[HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:42

JeanleGrand schreef:
Niet alleen het TREKVERMOGEN is van belang, ook het GEWICHT van het trekkende voertuig.

Er zijn twee mogelijkheden:
1) Je hebt rijbewijs E achter B: Trailer mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van je auto, maar mag wel zwaarder zijn dan het eigen gewicht van je auto, mits niet zwaarder dan trekvermogen. Gezamenlijk overigens niet over de 3500kg.

2) Je hebt geen rijbewijs E. Trailer mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen maar ook niet zwaarder dan het ledig gewicht van je auto. Bijvoorbeeld je hebt een auto van 1100 kg met een trekvermogen van 1300 kg, dan mag het gewicht van je trailer inclusief laadvermogen niet meer bedragen dan 1100 kg.

Tip: Is je auto zwaarder dan 1300 kg, dan je trailer gewoon op 1300 kg laten keuren. Dat is wat je dan mag trekken en daar krijg je bij politiecontroles :list: nooit problemen mee. Zonde van die 10 kg lichter, scheelt weer een zadel meenemen.

Groetjes,
Jan

Dankje Jan!
Mijn auto weegt 1290 kg en mag 1300 kg geremd trekken.
In dat opzicht zou ik de trailer dus beter naar 1290 kg terug kunnen laten keuren.

Nog een vraag;
Hoe zit dat nou met het laadvermogen van de auto/bus zelf? Wordt dat ook bij de totale massa opgeteld?
Zoiets werd mij vorige week nl verteld.

moppielover

Re: [HK]Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:47

Heey
@ saida : Hij heeft inderdaad krulletjes :P.
@ prinslover : Moppie is 22 jaar ;).

Vanmiddag is dus de DA geweest.
De spieren hebben een enorme opdonder gehad toen hij er vandoor ging. Daardoor zijn de spieren nog steeds pijnlijk.
Nu heeft hij een spierversterker gekregen. En mogen we rustig werken ( stap met heel klein beetje draf). Vrijdag komt de DA weer voor nog een spierversterker.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:55

22 jaar! Zo he, das al een beste leeftijd. Gelukkig dat de DA is geweest, hopelijk is die snel de oude! :)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:12

Angela -> Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar er gaan bij mij alarmbellen rinkelen!
De symptomen die jij opnoemt bij Moppie zoals met name de krullende vacht, het maar moeilijk door de verharing komen, spierproblemen zijn o.a. symptomen voor Cushing.
Dit komt voornamelijk bij oudere dieren voor en Moppie is al 22.
Ik zou als ik jou was dit navragen aan je VA of eventueel een second opinion bij een andere VA.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:17

JeanleGrand schreef:
Quote Saida: Even een algemene vraag hier voor degenen die er verstand van hebben.
Om zelf te kunnen rijden met mijn trailer is er ook nog de optie om deze terug te laten keuren.
Nu ben ik er alleen niet uit of het dan voldoende is om het terug te keuren naar het trekvermogen van mijn huidige auto (1300 kg) of dat het dan beter is om hier iets onder te zitten (zeg 1290 kg)??
Kan iemand me hier mee helpen?

Niet alleen het TREKVERMOGEN is van belang, ook het GEWICHT van het trekkende voertuig.

1) Je hebt rijbewijs E achter B: Trailer mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van je auto, maar mag wel zwaarder zijn dan het eigen gewicht van je auto, mits niet zwaarder dan trekvermogen. Gezamenlijk overigens niet over de 3500kg.

2) Je hebt geen rijbewijs E. Trailer mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen maar ook niet zwaarder dan het ledig gewicht van je auto. Bijvoorbeeld je hebt een auto van 1100 kg met een trekvermogen van 1300 kg, dan mag het gewicht van je trailer inclusief laadvermogen niet meer bedragen dan 1100 kg.

Tip: Is je auto zwaarder dan 1300 kg, dan je trailer gewoon op 1300 kg laten keuren. Dat is wat je dan mag trekken en daar krijg je bij politiecontroles :list: nooit problemen mee. Zonde van die 10 kg lichter, scheelt weer een zadel meenemen.

