mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:40

Ja dat kan wel zijn, echter hoe kan een B ruiter stellen dat een -in dit geval- fries geen dressuurkwaliteiten heeft, als hij/zij die zélf niet blijkt te hebben? Hoe kun je dan stellen: ja de paarden die IK gereden heb waren niet veel soeps. Zou dat dan niet -MET ALLE RESPECT- heel misschien een pietsie beetje aan de ruiter kunnen liggen?? Jij mag dan gerust een mening hebben en uiten, maar wat ik bedoel is dat zulke meningen voor mij niet bijzonder veel waarde hebben dan. Daarom was ik benieuwd naar jouw kunnen, niet dat je daarom geen mening over iets zou mogen hebben. Ik ben gewoon benieuwd naar wie zulke dingen dan beweerd.

Over ik rij thuis Z maar ben officieel nog geen B gekwalificeerd, daar kan ik niks mee. In de ring is het toch net ff anders, het moet dan en daar gebeuren. Zoiets is alleen meetbaar als je het ook idd gedaan hebt.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 15-06-06 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:45

andafries schreef:
Geeft een wedstrijdcarriere dan het nivo van een ruiter aan ? Ik ken Z ruiters die met een jong B paard nog niet eens een B proefje kunnen rijden. Iemand die een paard zelf zadelmak maakt en naar het hoogst mogelijke nivo wat het paard aankan en daar geruime tijd over doet zijn paard heel kan houden. Dat is voor mij een goed ruiter . En mensen die op een klaargestoomd paard ieder weekend alle concoursen afrijden om zo snel mogelijk de punten te halen . Dat zijn in mijn ogen geen ruiters maar prijzenjagers.

Alsof een groene ruiter automatisch een goed paard na kan rijden?
Denk het niet nee Je zult zeker op een goed doorgereden paard waarop de knoppen kleiner zijn exact het juiste moeten doen, anders gebeurd er niks of het verkeerde.

Zet mijn zus op mijn paard en vraag haar een rechte lijn te rijden. Dan gaat mijn paard aan het appuyeren, travers, sb etc, alle zijgangen maar geen rechte lijn.

Ik vind een groene ruiter icm een leerpaard juist een uitstekende combinatie! Beter dan dat ze elkaar gaan lopen verkloten.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:39

Ik snap je punt wel Starbreeze, maar toch ben ik het niet met je eens.

Het is namelijk nogal generaliserend te zeggen dat elke B niet te vertrouwen is in zijn mening over de kwaliteit van een paard. Nogmaals: als je een B ruiter bent op wedstrijden, dan is dat het je begin van je wedstrijdcarriere en dus NIET per se die van je carriere als ruiter zijnde!!

Ik vind het nogal kortzichtig zoals jij het bekijkt. Ik ben het met je eens dat als een ruiter jarenlang in de B blijft hangen hij of zij misschien niet de goede combinatie met het paard vormt. Want dat is het vaak. Of ze moeten echt helemaaal niet kunnen rijden, maar dat is zelden aan de orde denk ik zo.

Onzin vind ik het te zeggen: 'Ow jij rijdt B? Dan zul je vast niet kunnen rijden, dus neem ik jouw mening niet zo serieus als die van mijn buurvrouw, want die rijdt Z!'

Jij hebt het geluk dat je een geschikt paard hebt gevonden waarmee je goed uit de voeten kan en dus presteert op wedstrijden. Sommige mensen hebben dat niet, maar dat zegt weinig over hun talent en/of inzicht wat betreft het bepalen van de geschiktheid en/of kwaliteit van een paard.

Ik ken toevallig een B ruiter, die een prima zicht heeft op goede en slechte paarden. Waar een aantal mensen van zeggen: ' Zo die heeft er veel verstand van.'. Dat kan je dus echt niet van iedereen zeggen die Z rijdt. Het een sluit het ander niet uit.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:12

Een paard de B uitrijden? Als een ruiter zoveel talent heeft dan lukt het om ieder normaal paard de B uit te rijden hoor, zo heel veel stelt dat nu ook weer niet voor.

Ik zeg dus ook nergens dat ik vind dat als je B rijdt je per definitie niet goed kunt rijden maar zelf heb ik nog zo vaak AHA momenten en ook ik rij PAS M2 (pas ja want GP is het hoogste niet? dus in dat opzicht stelt Z ook niet veel voor) En ik weet zeker dat ik er nog heel veel ga krijgen... Iemand die altijd B rijd of gereden heeft, dus nog niet een hoger niveau in de training heeft behaald, heeft een aantal van die AHA momenten nog niet gehad, dat is een gemis voor de ruiter. En geloof me, je begrijpt zulke dingen pas op het moment dat je het zelf meemaakt. Daarvoor kun je er nog geen voorstelling van maken. Dat is hetzelfde als dat je vroeger niet aan de teugel kon rijden, tót het kwartje valt. Nou en zo zijn er ontzettend veel momenten te noemen waarvan je je geen voorstelling kunt maken.

