Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:27

Hier ook de luxe van een binnenbak, (2 zelfs, en 3 buitenbakken, 2 longeercircels)
Ik sta op een grote manege, het is dus met slecht weer wel fijn dat je binnen kunt rijden, alleen zitten wij hier met lessen.
Elke avond door de weeks, behalve donderdag zijn er lessen in de grote binnenbak en zaterdags overdag.
In de kleine binnenbak is ook wel eens prive les en normaal mocht je daar gewoon bij in rijden maar nu zijn de regels verandert, als iemand les heeft mag je daar niet bij in rijden. Vindt ik wel begrijpelijk, ik heb elke vrijdag een half uur prive les en betaal daar best wel wat voor en dan vindt ik het niet fijn dat ik dan ook nog met anderen in de bak rekening moet houden. En ik heb geen trailer dus ik kan ook niet zo maar even ergens anders lessen want er mogen ook geen andere instructrices op de manege komen.
Maar aan de andere kant snap ik ook dat mensen die niet lessen dit niet fijn vinden, want met dit weer kan je gewoon niet rijden in de buiten bak. Maar wat moet je dan? Ik heb het zelf ondervonden dat het gewoon niet werkt als er andere mensen in de bak rijden terwijl je zelf serieus les hebt. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik met 1 persoon extra in de bak reed en dat die persoon ook zelf geconcentreerd aan het rijden was, dan wil het wel. Maar het kan in de bak ook zo druk zijn dat je amper kunt rijden. (7 a 8 man tegelijkertijd willen rijden) en dan ook nog van die mensen die gezellig met elkaar gaan kletsen en niet uit kijken waar ze rijden, of in het midden stil gaan staan.
Er zijn ook gewoon mensen die zeggen dat ze gewoon bij de les in gaan ook al mag het niet. Ik geef wel altijd aan dat ik les heb en dat ik liever niet wil dat ze in de bak rijden. De meesten respecteren het wel, of wachten tot de les is afgelopen, maar ik kom ze vast nog wel tegen die het niet willen.
Hoe denken jullie over dit soort dingen?

Ik volg eigenlijk dat met die hengsten en fokken niet zo. Lijkt me wel gaaf om z'n hengstenkeuring bij te wonen.

Vanmiddag ben ik weer bezig geweest met de galop aan de longeerlijn, maar wat is dit moeilijk zeg! Je moet wel heel veel geduld hebben, gelukkig heb ik dat wel! Als ik met de galop bezig ga dan haal ik haar iets dichter naar me toe en geef ik het commando "Gaaalop!" en dan tegelijkertijd met de zweep, omdat ze nog niet op stemcommando galoppeert, maar ze gaat 9/10 keer alleen maar harder draven en als ik dan echt een keer goed in kom met de zweep gaat ze of een galopsprong maken en daarna gelijk naar draf of ze bokt richting mij of ze gaat nog harder draven. Wat beter werkte was tijdens het stemcommando haar een tikje op de bil te geven, zoal je met een gewone zweep doet, meer aanwijzen ipv met het touwtje erachteraan. (klinkt vast heel vaag, maar kan het niet beter uitleggen) Hebben jullie hier tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:31

AmoorM schreef:
iEmmaaa schreef:
Ja dat dacht ik idd ook haha nu staat ze wel weer spik en span op stal tenminste.

Fijn dat je nu de oorzaak weet! Wij hebben ook zo'n ongebroken bit op stal liggen, is idd geen stang met hefboomwerking maar gewoon een recht bit als het waren met normale bit ringen. Wij gebruiken het af en toe als er eentje heel strak vast houd ofzo, dan kun je ze even doorpakken. Daarna schakelen we gewoon weer terug naar het bit waar ze daarvoor mee liepen.

Gewoon lekker zo door blijven oefenen met de galop dan komt het vast goed! :)

Ik begrijp dat dik gedrukte stukje niet helemaal. Hoezo gebruik je dat bit daarvoor? Een ongebroken bit is helemaal niet strenger hoor. Het schijnt juist vriendelijker te zijn. Sorry, het is niet aanvallend bedoeld, maar ik wordt er altijd zo moe van dat dit bit neergezet wordt als een streng bit begrijp je. Mijn paard is ook heel goed in vast houden, maar dat is rij technisch goed op te lossen, (bij ons tenminste)

Nee ik weet dat het niet strenger is inderdaad maar wij hebben gemerkt dat ze er toch weer even anders op reageren. Net als dat ze natuurlijk altijd doen als je opeens met een ander bit gaat rijden. Als ze echt heel erg vasthouden en het is rij technisch niet meer op te lossen met het bit waar ze normaal dagelijks op lopen gebruiken we altijd zo'n bit. We hebben ondertussen een hele verzameling bitten opgebouwd met z'n alle maar deze werkt in zo'n situatie toch altijd het fijnst.[/quote]