Groetjes,
Jan

Bij optie 2 (dus zonder E achter B)gelt dat het totaal niet boven de 3500 kg mag komen.
Bij optie 1 (dus met E achter B) mag dit wel. B.v je hebt een jeep van 2000kg, dan mag je daar rustig een kar achter hangen die 1800 kg is met volledig gewicht.

Overigens mag je 10% overschrijden, dus dat zadel is niet zo'n probleem.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:33

Denise fijn joh dat je wedstrijd zo goed ging! Blijf maar lekker op de roze wolk. Ik kruip er alleen wel weer even bij! Jammer dat de punten tegenvielen...
Ennuh neehoor heb niet te veel gekocht haha...

Sanne balen joh dat hij nog zo hoest! Hij blijft echt kwakkelen zeg! Hopen dat de slijmoplossers hun werk doen!

Cyrina lekker zeg en zonder stroom en allemaal mensen op je erf... Gelukkig hebben ze je paddock heel gelaten!

Frank waarom niet meteen laseren dan :P haha! Krijg je ook geen stoppers :P haha

Saida het gaat gelukkig al weer! En ben allergisch voor doktoren :P hihi...
En had Rints spierpijn of viel het mee?

Iloon wat gaaf zeg dat het goed ging!! Wat is hij toch braaf he (meestal haha)

Kelly balen dat je je niet helemaal goed voelt!
Wel gaaf dat je Perla gaat laten dekken ben benieuwd!
Ennuh veel plezier met Bello.

Moppielover fijn dat je nu meer weet! Hopen dat het werkt!

Zo volgens mij ben ik weer helemaal bij!

Zag dat ik nog twee berichten in 1 had geplaatst haha oepsie!
Heb aan jan getypt dat het prachtige veulens zijn maar ergens daar tussen is komen te staan de felicitatie aan Heidi!
Oepsie! Krijg je als je zo veel bij moet reageren haha!!

En dan zit ik hier nog helemaal gek te worden!!!! Heb naast de kachel een koolstofmonoxide-alarm hangen. Nou is de batterij leeg en piept dat ding om de minuut om aan te geven dat er een nieuwe batterij in moet maar.... IK KRIJG HEM NIET OPEN!
En de gebruiksaanwijzing is pleite...

Gisteren is het bbqen toch maar gourmetten geworden haha...

Verder ging Hincapie gister weer super! Liep echt lekker en was zelfs wat lui. Dus durfde ik het zelfs aan mijn vriend hem uit te laten stappen! Ging echt goed! Hincapie wist even niet meer hoe hij moest lopen maar was er snel aan gewend iemand anders op zijn rug te hebben en stapte netjes zijn rondjes.

Vandaag ook weer gereden! lekker vroeg zodat ik alle kindjes die vakantie hebben voor was. Eerst hem lekker losgegooid zodat hij uit kon dollen. Daarna er op gegaan en hij liep echt lekker. Heb zelfs in draf al een halve grote volte kunnen maken bij E (er kwam een vrachtwagen aan dus leek me wel zinvol. Moet het gedondr niet opzoeken).
Mijn moeder begon het nou toch wel te kriebelen nadat mijn vriend er gister op had gezeten dus die wilde er ook even op. Alleen had ze geen chaps en geen goed passende cap bij de hand dus heeft ze alleen gestapt.
Maar hij was echt super braaf!

Bij de Hypo heb ik me net beheerst heb alleen nieuwe teugels gekocht want de andere waren eigenlijk te kort. Als ik dan mn ene hand richting mijn knie wil doen en de andere naar voren om mee te geven dan had ik niet genoeg teugel.... Dus nu lekker nieuwe teugels.
Wilde ook nog nieuwe donkerblauwe peesjes kopen maar het schijnt dat 3 paar al genoeg is... hihihi...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:36

Ohja Mies ben jij toevallig ook bekend bij Visdonk? Ga jij binnenkort ook naar die infoavond over paarden of niet? Ik ga er namelijk wel heen met mijn moeder en nog 2 vriendinnen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:38

Moppielover, ik dacht precies hetzelfde als Saida (Cushing). Dus misschien vrijdag toch even bij de dierenarts navragen.

