JeanleGrand schreef:Niet alleen het TREKVERMOGEN is van belang, ook het GEWICHT van het trekkende voertuig.
Er zijn twee mogelijkheden:
1) Je hebt rijbewijs E achter B: Trailer mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van je auto, maar mag wel zwaarder zijn dan het eigen gewicht van je auto, mits niet zwaarder dan trekvermogen. Gezamenlijk overigens niet over de 3500kg.
2) Je hebt geen rijbewijs E. Trailer mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen maar ook niet zwaarder dan het ledig gewicht van je auto. Bijvoorbeeld je hebt een auto van 1100 kg met een trekvermogen van 1300 kg, dan mag het gewicht van je trailer inclusief laadvermogen niet meer bedragen dan 1100 kg.
Tip: Is je auto zwaarder dan 1300 kg, dan je trailer gewoon op 1300 kg laten keuren. Dat is wat je dan mag trekken en daar krijg je bij politiecontrolesnooit problemen mee. Zonde van die 10 kg lichter, scheelt weer een zadel meenemen.
Groetjes,
Jan
Dankje Jan!
Mijn auto weegt 1290 kg en mag 1300 kg geremd trekken.
In dat opzicht zou ik de trailer dus beter naar 1290 kg terug kunnen laten keuren.
Nog een vraag;
Hoe zit dat nou met het laadvermogen van de auto/bus zelf? Wordt dat ook bij de totale massa opgeteld?
Zoiets werd mij vorige week nl verteld.