lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:16

ElCid schreef:
Normaal zijn de sprongen in de WE4 max. 50 cm.

De meeste Portugezen rijden zoveel mogelijk in de normale dressuurzadels, sowieso in de training. Voor de wedstrijden gebruiken ze meestal de Relvas modellen en voor het koeienwerk soms de Portoghese zadels ( stierenvechter zadels). De echte Vaquera zadels zie je niet op de wedstrijden; die zijn daarvoor ook echt niet geschikt.

Relvas model: https://nl.pinterest.com/pin/369435975659838032/
Porthogese: https://portalhipico.com/it/acquistare/ ... portoghese

Maar je ziet tegenwoordig dus steeds vaker "gewoon" dressuurzadels, ook in de wedstrijden.

Een sprongetje van 50 cm is beter te doen ja :)) dank je voor de uitleg over de zadels, duidelijk verhaal. Ik zou toch ook nog wel eens WE willen proberen hoor, misschien eens uitvinden of ik iemand ken die een clinic kan komen geven bij ons op stal!

Kiwiaa schreef:
Oh wat een fijne manier om je paard te leren kennen! Leuk dat je de tijd kreeg. Grappig, in Spanje wonen en toch met een lusitano thuis komen. Heb je daar veel moeite voor moeten doen :') Of zijn er wel veel lusitano's in Spanje? Heb er zo geen idee van, maar ik verwacht daar toch vooral PRE's.

Leuke naam heeft ze trouwens!

Haha, geen moeite voor hoeven doen dus! Ik vond Luso's al geweldig voor ik Mulan kende, dus toen ik haar voor het eerst zag was ik al verkocht. Heb toen nog foto's gestuurd naar mijn beste vriendin met de tekst "deze zou ik wel willen hebben". Nooit verwacht dat dat echt zou gebeuren!

Er zijn voor zover ik weet niet echt heel veel lusitano's hier. Ze zijn er wel, maar ik merk wel dat met name Spanjaarden zelf toch eerder voor een Spaans ras gaan (PRE, Menorquín, CDE).

Haar naam ben ik ook helemaal fan van. De vriendin van wie ik haar kocht geeft alle veulens die bij haar geboren zijn een Disney prinses-naam, zo had ze ook een Belle en het zusje van Mulan heet Jasmine. <3 Het leukste van de naam Mulan vind ik dat 'mula' Spaans is voor muildier en ze tot voor kort echt heel erg op een ezeltje leek :=

VogeltjeM

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:57

Wat grappig :')

Mijn zoontje blijft ook bij iedere foto van Roux roepen: hey een ezel!! _O-

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:23

Kiwiaa schreef:
Ahja, vanuit die optiek (koeien drijven) snap ik dat zeker! Ik heb een tijdje reining gereden (een jaar of 3) en ik herkende inderdaad ook wat western onderdelen in de proef, hoewel daar de interpretaties/uitvoeringen ook... uiteenlopend waren. Ik heb zowel rollbacks als pirouettes gezien binnen hetzelfde niveau haha.

Maargoed ja, van wat ik zo lees, denk ik dan dat die verschillen die we hier bespraken allicht pas bij een heel ander niveau dan wat ik beoog er echt toe doen, en het in de praktijk nooit een probleem zal zijn. Mijn hart ligt wel het meest bij de dressuur (hoewel dat natuurlijk kan veranderen!) Sowieso wel interessante discussie, functioneel vs. eh laten we het 'technisch' noemen?

Het is sowieso moeilijk om een label op je rijstijl te plakken natuurlijk. Maar de grote lijnen waren tot nu toe niks nieuws. Sommige dingen die ik las vond ik ook wel een beetje euh.. in mijn hoofd was klassiek = vriendelijk/correct, maar heb paar dingen toch wel 2x moeten lezen om het dan maar stilletjes naast mij te leggen :=

Om even terug te komen op het functioneel vs technisch, Was Baucher niet verhuisd naar het circus? :o Lijkt dan idd niet super functioneel meer (Ik heb nog niets van Baucher gelezen, maar Steinbrecht sluit elk hoofdstuk af met Baucher-kritiek, wil er sowieso wel wat over lezen om eens te zien waar dat nu over gaat juist.)

WE is afgeleid van het werken met koeien/ Doma Vaquera en daar is de westernstijl ook op gebaseerd, dus er zijn zeker overeenkomsten. Met een goed gereden westernpaard ( maar dan wel met oprichting en geen stofzuighouding ;-) ) kom je een heel eind in de WE; in Amerika bestaat ook WE en daar doen heel wat "Cowboys" mee. Met mijn Paint heb ik ook een paar WE wedstrijden gereden ( in western outfit) maar die rijdt ik dan wel met wat oprichting volgens de Californische rijstijl ( wat eigenlijk weer dressuur is met een Californisch westernzadel en bosal/ two rein waarbij we ook met koeien spelen).

Het klassiek van Steinbrecht en Baucher ( en anderen uit die tijd) was echt niet altijd even vriendelijk of correct! Gelukkig zijn er genoeg mensen die de goede dingen er uit kunnen halen en hebben gehaald. Baucher heeft inderdaad in circussen opgetreden. https://www.circus-parade.com/2018/12/3 ... au-cirque/

Uiteindelijk hoef je nergens een "stijl" op te plakken; we rijden allemaal paard, de een met een westernzadel, de ander met een dressuurzadel, etc. etc. Het enige wat telt, zeker voor het paard, is dat het op de juiste manier gebeurt.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:05

Hoi!