Denise, wat een gode instelling! Dan kun je lekker samen groeien in de wedstrijden en de stress steeds meer overwinnen. En dan komen dit jaar denk ik al de winstpunten hoor.

Sanne, dat is positief nieuws over Igneo. Hopen dat hij zo bergopwaarts blijft gaan.

Saida, ik ben nu weer een beetje yoga aan het oppakken, maar ik voel inderdaad hoe scheef ik eigenlijk niet ben. Dus als ik Sun wil gaan rechtrichten, moet ik toch eerst bij mezelf beginnen. Gelukkig is Elise wat rechter dan ik en kan zij hem heel goed rechtrichten :).

Kelly, vind jij zonder zadel rijden dan ook zo lekker? Ik vind het nog steeds wel een beetje moeilijk, omdat ik veel moeite moet doen om te ontspannen en goed te zitten. Maar als ik eenmaal bezig ben, voel je het beter gaan. En je voelt inderdaad zoveel meer en kan daar meer op inspelen. En als je je verhaal kwijt wilt, kan dat hier altijd :). Veel sterkte in ieder geval. En spannend hoor, met Perla. Kan me voorstellen dat je zo enthousiast bent.

Iloon, lekker hoor alleen naar buiten en naar het strand. Wat een heerlijk paard is Chico toch. En een goed passend en lekker zittend zadel is erg belangrijk hoor. Alle twee even belangrijk, vind ik.Als jij niet lekker kan zitten is het voor hem natuurlijk ook niet lekker omdat jij dan aan alle kanten gaat blokkeren en fout gaat zitten. Ik hoop dat je snel een goed zadel kan vinden.

Zo, nog even een uurtje werken en dan naar huis. Vanavond maar weer eens hardlopen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:39

Super dat ie zo braaf was laura :D

Ik ga dat zeker even vragen ;).
Hij zei van de winter dat die krulletjes door de hormonen komen ( komt ook vaak voor bij oudere paarden).
En vorig jaar had ie ook wat moeite met uit de wintervacht te komen ( dat vond de DA ook normaal voor een ouder paard)

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:57

laulau85 schreef:
Ohja Mies ben jij toevallig ook bekend bij Visdonk? Ga jij binnenkort ook naar die infoavond over paarden of niet? Ik ga er namelijk wel heen met mijn moeder en nog 2 vriendinnen.

is dat die informatie avond op 13 mei zo ja dan ben ik namelijk ook van de partij ;)

fijn dat het rijden goed ging kom maar weer lekker op die roze wolk :D

Anita - laten we hopen dat dit jaar dan nog de WP komen we zien het wel ik vindt het zelf ook wel een goede instelling :o

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:34

Ja inderdaad de 13e mei! Gezellig!
kwam er alleen achter dat bijna alle dierenartsen al een keer naar mijn vorige paard hebben gekeken. En ook voor de dingen waar ze een lezing over geven...
een over benen en gewrichten voor de HKO van mijn paardje toen en een over de ingewanden toen hij maagzweren had etc etc....
Hoop dat ik daar voorlopig zo min mogelijk heen moet voor dat soort dingen....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:52

_Saida_ schreef:
JeanleGrand schreef:

Groetjes,
Jan

Dankje Jan!
Mijn auto weegt 1290 kg en mag 1300 kg geremd trekken.
In dat opzicht zou ik de trailer dus beter naar 1290 kg terug kunnen laten keuren.

Nog een vraag;
Hoe zit dat nou met het laadvermogen van de auto/bus zelf? Wordt dat ook bij de totale massa opgeteld?
Zoiets werd mij vorige week nl verteld.

