[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:28

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:52

Ja op zich zou ik ook niet snel scheren, mijne verhaart op het moment ook weer als een gek, maar als ze wel echt zo last heeft van de warmte kun je het een klein beetje doen, idd alleen de onderkant van dr hals ofzo... ze is natuurlijk ook een stuk dikker in het haar omdat ze (meestal?) zonder deken staat toch?

Chim had vandaag duidelijk minder zin / spierpijn of een combinatie daarvan... ze wilde wel lekker schuren en klooien maar werken niet. En laat ik nou juist daar voor gekomen zijn! Dus heb r een half uur geprobeerd actief aan de longe te krijgen, met goede stukken er tussen, maar verder heeft ze gewoon wat rond gehobbeld en viel de kwaliteit nogal tegen!
Maarja, jong ding, nieuwe dingen leren, soms zit daar een mindere dag tussen! ;-) Morgen klim ik er gewoon weer op... zien we weer verder

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:51

Neskolay: wat doet ie het alweer knap en wat komt ie lkkr snel bij zeg echt lkkr dat je al weer met hem kan rijden had ook ff in je topic gekeken en ja voor een wortel stop je wel ff he.

My_Chimanga: die chim spierpijn en geen zin maarja opleiding tot rijpaard is ook niet niks natuurlijk dus wie weet vandaag beter.

Ja amor heeft een appart kleurtje bleu roan daar en ik toen ook voor gevallen en dat ie zo lief was toen ik em zag had ik niet zo lang om te beslissen of ik hem nam de volgende dag zou naar de slager gaan dus eigenlijk genomen met de insteek we zien wel ook omdat we niet wisten hoe groot ie zou worden.

Was gisteren alleen op stal en zag de meetlat staan had gezet dat ik hem op zn verjaardag zou meten over 2 weken maar hield het niet meer dus gemeten viel me wel tegen hij oogt groter vindt ik.
Schoft is van 1.27 naar 1.30 gegaan.
Kont van 1.30 naar 1.38 en heb hem denk in oktober/november voor het laast gemeten. Dus als ie nou nog ff 10cm groeit dat ie rond de 1.45 tot 1.50 komt ben ik allang blij maar dat moet ie wel redden tog? Weet niet zo goed hoe hard 2 jarigen nog bij groeien?

Zo dat was weer heel verhaal ga nu maar weer aan het werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:01

Foto's kijk ik als ik terug ben!!!

Dan issue nog flink overbouwd zeg!

Chimanga spierpijn, ook niet raar als het eergisteren zo goed ging!

Iemand vroeg naar het weer, 13 graden en zon! Fabuleus dus!

En naar nieuwe stal ga ik pas per 1 maart!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:51

Tja,.ieder paard groeit verschillend. Nu nog 20cm groeien lijkt me sterk, maar hij zal misschien wat achterstand hebben dus wie weet krijgt ie nog een groeispurt!

Geniet er maar van jolijn!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:02

ik ken n tweeling (paarden) bij mij op stal en die zijn nu vijf en nog steeds behoorlijk in de groei... das normaal rond de 5e afgelopen... qua hoogte dan he ;-)
tsja, en hij is nu wel wat overbouwd ja, ,aar met jonge paarden, en vooral kruisingen, groeit alles maar wat en zijn de verhoudingen iedere keer weer anders! Kan nog alle kanten op dus... maar t is wel een leuk ventje!!

Heb vandaag met twee andere paarden in de bak gereden en dat was toch gelijk al wel wat druk zeg! Zelf ben ik ook niet gewend echt rekening met anderen te houden, maar Chimanga vond het toch wel even wat te spannend!! Had geen stuur en geen rem meer... gelukkig bleef ze in draf maar ze wilde echt de hele tijd inhalen, afsnijden, naar de rest toe, als ze tegenliggers tegen kwam gelijk even boos doen en blablabla... Was lekker op dreef dus! Maar ze is niet gevlucht en ook niet op hol gegaan dus op zich ben ik best tevreden!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:01

Zo te horen heeft chim zich vermaakt in de bak met de andere paarden er bij vaak zijn ze rustiger als ze niet alleen rijden maar dat is bij jouw niet echt het geval dus.

Hij is nu idd lkkr overbouwt maar dat is echt van de laaste tijd. Ik snap dat ie geen 20 cm meer der bij zou komen dan zou die 158 zijn dat hoeft voor mij ook weer niet een mooie rond de 150 zal perfekt zijn maar is nog afwachten en hij moet ook nog het land op straks we zien het wel hmm maar duurt noig ff voor me het eind plaatje zien en ben daar in tog wel ongeduldig

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:11

Maar je zegt dat zn schoft 1.30 is, en zn kont 1.38, dus als ie 20cm groeit is ie 1.50m, en daar zou ik dan niet op rekenen. Maar goed, eer dat een paard is uitgegroeid is ie wel een jaar of 6, dus je weet het nooit!

Haha ja ik ben ook wel heel benieuwd naar het eindplaatje van Fiëla, maar dat gaat ook nog wel ff duren!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:21

*komt ook weer even uit de meeleesmodus :+ *

:wave:

20 cm groeien doen ze na hun 2e jaar meestal niet meer denk, tenzij ze veel tekort zijn gekomen en dat later goed aangevuld wordt misschien...