Okay, blijf het apart vinden, nu komt het een beetje over alsof het een correctie bit is, terwijl het een normaal rij bit is. Niks geen stang-effect zeg maar. Maar ieder paard is natuurlijk anders. Wat voor jou paard goed is hoeft natuurlijk niet voor mijn paard goed te zijn.

iEmmaaa

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:37

Nee het is geen correctie bit maar zo gebruiken wij het misschien wel een beetje. Gewoon zodat ze even weer lekker los laten. Maar daarvoor zouden we net zo goed een ander bit kunnen gebruiken. Het gaat er maar gewoon om dat ze weer even wat anders hebben en daardoor hopelijk gewoon weer wat beter opletten. En wij vinden toevallig zo'n bit dan het fijnst, maar kunnen ook net zo goed van enkel naar dubbel gebroken switchen bijvoorbeeld.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:07

Zo, dat zou echt niks voor mij zijn Amoor, zo grootschalig. Dat is wel echt onwijs zeg! Ik snap inderdaad dat jij het vervelend vind als er (veel) mensen erbij in de bak komen rijden als jij les hebt, als dat niet mag, moeten zij zich daaraan houden. Maar ik zou dit ook wel super irritant vinden, dan moet jij je constant aan gaan passen aan alle lessen die er zijn. Of je betaald een vermogen aan stal kosten en bent dan alsnog buiten in de regen aan het rijden, terwijl er meerdere binnenbanen zijn.

Het zou voor mij in ieder geval een rede zijn om niet op zo'n stal te gaan staan.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:07

Dat is mij ook te groot.. Maar van zo'n stal kom ik ook hoor..
En daar konden ze 's winters ook niet naar buiten dus dan moest je ze in de bak of paddock laten. Meestal was er een wachtrij en konden ze daar ook niet langer dan 30-60 minuten in. Ik merk aan alles bij Isanne dat dit haar veel beter bevalt. Dan maar wat minder rijden, ik geniet zo wel van haar :)

Hebben jullie trouwens ervaring met 'oudere' paarden laten keuren?

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:17

berdien85 schreef:
Dat is mij ook te groot.. Maar van zo'n stal kom ik ook hoor..
En daar konden ze 's winters ook niet naar buiten dus dan moest je ze in de bak of paddock laten. Meestal was er een wachtrij en konden ze daar ook niet langer dan 30-60 minuten in. Ik merk aan alles bij Isanne dat dit haar veel beter bevalt. Dan maar wat minder rijden, ik geniet zo wel van haar :)

Hebben jullie trouwens ervaring met 'oudere' paarden laten keuren?

ikke :')

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:25

Ohh dat klinkt heel positief... :+ Vertel!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:51

Ik sta sinds 29 dec bij een grote manege met 2 binnenbakken. Tot nu toe bevalt het me prima, er is een baanbezetting dus ik weet wanneer ik niet in de grote bak terecht kan. Er is weinig grond dus er wordt ook met paddockjes gewerkt waar de pensionpaarden een halve dag van maandag t/m vrijdag in worden gezet. Maar met het weer zoals vandaag is het 1 grote blubberzooi en worden ze niet buiten gezet. Het is niet anders. Ik heb Carolien 3 jaar lang bij de overbuurman gehad waar ze elke dag in een groep buiten kwam en in de winter op de bestrating stond. Toch lijkt ze nu happier, raar maar waar.
Hopelijk kan ze in de zomerperiode nog wel af en toe op het gras, maar dat is even afwachten.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:24

Ik mag toch hopen dat ze in de zomer buiten komt Els. Zoveel luxe voor jezelf maar voor het paard minder. Ik begrijp dat ze nu niet zoveel buiten komen, tis ook echt schijtweer.
Imo hoort een paard gewoon buiten, lekker met zn vriendjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:36

Splinterz schreef:
Ik mag toch hopen dat ze in de zomer buiten komt Els. Zoveel luxe voor jezelf maar voor het paard minder. Ik begrijp dat ze nu niet zoveel buiten komen, tis ook echt schijtweer.
Imo hoort een paard gewoon buiten, lekker met zn vriendjes

Hier het zelfde hoor. Moet m'n paard ook zelf binnen en buiten zetten. Alleen ik ga overdag naar school met ov en de bus verbinding naar de manege is slecht (half uur lopen naar stal vanaf station) dus ik wil een oude fiets kopen en die op het station plaatsten, zodat ik voor school heen kan om mijn paard buiten te zetten. Alleen moet ik 1,5 uur reizen ongeveer en als ik het eerste uur heen moet, moet ik om kwart over 7 al met de bus naar het station. En om de paarden buiten te zetten zou ik om 6 uur al op stal moeten zijn, dan is er ook nog niet gevoerd, dus ook niet handig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:40