Toch ga ik hier weer even op inspringen. Bij je rijbewijs E gaat het echt om het feitelijk gewicht, al mag je trailer 2000 kilo wegen, als jij hem maar niet over de 1300 laad. Je auto moet onder de 3500 kilo blijven, niet je auto en trailer. Is je auto zwaarder, ga je naar rijbewijs CE.
Het regeltje van het B rijbewijs is weer anders, daarbij is het laadvermogen van auto en trailer wel van belang.
Jan, ik weet niet waar je woont, maar in Belgie is de wetgeving anders dan in NL. Ik ben er nochtans zeker van dat je nog flink wat fouten hebt in je verhaaltje ;)

Dus; Rijbewijs B
TMM trailer mag niet zwaarder zijn dan ledig gewicht auto. TMM auto en TMM trailer mogen niet boven de 3500 kilo uitkomen.

Rijbewijs BE
Trekauto mag niet zwaarder wegen dan 3500 kilo. Als je auto 1300 kilo mag trekken, mag je best een trailer met TMM 2000 trekken, als het te trekken gewicht maar niet boven de 1300 kilo uitkomt.

Dit is het enige juiste, moeilijker dan dit is het niet. Overigens moet je er ook bij B rekening mee houden dat je auto het gewicht mag trekken, maar lijkt me logisch ;)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:01

Zwijmelen jullie weer even mee:
Afbeelding

tsjillert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:10

he iloon ik denk dat we maar een mini meeting bij mij thuis gaan doen

idee he hahaha

geef maar wat datums door dan kunnen we de smabuca flessen in gaan slaan hahahah

nog meer meiden die willen komen,,,,,,,,,,,,heren ook hoor,,,,,,,,,,,, :D

reageer zo ff op de rest, ga eerst ff eten me favo salada met honing en notenmix staat al voor me neus haha
tot laterrrrrrrr

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:11

Zo, hehe, alles doorgelezen. Frank, als je een kaal hoofd hebt, moet je geen borsthaar hebben natuurlijk.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:36

Ilona: Wat lekker zeg zo alleen met Chico naar buiten!! Je hebt inderdaad echt een droompaard :).
Machonito: Gefeliciteerd met jullie trouwdag!!
Kelly_Taco: Spannend zeg! Hopelijk gaat het allemaal lukken en staat er volgend jaar een schattig veulentje :D.
Sanne: Gelukkig goed nieuws :). Hopelijk is Igneo snel weer helemaal beter!
Laura: Zo te horen gaat alles met Hincapie ook goed :).

Gister ben ik nog even bij Atlas langs geweest :). Ging hem uit het land halen en toen ik hem riep keek hij echt vol verbazing op :). Hij kwam wel gelijk netjes naar het hek toe, en had al helemaal zin in een knuffel :P. Op stal mocht niemand naar mij kijken (kwam waarschijnlijk doordat ik een appel had :P, daar had ik zijn medicijn in gestopt zodat ie het er niet uitgooide, hij is erg handig met pilletjes...). Maar ja de rest van de tijd heb ik eigenlijk doorgebracht bij een dolgelukkige vriendin van mij, die na een aantal maanden wachten eindelijk haar eerste eigen paardje op stal heeft staan (zaterdag aangekomen). Hij is nog niet helemaal van haar want ze laat hem eerst keuren en heeft hem nog een maand op proef. Maar ze is wel al helemaal verlieft :P. Het is ook echt een schatje!

Vandaag ben ik nog met haar en een andere vriendin even naar Divoza en nog een andere ruitershop geweest. Zag al erg veel leuke dingen maar ja ik hoef voorlopig nog niks te kopen :=. Hun hebben wel aardig wat ingeslagen :D. Zaten ze mij ook nog wat aan te smeren, want bij Divoza hadden ze dekjes 3 voor 60 euro... Waren wel leuke dingen soort van die Ankiegevallen. Maar toen ze me echt niet wisten te overtuigen heeft één van hun er maar twee gekocht :P.

En nog even over de vakantie ;). Ik ben naar Hurghada geweest, en om precies te zijn in hotel Arabella Azur (wat ik zeer aanraad voor mensen die naar egypte gaan). Het weer is echt super geweest, alleen de laatste drie dagen waren niet zo... Maar dan kun je ook wel wat andere dingen doen zoals winkelen of last-minute een woestijnsafari boeken (wat ook erg leuk is om te doen). In November gaat ik alweer lekker terug naar Egypte, kan nu al niet wachten ;).