10 tot 15 hooguit denk ik...

mf31, hoe groot is Fiela nu ong, weet je dat?
die wordt in april 2 toch?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:15

Ik durf het niet zo goed te zeggen Ellis! De laatste keer was ze geloof ik rond de 1.48 ofzo, maar tijdje terug was ze weer heel erg overbouwd. Ik zal binnenkort weer eens een poging tot meten doen.. Dat is nog niet zo'n succes haha.
Ze wordt idd 18 april 2, het gaat hard, 29 april is ze alweer een jaar bij ons! En ze is zo leukkkk <3 Het is altijd zo grappig om te zien dat ze altijd iets wil hebben om te ontdekken, spelen met andere paarden is ze niet zo weg van, maar ze vermaakt zichzelf met de gekste dingen, takjes, een kartonnen doos, (helaas) dr waterton nu de waterleiding is afgesloten, touwtjes etc.

Groeit jouw zwartje lekker?

Heb hier nog wel een recente foto, van toen het zo koud was :brr:

Afbeelding

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:40

Ook ik haak even in.

Mijn paard was toen hij 1 jaar was 1.38m, toen hij 2 jaar was 1.47m en nu is hij 3,5 en zit hij op 1.53m
Dus van zijn tweede tot z'n 3de is hij nog zo'n 5 cm gegroeid. 10 tot 15 cm vind ik al erg hoopvol. Maar 1.50m wordt hem niet ben ik bang (hij is twee jaar toch dapperedodo)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:05

Dan moet hij idd nog wel een redelijk stuk groeien... maar n paard bij mij op stal is van zijn 4e naar zijn 5e ook nog 5 cm gegroeid! En die is nog niet helemaal uitgegroeid nu... dus het KAN wel, maar het is wel erg optimistisch ja ;-)
Maar t is altijd afwachten, en altijd leuk om te zien hoe ze opdrogen!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:25

Mijn 3 kleintjes (nu tussen de 1.47 en 1.53 met 3 en 4 jaar) zijn sinds hun tweede ook maar zo'n 5 cm gegroeid.. Hoopte ook meer op 10 hoor maar ach het zij zo..
Geeske hoe groot is dat paard nu in totaal?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:42

Het kan soms raar lopen met paarden... Vriendin van mij heeft een kwpn'er gekocht met 3 jaar die was toen rond de 1.65 maar die is daarna ook nog de hoogte ingeschoten... Is nu met 5 jaar rond de 1.72. Maar dat is dan weer zo'n leuke uitzondering op de regel....

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:39

Het is idd ff afwachten nu moet ie eerst maar weer ff recht trekken is namelijk wel overbouwt dan zien we het wel. Maar je hebt idd paarden die na hun derde nog flink groeien zo is dat ook met die arabier die ik verzorgde gegaan die ging van 150 naar 156 op 7 jaar.

Maar amor moet nog 2 worden dat word ie volgende week vrijdag pas dus we zien het wel. Maarja je kan niet voorspellen wat ie doet ook omdat je niet weet wat zn verlede voor invloed heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:52

Leuke foto van Fiela!
grappig, heb je haar al onder een dekentje staan?

10 tot 15 cm is inderdaad al wel heel veel na het 2 jaar inderdaad, maar 20 ga je zeker niet redden...

we hebben die van mijn eind dec gemeten op op 1.55 en die is 1 feb al 2 jaar geworden...
ik verwacht dat hij iets over de 1.60 gaat komen...
zijn moeder is 1.55 en zijn vader 1.64...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:03

1.60 vind ik altijd al een mooi maatje :), Groter dan 1.65 hoeven ze van mij al niet :P. Vind Shaggy qua grote ook wel goed genoeg voor mij, die is 1.54 maar ook wel stevig gebouwd... Denk dat dat ook wel meespeelt of je nu een ranke pony hebt van 1.54 of eentje die lekker stevig is ;).
Laatst bijgewerkt door evdpanne op 22-02-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:13

ik vind zo rond de 1.60 ook prima, anders worden ze mij voor de wagen ook te groot...
dan moeten ze wel wat lijf hebben inderdaad, want ik ben zelf vrij lang en ik moet er wel op passen... 8-)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:14

Alleen toen het echt koud was onder een dekentje, ze heeft bijna geen wintervacht en het was op een gegeven moment echt brrr, overdags -10 en 's nachts -15 ofzo, dus moest ze ff een weekje onder een deken:) Stiekem vond ze het ook best even lekker haha.
1.60 vind ik ook wel een mooi maatje, ik ben zelf maar 1.66 dus iets kleiner kan ik ook wel hebben.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:14

Ja het is ook wel is leuk om erop te zitten ;).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:31

ja dat je er op kunt zitten is toch wel een bijkomend voordeel... :D

ik ben 1.76 dus wel ietsje langer...
fifi is maar 1.58 maar die heeft een heel diep lijf, dus dat past prima...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:45

Ik ben 1.72 ongeveer dus dat valt nog wel mee.... En Shaggy is lekker breed dus past ook prima!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:53

ik kom ook weer even zwaaien :wave:

leuke topics voorbij zien komen waarin ik ook heb gereageerd

ik ben zelf heel klein 1.53 en heike is 1.74 niet echt een super combinatie maar we redden het prima

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:56

Als een paard boven de 1.70 is weet ik niet eens hoe ik er op moet komen joh :p ben wel eens van zon beest afgevallen, au..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:57

laddertje... :D
naar beneden vallen is een eind inderdaad van die hoogte... :+