[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:57

Imke95 schreef:
callass schreef:
Hoi allemaal, ik kom hier even binnen vallen. Ik ben opzoek naar een onafhankelijk iemand die fokadvies zou kunnen geven.
Ik ben niet helemaal thuis in de Friese paarden wat hengsten betreft. Zelf heb ik 2 kwpn (ruinen) in de sport maar hebben niet het eeuwige leven in de sport. Mijn moeder heeft nog een fijne friese merrie staan waar ik wel graag een veulentje mee zou willen fokken, eventueel als opvolger. Jaren terug wel op de merrie gereden maar staat al een tijdje stil. Het is een Karst 362x Oege. Maar voor mij voor het mooi te klein. Wel brutaal maar als je d'r voor je hebt werkt ze graag voor je. Foto's zou ik even op moeten zoeken. Type wat mij aanstaat hoogbenig luxe type.

[ [url=m/oR9QUx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M4CXfB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FxVXXJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Fy5Bh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oddVzC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Wat oud bloed, wat zijn de verbeterpunten die je in je merrie wilt zien?

Ze mag van mij meer bergop, ze heeft een fors schouder. Gangen mogen ruimer. Langer voorbeen stijler in de schouder. Karakter is top brutaal maar eerlijk mag heter hoeft niet. Scherp achterbeen ook erg fijn. Maar vind dit soort dingen lastig heb ook geen goede bewegings video. Ben wel echt opzoek naar een dressuur topper

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:09

callass schreef:
Imke95 schreef:

Leuk! Wat oud bloed, wat zijn de verbeterpunten die je in je merrie wilt zien?

Ze mag van mij meer bergop, ze heeft een fors schouder. Gangen mogen ruimer. Langer voorbeen stijler in de schouder. Karakter is top brutaal maar eerlijk mag heter hoeft niet. Scherp achterbeen ook erg fijn. Maar vind dit soort dingen lastig heb ook geen goede bewegings video. Ben wel echt opzoek naar een dressuur topper

Reinder of eventueel tsjalle zit ik aan te denken dan...

Alleen reinder fokt niet perse opwaarts. Wel een zeer scherp achterbeen. En uitstekende zelfhouding. En een stijlere schouder allicht.

Misschien is nane wel wat maar ik weet even niet wat de complete bloedvoering van nane is.

Anders auwert? Das een jonge kleinzoon van tsjalle, papa is jehannes.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:30

Jinthe1 schreef:
Dennenboom, op de site van kfps kun je alle rapporten vinden. Ook van het nakomelingen onderzoek en dat geeft een goed beeld omdat er meerdere nakomelingen bekeken worden in het onderzoek. Dit wordt er over de nakomelingen van Alwin opgenomen (er is nog veel meer te vinden overigens). Wellicht heb je daar ook iets aan:
De nakomelingen van Alwin 469 zijn op stal plezierig en ontspannen. In het werk zijn het betrouwbare,
onverstoorbare paarden, die ruim voldoende bewerkbaar zijn. Ze hebben ruim voldoende lerend vermogen maar
zouden in een aantal gevallen iets meer reactie op de hulpen mogen geven.
Stap:
De stap is wisselend qua ruimte. Relatief veel nakomelingen hebben in stap moeite met tact en ritme.
Draf:
De draf is ruim voldoende ruim. Het achterbeen is vaak iets laat en kan resoluter onder de massa worden
geplaatst. De paarden tonen in draf ruim voldoende souplesse.
Galop:
De galop wordt ruim voldoende ruim gesprongen. De paarden tonen in galop ruim voldoende balans en houding.
Geschiktheid als rijpaard:
De paarden tonen onder het zadel voldoende tot ruim voldoende balans en souplesse, maar het achterbeen zou
meer tot dragen moeten komen. Ze zouden mede daardoor meer vermogen tot schakelen mogen tonen. De stap
is een punt van aandacht

Ja die rapporten heb ik er inderdaad bij. Daar komt dan ook niet dat 'hete' karakter van Alwin in na voren. Zo las ik vanmorgen dat Omer nakomelingen ook niet altijd een fijn karakter hebben. Mensen hier ervaring mee?

Vanavond hengstenshow Stal de Merksen, ik ga kijken. Nog meer die dat van plan zijn?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:32

Dennenboom schreef:
Jinthe1 schreef:
Dennenboom, op de site van kfps kun je alle rapporten vinden. Ook van het nakomelingen onderzoek en dat geeft een goed beeld omdat er meerdere nakomelingen bekeken worden in het onderzoek. Dit wordt er over de nakomelingen van Alwin opgenomen (er is nog veel meer te vinden overigens). Wellicht heb je daar ook iets aan:
De nakomelingen van Alwin 469 zijn op stal plezierig en ontspannen. In het werk zijn het betrouwbare,
onverstoorbare paarden, die ruim voldoende bewerkbaar zijn. Ze hebben ruim voldoende lerend vermogen maar
zouden in een aantal gevallen iets meer reactie op de hulpen mogen geven.
Stap:
De stap is wisselend qua ruimte. Relatief veel nakomelingen hebben in stap moeite met tact en ritme.
Draf:
De draf is ruim voldoende ruim. Het achterbeen is vaak iets laat en kan resoluter onder de massa worden
geplaatst. De paarden tonen in draf ruim voldoende souplesse.
Galop:
De galop wordt ruim voldoende ruim gesprongen. De paarden tonen in galop ruim voldoende balans en houding.
Geschiktheid als rijpaard:
De paarden tonen onder het zadel voldoende tot ruim voldoende balans en souplesse, maar het achterbeen zou
meer tot dragen moeten komen. Ze zouden mede daardoor meer vermogen tot schakelen mogen tonen. De stap
is een punt van aandacht