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:43

Ben zelf ook in Hurghada geweest, 3 jaar terug en 6 jaar terug. Afgelopen zomer ook Egypte maar toen in Taba. Vandaar dat ik zo benieuwd was waar je was geweest!
Die woestijnsafari is inderdaad leuk. Gingen jullie ook die zandduin opklimmen en eten bij de nomaden?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:48

Even langs-snorren om Laura te complimenteren, ziet er heel vriendelijk uit zo :j Mooi dier is het ook :+:

Ik heb Terroso's prijs aangepast (zie link in onderschrift). Wie o wie weet een fijne baas voor hem?
Hij is zo geweldig :+: Helaas heb ik steeds minder tijd voor 2 paarden op 2 verschillende plaatsen dus ik hoop dan ook dat hij snel verkocht geraakt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:49

Ja dat heb ik vorig jaar gedaan :), en natuurlijk dromedaris rijden ;). Het eerste jaar (twee jaar terug) heb ik ook op een quadbike gereden, in een buggy geraced en we zouden ook nog op zo'n soort surfding door de woestijn rijden maar er was geen wind :p.

Ik ga veel op excursie naar de woestijn want een vriend van mij is guide en die neemt me nogal eens mee tegen een mooi prijsje :).

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:52

Idra dankje!! Ja was zelf ook heel blij toen ik het filmpje zag want is toch moeilijk in te schatten hoe ik er op zit haha.. Vond alleen dat ik waaibenen had haha...

Das wel gaaf Esther! Ja inderdaad dromedaris rijden en wij hebben ook een keer zo'n excursie gedaan halve dag woestijn halve dag snorkelen was ook echt super mooi! Gingen toen in Sharm el Naga snorkelen en was daar echt prachtig!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:54

Idra jammer dat je nog steeds niemand weet vor Terroso hebt! Staat hij ook op marktplaats ofzo of niet? Ik zou zo gauw ook niemand weten die op zoek is naar een paard.
Vond hem ook heel leuk toen maar vond het twijfelachtig omdat hij voor mij eigenlijk te klein is... Dat zie je op Hincapie die al 1.63 is en ik nog steeds groot lijk. Maarja er zijn genoeg kleinere mensen dus zou eigenlijk goed moeten komen toch?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:57

Idra: Hopelijk vind je snel een leuke baas voor hem... Ik heb al bij mijn moeders gesmeekt, maar ze schiet een paard pas voor als ik een vaste baan heb. En dat gaat in augustus pas gebeuren...
Laura: Ik weet niet eens meer waar het heet waar ik gesnorkeld heb :P, in iedergeval bij het dolphin house, jammer genoeg waren de dolfijnen weg toen wij het water in gingen maar ach vond het al tof dat ik ze gezien had :D. Maar het is onder water inderdaad heeel mooi! Bij het hotel hebben ze ook een rif waar ik echt uren kon ronddobberen en naar alle vissen kon kijken :).

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:05

Ik ben ook 1m73 (en ik ben niet dun) en pas toch op Terroso, maar goed, ik zou voor mezelf ook een groter paard kiezen. Hij gaat echter wel erg in de breedte groeien, dus volgens mij past er best een grotere ruiter op. En hij is zo lief!!!!

Nou Esther, ik houd je aanbevolen als hij hier in augustus nog is, haha! :D
Laatst bijgewerkt door Idra op 27-04-09 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:06

En heerlijk verbranden op je rug :P (althans dat had ik in Taba heel erg haha)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:13

Ja ik ben 1.76 dus ook een aardig lange sliert haha en niet de dunste.. Kreeg vandaag ook weer lekker een compliment pffff....
Kwam iemand tegen die ik al paar jaar niet had gezien (en toen was ik te dun en nou verre van haha) en het eerste wat hij zei was. Zo je bent wel wat dikker geworden he...
Dacht nou en bedankt.