Mijn droompaard gekregen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:59

Chanelle007 schreef:
Als je me losser wilt dan stuur ik liever privé sorry

Die optie heb ik je op de eerste pagina's van je topic al gegeven, maar dat doe je ook niet. En ik wil niets van je hoor, jouw paard, jouw keuzes. ;)

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:04

hwn schreef:
Ik vermoed dat paard op de vorige stal ook niet buitenkwam, denk dat dat de reden was dat de manege-eigenaar aanraadde om dagelijks te rijden. Vermoedelijk heeft TS haar paard verhuisd met de bedoeling dat hij mettertijd wel buiten kan. Is dat dan niet van de eerste dag/week, dan is het maar zo, paard is het al gewend.

Alleen zou het een tijdje niet rijden, icm veel op stal staan, wel eens gevaarlijke situaties kunnen opleveren als ze er dan weer opstapt, dus daar moet zeker iemand bij in de buurt zijn.

Daarom vroeg ik ook naar de plannen. Wat gaat het dagritme van dit paard worden? Wellicht kunnen daar dan wat tips op gegeven worden. Maar dat blijft allemaal vaag... dus ja prima, dan houdt het gewoon op.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:10

Weet je, ze komt er vanzelf wel een keer achter als het mis gaat.
Misschien denkt ze dan nog een keer aan dit topic en denkt.
Dat het geen rot paard is, maar de situatie die het heeft veroorzaakt.

Helaas staan er erg veel paarden 24/7 binnen. Of met geluk een uurtje buiten op een paddock van 10 bij 10.
Daar zouden inderdaad eens wetten voor moeten komen, maar die zijn er niet.
Ik heb inderdaad medelijden met dat paard en al die paarden die zo staan.
En het enige wat ik kan doen is zorgen dat die van mij het beter hebben.
En ze zal vast nu ook wel pb's krijgen van mensen die zeggen trek het je niet aan, de moraalridders van bokt zijn weer bezig. 24/7 binnen doet die van mij prima.
Chanelle007 is het nu genoeg verteld, dus die kan zich ook nooit meer verschuilen achter wist ik niet.
En voor de rest zal ik het dan los moeten laten. Misschien voor andere in dit topic ook beter?

Ik vertrek in ieder geval hier uit het topic, doet mij te zeer en het helpt toch niet als het Chanelle007 niets doet.


Chanelle007 succes met je paard, ik hoop dat je de goed bedoelde en ervaren berichten in dit topic nog eens naleest. Maar succes verder.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:12

Ik spreek ook uit ervaring. Hebben al vele vele jaren hengsten.
En ik wilde alleen maar helpen, want ik zie dit hier zo vreselijk verkeerd lopen.
Jij bent duidelijk veel te jong en onervaren hiervoor, en je wil ook niks aannemen van ervaren bokkers. En het is niet jouw paard die een stijfkop is, maar jijzelf.
Bij ons zijn de groepen ook al gevormd. Toch hebben we daar dit weekend een nieuwe merrie met veulen in geïntroduceerd. Allemaal perfect verlopen. Met een beetje goede wil kun je veel.
Als je dit paard een hele winter op stal gaat houden, wat doet je dan denken dat je deze (een hengst!) nog gemakkelijk in een groep zult kunnen inscharen volgend jaar?
Dat is wat ik bedoel met onervaren.
Ik ontstip hier. Veel plezier ermee en hopelijk ontaardt je droompaard niet in een nachtmerrie.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:21

sevke schreef:
Ik spreek ook uit ervaring. Hebben al vele vele jaren hengsten.
En ik wilde alleen maar helpen, want ik zie dit hier zo vreselijk verkeerd lopen.
Jij bent duidelijk veel te jong en onervaren hiervoor, en je wil ook niks aannemen van ervaren bokkers. En het is niet jouw paard die een stijfkop is, maar jijzelf.
Bij ons zijn de groepen ook al gevormd. Toch hebben we daar dit weekend een nieuwe merrie met veulen in geïntroduceerd. Allemaal perfect verlopen. Met een beetje goede wil kun je veel.
Als je dit paard een hele winter op stal gaat houden, wat doet je dan denken dat je deze (een hengst!) nog gemakkelijk in een groep zult kunnen inscharen volgend jaar?
Dat is wat ik bedoel met onervaren.
Ik ontstip hier. Veel plezier ermee en hopelijk ontaardt je droompaard niet in een nachtmerrie.
Dan is ie i.i.g. wel z'n ballen kwijt :')

On-topic: Ik las met interesse mee. Enorm interessant onderwerp, met veel goed onderbouwde adviezen en koppeling naar praktijkvoorbeelden. Jammer dat het nu zo loopt, al kan ik me indenken dat mensen het beleven alsof ze tegen een muur staan te roepen.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:28

Nou,ik ben voor niet castreren van leuke hengsten. Maar zeer zeker moeten ze wel los kunnen. Op daarvoor geschikte weide of paddock.Zo veel als mogelijk,hoeft echt geen 24\7 te zijn .Als je een paard steeds op stal houdt dan wordt hij supervervelend en onberijdbaar tenzij ,zoals vroeger bij werkpaarden,hij echt de hele dag moet werken.Dit geldt niet alleen voor hengsten maar ook voor merries en ruinen.

