Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:03

Maar is het genetisch erfelijk? Want als de erfelijkheidsfactor hiervan klein is, ...

Niet om het stamboek toe te dekken hieromtrent, want voor mij mag er strenger gekeurd worden. Komt de paarden alleen maar ten goede. Maar omwille van nieuwsgierigheid naar hoe die PSSM in elkaar zit?

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:05

neile schreef:
Maar is het genetisch erfelijk? Want als de erfelijkheidsfactor hiervan klein is, ...

Niet om het stamboek toe te dekken hieromtrent, want voor mij mag er strenger gekeurd worden. Komt de paarden alleen maar ten goede. Maar omwille van nieuwsgierigheid naar hoe die PSSM in elkaar zit?

Is dominant erfelijk, he tot nu toe gelezen over p2, p4 en px bij PREs.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:18

Oh dus effe voor leken: als mama het heeft, en papa niet, gaat de kleine het sowieso ook hebben?
Good to know! :0

Edit: even Dais haar website aan het doornemen, heel duidelijk!

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:23

neile schreef:
Oh dus effe voor leken: als mama het heeft, en papa niet, gaat de kleine het sowieso ook hebben?
Good to know! :0

Edit: even Dais haar website aan het doornemen, heel duidelijk!

Nee, als 1 ouder een van de versies heeft bijvoorbeeld p2, heeft het veulen 50% kans om ook dat gen te krijgen. Paarden met het gen kunnen elk moment symptomatisch worden of het niet of amper tonen. Beetje loterij dus.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:31

Pff.. laat zijn.
En voorlopig weet je dus nooit of je paard het daadwerkelijk heeft of niet, tot je laat testen, gezien het stamboek daar nog geen resultaten van bijhoudt.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:40

neile schreef:
Pff.. laat zijn.
En voorlopig weet je dus nooit of je paard het daadwerkelijk heeft of niet, tot je laat testen, gezien het stamboek daar nog geen resultaten van bijhoudt.

Soms lijkt het gewoon of ze iets meer eiwit nodig hebben, heel stiekem.

Het lijkt er ook op dat meerdere genen op 1 paard een heftiger effect geeft maar er is gewoon nog niet zo heel veel bekend. Word tijd dat de tests goedkoper worden en er meer over bekend word.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:55

Inderdaad. Ik hoop dat ik er van gespaard blijf.

Dais_

Berichten: 4052
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:35

Indy heeft het op 1 gen en niet dominant, dus als ik zou fokken met een hengst die het niet heeft dan heeft ze 50% kans op een veulen die het ook heeft.

Er worden eng veel pre's positief getest momenteel.

Het is jammer dat de test duur is, die doe je niet 'ff' tijdens een aankoopkeuring helaas.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:44

Nee dat is het Dais_. Als zo’n test 70€ kost dan test iedereen wel. Vooral mensen die fokken. De symptomen hoor je toch best veel terug, mensen waarvan je weet dat ze al jaren aan het aanmodderen zijn met spieren kweken etc.. moeilijk, ik heb nu geen aanleiding omdat mijn ruin geen symptomen heeft, anders zou ik het ook wel doen.

Hij heeft wel aarsmades :r echt heel vies. Cadeautje uit Spanje denk ik. Wat een werk weer met zo’n jong dier, castratie, nooit ge-ént, tandarts, ontwormen, hoefsmid etc. Nu nog een passend zadel en dan kunnen we straks aan de gang, wil graag een Custom maar dat durf ik eigenlijk niet aangezien hij nog zoveel moet aankomen/uitzwaren. Eerst maar even al die veranderingen laten bezinken. Hij staat nu samen met de shethengst maar de vriendschap is er nog niet _O- eerst een uur lang naar elkaar kappen en gillen.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:55

Mijn ruin gedraagt zich momenteel opeens weer als hengst :x . Hij is in januari gecastreerd. Hij blijft overigens naar mij toe geweldig, dus geen problemen met dit "hengstengedrag" maar in de groep is hij voortdurend indruk aan het maken op een van de merries, die ook vreselijk hengstig is nu. De hele zomer geen last hiervan gehad en nu opeens wel 8)7 . Meer mensen die hier last van hebben?

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:22

Fijn he zsazsa zo’n jong dier....
Hier hetzelfde hoor, de mijne ook nooit geënt, hoeven, tanden enz. Echt top. Leukste is nog wel dat ze echt niets kent. Mee lopen, echt niet. Steigeren omdraaien enz. ( in het ergste geval gaat ze ook nog bij liggen).
Gisteren een beetje met haar begonnen, nou madam ging door de omheining + haag heen. Doei ik ben weg....
Dus gaat nog een leuk werkje worden, maar qua karakter is ze toch wel weer heel lief.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:55

melrovers schreef:
Mijn ruin gedraagt zich momenteel opeens weer als hengst :x . Hij is in januari gecastreerd. Hij blijft overigens naar mij toe geweldig, dus geen problemen met dit "hengstengedrag" maar in de groep is hij voortdurend indruk aan het maken op een van de merries, die ook vreselijk hengstig is nu. De hele zomer geen last hiervan gehad en nu opeens wel 8)7 . Meer mensen die hier last van hebben?

Ja hier!

Die van mij is heel streng op zijn plek gezet door de leidende ruin.
Daarna 0 problemen meer gehad.
Maar alleen met een merrie is hij nog steeds het mannetje.
Geen idee of dit er uit gaat.

