok erbij en luzerne. Om de dag pompje lijnzaad olie.

En witlof wortels een paar

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:40

Janinevv schreef:
Dankje voor je bericht .

Ze is nu ontwormt met die blauwe equest en over 6 weken herhalen we weer.

Die slijm is echt sinds een week nu, honing is goede tip.

Ze krijgt nu : muesli van equefirst speciaal voor merries veulens en paarden tot 3 jaar. Dan basisbrok erbij en luzerne. Om de dag pompje lijnzaad olie.

En witlof wortels een paar



Dan zit de ontworming wel goed iig. Die pakt ook eventuele bloedwormen aan waar friezen gevoelig voor zijn.

De olie mag ze rustig elke dag hebben.

De witlofwortels zou ik niet meer voeren. Die kunnen zeker bij een geïrriteerde darmwand vrij averechts werken.

En muesli zit eigenlijk net niks in van waarde. Paarden vinden het lekker hoor daar niet van. Maar het is eigenlijk net niets meer dan vulling.
Om haar energie te geven en dikker te krijgen. Zou ik de muesli vervangen voor geweekte bietenpulp en de basis brok gewoon laten zoals het is. Klinkt eenzijdig maar ik heb op die manier al echt heeel veel paarden zien opknappen.

Mocht je nou echt toch graag naast de brok iets er bij willen voeren. Zou ik pavo podo care er bij geven. Dat had ik gehaald voor jelske toen hij het zo zwaar had de eerste winter. En hij deed het er goed op in combi met de luzerne en havens brok.

Luzerne kan ik alleen maar toejuichen. Zitten prima eiwitten in die die kleintjes heel goed kunnen gebruiken.

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:51

Ik ben ook wel een fan van bietenpulp, mijn vorige ruin heb ik daarvan echt zien bijkomen en sinds deze week krijgt Emma het ook.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:56

Bieten pulp staat te weken! Wortels laat ik even voor wat het is en krijgen alleen de oudere paarden dat.

Heb nog een feed booster serum gekocht speciaal voor een goede darm werking.

Kan ik naast bietenpulp niet ook nog wat muesli geven? Heb daar nu nog 1,5 zak van liggen dan voer ik iets meer basisbrok erbij