Babootje

Berichten: 26628
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:24

@Allill De TS is duidelijk niet van plan het paard te laten castreren. Dat moet ze natuurlijk helemaal zelf weten, want het is haar paard. Ben blij dat ik in ieder geval niet bij haar op stal sta. Ik vind het ook best raar dat zo'n staleigenaar dit prima vindt. Of misschien ook niet, want de TS is immers verhuisd. Die heeft ten slotte daarin ook een verantwoordelijkheid naar zijn andere klanten toe.
Bij ons op stal zijn hengsten ook toegestaan; de stal is daarop ook ingericht met hengstenpaddocks die hoog genoeg zijn en met stroomdraad zodat de hengsten in hun eigen paddock blijven. Maar als er iemand met een hengst komt waarvan ze zien dat er geen controle is, dan zal deze echt moeten vertrekken.

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:06

Babootje schreef:
@Allill De TS is duidelijk niet van plan het paard te laten castreren. Dat moet ze natuurlijk helemaal zelf weten, want het is haar paard. Ben blij dat ik in ieder geval niet bij haar op stal sta. Ik vind het ook best raar dat zo'n staleigenaar dit prima vindt. Of misschien ook niet, want de TS is immers verhuisd. Die heeft ten slotte daarin ook een verantwoordelijkheid naar zijn andere klanten toe.
Bij ons op stal zijn hengsten ook toegestaan; de stal is daarop ook ingericht met hengstenpaddocks die hoog genoeg zijn en met stroomdraad zodat de hengsten in hun eigen paddock blijven. Maar als er iemand met een hengst komt waarvan ze zien dat er geen controle is, dan zal deze echt moeten vertrekken.


Zat stal-eigenaars die zelf weinig van paarden kennen hoor :j Die verhuren land/stallen omdat ze die mogelijkheid hebben, niet zozeer omdat ze veel ervaring hebben met paarden.

Ik heb gehuurd van koeienboeren, en met mijn eerste paard van varkensboeren. En beiden kenden niks van paarden :j Daar gebeurde het dus dat men een hengst toeliet, en dan zaten wij (de paardeneigenaars) met de miserie.

Een stal zoals de jouwe, die daarop ingericht is, lijkt me veel aangenamer om een hengst (of meerdere) te houden. Maar jouw stal-eigenaars zullen meer van paarden kennen dan degene die ik hierboven heb aangehaald, die zijn er ook gewoon :j

Ik geef je groot gelijk met je opmerking "blij dat ik niet bij haar op stal sta". Niet iedereen kan evenveel ervaring hebben, we zijn allemaal met een eerste paard begonnen, maar ik zie zo'n dingen (weinig ervaring + groene hengst) zo goed als altijd eigenlijk mis lopen. Dus ben blij dat ik er niet op hoef te kijken, en dat mijn paard er niet de dupe van kan zijn.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:11

Chanelle007 schreef:
Ten eerste ze staan naast elkaar in een stalgang, ten tweede ik doe da nu niet meer en ten derde jullie hebben op alles wel iets te zeggen?!


En dat is slim? Hengst en merrie naast elkaar zetten?
Je denkt dat al die hormonen niets met elkaar doen?

Ik heb idd op alles wat te zeggen, want bijna alles wat je doet is ondoordacht en onverstandig. Je krijgt heel veel adviezen van meer ervaren mensen, en het zou wijs zijn daar iets mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:03

Chanelle007 schreef:
Als je me losser wilt dan stuur ik liever privé sorry


Je hebt mij ook gevraagd of je me een pb mocht sturen, maar daar geef je ook niet echt meer info dan 1 zin.
Mensen hebben t beste met je voor.. maar denk dat de ts zelf haar eigen weg wil volgen en niks aan wil nemen van ervaren mensen. En dat mag natuurlijk. Wel sneu voor het paard. Tis wachten op dat het fout gaat, maar hey, dan hebben we iig met zn allen gewaarschuwd. Meer kunnen we helaas niet doen.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:07

Uhm, hij mag op de weide s’avonds als de andere paarden weg zijn. Maar mijn moeder wilt het niet dit jaar. Maar ze hebben wel gezegd dat hij een goed afgezet stukje krijgt volgend jaar. Mijn planning moet ik nog maken omdat ik nu ook weer naar school ga tot 16:50 dus nu is het even zoeken. Willen jullie nog iets weten?

