[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:07

BopjeBo schreef:
:wow: Bij Elias op stal kijken? Te gek! Ben jaloers hoor :o

Zou ook graag online willen starten maar beetje koudwatervrees. Lijkt zoveel gedoe waaraan het filmpje moet voldoen, nu met de Corona maatregelen valt het ook niet mee omdat ik nu alleen op woensdag en het weekend kan rijden. En dan weer toch hulp moet regelen.
Paarden staan aan huis, maak gebruik van de rijbanen bij de rijvereniging in het dorp 1 km verderop, en daar wordt momenteel flink verbouwd aan de weg, de weg is periodes afgesloten. Je kan dan wel passeren met paard, maar overdag zijn ze met groot arsenaal aan het werk waardoor het te eng is om met een paard langs te gaan (denk aan heistelling). En 's avonds avondklok.... Ben eerlijk gezegd doordat afgelopen periode vanalles tegenzat daardoor ook weer behoorlijk uit training geraakt. Hoop eigenlijk dat de maatregelen snel versoepelen en toch weer wedstrijden corona-proof georganiseerd kunnen worden. Dat is toch leuker.

Ohh jaa ik kan me voorstellen dat je er nu niet langsdurft. Hopen dat ze snel die maatregelen afschaffen/ versoepelen of dat die verbouwingen stoppen.
Aan de andere kant, niet te druk over maken. Ik zou het lekker op jullie tijd doen :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:19

Rondje zand. Druk maken alstie andere paarden ziet. Maar hij is ze net zo makkelijk weer vergeten _O-

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:33

Sorry ik lig nogal achter dames..

Noukie, hoe is het met Durk? Gaat alles goed? Fijn dat hij snel een vriendje had!

Bopjebo, wat een uitzicht, die 3 mooie zwarte hoofden die boven de stallen uit komen <3

Ik twijfel ook om online te gaan starten.. ik ben geen wedstrijdruiter maar merk dat ik het wel leuk vind om gericht ergens voor te trainen. Maar goed, eerst eens uitzoeken waar je allemaal aan moet voldoen etcetera.

Janine, heb je al een uitslag?

Absolem, hahah dat issie snel vergeten. Wat doet hij als ze mee gaan rennen?
Ik heb vooralsnog een afspraak staan om Picasso zaterdag in te spannen. Hij is bij de fokker beleerd voor de wagen, maar ik heb dat nooit met hem gedaan en de vorige eigenaresse ook niet. Dus dat is toch alweer zeker 3 jaar geleden. Nu mennen wij met ons dubbelspan shetlanders en hebben echt een superfijne instructeur waar ik goed vertrouwen in heb. Hij zal Picasso inspannen, lijkt me geweldig om hem eens voor de kar te hebben.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:11

Lys_PPA schreef:
Sorry ik lig nogal achter dames..

Noukie, hoe is het met Durk? Gaat alles goed? Fijn dat hij snel een vriendje had!

Bopjebo, wat een uitzicht, die 3 mooie zwarte hoofden die boven de stallen uit komen <3

Ik twijfel ook om online te gaan starten.. ik ben geen wedstrijdruiter maar merk dat ik het wel leuk vind om gericht ergens voor te trainen. Maar goed, eerst eens uitzoeken waar je allemaal aan moet voldoen etcetera.

Janine, heb je al een uitslag?

Absolem, hahah dat issie snel vergeten. Wat doet hij als ze mee gaan rennen?
Ik heb vooralsnog een afspraak staan om Picasso zaterdag in te spannen. Hij is bij de fokker beleerd voor de wagen, maar ik heb dat nooit met hem gedaan en de vorige eigenaresse ook niet. Dus dat is toch alweer zeker 3 jaar geleden. Nu mennen wij met ons dubbelspan shetlanders en hebben echt een superfijne instructeur waar ik goed vertrouwen in heb. Hij zal Picasso inspannen, lijkt me geweldig om hem eens voor de kar te hebben.

Meestal heeft ie dan een wtf momentje en probeert ie daarna te draven. Verschilt een beetje. Vaak zet ik hem ook aan in draf als het veilig is op dat moment, omdat ik hem dan makkelijker tegen het bit aan kan rijden en dan de achterhand er dus makkelijker onder kan vragen omdat hij zichzelf al groot wil maken. En wil rijzen in de schoft om te imponeren.