Ik vroeg me af of hier in het topic kenners zitten Ivm brandmerken. Mijn nieuw paard heeft geen papieren, maar wel een brandmerk. En nu probeer ik te achterhalen waar ik het moet zoeken… lijkt me een speld in een hooiberg, maar wie weet zitten hier kenners die me kunnen helpen.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:43

Kay_CMoll schreef:
Hoi!

Ik vroeg me af of hier in het topic kenners zitten Ivm brandmerken. Mijn nieuw paard heeft geen papieren, maar wel een brandmerk. En nu probeer ik te achterhalen waar ik het moet zoeken… lijkt me een speld in een hooiberg, maar wie weet zitten hier kenners die me kunnen helpen.

[ [url=m/oxW21s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan op chipnummer zoeken in de ANCCE (PRE) database

https://www.lgancce.com

Of bij het Lusitano stamboek

https://www.cavalo-lusitano.com/en/stud ... -stud-book

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:30

Als jouw paard geen papieren heeft zal het niet ingeschreven zijn bij de APSL, dus ik denk dat je dan niet heel ver komt met zoeken via het stamboek…
Je zou het hier kunnen plaatsen, misschien dat iemand het herkent?

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 07:53

Ik weet alleen dat hij hier een tweetal maanden geleden is aangekomen, als hengst(4 jaar oud) Hij werd hier gecastreerd, en is groen maar braaf onder het zadel.

Het chipnummer zou kloppen, maar er zou een Nederlands paspoort bijzijn, maar dus niets vanuit zijn stamboek. Ik had gehoopt dat ik op de een of andere manier de fokker zou kunnen achterhalen, om zo toch de afstamming te kunnen weten.

Donderdag ga ik hem ophalen en kan ik het chipnummer hier plaatsen. ☺️

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:54

Je kan, zoals hierboven al gezegd, alle Lusitano en PRE brandmerken gaan doorzoeken en misschien dat je iets vind. Chipnummer zegt dus niks omdat het bij een Nederlands paspoort hoort en dat legt geen enkele link met welk stamboek dan ook.

Brandmerk zegt ook verder helemaal niks, ook handelaren branden soms hun paarden en een enkele, kleine, particulier die niet staat ingeschreven doet dat ook wel.
Maar ik weet van een geval die inderdaad via het brandmerk de fokker wist te achterhalen ( ging om een PRE) en de afstamming. Maar dat is echt de uitzondering op de regel.
Ga er van uit dat je een leuk paard hebt gekocht van een Iberisch type; zonder papieren is het geen ras, zo simpel is het eigenlijk.
Gewoon gaan genieten van je paard, ras of geen ras want de kans dat je die speld in de hooiberg, als die er al is, kan vinden is nihil.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:40

Thanks! Hij is inderdaad wel heeeeel erg leuk

Afbeelding
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:06

In ieder geval een convex hoofd. Leuk ding. Hoe groot is ie?

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:38

171 ongeveer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:05

Oh die heb ik toevallig pas op mp zien staan, mijn oog viel er ook op, gaaf paard!

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:04

Ja klopt, daar zag ik hem ook

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:16

Wat is hij knap! Ik hou van dat convexe <3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:00

Brandmerken worden niet alleen gebruikt op ingeschreven dieren, maar gewoon op alle dieren van de fokker. Zo´n fokker kan zowel volbloed paarden fokken als cruzados.

Daar het een linker brandmerk is, zal ik het eerder in Spanje zoeken. Ik geef het even door aan een bevriende fokker die ook veel handelt, ook in Spanje. Misschien herkent hij het.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:48

Ik heb ondertussen via via wat info kunnen vinden. We kennen de fokker en hebben nu navraag gedaan naar de afstamming!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 07:00

Kay_CMoll schreef:
Ik heb ondertussen via via wat info kunnen vinden. We kennen de fokker en hebben nu navraag gedaan naar de afstamming!

Oh wat goed zeg, ben benieuwd of je achter meer info komt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:43

Kay_CMoll schreef:
Thanks! Hij is inderdaad wel heeeeel erg leuk

[ [url=m/ltktxo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xvCedR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag ik nou toevallig op fb voorbij komen dat ‘ie weer/nog te koop staat?
Of was dat oud nieuws ?

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:03

Ik wil wel antwoorden, maar via pb.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:03

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:22

Ohh ik zag hem op fb voorbijkomen, hij is super leuk! Het kriebelt wel, twee valken <3 Maar komt eigenlijk net wat te vroeg voor mij. Hopelijk vindt hij een super leuk huisje!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:32

Valken zijn verslavend. Wij hebben er 4 momenteel. Een hoop goud op mijn wei :+ :D

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:23

En om ff reclame te maken voor Ans haar veulen, zijn vier-jarige halfbroer is echt een DROOM van een paard <3

Afbeelding

Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:30

Oh wat een mooie foto die 2de. Ik zie veel van Gina in hem.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:26

Wauw <3 :~