Otti1977

Berichten: 3056
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:09

Dus hij blijft tot voorjaar 24/7 op stal??? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:10

Otti1977 schreef:
Dus hij blijft tot voorjaar 24/7 op stal??? Of begrijp ik het nu verkeerd?


Dacht van wel maar het kan nog veranderen dit jaar

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:11

Dus je jonge paard zit maar heel de dag opgesloten tot dat jij hem er een keer uit haalt, dierwaardig leven heeft hij dan, niet dus.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:12

SandravdB schreef:
Dus je jonge paard zit maar heel de dag opgesloten tot dat jij hem er een keer uit haalt, dierwaardig leven heeft hij dan, niet dus.


Dat heb ik nu ook niet gezegd, ik zei dat ik er mee bezig ben!

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:15

ik opende het topic om mijn paard te laten zien. Ja ik ben tegen wat dingen aangelopen, ja ik heb jullie adviezen gelezen en zal zorgen dat ik goede hulp zoek.

Otti1977

Berichten: 3056
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:18

Ga zelf 24uur op de wc zitten.. 1 uurtje mag je je benen strekken.. daar word je sacho van... laat staan hoe paard zich voelt.

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:38

Niet gek dat je tegen problemen aanloopt als de basis hoe je het dier houdt niet oké is. Dat hij niet meteen bij de kudde kan dat was nog te volgen. Maar dat jullie er voor kiezen om het dier volgend jaar pas naar buiten te laten vind ik erg egoïstisch. Hoe kan hij dan zijn energie kwijt en lekker paard zijn? Hij komt nu alleen zijn stal uit als jullie er zijn. De andere 22 uur staat hij op stal. Paarden zijn daar niet voor gemaakt. Je wil toch dat je paard waar je gek op bent een fijn leven heeft?

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:43

capopjekop schreef:
Niet gek dat je tegen problemen aanloopt als de basis hoe je het dier houdt niet oké is. Dat hij niet meteen bij de kudde kan dat was nog te volgen. Maar dat jullie er voor kiezen om het dier volgend jaar pas naar buiten te laten vind ik erg egoïstisch. Hoe kan hij dan zijn energie kwijt en lekker paard zijn? Hij komt nu alleen zijn stal uit als jullie er zijn. De andere 22 uur staat hij op stal. Paarden zijn daar niet voor gemaakt. Je wil toch dat je paard waar je gek op bent een fijn leven heeft?

Dit heb ik niet gekozen maar mijn moeder

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:45

Een hele tijd alleen mee gelezen en me stil gehouden.

Maar je hebt de optie om hem in de avond buiten te zetten, maar je moeder wil het niet?!

En dus maken jullie de keuze om hem 24/7 op stal te zetten!!

Echt, ik ben met stomheid geslagen.
Ik hoop dat je heel heel heel hard gaat nadenken over wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

Dit is dierenmishandeling ten top.

Hij kan alleen in de avond naar buiten, want het is een hengst.
Jullie willen hem niet in de avond naar buiten, dus hij staat 24/7 op stal.
Makkelijkste oplossing = paard zijn ballen er af en naar buiten. Geen gevaar voor anderen. Zonder frustraties kan hij naast jouw merrie staan.
Andere oplossing, ga naar een hengstenhouder met alleen maar hengsten voor goede begeleiding en minimale frustraties voor jouw paard.

Stel je voor, je bent jong en wilt spelen. Maar in plaats van dat je de ruimte krijgt, wordt je opgesloten in je slaapkamer (of wc). Naast jou staat een vriendje, die allemaal mooi speelgoed heeft en het graag voor je neus houdt. Deze mag wel buiten spelen met vriendjes. Verder zit jij de hele dag in je kamer. Zie je continu hetzelfde stukje, kan je niet kriebelen op dat jeukende plekje op je rug want daar zijn je armen net te kort voor. Hoe zou jij dat vinden?

Verwijzing van speelgoed gebruikt ipv hormonen/geiligheid.

Het is JOUW paard, neem je verantwoordelijkheid.
Als je je verantwoordelijkheid niet wilt nemen, verkoop je paard.

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:46

Chanelle007 schreef:
capopjekop schreef:
Niet gek dat je tegen problemen aanloopt als de basis hoe je het dier houdt niet oké is. Dat hij niet meteen bij de kudde kan dat was nog te volgen. Maar dat jullie er voor kiezen om het dier volgend jaar pas naar buiten te laten vind ik erg egoïstisch. Hoe kan hij dan zijn energie kwijt en lekker paard zijn? Hij komt nu alleen zijn stal uit als jullie er zijn. De andere 22 uur staat hij op stal. Paarden zijn daar niet voor gemaakt. Je wil toch dat je paard waar je gek op bent een fijn leven heeft?