Bij het goed rijden van barokke paarden (dus ook friezen) komt veel ruitergevoel kijken omdat je te kampen hebt met paarden die van nature met een opgerichte hals lopen. Eén banketstaaf centimetertje in halshouding kan het verschil maken, als je die juiste halshouding niet vast kunt houden zal het paard niet over de rug gaan én dus de oefeningen niet goed uit kunnen voeren (weer een AHA moment).

Dus begrijp me goed, ik heb resprect voor iedere ruiter op elk niveau, iedereen moet ergens beginnen. Maar bepaalde zaken waar je geen weet van hebt bij voorbaat afkraken vind ik hooguit merkwaardig te noemen.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:36

Starbreeze, ik heb voor mijn opleiding op verschillende dressuurstallen stage gelopen en gewerkt. Daar kreeg ik veel paarden te rijden van klanten. Dit waren (vaak) jonge mensen die zonodig bij de junioren of young riders moesten rijden. Dus zij reden toen op hoger nivo dan ik indertijd reed . Toch moest ik deze paarden onder goede begeleiding weer corrigeren omdat zij er niks meer mee konden . Dan liep het paard weer goed gingen ze weer enkele maanden op concours. En kwam het paard vervolgens weer terug om weer opnieuw..... Dus mij zegt de wedstrijdsport helemaal niets meer . Ook heb ik gewerkt bij een Duitse dressuur amazone die in de top meerijdt. En ik durf wel te zeggen dat als ik in haar wieg geboren was dan had ik ook in de top mee kunnen rijden. Zij ging met haar paarden naar de trainer die reed vervolgens deze paarden en zij reed ze na. Dan gingen we drie dagen op concours , de 1ste dag ging het perfect , de 2de ietsje minder en de 3de slecht. Slim paard . Zij had ook een jong paard staan en daar zat ze zelf nooit op , werd eerst na prix st george gereden voordat zij erop ging.

De meeste Friezen worden inelkaar getrokken dat hoeft niet specifiek aan het ras of aan barokke paarden te liggen . Die paarden zijn dan gewoonweg niet goed naar de hand toe gereden.

Karl66

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:44

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je bij het springen eigenlijk helemaal geen friezen ziet (tenminste op hoger niveau). Je zou toch verwachten dat een sportpaard met een koel karakter, meewerkend en een goede galop een prima springpaard zou moeten kunnen zijn.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:53

friezen kennen perfect in de dressuur wil ik met de mijne ook gaan doen is een natuur talent. toen ie net onder het zadel was kon ie al allerlei oefeningen(dan wel neit op commando maarja)
ze zeggen ook dat frieen neit kunnen springen maar dat kennen ze echt welmijn fries kan super springen(durf alleen zelf niet)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:18

Karl66 schreef:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je bij het springen eigenlijk helemaal geen friezen ziet (tenminste op hoger niveau). Je zou toch verwachten dat een sportpaard met een koel karakter, meewerkend en een goede galop een prima springpaard zou moeten kunnen zijn.

Het karakter is er nooit op geselecteerd "over het hout te willen" waardoor Friezen best willen springen voor hun baas maar als ze er eenmaal achter komen dat die balk toch wel valt....
Uitzonderingen daargelaten zoals mijn friessies....
Ik denk dat het net zoiets is als "cowsense" in quarter horses, dat hebben ze of dat hebben ze niet en dat zit in bepaalde bloedlijnen, net zoals over het hout willen in bepaalde springpaardenbloedlijnen zit. Dat missen we bij de Friezen en dus zal er slechts een enkeling springen op een redelijk niveau.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:22

@Pletje en Andafries: Starbreezes opmerking heeft wel betrekking op het feit dat iemand die met één Fries B geprobeerd heeft daar conclusies aan verbind voor het hele ras. Dat is iets heel anders dan wat Andafries zegt, dat je bijv. jarenlang op een handelsstal gereden hebt en honderden Friezen gereden hebt die helaas verkocht werden voor je hoog niveau ermee was. Dan heb je wel vergelijkingsmateriaal, Pletje heeft nauwelijks zelf ervaring met een Fries.
Als je op de plaatselijke manege twee keer op een rotknol kwpner gereden hebt en je trekt dan de conclusie dat kwpners niet geschikt zijn voor de dressuur vind je het dan wel een goed gefundamenteerde mening?