Bij ons komen ze ip elke dag buiten, maandag t/m vrijdag in de paddock. Een halve dag omdat er nog meer pensionpaarden zijn die het andere dagdeel buiten staan.
Maar met zoveel regen als nu blijven ze binnen staan. Verder komen ze iedere dag buiten. Er zijn wel wat landjes, maar die zijn op dit moment ook helemaal stukgelopen dus de vraag is of daar wel weer gras op komt in het voorjaar. We zullen zien hoe dat gaat lopen.
Ondanks dat ze maar een half dagje buiten komt zit ze dus gewoon beter in haar vel.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:43

Ik sta ook op een groot terrein met 3 pensioneigenaren. 1 western en 2 dressuur. 2 binnenbakken en 1 buiten, 1 overdekte longeerton en 1 ton buiten en een stapmolen.
denk zo'n 100 paarden. Als je niet lest dan is het een onhandige locatie en loop je er vaak tegen aan dat je buiten moet rijden of door een les heen wat niet prettig is.
wel worden de paarden elke dag buiten en binnengezet en uiteraard verder volpension

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:48

Volgens mij zijn er hier in de buurt maar twee van die grote manege's en de rest allemaal pensionstalletjes. Zo zie je wel het verschil in welke provincie je woont

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:05

Hier in de zomer dagelijks op het land zolang het land het toelaat (klei, dus in die gladde smeerbende wil je ze ook niet hebben!) en in de winter dagelijks in de paddock in hetzelfde groepje als in de wei. Ochtend groep en middag groep, uurtje of 2 a 3 staan ze buiten (ooke en beetje afhankelijk van het weer). 1 grote buitenbak, 1 binnenbak en een stapmolen. Staan ongeveer 50 pensionpaarden. Gaat prima hoor! Iedereen schrijft z'n les op het bord om zo te voorkomen dat er 2 tegelijk zijn, soms komt dat wel voor maar veel werken met oortjes dus dan is dat ook niet zo'n drama. En je mag ook gewoon bij de lessen in rijden, diegene die dan geen les heeft houd natuurlijk wel even rekening met de lesser. Staan veel studenten, die komen veel overdag, rest werkend dus 's avonds is het soms druk. Zodra het weer beter word en 's avonds langer licht rijden er ook veel buiten dan is 't helemaal prima te doen. Maar genoeg momenten dat je alleen op stal bent. Ben erg tevreden en Arjen ook :D

Wat betreft wat minder buiten... Arjen staat nu even een paar dagen binnen ivm dik been (heeft tik gehad maar word alweer beter gelukkig) maar diegene die ze normaal buiten zet zei al... volgens mij vind hij het helemaal niet erg dat hij niet in de paddock gaat. Hij staat heerlijk droog met een bult vreten... hij steekt nog net niet zo'n tong uit naar degene die in de regen in de paddock staat :')

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:11

Er zijn hier in de buurt ook meerdere kleine pensionstallen en ik heb er totaal nu 3 gehad. Alles heeft zijn voor en nadelen en mijn ervaring inmiddels is dat als (ex-)koeienboeren een pensionstal beginnen dat dat niet altijd even goed gaat op verschillende vlakken (voer, management, verkeerde zuinigheid enz).
Ik was eind oktober verhuisd naar een kleine pensionstal met binnenbak waar men echt goed voor de paarden zorgde, was eigenlijk een superstalling, maar de staleigenaresse blijkt nu kanker te hebben met uitzaaiingen. Vandaar dat ik weer verhuisd ben, maar anders was ik daar helemaal niet weggegaan.
Voordeel wat ik dan nu heb is 2 binnenbakken en ik rij zo een groot bosgebied in. Dat wordt dus wat vaker een buitenrit voor ons ;-)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:46

Wij hebben toch wel een luxe met de binnenbak bij de eigenaresse thuis als ik dat zo eens lees :)

Wij rijden max met zn 4e in de binnenbak en dan vinden we het al druk :+
Paarden staan elke dag buiten, ook met dit weer. Van circa 10 uur 's ochtends tot een uur of 5.
En in de zomer staan ze 24/7 buiten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:13

Estherr__1 schreef:
Wij hebben toch wel een luxe met de binnenbak bij de eigenaresse thuis als ik dat zo eens lees :)

Wij rijden max met zn 4e in de binnenbak en dan vinden we het al druk :+
Paarden staan elke dag buiten, ook met dit weer. Van circa 10 uur 's ochtends tot een uur of 5.
En in de zomer staan ze 24/7 buiten

Dat is super zeg!!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:18

Hier zijn we ook een beetje verwend volgens mij :+

Mijn stalbaas heeft zo'n 5 jaar geleden een manege gekocht die failliet was gegaan maar wel een mega grote binnenbak heeft van 70x35. Hij heeft toen alle paarden en pony's verkocht en van dat geld alles opgeknapt. Ik ben de enige pension klant :') er waren er eerst nog twee anderen maar die konden het niet goed vinden met mijn stalbaas en zijn weer weg gegaan.