Ja die rapporten heb ik er inderdaad bij. Daar komt dan ook niet dat 'hete' karakter van Alwin in na voren. Zo las ik vanmorgen dat Omer nakomelingen ook niet altijd een fijn karakter hebben. Mensen hier ervaring mee?

Vanavond hengstenshow Stal de Merksen, ik ga kijken. Nog meer die dat van plan zijn?

Oh is dat vanavond ja? Mooi heb ik weer wat op de planning hahah

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:54

Absolem Ja 20.00 uur. Via hun Facebook of website live te volgen :D

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:05

Ik ga ook kijken vanavond.

Bij de nieuwe heuvel (daar staat Alwin toch?) vertelden ze aan een vriendin van mij wel dat zijn nakomelingen een ‘pittig’ karakter kunnen hebben. Vast niet zo omschreven maar daar hebben ze toen niet geheimzinnig over gedaan en netjes vermeld toen ze ernaar vroeg. Helaas heeft het bij haar niet gepakt maar dat lag waarschijnlijk aan de merrie. Halverwege is ze overgegaan op een andere hengst en die pakte ook niet.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:57

Maan lijkt op deze foto groter dan ze is, maar ze groeit goed.

Fijn dat nanne het zo goed doet, hij heeft al veel overwonnen meen ik mij te herinneren.

Tsjalle is dit jaar al niet meer beschikbaar om mee te dekken. Vriendin heeft het al geprobeerd en wijkt nu uit naar een zoon van hem, Yme.

Voor Hiske vind ik Yme ook een geschikte kandidaat. Ga dus ook zeker vanavond naar de hengstenshow kijken.

Alwin is inderdaad beschikbaar via de Nieuwe Heuvel. Van Omer zijn karakter heb ik ook gehoord, alleen geen ervaring mee.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:07

Getty_Maan schreef:
Maan lijkt op deze foto groter dan ze is, maar ze groeit goed.

Fijn dat nanne het zo goed doet, hij heeft al veel overwonnen meen ik mij te herinneren.

Tsjalle is dit jaar al niet meer beschikbaar om mee te dekken. Vriendin heeft het al geprobeerd en wijkt nu uit naar een zoon van hem, Yme.

Voor Hiske vind ik Yme ook een geschikte kandidaat. Ga dus ook zeker vanavond naar de hengstenshow kijken.

Alwin is inderdaad beschikbaar via de Nieuwe Heuvel. Van Omer zijn karakter heb ik ook gehoord, alleen geen ervaring mee.

Serieus? Is er geen diepvries ? Dat is snel gegaan dan.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:28

Getty_maan: ja klopt inderdaad. Tot 2x aan toe was de dierenarts niet zeker of hij de volgende dag wel ging halen. 1x na zijn geboorte, toen hij nog zo klein en zwak was en via de sonde moest drinken en daarna toen hij rhodococcus had. Gelukkig is hij heel sterk. :+:

O meen je dat van Tsjalle? Dekt hij helemaal niet dit jaar of zit hij op zijn limiet voor reserveringen. Kan ik me ook voorstellen nu er bekend is dat hij (ik zat nog in de fase van waarschijnlijk) naar Amerika gaat een ‘run’ op hem is? Als hij helemaal niet dekt dit jaar is dat inderdaad heel snel gegaan.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:32

Heb even navraag gedaan maar hij staat al in Amerika. (Degene bij wie Nanne in de opfok staat is een loper van Age zijn hengsten).

Nou, hoef ik de hengstenshow ook niet te zien. Dacht kan ik tsjalle weer even zien. :')

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:43

Ik heb geen idee of er nig diepvries van Tsjalle is maar heb wel ervaring met een Omer nakomeling. Wij hebben er nu een jaarling van en loopt gelukkig 300 km van huis in de opfok :D Het was het eerste veulen uit onze preferente merrie die ik terug had willen stoppen. Wat een eigenwijs en geniepig karakter en hij werkte mij enorm op mijn zenuwen. Volgend jaar naar de eerste bezichtiging en dan eruit :+
Uit de twaalf veulens die deze merrie had zijn allemaal lieve paarden gekomen behalve de Omer. Ik zou hem dus niet weer gebruiken maar is natuurlijk ook een persoonlijke smaak. Ook ervaring met een Tsjalle en je kon je geen leuker en vriendelijker veulen wensen. Echt top en een goede beweger ook. Stap was iets beperkt maar de draf compenseert dat heel goed.