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:32

Idd Horseyfries, dat is precies wat ik bedoel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:37

horseyfries schreef:
Karl66 schreef:

Het karakter is er nooit op geselecteerd "over het hout te willen" waardoor Friezen best willen springen voor hun baas maar als ze er eenmaal achter komen dat die balk toch wel valt....
Uitzonderingen daargelaten zoals mijn friessies....
Ik denk dat het net zoiets is als "cowsense" in quarter horses, dat hebben ze of dat hebben ze niet en dat zit in bepaalde bloedlijnen, net zoals over het hout willen in bepaalde springpaardenbloedlijnen zit. Dat missen we bij de Friezen en dus zal er slechts een enkeling springen op een redelijk niveau.

Daarnaast, als ik de bouw van de Peter Pan die ik gereden heb vergelijk met mijn fries???? Dat is echt een wereld van verschil!

Er zijn wel friezen die graag en goed springen maar ik denk dat ze daar dus wel minder geschikt voor zijn.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:02

Ja Sjin, maar als je soms de bouw van topspringpaarden ziet dan denk je ook: hoe komen ze erover, maar dat is dan meestal op pure wilskracht om over dat hout te willen. Dat element is nu eenmaal in onze fokkerij totaal niet op geselecteerd. Ik ben ervan overtuigd dat het in sommige paarden wel zit want heb met een heel aantal Friezen gesprongen en sommige trokken echt op het hout en werden er ontzettend heet van en wilden absoluut niets raken maar de meesten werden na verloop van tijd erg nonchalant.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:02

Klopt

Hanna1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:03

tjah ...een oneindige discussie als je het mij vraagt.

Maar Starbreeze blijkbaar vind jij wel dat jij je mening kan geven terwijl je zelf zegt dat je ook pas M2 bent ....of zie ik dat verkeerd?

Maar wat mij betreft mag iedereen zijn mening geven want dit is immers een forum en meningen verschillen nou eenmaal toch?? Ik heb mijn mening en zo heeft iedereen zijn mening...

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:22

horseyfries schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat het in sommige paarden wel zit want heb met een heel aantal Friezen gesprongen en sommige trokken echt op het hout en werden er ontzettend heet van en wilden absoluut niets raken maar de meesten werden na verloop van tijd erg nonchalant.

Dat is ook mijn ervaring .

Voor het springende Friezen topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=605569

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:19

LIS schreef:

Maar Starbreeze blijkbaar vind jij wel dat jij je mening kan geven terwijl je zelf zegt dat je ook pas M2 bent ....of zie ik dat verkeerd?

Maar wat mij betreft mag iedereen zijn mening geven want dit is immers een forum en meningen verschillen nou eenmaal toch?? Ik heb mijn mening en zo heeft iedereen zijn mening...

Ik kraak zelf niets af waar ik geen verstand van heb.

Iedereen mag zeker een mening hebben, dat zeg ik ook. Maar ik vind het wel belangrijk te weten wie wat zegt en uit welke ervaring iemand praat. Zo hecht ik niet zoveel waarde aan (even een overdreven voorbeeld) iemand die iets over rijtechnische dingen zegt die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft. Dus als iemand die ooit een keer B is geweest met een fries en zelf ooit L1 heeft gereden vind dat friezen geen geschikte dressuurpaarden zijn, dan hecht ik aan die mening minder waarde dan de mening van iemand die door de wol geverft is, snappie.. Daar ging het mij dus even om. Ik zeg dus niet dat iemand die mening niet mag hebben

Als je mijn posts leest zie je ook wel dat ik alles open laat, dat er wel degelijk friezen zijn die in de dressuur goed scoren. Dat ik zelf geen GP ambities heb en dat ik vind dat je met een fries -en al helemaal op basisniveau- prima mee kan komen. Dan wordt er door bepaalde mensen gelijk op gehamert dat een fries nog nooit in het A kader heeft gezeten... Tja, dat is de top!

Maar is dan alles wat daar niet onder valt per definitie níet geschikt voor dressuur?

Niet alle KWPN/friezen/etc. hebben even goede dressuurkwaliteiten. Ik weet ook zeker dat er KWPN'ers zijn die minder aanleg voor dressuur hebben dan mijn fries. Maar het een sluit het ander gewoon niet uit. Dus om te beweren dat een fries geen geschikt dressuurpaard zou zijn obv 1 ervaring, nou sorry maar dat gaat nergens over.

Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoel?

0maris0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:33

HEYHEY K heb een nieuwe Fries!!!
en ga ook binnenkort met r starten!! ze is zzzooo super!
en we hebben r nu 2 dagen. maar t gaat zo goed dat ik begin juli een onderling proefje met r ga rijden..
Groetjes!