Merexa

Berichten: 1169
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:08

KellyR schreef:
melrovers schreef:
Mijn ruin gedraagt zich momenteel opeens weer als hengst :x . Hij is in januari gecastreerd. Hij blijft overigens naar mij toe geweldig, dus geen problemen met dit "hengstengedrag" maar in de groep is hij voortdurend indruk aan het maken op een van de merries, die ook vreselijk hengstig is nu. De hele zomer geen last hiervan gehad en nu opeens wel 8)7 . Meer mensen die hier last van hebben?

Ja hier!

Die van mij is heel streng op zijn plek gezet door de leidende ruin.
Daarna 0 problemen meer gehad.
Maar alleen met een merrie is hij nog steeds het mannetje.
Geen idee of dit er uit gaat.


Dat is vaker zo, hahaha. Op stal waar mijn paardjes staan hebben 3 ruinen ook last van wat trekjes. 1 beschermt zijn merries dan ook echt en kun je er niet bij komen, dus die blijft mooi bij andere ruinen staan.
Denk dat het wel een dingetje kan blijven zijn, maar het beste is wel om ruinen gewoon bij elkaar te zetten zodat ze kunnen spelen. Naar mijn idee doen merries dat ook wat minder :+

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:31

Ik heb een groep met 2 merries en 2 ruinen. Hij speelt ook heel veel met de andere ruin, terwijl hij de hele zomer juist wat meer in zijn eentje gestaan heeft. Hij zit nu ook wat lekkerder in zijn vel denk ik, eindelijk echt gewend aan het leven in de groep. Alleen zo gek dat de merries nu allebei superhengstig zijn nu het juist slechter weer aan het worden is. En de hele zomer heeft hij zich helemaal niet als hengst gedragen. Maar toen ik gisteren met hem aan het werk ging kreeg ik zijn aandacht wel bij mij gelukkig. Ik vind het ook wel lollig hoor, laat hem maar lekker spelen en gek doen.

fotac
Berichten: 1514
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:36

Ik kom even inbreken in dit topic, ik zit niet vaak genoeg op bokt om actief mee te praten in topics. Maar het lijkt me wel leuk om af en toe samen op de Veluwe te rijden met iemand die ook een pre/andalusier/cruzado heeft. Ik denk dat ik dat hier wel kan vragen?
Zelf woon ik in oosterhout bij Nijmegen en ga ik vaak naar de postbank, ik heb zelf een trailer rijbewijs en een trailer. Woont er hier iemand in de buurt die het ook leuk vind om daar af en toe samen te rijden? Als het op de route is zou ik je evt. kunnen oppikken!

Dais_

Berichten: 4052
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:06

Leuk idee fotac :)


Ik ben mijn fokkerscode kwijt. Iemand enig idee hoe je dit kunt achterhalen, of waar het op staat?

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:10

Even Het stamboek mailen. Bij mij staat op de keuringspapieren ook enz. Volgens mij ook achterop je Carta.

Dais_

Berichten: 4052
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:19

Ik heb even mijn laptop vanonder het stof gehaald en gelukkig stond mijn wachtwoord daar opgeslagen (lang leve de cookies). Snel ff aangepast en opgeschreven :P

Ik had het juist nodig om het stamboek in Spanje te kunnen mailen, dus dat is eindelijk gelukt :)


Indy staat nu een week op extra eiwitten en ze knapt gelukkig wel op. Ze is nog niet 100%, maar ook niet meer zo slecht als 3 weken terug. Ze kan weer lekker door de wei heen stappen, dus daar ben ik blij om :)

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:14

Fijn dat het helpt Dais, en moet je haar in conditie houden of juist met rust laten? Meer training is natuurlijk nog meer eiwitten.. wat voer je aan eiwitten?

Volgens mij had ik nog geen foto van mijn nieuwe geplaatst. Ben nu aan het longeren en hij doet het super. Moet nog veel aankomen, maar gaat echt de goede kant op.
Afbeelding

Afbeelding

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:58

Knap dier Zsazsa! Wat is zijn afstamming?

Fijn dat Indy goed vooruit gaat met de eiwitten. Al de moeite loont dan!

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:20

Neile: Castoreno XI, hij is gefokt door La Olivera.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:10

O wat prachtig zo met die donkere manen <3

Kim word zondag opgehaald, heb er een goed gevoel over maar is ook doodeng :o
Afbeelding
Diva is mijn stoere stierenpony. Gaat waarschijnlijk wat meer aan het werk dadelijk ~~}>
Afbeelding

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:57

Zsazsa, voor mij onbekend maar zonder erg he.

Hoe Azmay? Ik dacht dat Kim mocjt blijven?

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:04

neile schreef:
Zsazsa, voor mij onbekend maar zonder erg he.

Hoe Azmay? Ik dacht dat Kim mocjt blijven?

Had besloten haar in principe uit de verkoop te halen maar het eerste gezin wat was komen kijken vroeg of ze er nog was en dat klikte eigenlijk super goed toen. Dus ik wilde dat nog proberen en het daarna laten.
Maar nu waren de twijfels weg bij hun en het lijkt een behoorlijk perfecte situatie zo dus het zal goed zijn al ga ik die knuffel echt wel missen ;)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:59

Soms moet het zo zijn... maar afscheid doet altijd wel pijn.