Hier kijken we zodadelijk ook de show,leuke zaterdagavond vulling <3

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:57

Hoe vonden jullie de hengstenshow gister?
Ik vond Jehannes wel knallen.

Sierou is vandaag alweer 16 geworden. *\o/*

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:58

Gefeliciteerd met sierou!

Vond het een mooie show, ze hebben hun best gedaan om zoveel mogelijk te laten zien. Jammer dat Yme niet geshowd kon worden.

Vond wibout ook sterker worden, je ziet dat de training z'n vruchten afwerpt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:02

Wibout was gaaf ja !
En die ene enter die als tweede kwam, wauw!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:42

Echt genieten. Ik was ook onder de indruk van wibout. Kanshebber...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:46

Jinthe hmm.. lastig met Omer. Past wel gaaf op mn merrie maja dat karakter

Ik vond de hengstenshow ook super geregeld! Ik had Ulbrân op de lijst omdat de merrie vorig jaar gust is gebleven van hem. Maar vond hem gisteren niet tegen vallen. Dus misschien toch nog poging 2....

Wibout vond ik ook mooi voorgesteld, je ziet dat hij steeds sterker wordt

En vond het jammer dat Yme niet kon mee doen. Ik vind zijn veulens wel leuk om te zien :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:41

ThornForest schreef:
Hoe vonden jullie de hengstenshow gister?
Ik vond Jehannes wel knallen.

Sierou is vandaag alweer 16 geworden. *\o/*

Erg leuke show, erg gecharmeerd van de rommert nakomelingen.

Beant vond ik maar een flikker. Geen leuk karakter. Totaal geen respect voor degene die hem handeld op dat moment.

Vandaag even naar mijn eigen knappe kerel geweest.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:23

Even nieuwsgierig, ik zie verschillende opmerkingen over karakter van hengsten.
Wat vinden jullie hengsten waarvan je weet dat ze een goed (en liefst nuchter) karakter vererven?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:25

Hier ook genoten van de show. Wibout had al bij het eindexamen in Exloo laten zien dat hij veel kracht en balans had. Ik vind het alleen geen mooi paard om te zien. Oogt wat grof.

Ik was inderdaad ook gecharmeerd van de Rommert nakomelingen en dan vooral de Rommert x Thorben. Hij is ook aangewezen voor de voorrijdagen dus ze hebben ook wel de juiste laten zien :D

Bijna weer de start van het keuringsseizoen *\o/*

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:28

Ik heb zelf 2 merries

Wikke x Folkert: goudeerlijk, altijd goede zin, nuchter, stabiel, wakker, maar dapper, veel looplust, maar je kunt er rustig een klein kind mee op pad sturen.

Aan x Sjaard: lief, meewerkend, snel nerveus, sensibel tot ril, veel looplust/werklust.

In t bijzonder voor de Aan merrie vind ik een nuchter karakter heel belangrijk, mocht ik er mee gaan fokken. (Twijfel overigens of dat dan wel met een Fries is).

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:29

boemel schreef:
Wat vinden jullie hengsten waarvan je weet dat ze een goed (en liefst nuchter) karakter vererven?

Ik ben misschien bevooroordeeld, maar Bartele staat bekend om zijn goede karakter. Werkwillend en vriendelijk.

Mijn merrie ervaar ik dit ook, is alleen een binnenvetter. Alleen kan dit ook bij haar moeder vandaan komen (Fetse), haar zusje van een andere vader heeft namelijk hetzelfde.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:37

boemel schreef:

Jinthe heeft dat met tsjalle,

Ik heb dat met bartele.

Dus kan dat tjebbe dat ook vererft en teun. Maar ik heb geen ervaring met nakomelingen van die twee.

Doaitsen, gerben, Hette, Norbert, reinder, zijn hengsten waar jij ver vandaan wil blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:42

Ik ben ook fan van Bartele en zijn nakomelingen, vind dat echt lieve en eerlijke paarden.
Een Norbert of Doaitsen zou ik nooit meer willen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:47

Maar ik heb dan hier een Norbert merrie die echt zo ontzettend lief en nuchter is. Met beleren voor de wagen meteen de weg op. Op de keuring keek ze nergens naar. Kan een kind onderdoor lopen en blijft bij je als de rest van de kudde op de loop gaat. In omgang ook heel erg betrouwbaar en nu 1 veulen uit welke door is naar de voorrijdagen. Top fijne merrie!

Heb hier maar 1 paardje gehad met een minder fijn karakter en dat was de Omer. Verder alles prima, braaf en eerlijk. Wimer, Dries, Sape, Rommert, Jehannes, Tsjalle, Menne, Nane, Matthys, Baert en ook een fijne Bene gehad.

Op de site kun je veel vinden over karakter eigenschappen in het nakomelingen rapport en er is ook ergens een overzicht over karakter eigenschappen van de hengst zelf.
Ik denk ook dat een karakter wellicht wat persoonlijk is. De een kan ergens beter mee overweg dan de ander.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:56

Mijn Hette is er 1 die juist mega nuchter is, of hij onder zadel ook zo is weet ik nu niet maar wat ik zo aan de hand heb vind ik hem bijzonder relaxt.