lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:04

Knap paard!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:45

VogeltjeM

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:00

Heerlijke foto's <3

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:22

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:35

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee in jullie topic en ik zou ook graag af en toe eens mee willen praten. Ik heb prachtige fotos zien voorbij komen.We hebben ook twee lusitanos, moeder en dochter. De moeder is nu 11 jaar en de dochter 2 jaar en 5 maanden.

De eerste foto is Donna en de andere twee fotos zijn van van de winter en is onze Bombon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nymphaea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:49

Wauw donna is prachtig!

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:39

Wat leuk dit topic!! Mooie paarden komen er voorbij! Wij hebben sinds kort ook een leuke lieve (lusitana) merrie. Ze staat alleen nog in Portugal bij een vriendin, ze stond wel min of meer geregistreerd, maar moest nog op mijn naam, in het stamboek ( raça cruzado portugues) en nu moet het paspoort nog aangevraagd…. Pas dan kan ze naar Nederland komen.

Ons werd verteld dat ze een “groen boekje” (livro verde) moest, wat betekend dat er eigenlijk niets bekend is van haar, maar eenmaal dat te willen regelen stond ze voor een “blauw boekje” (livro azul) en blijkt er wel bekend te zijn wie haar ouders etc zijn. Wel heel leuk!

Ze is in juli 5 geworden.

“ Nespera do Xavier”, maar wij noemen haar “Serra.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:43

Oh wat leuk! Weer wat nieuwe gezichten erbij!

Aangename verrassing Wendy, is toch fijn om de afstamming te kennen van je paard :j weet je intussen al wanneer ze naar huis kan? Was bij mij ook wel wat geregel en gedoe, heeft uiteindelijk een 2-tal maanden geduurd. Het ziet er wel een fijne merrie uit, proficiat nog :)

Gaat er iemand naar het EU kampioenschap 14-16 okt in Opglabbeek (BE)? Ik ga waarschijnlijk de 15e wel eens kijken, de 16e ga ik zelf op wedstrijd (zonder lusitano :+ ) dus geen tijd.

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:52

Nee, nog niet bekend, ik gok half/eind oktober, ook afhankelijk van de rit van transporteur.

Inmiddels is het paspoort in de maak, met urgentie, dus hopelijk dat dit komende week rond is. Dan meld ik haar meteen aan voor transport (world horses)
Mijn man gaat begin oktober weer naar Portugal, dus dan zal hij haar zelf op transport kunnen doen. Dan vangen wij haar hier op in NL!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:04

Nog een klein maandje dan! Wel fijn dat je ze zelf op de vrachtwagen kunnen zetten, maar tussendoor stoppen ze ook nog wel neem ik aan?

Wendy_Torre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:07

Ja! Zeker! Ze gaat er ook nog uit onderweg om de benen te strekken!

We hebben dit eerder (2x) bij dit bedrijf gedaan, allemaal prima voor elkaar!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:21

Ahja goed! Nu, een vriendin heeft vorig jaar een lusitano gekocht, die stond op 1,5 dag in België, dat vond ik wel heel speciaal >;) Mijne heeft er dan weer extreem lang over gedaan, iets té veel tussenstops.

Jullie hebben nog lusitano's dan of..? :D

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:42

Ooh wat een knapperd zeg! Stevige baas ook precies :9

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:11

Kiwiaa schreef:
Gaat er iemand naar het EU kampioenschap 14-16 okt in Opglabbeek (BE)? Ik ga waarschijnlijk de 15e wel eens kijken, de 16e ga ik zelf op wedstrijd (zonder lusitano :+ ) dus geen tijd.

Ik rijd MCI op zaterdag en zondag (met mijn PRE in de PSG + de kür) - ik ben er dus al zeker.

Leuk al die nieuwe lusitano-eigenaren!
Hier is Qing intussen twee jaar en enkele maanden, soms wilde ik al dat we 1,5 jaar verder waren en ik de start onder het zadel met hem gemaakt had, ik ben zoooo benieuwd naar hoe hij het gaat doen.

