Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
andafries schreef:Geeft een wedstrijdcarriere dan het nivo van een ruiter aan ? Ik ken Z ruiters die met een jong B paard nog niet eens een B proefje kunnen rijden. Iemand die een paard zelf zadelmak maakt en naar het hoogst mogelijke nivo wat het paard aankan en daar geruime tijd over doet zijn paard heel kan houden. Dat is voor mij een goed ruiter . En mensen die op een klaargestoomd paard ieder weekend alle concoursen afrijden om zo snel mogelijk de punten te halen . Dat zijn in mijn ogen geen ruiters maar prijzenjagers.
Karl66 schreef:Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je bij het springen eigenlijk helemaal geen friezen ziet (tenminste op hoger niveau). Je zou toch verwachten dat een sportpaard met een koel karakter, meewerkend en een goede galop een prima springpaard zou moeten kunnen zijn.
horseyfries schreef:Karl66 schreef:Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je bij het springen eigenlijk helemaal geen friezen ziet (tenminste op hoger niveau). Je zou toch verwachten dat een sportpaard met een koel karakter, meewerkend en een goede galop een prima springpaard zou moeten kunnen zijn.
Het karakter is er nooit op geselecteerd "over het hout te willen" waardoor Friezen best willen springen voor hun baas maar als ze er eenmaal achter komen dat die balk toch wel valt....![]()
Uitzonderingen daargelaten zoals mijn friessies....![]()
Ik denk dat het net zoiets is als "cowsense" in quarter horses, dat hebben ze of dat hebben ze niet en dat zit in bepaalde bloedlijnen, net zoals over het hout willen in bepaalde springpaardenbloedlijnen zit. Dat missen we bij de Friezen en dus zal er slechts een enkeling springen op een redelijk niveau.
horseyfries schreef:Ik ben ervan overtuigd dat het in sommige paarden wel zit want heb met een heel aantal Friezen gesprongen en sommige trokken echt op het hout en werden er ontzettend heet van en wilden absoluut niets raken maar de meesten werden na verloop van tijd erg nonchalant.
LIS schreef:tjah ...een oneindige discussie als je het mij vraagt.![]()
Maar Starbreeze blijkbaar vind jij wel dat jij je mening kan geven terwijl je zelf zegt dat je ook pas M2 bent ....of zie ik dat verkeerd?
Maar wat mij betreft mag iedereen zijn mening geven want dit is immers een forum en meningen verschillen nou eenmaaltoch?? Ik heb mijn mening en zo heeft iedereen zijn mening...
Starbreeze schreef:LIS schreef:tjah ...een oneindige discussie als je het mij vraagt.![]()
Maar Starbreeze blijkbaar vind jij wel dat jij je mening kan geven terwijl je zelf zegt dat je ook pas M2 bent ....of zie ik dat verkeerd?
Maar wat mij betreft mag iedereen zijn mening geven want dit is immers een forum en meningen verschillen nou eenmaaltoch?? Ik heb mijn mening en zo heeft iedereen zijn mening...
Ik kraak zelf niets af waar ik geen verstand van heb.
Iedereen mag zeker een mening hebben, dat zeg ik ook. Maar ik vind het wel belangrijk te weten wie wat zegt en uit welke ervaring iemand praat. Zo hecht ik niet zoveel waarde aan (even een overdreven voorbeeld) iemand die iets over rijtechnische dingen zegt die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft. Dus als iemand die ooit een keer B is geweest met een fries en zelf ooit L1 heeft gereden vind dat friezen geen geschikte dressuurpaarden zijn, dan hecht ik aan die mening minder waarde dan de mening van iemand die door de wol geverft is, snappie.. Daar ging het mij dus even om. Ik zeg dus niet dat iemand die mening niet mag hebben
Als je mijn posts leest zie je ook wel dat ik alles open laat, dat er wel degelijk friezen zijn die in de dressuur goed scoren. Dat ik zelf geen GP ambities heb en dat ik vind dat je met een fries -en al helemaal op basisniveau- prima mee kan komen. Dan wordt er door bepaalde mensen gelijk op gehamert dat een fries nog nooit in het A kader heeft gezeten... Tja, dat is de top!
Maar is dan alles wat daar niet onder valt per definitie níet geschikt voor dressuur?
Niet alle KWPN/friezen/etc. hebben even goede dressuurkwaliteiten. Ik weet ook zeker dat er KWPN'ers zijn die minder aanleg voor dressuur hebben dan mijn fries. Maar het een sluit het ander gewoon niet uit. Dus om te beweren dat een fries geen geschikt dressuurpaard zou zijn obv 1 ervaring, nou sorry maar dat gaat nergens over.
Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoel?
Samar schreef:horseyfries schreef:Ik ben ervan overtuigd dat het in sommige paarden wel zit want heb met een heel aantal Friezen gesprongen en sommige trokken echt op het hout en werden er ontzettend heet van en wilden absoluut niets raken maar de meesten werden na verloop van tijd erg nonchalant.
Dat is ook mijn ervaring.
Voor het springende Friezen topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=605569
Starbreeze schreef:
Ik kraak zelf niets af waar ik geen verstand van heb.
Iedereen mag zeker een mening hebben, dat zeg ik ook. Maar ik vind het wel belangrijk te weten wie wat zegt en uit welke ervaring iemand praat. Zo hecht ik niet zoveel waarde aan (even een overdreven voorbeeld) iemand die iets over rijtechnische dingen zegt die nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft. Dus als iemand die ooit een keer B is geweest met een fries en zelf ooit L1 heeft gereden vind dat friezen geen geschikte dressuurpaarden zijn, dan hecht ik aan die mening minder waarde dan de mening van iemand die door de wol geverft is, snappie.. Daar ging het mij dus even om. Ik zeg dus niet dat iemand die mening niet mag hebben
Als je mijn posts leest zie je ook wel dat ik alles open laat, dat er wel degelijk friezen zijn die in de dressuur goed scoren. Dat ik zelf geen GP ambities heb en dat ik vind dat je met een fries -en al helemaal op basisniveau- prima mee kan komen. Dan wordt er door bepaalde mensen gelijk op gehamert dat een fries nog nooit in het A kader heeft gezeten... Tja, dat is de top!
Maar is dan alles wat daar niet onder valt per definitie níet geschikt voor dressuur?
Niet alle KWPN/friezen/etc. hebben even goede dressuurkwaliteiten. Ik weet ook zeker dat er KWPN'ers zijn die minder aanleg voor dressuur hebben dan mijn fries. Maar het een sluit het ander gewoon niet uit. Dus om te beweren dat een fries geen geschikt dressuurpaard zou zijn obv 1 ervaring, nou sorry maar dat gaat nergens over.
Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoel?
christel1857 schreef:Als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat iemand die z dressuur ( welliswaar op dat niveau traint ) rijdt meer waarde heeft aan zijn mening dan iemand die niet rijdt. En al helemaal niet zeuren over ALLE friezen wanneer je 1 fries heeft uitgebracht in de b , sorry hoor pletje......