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:53

Starbreeze schreef:
LIS schreef:

Iedereen mag zeker een mening hebben, dat zeg ik ook. Maar ik vind het wel belangrijk te weten wie wat zegt en uit welke ervaring iemand praat. Zo hecht ik niet zoveel waarde aan (even een overdreven voorbeeld) iemand die iets over rijtechnische dingen zegt die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft. Dus als iemand die ooit een keer B is geweest met een fries en zelf ooit L1 heeft gereden vind dat friezen geen geschikte dressuurpaarden zijn, dan hecht ik aan die mening minder waarde dan de mening van iemand die door de wol geverft is, snappie.. Daar ging het mij dus even om. Ik zeg dus niet dat iemand die mening niet mag hebben

Als je mijn posts leest zie je ook wel dat ik alles open laat, dat er wel degelijk friezen zijn die in de dressuur goed scoren. Dat ik zelf geen GP ambities heb en dat ik vind dat je met een fries -en al helemaal op basisniveau- prima mee kan komen. Dan wordt er door bepaalde mensen gelijk op gehamert dat een fries nog nooit in het A kader heeft gezeten... Tja, dat is de top!

Maar is dan alles wat daar niet onder valt per definitie níet geschikt voor dressuur?

Niet alle KWPN/friezen/etc. hebben even goede dressuurkwaliteiten. Ik weet ook zeker dat er KWPN'ers zijn die minder aanleg voor dressuur hebben dan mijn fries. Maar het een sluit het ander gewoon niet uit. Dus om te beweren dat een fries geen geschikt dressuurpaard zou zijn obv 1 ervaring, nou sorry maar dat gaat nergens over.

Heel duidelijk en ik ben het volledig met je eens.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:13

Samar schreef:
horseyfries schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat het in sommige paarden wel zit want heb met een heel aantal Friezen gesprongen en sommige trokken echt op het hout en werden er ontzettend heet van en wilden absoluut niets raken maar de meesten werden na verloop van tijd erg nonchalant.

Dat is ook mijn ervaring .

Voor het springende Friezen topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=605569

Haha, dat is een topic die mijn stiefzus er op heeft gezet. Die fries dat is de mijne! Ik spring soms mee in de springles, tussen allerlei kwpner springefokt, en ik spring mee tot 70 cm en gooi er niets af terwijl de andere paarden er regelmatig wat af gooien. Wel een grappig detail. Ik vind overigens dat mijn paard onder de uitzondering valt hoor. De fries is een elegant tuig/men/dressuurpaard en geen springpaard. Ik vind springpaarden meestal niet zo mooi. Zeg maar de formule 1 wagens onder de paarden, ze gaan wel hard maar er is niet zo heel veel rekening gehouden met het design. En het design is nou juist waar wij friezen eigenaren zo super trots op zijn!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:16

Starbreeze schreef:

100000% eens en volgens mij kunnen we wel zeggen dat we met deze mooie woorden er een beetje uit zijn?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:19

Starbreeze, ik neem aan dat met die ene Fries in de B, je op mij doelt? En eigenlijk wil zeggen: joh je weet er geen bal vanaf, je hebt slechts 1 Fries in de wedstrijden gehad. Is dat wat je bedoelt?

Nou ja, dan is het duidelijk dat je dus geen respect hebt voor iedere ruiter.

Ik ga nu niet voor de 100e keer uitleggen dat het niet alleen van wedstrijden afhangt, maar dat er nog zoveel meer mogelijkheden zijn om de kwaliteit van een paard te testen.

Blijkbaar wil je daar toch niet zo open voor staan als je zelf in gedachten had.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:08

Als Starbreeze geen waarde aan de mening van een B ruiter hecht wil dat niet zeggen dat ze geen respect heeft voor die ruiter, maar wel dat ze voor kennis over het gevraagde ergens anders gaat zoeken.....

Lijkt me redelijk logisch en weinig met openstaan of niet te maken hebben.....

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:26

Als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat iemand die z dressuur ( welliswaar op dat niveau traint ) rijdt meer waarde heeft aan zijn mening dan iemand die niet rijdt. En al helemaal niet zeuren over ALLE friezen wanneer je 1 fries heeft uitgebracht in de b , sorry hoor pletje......

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:27

Pletje, jij bent degene die het hier niet begrijpt, jij vat het helaas persoonlijk op. Nogmaals er is niets mis met B ruiter zijn, echter voor jou is er nog zoveel te leren (en voor mij ook! alleen ontken ik dat niet) en nu al denk je het te weten. Een gemiste kans als ruiter, als jij goed wil leren rijden, dan zou je je open moeten kunnen stellen, als je dat niet doet of kunt, dan houdt het meestal erg snel op. Waarom voelen B ruiters zich toch zo aangevallen als iemand hen B ruiter noemt Succes ermee.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:10

christel1857 schreef:
Als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat iemand die z dressuur ( welliswaar op dat niveau traint ) rijdt meer waarde heeft aan zijn mening dan iemand die niet rijdt. En al helemaal niet zeuren over ALLE friezen wanneer je 1 fries heeft uitgebracht in de b , sorry hoor pletje......

Je weet helemaal NIET hoe ik train en hoeveel Friezen ik heb gereden. Hoe kan je dan die conclusie trekken????