Beetje misbruik maken van de situatie om hem in de houding te begeleiden waar hij uiteindelijk naartoe moet voor het echte aangespannen wedstrijd werk <<)

Op zulke momenten laat hij een enorme zelfhouding zien namelijk. En als ik hem dan activeer en contact blijft houden blijft ie scherp tot ik de druk van het bit afhaal door hem meer ruimte te geven van voren. Dus ik rijd hem ook niet meer dan twee min op die manier want ja, het is waar hij naartoe moet werken. Maaaaaar het vergt ook uitermate veel inspanning.

We stappen verder dus vooral heel veel. Lekker over de rug heen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:21

Lange dag gewerkt, helaas nog geen uitslag van bloed onderzoek.

En bedankt voor de tips betreft scheren .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:22

BopjeBo schreef:
:wow: Bij Elias op stal kijken? Te gek! Ben jaloers hoor :o

Zou ook graag online willen starten maar beetje koudwatervrees. Lijkt zoveel gedoe waaraan het filmpje moet voldoen, nu met de Corona maatregelen valt het ook niet mee omdat ik nu alleen op woensdag en het weekend kan rijden. En dan weer toch hulp moet regelen.
Paarden staan aan huis, maak gebruik van de rijbanen bij de rijvereniging in het dorp 1 km verderop, en daar wordt momenteel flink verbouwd aan de weg, de weg is periodes afgesloten. Je kan dan wel passeren met paard, maar overdag zijn ze met groot arsenaal aan het werk waardoor het te eng is om met een paard langs te gaan (denk aan heistelling). En 's avonds avondklok.... Ben eerlijk gezegd doordat afgelopen periode vanalles tegenzat daardoor ook weer behoorlijk uit training geraakt. Hoop eigenlijk dat de maatregelen snel versoepelen en toch weer wedstrijden corona-proof georganiseerd kunnen worden. Dat is toch leuker.

Zijn bordjes in de wei geen optie?
Denk dat echte concoursen er voorlopig niet inzitten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:30

Volgende week vrijdag wordt een spannende dag voor mij.
Ik laat Tess na 11 maanden rust op de wei weer scannen op haar pees.
Naast rust heeft ze 14 laserbehandelingen gehad en speciale massage om de doorbloeding te verbeteren en is ze behandeld door een magnetiseur.

Als de pees nu niet goed is, geloof ik er eigenlijk niet meer in dat het nog goed gaat komen. Ik heb er dus wel een beetje stress van.

Als t niet goed is, wat dan?
Ze is nog zo jong. Ik blijf maar even goede hoop houden :o .

Mevrouw heeft stiekem best veel gegalopeerd en rondgebokt. De pees blijft dun en is niet gevoelig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:31

Misschien als fokmerrie?
Ik zal voor je duimen

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:41

Wat balen Janine dat je nog niets weet. Hopelijk morgen dan :(:)

En Elias, ik vind het een supermooie hengst die goed getraind is maar ik vind de nakomingen niet heel aansprekend. Voor mij is Elias een klasse toppaard maar zou er zelf niet mee fokken. Wel een plaatje om te zien met zijn ruiter. Een heel gave combinatie :j

Absolem, je hebt een braaf paardje zo. Leuk zo mee bezig te zijn.

En heel spannend zo een nieuwe scan van de pees!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:44

Janinevv schreef:
Misschien als fokmerrie?
Ik zal voor je duimen

Dankjewel :o.
Ja, zit er over te denken. Maar ze is alleen VB. Ze is ontzettend lief, maar ook erg gevoelig en snel nerveus en durf haar niet zo goed uit handen te geven voor de merriekeuring.
Ze loopt al een jaar dag en nacht buiten en vindt op stal staan maar niks.
Dus, ze is voor t Friese ras niet heel interessant voor de fok.
Wellicht voor de barok pinto.

Eigenlijk wil ik haar gewoon niet kwijt. :o
Mijn vriend rijdt ook en we hebben net een huis gekocht aan bos en ruiterpaden.
Zou toch wel heel jammer zijn als we nooit met zn tweeën op pad kunnen.
Voor 3 paarden weer eigenlijk te weinig ruimte. Lastig allemaal. Wil haar gewoon goed hebben :D

Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:38

@absolem, wat gaat ie goed, en heerlijk op zulke paden te kunnen trainen.
@boemel, weilanden zijn in onze omgeving niet te doen deze tijd van het jaar.
Flink duimen dan maar. Tja als je gevoel zegt haar niet kwijt te willen dan wellicht een mooi leven bij jou gunnen? Mn Bo van bijna 21 heb ik sinds zijn 4e, bleek ook niet goed te zijn. Kon hem ook niet wegdoen en maar van gemaakt wat mogelijk was, niet verder dan L gekomen en wedstrijd ambities opzij gezet. Ben blij dat ik hem nu al 4 jaar pensioen heb kunnen geven, heb ontzettend van hem genoten en trots dat hij een leuk leven heeft gehad ondanks alle pech. Helaas heeft hij inmiddels slokdarm verlamming vandaar het veulen erbij is gekomen. En hij heeft dat veulen perfect onder zijn hoede genomen, dit is de 3e al weer.
Zou toch kijken of je merrie toch iets met de fok kan doen mocht het tegenvallen.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 09-03-21 00:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:50

@Jinthe1, dan heb je mijn Marten nog niet gezien ;) hij sprong er met kop en schouders boven uit tijdens mijn zoektocht, vandaar ook gekocht. Was eigenlijk op zoek naar een Alwin, omdat mn andere paard Syb van Wolfert is dus ook uit het lijntje van Felle. Maar alle Alwins die te koop stonden vielen mij erg tegen, allemaal hele slecht ondertredende achterhand. Terwijl ik afgelopen hengstenkeuring wel plaatjes van nakomelingen van Alwin voorbij zag komen die wel goed konden ondertreden. Ach 50% van de merrie telt ook mee, je moet maar net mazzel hebben wat zo'n veulen meekrijgt. Niet elke nakomeling zal een topper zijn, van welke hengst dan ook.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 07:32

@Bopjebo, misschien zijn de weilanden anders als je een maandje verder bent. Er komt vanzelf een warme droge periode aan.
Bij ons is de wei om te rijden ook nog redelijk nat.

Ik voel me ook gewoon erg verantwoordelijk voor mijn paard. Het is niet dat ik haar echt niet zou kunnen missen, maar wel dat ik bang ben dat ze de handel in komt of dat ze dingen met haar doen, die too much zijn. Dat vind ik gewoon niet fair tegenover haar. :o

Diekke is altijd lief, stabiel en braaf.
Tess is nerveuzer, wispelturiger, sensibeler, maar omdat ze zo haar best doet, word ik erg blij van haar. :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:17

Over een maandje hoop ik dat ze gewoon zo ver klaar zijn met de wegverbouwingen dat de weg iig vrij is, de avondklok er eindelijk af is en het voorjaar flink doorzet, dan gaan we weer lekker aan de gang en wekelijks lessen. Pff kan niet wachten tot het zo ver is {:}

Ja snap dat helemaal, kon Bo daarom ook niet wegdoen, veearts zei dat het zn dood werd als hij de handel in ging. Toen was mijn privésituatie nog heel anders, nu staan de paarden in eigen beheer en gaat dat makkelijker.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:34

Jinthe1 schreef:

En Elias, ik vind het een supermooie hengst die goed getraind is maar ik vind de nakomingen niet heel aansprekend. Voor mij is Elias een klasse toppaard maar zou er zelf niet mee fokken. Wel een plaatje om te zien met zijn ruiter. Een heel gave combinatie :j

Ja dat heb ik zelf ook wel idd. Maar ik speel liever op safe dan dat ik voor Boet ga die eventueel Carnage door kan geven. Nu heeft Elias nog vrij weinig nakomelingen van 3 jaar (die komen nu een beetje) dus ben zelf ook wel benieuwd idd. En wie weet wordt het veulen van die van mij wel spectaculair _O- . En zo niet ook prima, dan weet ik in ieder geval hoe ze het als moeder doet

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:58

LoveWithJoy schreef:
Jinthe1 schreef:

Ja dat heb ik zelf ook wel idd. Maar ik speel liever op safe dan dat ik voor Boet ga die eventueel Carnage door kan geven. Nu heeft Elias nog vrij weinig nakomelingen van 3 jaar (die komen nu een beetje) dus ben zelf ook wel benieuwd idd. En wie weet wordt het veulen van die van mij wel spectaculair _O- . En zo niet ook prima, dan weet ik in ieder geval hoe ze het als moeder doet

Ja snap ik, Ik zou ook echt niet voor Boet gaan. Vind hem zelf wel aansprekend, alleen zo jammer van de cornage.