Dit heb ik niet gekozen maar mijn moeder


Maar is het jouw paard of haar paard? Of betaalt je moeder alles?

Anders laat je je moeder dit topic eens lezen. Wellicht kun je haar overtuigen dat het belangrijk is dat een paard ook de tijd krijgt ongedwongen te bewegen en zijn eigen ding te doen. Wat is haar reden dat ze hem niet buiten wil? Het is nog prima weer nu.

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:52

Chanelle, het is superfijn dat je bent verhuisd naar een plek waar je paard naar buiten kan, en ik hoop dat je je moeder ervan kunt overtuigen daar zo snel mogelijk gebruik van te maken, ook al is dat s avonds. Paarden zijn steppedieren, in de natuur leggen ze zo’n 16 km per dag af en zijn ze veel in beweging. En ook al houden mensen nu de laatste duizend jaar veel binnen, hun lichaam en geest zijn de afgelopen duizend jaar nog niet veel veranderd. Dat betekent dat veel paarden gezondheidsproblemen krijgen doordat hun lijf er niet voor gemaakt is om veel stil te staan. Ook hun geest kan daar eigenlijk niet mee omgaan en dan krijg je ongewenst gedrag op het moment dat je iets met ze wil doen. Het is inderdaad zo dat heel veel mensen hun paard alleen in een box houden en geen weidegang of vrije beweging, maar ik hoop van harte dat jij in staat zult zijn om je paard een beter leven te bieden. Dan zul je merken dat jouw paard ook rustiger en gelijkmatiger van humeur zal zijn als je met hem aan het werk wil gaan.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:11

Chanelle007 schreef:
capopjekop schreef:
Niet gek dat je tegen problemen aanloopt als de basis hoe je het dier houdt niet oké is. Dat hij niet meteen bij de kudde kan dat was nog te volgen. Maar dat jullie er voor kiezen om het dier volgend jaar pas naar buiten te laten vind ik erg egoïstisch. Hoe kan hij dan zijn energie kwijt en lekker paard zijn? Hij komt nu alleen zijn stal uit als jullie er zijn. De andere 22 uur staat hij op stal. Paarden zijn daar niet voor gemaakt. Je wil toch dat je paard waar je gek op bent een fijn leven heeft?

Dit heb ik niet gekozen maar mijn moeder


Tijd voor een ernstig gesprek met jouw moeder dus.
Onze Hercule, merensruin, was altijd als de paarden naar binnen gingen tijdens onze vakantie, buiten op de manege vanaf 20.00 uur tot andere ochtend 8 uur. Alleen, maar dat was ok. Overdag namen wij hem mee, mennen, of onder het zadel of hij werd getoiletteerd als de kinderen vh ponykamp een paard te weinig hadden .

Lieve moeder van Chanelle. Ik begrijp dat uw dochter moet luisteren. Daarom richt ik me tot U.
Uw hengstje MOET echt naar buiten wil hij zich gelukkig blijven voelen en braaf zijn. Dus laat hem buiten zetten 's avonds en 's nachts, beter nog met een ruin erbij, want dan zal uw dochter minder risico hebben om te verongelukken
Want uw hengstje binnen houden is dierenmishandeling, in veel landen daarom al verboden, enn hij zal dat gaan uiten door gevaarlijk gedrag te gaan vertonen bij uw dochter. U hebt al een hengst maar geloof me, mijn ruin (al veel gemakkelijker als een hengst) had dat niet aangekunt, trouwens net als mijn merrie . Het kan echt niet. Dus hopelijk neemt u deze raad aan, van een vrouw die moeder en oma is en lang paarden heeft en heeft gehad (2 ruinen en 1 hengst).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-09-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13984
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:20

Gatverdamme, Sommige zijn echt geen paard waardig!

Ik ontstip ook want word misselijk van deze mensen met hun eigenwijze domme gedoe waar een dier de dupe van is. :evaw:

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:27

Tot nu toe altijd stille meelezer hier. Over een hengst casteren valt nog te discussiëren (daarom me stil gehouden), maar een paard 24/7 binnen kan echt niet! Of t nou een hengst, merrie of ruin is. Ook al zijn er wel plannen om hem naar buiten te doen, een paard kan echt 24/7 binnen staan voor een half jaar! (in mijn ogen zelf niet langer dan een nacht).

Succes met je paard Chanelle, ik gun je t beste. Maar alsjeblieft zet m naar buiten, overtuig je moeder!