Hebben jullie naar het WK jonge paarden gekegen in Ermelo? Ik ben helemaal weg van Nuelo, fan van Escorial-bloed!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:37

Oh leuk Idra! Ik kom zeker supporteren voor jou dan op zaterdag *\o/*

Ik heb gekeken, speciaal mijn smartphone voor mijn laptop gezet en kon vlak na mijn vergadering kijken :o ik was in eerste instantie wel wat teleurgesteld in de punten, had meer verwacht. Want wat een paard! <3 Zeker ook fan van Escorial, alleen jammer dat ie redelijk klein is he, ik pas met mijn 1.76 echt niet op een ukkie dus durfde zelf niet de gok te nemen om een jonge nakomeling van hem te kopen, hoewel ik wel over eentje specifiek getwijfeld heb. Stel dat ie dan toch klein blijft.. en de volgroeide nakomelingen met een mooie schofthoogte liggen buiten budget :')

En jaa lastig he dat wachten! Pardal zet nu voorzichtig zijn eerste stapjes, ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen :j

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:38

Ja, Escorial is niet groot. Qings vader Jasmim (ook een zoon van Escorial) is dan wel weer 1m71. Dus het kan ook wel anders als de merrie groot is (Jasmims moeder is 168, is een Peralta Pinha die ook weer groot is -1m71). Van Qing verwacht ik dat hij 165 wordt, zijn moeder is maar 160.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:18

Ahja, ik heb nog op het punt gestaan een nakomeling van Peralta Pinha te kopen, die was net voor mijn neus verkocht. Maar die is nog steeds rond de 1.60 nu, dus misschien goed dat dat niet doorgegaan is :+ Hoewel dat wel echt een tof paard was/is!

Spoiler:
Afbeelding

De meeste fokmerries zijn inderdaad aan de kleine kant hé. Ik hoop voor je mee dat hij rond de 1.65 wordt, is wel fijne stokmaat! Maargoed jij bent wel kleiner dan mij dacht ik, dus bij jou past het sowieso wel denk ik.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:12

Ik dacht dat de gebruikelijke maat voor merries 1.55 was en voor hengsten 1.60.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:24

Kan wel kloppen ja, hoewel je de laatste tijd wel vaker wat grotere paarden ziet. Heb er in Portugal wel verschillende gereden qua stokmaat en voor de 'standaard' maat vind ik me te groot (en te zwaar), vond dat echt geen mooi beeld! Aan mijn gewicht kan natuurlijk gewerkt worden maar 60kg ga ik nooit wegen. Was voor mij ook een van de afwegingen om eventueel toch naar warmbloed te gaan (de grootte), maar eenmaal je verliefd bent op die iberiërs is er toch geen weg meer terug :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:42

Idra schreef:
Ja, Escorial is niet groot. Qings vader Jasmim (ook een zoon van Escorial) is dan wel weer 1m71. Dus het kan ook wel anders als de merrie groot is (Jasmims moeder is 168, is een Peralta Pinha die ook weer groot is -1m71). Van Qing verwacht ik dat hij 165 wordt, zijn moeder is maar 160.

Doninha is zelfs maar 1.55m. Maar de zoon die ik van haar heb ik wel 1.65m en dat uit een vader van ook maar 1.60m. Zijn volle broer daaraan tegen is niet groot geworden. Kan dus alle kanten op. :+

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:51

Mijn merrie zit nu rond 1.63 schat ik, maar zij is niet rondgeribt. Mijn eerste cruzado was 1.48 en wel rond.

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:03

Mijne is ong 1.59 en volgens mij een heel normale maat.

Zeker in zijn tijd (hij is 28,5 jaar)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:34

Die van mij is nu rond de 1.57 maar ze is nog maar 3 dus er komt wellicht nog een klein beetje bij. :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:07

Pardal was 1.61 toen ik hem kocht, hij was 2,5 toen. Dus ik gok dat daar nog wel een paar cm's bijkomen, of bijgekomen zijn. Sowieso lijkt het echt een ukje naast mijn (te dikke) warmbloed dus is moeilijk in te schatten.

Wat een mooie leeftijd al zeg Femke! <3 Daar hoopt elke eigenaar toch op

Jessix, amai zou ik nu toch ook niet verwachten dat er tussen volle broers zoveel verschil zit! zo zie je maar :=

Tessebes, wat zit je mooi! Past netjes ook ja, hoewel ik je wel mooier vind passen op je merrie maar vertekent misschien ook omdat je op de onderste foto aan het lichtrijden bent. Niet dat je daar te zwaar of te groot bent ofzo. Ik heb tijdens mijn zoektocht een cruzado getest van rond de 1.60 zoiets, ook een eerder rondgeribte en op zich ging dat wel qua beenlengte maar mijn bovenlichaam stak er zo gek bovenuit :+

Spoiler:
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:15

Bedankt voor het compliment.
Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik kom van de pony's af, dus ik vind het niet snel raar staan. Ik heb ook gewoon succesvol tussen de paarden gestart. Alles moet tegenwoordig maar groot, maar daardoor gaat er wel wat aan bruikbaarheid verloren in mijn ogen. Ik vind mijn merrie eigenlijk wel vrij groot, ze mag nu wel stoppen met groeien!