Elias heeft ook nog niet mijn voorkeur. Wellicht als er meer nakomelingen ouder dan 3 jaar zijn en positief opvallen. Het is wel een hele lieve hengst, mooie uitstraling en top karakter.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:17

BopjeBo schreef:
@Jinthe1, dan heb je mijn Marten nog niet gezien ;) hij sprong er met kop en schouders boven uit tijdens mijn zoektocht, vandaar ook gekocht. Was eigenlijk op zoek naar een Alwin, omdat mn andere paard Syb van Wolfert is dus ook uit het lijntje van Felle. Maar alle Alwins die te koop stonden vielen mij erg tegen, allemaal hele slecht ondertredende achterhand. Terwijl ik afgelopen hengstenkeuring wel plaatjes van nakomelingen van Alwin voorbij zag komen die wel goed konden ondertreden. Ach 50% van de merrie telt ook mee, je moet maar net mazzel hebben wat zo'n veulen meekrijgt. Niet elke nakomeling zal een topper zijn, van welke hengst dan ook.

Herkenbaar idd. Ik heb zelf een Alwin en ze had ook een zwakke achterhand in het begin. Nu moet ik zeggen dat ze sinds veel trainen ze er zo goed onder zet dat het menig man verbaast haha. Maarja dat betekend een jaar, bijna 3x per week longeren met wraps of met touwen ingespannen. Maar ik had het net andersom haha. Ik wilde geen Alwin en ik kwam er met 1 thuis _O-

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:19

Ja dat heb ik zelf ook wel idd. Maar ik speel liever op safe dan dat ik voor Boet ga die eventueel Carnage door kan geven. Nu heeft Elias nog vrij weinig nakomelingen van 3 jaar (die komen nu een beetje) dus ben zelf ook wel benieuwd idd. En wie weet wordt het veulen van die van mij wel spectaculair _O- . En zo niet ook prima, dan weet ik in ieder geval hoe ze het als moeder doet[/quote]

Ja snap ik, Ik zou ook echt niet voor Boet gaan. Vind hem zelf wel aansprekend, alleen zo jammer van de cornage.

Elias heeft ook nog niet mijn voorkeur. Wellicht als er meer nakomelingen ouder dan 3 jaar zijn en positief opvallen. Het is wel een hele lieve hengst, mooie uitstraling en top karakter.[/quote]

Ja precies dat heb ik zelf ook. Die van mij is met rijden wat sensibel, waardoor ik zijn karakter wel vind spreken. En zijn uitstraling is gewoon wauw.
Ahjoh daarom, dit wordt even experimenteren en dan zien we het wel :j

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:40

Nog een algemene vraag. Ik heb een vrij sensibele merrie van bijna 4 tijdens het rijden. Afgelopen zondag op buitenrit ben ik er heel hard naast gedonderd (gelukkig had ze niks) maar dit kwam niet echt uit angst.
We wilden aanspringen in galop en ze gaat er bokkend zigzaggend vandoor. Ze loopt in zo`n bui totaal niet rechtuit. Als ze iets eng vind kan ik haar erg goed opvangen en geruststellen, alleen af en toe heeft ze zon bui....
verder is ze qua omgang super. Heel lief en relaxed, alleen onder het zadel is ze erg onzeker maar tegelijkertijd stout! Hebben jullie tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:09

Spannend boemel, ik duim voor goed nieuws!

Weet je al wat meer Janine?

Hier alles rustig. Heb besloten om Emma voorlopig niet meer te rijden, maar eerst goed onbelast te trainen en dan over een week of 8 a 10 kijken of ik erop kan en hoe ze dan reageert.
Ze heeft helaas mok, dus ik ga haar sokken eraf halen en de mok behandelen. Welk spul werkt het best?

Ik mis het rijden echt enorm, heb in december voor het laatst gereden dus ga ik nu 1 keer in de week een Fries van een stalgenoot bijrijden en op haar lessen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:59

Nu net uitslag gekregen even gekopieerd

Hoi hoi! Ik heb inmiddels alle uitslagen binnen. Op zich geen schokkende uitkomsten, wat wel opvalt is wat bloedarmoede. Nou is dat wel vaker bij paarden wat laag, en een oorzaak kan ik je in dit geval ook niet meteen geven. Darmen werken misschien niet helemaal optimaal en wormen is wel iets om bij te houden maar het is ook niet zo dat de waardes daarvan heel erg afwijkend zijn. Voor de bloedarmoede kan ik je wel een supplement geven, daar knappen ze vaak wel een stuk van op.

Ik heb een bijzonder veulen gelukkig niks ernstigs maar nog steeds onduidelijkheid.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:11

Ibbeltje is begonnen aan haar training. Volgende week breng ik haar naar de nieuwe heuvel. Zo spannend. Thuis doet ze iig heel erg haar best Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:53

Ibbel ziet er goed uit!