Nu delen we de bak met met twee ruiters... Ik en Marieke Witte, misschien zegt haar naam jullie wel wat. Ze rijd op dit moment Intermediare 1 met haar fries Lindert fan t wegje. Alle Friezen die hier staan zijn dan ook van haar en mijn stalbaas samen (behalve mijn knollie dan haha)

Ze staan bij ons ook in principe de hele dag lekker in het weiland, behalve nu met dit slechte weer. Dan gaan ze om en om even los in de binnenbak met het groepje waarin ze normaal in het weiland staan. Kunnen ze toch even de benen strekken.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:48

Berdien; ik heb Femme laten keuren, maar alleen klinisch. Niet röntgenologisch, want ben van mening dat je bij een ouder paard altijd wat op de foto ziet.

Wij staan lekker op een heel kleinschalige pensionstalling. Helaas geen binnenbak, maar Fem staat altijd buiten! Ook nu in de regen. Bij die heftige storm een half dagje, maar wel gewoon iedere dag.
Heerlijk!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:51

iEmmaaa schreef:

Mijn stalbaas heeft zo'n 5 jaar geleden een manege gekocht die failliet was gegaan maar wel een mega grote binnenbak heeft van 70x35. Hij heeft toen alle paarden en pony's verkocht en van dat geld alles opgeknapt. Ik ben de enige pension klant :') er waren er eerst nog twee anderen maar die konden het niet goed vinden met mijn stalbaas en zijn weer weg gegaan.

Nu delen we de bak met met twee ruiters... Ik en Marieke Witte, misschien zegt haar naam jullie wel wat. Ze rijd op dit moment Intermediare 1 met haar fries Lindert fan t wegje. Alle Friezen die hier staan zijn dan ook van haar en mijn stalbaas samen (behalve mijn knollie dan haha)

Ze staan bij ons ook in principe de hele dag lekker in het weiland, behalve nu met dit slechte weer. Dan gaan ze om en om even los in de binnenbak met het groepje waarin ze normaal in het weiland staan. Kunnen ze toch even de benen strekken.

Wat gaaf! Heb je ook les van haar? Ken ze verder niet, heb ze alleen wel eens voorbij zien komen op fb enz.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:59

Gewoon even een gezellig fotootje.. Toen scheen de zon nog ;)
Heb wel meteen m'n paard verpest. Lekker schuren toen het hoofdstel afging :o <3
Afbeelding

En nog eentje van vandaag dan. Lekker aan de hand een rondje gelopen.. Meteen even alle spannende dingen opgezocht:)

Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:22

Leuke foto's!
Hier geen binnenbak maar wel een super Gelukkig paard en dat is voor mij het allerbelangrijkste. Ik woon op de boerderij van mijn schoonouders en die hebben pensionstal op het terrein dus voor mij ook wel ideaal. Ook op slechte dagen kan ik mijn paardje doen zonder in een auto te hoeven stappen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:41

Estherr__1 schreef:
iEmmaaa schreef:

Wat gaaf! Heb je ook les van haar? Ken ze verder niet, heb ze alleen wel eens voorbij zien komen op fb enz.

Eerder wel les van haar gehad, op het moment niet meer. Af en toe kijkt ze gewoon even mee als ik aan het rijden ben :)

Maar moet ook zeggen dat zij en mijn stalbaas ook meer familie geworden zijn door de jaren. Als je hun vraagt ben ik ook meer onderdeel geworden van stal Gerrits dan pensionklant :') komt ook wel doordat ik de enige ben natuurlijk maar zou het daarom ook niet meer verruilen voor een grote massale stal haha

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:48

Laura1982 schreef:
Leuke foto's!
Hier geen binnenbak maar wel een super Gelukkig paard en dat is voor mij het allerbelangrijkste. Ik woon op de boerderij van mijn schoonouders en die hebben pensionstal op het terrein dus voor mij ook wel ideaal. Ook op slechte dagen kan ik mijn paardje doen zonder in een auto te hoeven stappen.

ja dat noem ik nog eens luxe
Ik heb helaas kunstgras in de achtertuin en dat lust Doutz gewoon niet :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:57

Hahaha jenny ik prijs mezelf ook onwijs Gelukkig. Douwe fungeert soms als grasmaaier bij ons in de tuin hahaha