@Zonnebloem92 mok komt vaak door mijten, ik behandel dan met Bye Mite via dierenarts. Was het paard er dan niet mee (mits de mok ernstig is), maar maak ik de juiste hoeveelheid aan in een oude sprayfles en spray de benen geheel in, en dan 4 weken achter elkaar 1x per week. Mokkorstjes maak ik zacht met vaseline, die moeten er wel af om ook op de huid te kunnen behandelen. Sowieso scheer ik de benen rondom vanaf de knie/spronggewricht behalve de lok aan de kogel vanuit halverwege de pijp (ook wel keuringstoilet), dat is dan alles als sok. Hierdoor is de kootholte vrij en het hele been goed schoon en droog te houden, zeker in de winter met het natte weer heel fijn. Als ik ze dan afspuit spoel je ze snel schoon en zijn ze zo droog, anders duurt het lang voordat alle bagger er uit is en duurt het een halve dag voordat de sokken helemaal droog zijn. En beenbescherming past veel beter.

@Janine dat is toch wel positief dat er niet wat ernstig uit is gekomen, maar wel lastig omdat je inderdaad weinig duidelijkheid hebt gekregen wat het dan wel is.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:04

BopjeBo schreef:
Ibbel ziet er goed uit!

@Zonnebloem92 mok komt vaak door mijten, ik behandel dan met Bye Mite via dierenarts. Was het paard er dan niet mee (mits de mok ernstig is), maar maak ik de juiste hoeveelheid aan in een oude sprayfles en spray de benen geheel in, en dan 4 weken achter elkaar 1x per week. Mokkorstjes maak ik zacht met vaseline, die moeten er wel af om ook op de huid te kunnen behandelen. Sowieso scheer ik de benen rondom vanaf de knie/spronggewricht behalve de lok aan de kogel vanuit halverwege de pijp (ook wel keuringstoilet), dat is dan alles als sok. Hierdoor is de kootholte vrij en het hele been goed schoon en droog te houden, zeker in de winter met het natte weer heel fijn. Als ik ze dan afspuit spoel je ze snel schoon en zijn ze zo droog, anders duurt het lang voordat alle bagger er uit is en duurt het een halve dag voordat de sokken helemaal droog zijn. En beenbescherming past veel beter.

@Janine dat is toch wel positief dat er niet wat ernstig uit is gekomen, maar wel lastig omdat je inderdaad weinig duidelijkheid hebt gekregen wat het dan wel is.

Ik zit voornamelijk onder mijn meeleessteen tegenwoordig :D maar wilde graag even inhaken op je stukje over Bye Mite.
In principe is het gebruiken van een sprayfles namelijk niet zo heel effectief :o De mijten graven zogezegd tunneltjes onder de huid waar ze in leven. Om ze dood te krijgen, moeten deze tunneltjes vollopen met mijt-dodend-spul. Het beste kan je dus een paard met het been in een emmer zetten met bye mite oplossing en minimaal 10 minuten laten staan. Met een sprayfles blijft de oplossing teveel aan het oppervlakte van de huid, waardoor de mijten die diep in de huid zitten, niet gedood worden.
Bij een paar klinieken in het noorden hebben ze tegenwoordig ook aquatrainers met bye mite oplossing. Jammer dat dit voor mij te ver is, anders zou ik dat ook zeker hebben geprobeerd, dan lopen ze er natuurlijk automatisch best een tijd in en beweegt de huid in de oplossing. :)

@Zonnebloem, wat BopjeBo inderdaad ook zegt: eigenlijk zou je eerst moeten achterhalen wat de oorzaak van de mok is, voor je het kunt behandelen :) Nou ken ik inderdaad bij Friezen vooral mok door mijten...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:12

LoveWithJoy schreef:
BopjeBo schreef:

Herkenbaar idd. Ik heb zelf een Alwin en ze had ook een zwakke achterhand in het begin. Nu moet ik zeggen dat ze sinds veel trainen ze er zo goed onder zet dat het menig man verbaast haha. Maarja dat betekend een jaar, bijna 3x per week longeren met wraps of met touwen ingespannen. Maar ik had het net andersom haha. Ik wilde geen Alwin en ik kwam er met 1 thuis _O-

Waarom wou je geen Alwin?

Ik gebruik sinds kort Sudocreme voor mok. En vind het best goed werken! Duurt wel even tot alles echt weg is maar direct de eerste dagen zo'n groot verschil!